Schermtijd voor kinderen. Wat zijn jullie regels?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Tuttebella, 15 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Hoeveel en hoe vaak mogen jullie kinderen tv kijken? En wat zijn jullie regels hier over?
     
  2. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.713
    3.259
    113
    Op dit moment hebben we geen regels, ze kijkt gewoon nooit tv. Laatst wel even Tiktak op de iPad toen ze een bloedneus had. Toen ze een periode steeds enorm lastig was voor het avondeten keek ze ook wel eens vanaf haar stoel Tiktak of iets dergelijks, maar nu krijgt ze dan alvast wat rauwkost en dat werkt nu minstens zo goed:thumup: Misschien dat het in de winter en/of met een tweede anders is maar op dit moment zie ik er geen meerwaarde in.
     
    Yasmientje14 vindt dit leuk.
  3. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Op sommige dagen teveel :$ nooit echt heel bewust mee omgegaan om eerlijk te zijn. Zouden we wel moeten doen! Ga dit topic meelezen :)
     
  4. Troeeeelaa

    Troeeeelaa Actief lid

    15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Hangt er echt vanaf. Op vrije dagen wat meer. ( lekker wakker worden in bed met een filmpje ) Op werkdagen eigenlijk helemaal niet.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Geen regels. Over het algemeen wordt er zoveel buiten gespeeld en gesport dat ik het ook prima vind als ze een middag achter het scherm zitten.
     
    Gizzie1983, lies276 en RAppel vinden dit leuk.
  6. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Hier hebben we een redelijk vast dag ritme (althans dat proberen we)
    Ze mogen sochtends bij wakker worden tv kijken en eind van.de middag.
    Als ze vroeg wakker zijn mogen ze op mijn mobiel youtube kijken :rolleyes: dan zitten ze naast me en dut ik nog even in :oops:
     
  7. Troeeeelaa

    Troeeeelaa Actief lid

    15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Hier ook. Maar op vrije dagen als ik de avond ervoor bv de stad in ben geweest is het wel net ff wat langer dan normaal. Haha
     
    MamaChantal vindt dit leuk.
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geen regels. Ik let erop dat het niet de spuigaten uitloopt, maar globaal wordt er hier genoeg buiten gespeeld om te compenseren voor wat tvhangen.

    En eerlijk gezegd: met twee kinderen die rond zes uur al wakker zijn, ben ik héél blij met het wonder van de tv. Kwestie van zelf wat rustig wakker te worden in de zetel voor ik actief aan mijn dag begin...
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Geen vaste regels. Ook nog nooit nodig geweest eigenlijk.
     
    lies276 en Hopsatee vinden dit leuk.
  10. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    De vaste regel is dat ze mogen gamen als ik ga koken. Vaak is dat van 5 tot 6, maar met ons werk en hun sport komen ze vaak niet aan dat uur. Als er een vriendje mee komt smiddags mogen ze soms ook gamen.
    In het weekend mogen ze sochtends tekenfilms kijken in ons bed, zodat wij kunnen uitslapen.
    Als het regent in de vakantie of we hebben een nieuw spel of er is iemand ziek of we hebben een baaldag dan gaan we ook weleens een hele middag gamen, we zijn niet superstreng daarin.
    Maar als ik de jongens er helemaal vrij in zou laten zouden ze iedere vrije minuut aan het scherm geplakt zitten en dat vind ik nu ook weer niet nodig.
     
  11. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Hm weinig vaste regels dus.. Opende dit topic omdat m’n oudste de laatste tijd echt obsessed lijkt met filmpjes en echt een soort van verslaafd lijkt en ik daar doodziek van word.
     
  12. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Je kan toch afspraken maken er over?
    Bijv elke middag als je kookt bijv.
    Of uit school even.
     
  13. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    ‘S morgens een half uurtje zodat ik rustig koffie kan drinken.
    Aan het eind van de middag een half uurtje zodat ik rustig kan koken.
    Soms speelt ze rustig verder en kijkt ze niet echt. Soms komt ze tijdens het koken “helpen” terwijl de tv op de achtergrond aan staat. En soms kan ik 5x haar naam roepen dat het eten klaar is en hoort ze me niet. (Of ze doet alsof :roflmao:)
    Pieter Konijn is favoriet op dit moment.

