Schema 7 maanden: borstvoeding en vaste voeding in de kinderopvang

Discussie in 'Voeding' gestart door Nele87, 10 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    hoi,

    We zitten wat in de knoop met de opvang over de voeding.

    Thuis drinkt ze om de 2u aan de borst, en zit ze bij ons aan tafel als wij eten (rapley). We hebben dus geen schema. Ze krijgt nog maar kleine hoeveelheden vaste voeding binnen.

    Ze gaat 3 volle dagen naar de opvang.
    Daar vonden ze dat onze meid oud genoeg was om met hun eetmomenten mee te doen. Dit wilt zeggen: 11u warme hap, 15u fruit. Geen melk meer nodig volgens hen.
    Dit hebben ze dinsdag zo gedaan. Als gevolg heeft ze 5 dagen heel erge obstipatie gehad.

    Tot 6maanden had ze 3 flesjes in de opvang: 10u : 90cc / 12u30 : 90cc / 15u : 90 cc
    Vanaf 6maanden kwam daar om 11u de warme hap tussen.

    Ik wil nu dat ze nog 2 flesjes geven , en 1 vaste voeding.

    Maar wat is volgens jullie verstandig? Enkel de groentenhap of enkel het fruit laten geven? Savonds kan ze uiteraard met ons mee eten.

    Ik wil die obstipatie vermeiden.
    Daarom misschien best enkel fruit laten geven?

    Ik weet het niet meer!

    Hoe is jullie schema bij 7 maanden?
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.613
    113
    Vrouw
    Krijgt ze nu helemaal geen melk meer dan op het kinderdagverblijf?!

    Ik vind die eetmomenten verder niet heel gek.. maar dat geen melk wel.

    Ik zou dus willen dat ze sowieso de melk geven, gewoon alle 3 de flessen en de bijvoeding zoveel als je dochter wil
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Rapley zegt melk is tot een jaar de hoofdvoeding en altijd eerst melk geven en dan pas vaste voeding.
    Pas minder melk gaan geven als je kindje zelf aangeeft minder te willen.
    Ik zou dus gewoon die drie flesjes blijven geven. En echt niet minder.
    Je zei ook dat ze in een verticale groep zat. Kan je niet overleggen of ze met de oudere kindjes gewoon een stuk fruit of groente in de handen krijgt. Dat kost ook geen extra tijd en moeite.

    En thuis kan je dan gewoon 's avonds mee laten eten en op de dagen dat ze niet gaat geef je meerdere keren wat.
     
  4. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Die ene dag heeft ze inderdaad geen melk gekregen. En ook geen ander drinken. Dat vonden zij normaal blijKbaar.

    De 3 flessen + 2 vaste voedingen, dat is te veel voor hen. Volgens de leidinggevende zijn ze dan de hele dag bezig met eten geven. Dat is dus geen optie voor hen...

    Zij willen dat ze gewoon met hun momenten mee eet, ik wil nog minstens de twee flessen...

    Ik wil dus proberen om een middenweg te vinden. Als we er echt niet uitkomen, wil ik op zoek naar andere opvang :$
     
  5. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Stukken aanbieden willen ze niet doen.:(
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Jammer! Vanaf wanneer willen ze dat wel doen?
    Dan zou ik nog even alleen melk laten aanbieden. Of toch nog veel kleinere porties groente en fruithap laten geven. Gewoon een paar hapjes voor de smaak. 50 gram ofzo.
    Maar in principe heeft ze gewoon genoeg aan de melk en zeker als je thuis gewoon wel oefent met vaste voeding. Dan houdt ze zelf de regie, wat zo belangrijk is.

    En wat het kinderdagverblijf daar van vindt is niet jouw probleem. (Hoe lastig dat ook voelt voor jou.)
     
  7. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Oh wauw bizar dat ze dat zo doen! Ik zou dan op zoek gaan naar een ander kinderdagverblijf denk ik. Alhoewel dat meestal ook wel lastig is...
    Bij ons houden ze wel echt rekening met het ritme van het kind alleen soms qua tijd niet helemaal. Thuis krijgt N bijvoorbeeld tussen 16.30 en 17 groente, maar op het kinderdagverblijf om 16u omdat ze anders in het ophaalmoment zitten. Toen ze nog alleen flessen kreeg, werd die trouwens wel gerust om 16.30u gegeven.