    Een uurtje per dag dus. Niet weinig, maar ook niet schrikbarend veel.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  14. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Hier keek hij in de ochtend altijd even tv. Maar hij werd dan ook altijd tussen 5 en 6 uur wakker :cool:. Zo kon ik altijd nog even op de bank liggen. Nu heb ik geen tv kijker en vraagt nooit of hij een filmpje mag zien. Hij is 2.5 nu en als ik al de tv aanzet voor hem kijkt hij 2 min en gaat dan spelen. Ik zet hem dan vaak uit. Veder hebben we geen tablet ofzo, en hij mag niet op mijn telefoon.

    Regels zijn als we bezoek hebben of we ergens anders zijn kijken we geen tv.
     
  15. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Er wordt even tv gekeken tijdens het ontbijt maken en einde middag wel eens als ik ga koken.

    IPads en telefoons doen we niet aan.

    Nu schelen mijn drie kindjes 16 maanden met elkaar dus er wordt onwijs gespeeld. En we hebben een halve speeltuin in de tuin en in huis kan bij mij ook alles. Er wordt dus gefietst door de woonkamers en keuken, we hebben zo'n Pippi Langkous trap waar met matrassen vanaf gegeleden wordt. Verven, kleien, alles wat vies wordt kan ik ook niet mee zitten.
     
    Nescio, Kiwi25, Gizzie1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Koon

    Koon Niet meer actief

    Mijn dochter van 2,5 kijkt nooit. Die heeft er gewoon geen interesse in (soms wel jammer:roflmao:)
    Onze zoon van 6 moeten we ook remmen. Maar dat gaat meer op gevoel.
    Soms kijkt hij wel 2 of 3 uur.
    Op school/bso dagen kijkt hij nauwelijks. Op saaie regenachtige weekenddagen weer wat meer.
    Wat hier niet werkt is inééns de tv uit moeten doen. Dan wordt hij boos. Wat ik ook logisch vind. Dus vaak spreken we dan af dat hij nog 1 of 2 filmpjes mag kijken, en dan is het oké voor hem om de tv uit te zetten.
     
  17. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Hier wordt ook door de kamer gefiets :D En ik heb een glijbaan in de huiskamer, wordt ook veel gebruikt.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  18. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Ja dat was inderdaad onze afspraak. Om 17.00, als ik begin met opruimen en koken mogen zij een filmpje. Totdat madame dan vanaf ongeveer 15.30 gewoon voor de klok ging zitten om te kijken of het al bijna 5 uur was. Toen heb ik zo de klok in de prullenbak geflikkerd, maar dat loste het probleem niet op uiteraard :roflmao:
    Nee ze lijkt echt wel een junk, zeurt er vaak om. Laatst hadden ze binnen filmpje gekeken met de buurtkindjes en kregen ze chipjes die ze buiten op moesten eten. Alle kindjes lekker op de trampoline chips eten en spelen en N. stond voor t raam televisie te kijken die nog aan stond binnen :rolleyes:

    Als ze niet lief zijn (en dan niet één ding, maar als ik echt de hele dag politie agent ben geweest) straf ik ze ook dat ze geen filmpje mogen om 17.00, maar dan gaat N. dus ook echt door het lint. Laatst heeft ze 45 minuten jankend op d’r kamer gezeten, helemaal over de rooie.

    Vind het gewoon lastig merk ik. Want zeker met dit weer vind ik 45-60 minuten eind van de dag echt lang zat en het hoeft van mij ook geen vast ritueel te worden dat de tv elke dag aan mag.
     
  19. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Lastig dan. Ben je zelf gehecht aan de tv? Anders een week wegzetten dan is hij uit het zicht kan ze er niet om zeuren en kan ze even "resetten". Gewoon zien dat zonder tv niet het einde is.
     
  20. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Nja tv kijk ik niet zo vaak. Maar onze kinderen hebben een eigen tablet waar ze dus op mogen einde van de dag. En aan die tablet ben ik wel erg gehecht haha, maar die zou ik als ze in been liggen wel gewoon weer zelf kunnen pakken natuurlijk. Of ze zeuren om mijn telefoon (dat mag al niet meer sinds een paar weken). Maar kan wel een poosje idd de tv en hun iPads weghalen.

    Maar dat vind ik dan eigenlijk weer zielig voor M & V die vrijwel nooit zeuren om een filmpje.
     

Deel Deze Pagina