    Van het geen stukken geven snap ik deels... misschien vinden ze het eng omdat ze erg niet veel van weten of misschien kunnen ze niet garanderen dat ze 100% van de tijd opletten als ze een stuk geven.

    Ik zou de groente laten geven maar dat is meer omdat mijn kleine moeilijkere stoelgang heeft sinds ze fruit eet.
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.613
    113
    Vrouw
    Dan geven ze 1 vaste voeding....

    Je kindje groeit van melk... ik zou dat dus willen boven de vaste voeding...

    En ik vind het ronduit schandalig dat ze die dag geen melk hebben gegeven en ook nog eens niets anders!!
     
  9. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Terwijl ik er niet achter sta dat zij verlangen dat je het schema omgooit kun je wel dit proberen als het jou goed voelt.
    Om 11 uur eerst de groente van zoveel gram als jij wilt en dan een fles van 90 erachteraan. Waarom is de groente in de middag en het fruit in de avond?

    Anders rond 9 uur fruit, 11 uur groente en fles en om 15 uur nog een fles. Is ook een optie.
     
  10. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Dankje om mee te denken. Vandaag heb ik haar 2 flesjes meegegeven en gemeld dat ze 1 vaste voeding mogen geven. Ik heb ook gezegd dat de tijdstippen waarop ze iets krijgt, me niet veel uitmaken, maar dat ze wel zeker de 2 flesjes op moet. Zo geef ik hen dus ook wat ruimte om het in hun schema te doen passen...

    Ik hoop dat het zo goed blijft gaan.
     
  11. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Ze is pas 7 maanden? Sorry hoor, doorgaans verwachten ze pas rondom een jaar dat ze mee gaan in het ritme. Op eigen houtje gaan bepalen dat ze geen melk meer krijgt? Ik vind dat serieus een kwalijke zaak, hier was wat mij betreft echt een duidelijk gesprek over geweest.
     
    Biny vindt dit leuk.
  12. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Ik vind dit ook heel raar eigenlijk. Jij bepaalt wat je kind krijgt, niet zij. Zeker het eerste jaar.
    Vaste voeding ging altijd in overleg. Rapley wilden ze bij ons ook niet doen omdat ze er niet de hele tijd bij konden blijven en ingrijpen. Als zij voerden konden ze het makkelijk even opzij zetten als ze ergens anders in moesten grijpen. Dit vond ik prima. Zodra ik fruitsoorten thuis had getest gaf ik aan dat hij dat daar ook mocht krijgen. Zelfde met brood ed. Groente is hier niet aan de orde, dat doen we thuis.
    Maar melk is nu sowieso nog het belangrijkste dus dat zou ik wel even goed duidelijk maken. Eerst de fles en daarna eventueel nog een hapje van wat anders.
     
  13. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wauw... jouw kind, dus jouw regels. Ik had dit echt niet gepikt. Eerst melk, dan wat anders en niets vaste eetmomenten, kind eet als het aangeeft honger te hebben. Zeker als je kindje nog maar 7 mnd is...
     
  14. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Nele87 vindt dit leuk.
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Kinderopvang is verplicht om tot 1 jaar jullie schema te volgen.
    Ze mogen dus helemaal niks bepalen of bedenken voor jullie baby.

    En met 7mnd 2volle maaltijden en geen melk? Slaat werkelijk nergens op, en zou ik absoluut niet accepteren!

    Heb je al brood geïntroduceerd?
    Dat ze haar 1x fruit geven, 2 flessen en tussendoor een broodkorst?
     
  16. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ze volgen terug mijn schema. Het gaat nu ongeveer zo:
    11u groentenhap
    14u fles
    16u30 fles

    Dit gaat goed nu.

    Brood lukt nog niet goed.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  17. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Goed Zo, als jij er happy mee bent dan is t goed...en de kleine natuurlijk ;)
     
    Nele87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina