Schermtijd voor kinderen. Wat zijn jullie regels?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Tuttebella, 15 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Hier is het ongemerkt minder dan ik denk. Doordeweeks 's ochtends geen tijd voor TV, tijdens het koken nooit een gewoonte geworden, na het avondeten (vaak laat) gelijk naar bed.
    Doordeweeks heeft ze 1 middag BSO, twee middagen zwemles en ook nog vaak een vriendje in de week die komt spelen (dan regel geen beeldschermen). Wanneer zouden we beeldschermen aan moeten hebben dan? o_O Geen tijd voor, want de weinige momenten dat we dan thuis zijn speelt ze lekker buiten, of met haar speelgoed, of samen. Doordeweeks gaat er soms een DVD'tje aan als ze echt even moe is.
    In het weekend mag ze 's ochtends TV kijken zo lang ze wil (in praktijk is dat half tot 1,5 uur) dan kan ik even rustig wakker worden. Maar om het weekend logeert ze ergens anders. Mijn telefoon mag ze nooit. Haar tablet heeft ze denk ik 1 hooguit 2x per maand ofzo? Als we ergens op bezoek gaan, restaurant, of als ik gesprek moet voeren. En misschien nog een keertje tussendoor als we een heel weekend veel binnen zitten. Ze vraagt er zelden om.
    Hier gaat de TV echt alleen aan als we er even tijd en aandacht voor hebben. Niet op de achtergrond ofzo. En ook niet even 10 minuten snel, want meestal wil ze een film kijken.
     
  2. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Niet echt regels hier omdat ze by far nog veel meer andere dingen doen dan tv kijken en er vaak binnen het half uur al klaar mee zijn. De jongtse boeit het helemaal niet. De tv mag hier ‘s ochtends na het ontbijt even aan, de oudste kijkt dan vaak wel geconcentreerd die moet even wakker worden, de middelste gaat al vrij snel zelf spelen. Langer dan een uur staat hij ‘s ochtends sowieso niet aan.

    Als ik eten ga koken aan het eind van de middag mogen ze ook even tv kijken. Dat is ook in mijn belang ;). Af en toe doen de oudste twee wat educatieve spelletjes op de ipad nog na het avondeten dat mag dan 15-20 minuten. Maar de laatste weken spelen ze nog een poosje buiten na het eten, de ipad is vergeten :rolleyes:.
     
  3. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    In het weekend mag het in de ochtend half uurtje en elke avond tijdens het koken zodat ik niet over haar val omdat ze vlak achter me staat oid en dan is ze vaak ook echt moe en hangerig meestal half uur a 3 kwartier. Regel is hier wel bij zeuren blijft hij uit. Heeft wat weken geduurd maar het zeuren werd echt veel minder. Als ze lekker aan t spelen is als ik kook blijft hij ook uit. Ik denk gemiddled per dag ong 3 kwartier a een uur.
     
  4. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Hoe vaak hebben wij als volwassenen schermtijd? :roflmao::roflmao:


    Hier geen regels en ligt eraan of het een werkdag of vrije dag is.

    Vind schermtijd niet zo belangrijk als er maar tijd voor elkaar is en genoeg binnen & buitenspeeltijd. En geen verslaving anders zou ik denk ook momenten instellen.
    Zoon kijkt graag YouTube filmpjes en geeft wel even een rustmomentje en hij kijkt op tv echte kinderfilmpjes vooral niks neps en getekend hoe klein dat ie was is dit al zo.

    Zelf kijk ik ook best vaak op m'n foon, alles staat erop krant, internetbankieren, en gewoon heel Google :eek::rolleyes:Al merk ik wel steeds meer dat ik hem ook gewoon een poos wegleg. En al dagen geen fb denk dat ik ermee ga stoppen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat werkt zeker niet voor alle kinderen zo. Hier staat de oudste op school de hele dag "aan". Uit school buiten spelen of naar een vriendinnetje fietsen. Tegen 17 uur is ze dan op en wordt echt rustig van een half uurtje tv kijken of op de tablet. Hier gaat ze op haar kamer in haar zitzak met koptelefoon op. Na een half uurtje komt ze beneden en is ze helemaal rustig en opgefrist.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zijn ze de hele dag heel druk bezig, als ze dan even een half uurtje voor de tv zitten vind ik dat heeeerlijk :D Hier niet echt schermtijd, maar als het voor mijn gevoel te veel wordt, dan maken we afspraken over wanneer het wel mag en hoe lang.
     
  7. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Ik heb laatst een onderzoek gelezen (helaas kan ik het niet terug vinden) dat kinderen tegenwoordig niet meer kunnen vervelen. Ze hebben alle tijden van de dag prikkels te verwerken. Hun hersenen staan de hele dag aan. Is het niet van school dan wel van de tv of de tablet, het moet maar de hele dag vermaakt worden. En dat is nou juist zo schadelijk voor kinderen. Dus even omdat ze er zelf rustig van worden lijkt dan wel zo maar dat komt omdat ze nooit geleerd hebben hoe ze het anders kunnen, die tv of tablet is er immers altijd.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  8. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Geen regels...we zijn zovaak op pad samen dat ik me niet druk maak als hij iets langer tv kijkt op een regenachtige dag.
    In de winter, wanneer we vast vaker binnen zitten, gaan er wel wat striktere regels gelden, maar om eerlijk te zijn vindt hij het net zo leuk als ik een muziekje op zet, dus maak meer geen zorgen om.
     
  9. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    dit...

    De tv staat hier veel aan, maar ik merk wel dat de tv dan op een gegeven moment als "achtergrondmuziek" wordt gezien. Ik kan mijn dochter gewoon dingen vragen, of ze gaat tijdens een programma naar buiten om te spelen.

    Mijn neefjes en nichtje mogen thuis geen tv kijken. Als ze bij mijn moeder zijn en de tv mag even aan, zijn ze geobsedeerd... Maar dan echt eng. Je kunt niet meer met ze praten, ze zijn volledig in trance.

    Ja, wat is dan beter....
     
    suus1983 en lies276 vinden dit leuk.
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.362
    113
    Regels hier zijn ‘tussen 9 en 5 geen scherm’ en ‘op schooldagen ‘s ochtends pas schermtijd als je volledig klaar bent om naar school te gaan en nog tijd over hebt voor je weg moet’. In de praktijk hebben ze op schooldagen ‘s ochtends geen schermtijd. :roflmao: ‘s Avonds wel vrij veel (te veel voor mijn gevoel).
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier gaan ze ook helemaal op in de tv, ze horen dan niks meer om zich heen, zelfs als ik vraag of ze een koekje willen krijg ik geen reactie. En dat is precies de reden waarom hij hier niet de hele dag aan staat; als achtergrond werkt het bij hun totaal niet, ze worden er echt in gezogen.
    Het heeft dus niks te maken met dat ze geen tv mogen kijken, maar omgekeerd; geen onbeperkte tv want ze veranderen anders echt in zombies ;)
     
  12. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Een verbod op TV lijkt me niet goed hoor! Gewoon met mate, zoals met heel veel in het leven. ;) Maar op zich vind ik het best gewenst als een kind geconcentreerd en bewust met 1 ding bezig is. In de trant van mindfulness zegmaar, het hoeft niet gelijk zombie gedrag te zijn.
    Ik zou (in theorie) liever hebben dat mijn dochter bijvoorbeeld eerst iets eet en daar even voor gaat zitten (waar dan ook) en bewust is wat ze eet/proeft. Daarna bijvoorbeeld gaat kleuren, en helemaal in haar kleurplaat op gaat. En daarna bijvoorbeeld een filmpje gaat kijken met alle aandacht voor het filmpje.
    Een andere ouder zou er misschien voor kiezen om een kind 1) met kleurplaat, en 2) eten, en 3) de TV aan te laten zitten, terwijl 4) hij afgewisseld heen en weer loopt, en hij ook nog 5) bereikbaar moet zijn om met volwassenen te praten.
    Tuurlijk doet mijn kind in praktijk ook meerdere dingen tegelijk! En niet elk jong kind heeft de rust of concentratie om langer dan 2 minuten hetzelfde te doen. Maar het is meer het principe wat je aanleert. Een volwassene die TV kijkt en ongemerkt een hele zak chips leeg eet, en een half gesprek voert met een partner is iets wat tegenwoordig vaak voor komt, als je alles maar half bewust meemaakt.
     
  13. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wij hebben geen tv/WII, spelcomputer, tablets in huis.
    Onze oudste is 9 en mag per dag een uur achter een scherm, dan kan hij kiezen tussen zijn DS en de laptop. Hij moet beneden blijven, want ik wil zien/horen wat hij aan het doen is.Geen vecht/schietspellen. Qua filmpjes ben ik ook kieskeurig, geen vechtpartijen/magie etc. ik vind bijv. Donald Duck niet goed omdat die in de meeste filmpjes om het minste al ontploft, Buurman en Buurman zijn verboden vanwege de vele (bastaard)vloeken die er in voorkomen.
    Hier is over het algemeen de regel: voor het 2e jaar geen scherm. Uiteraard kijkt mijn peuter wel met zijn broer mee als die een filmpje zit te kijken. Ik vind dan ook dat hij iets moet aanzetten wat ook acceptabel is voor zijn peuterbroer.
    De middelste is nu 2,5 jaar en fan van Brandweerman Sam. Daar mag hij na zijn ontbijt een filmpje van kijken en dan lekker spelen..
    Op onze telefoons zijn geen spelletjes die de kinderen kunnen doen, de telefoon is geen speelgoed.
     
  14. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik heb geen regels voor schermtijd.
    Ik vind dat mijn kinderen teveel tv/iphone/nintendo kijken/spelen.
    Wij wonen op een flat, en ik vind het wel lastig om ze altijd te vermaken.
    Ze spelen ook met speelgoed, maar op gegeven moment vervelen ze zich weer.

    Ze vinden het leuk om naar buiten te gaan. We gaan ook altijd wel wat doen (park, naar water, speeltuin etc). Maar soms lukt dat niet omdat ik thuis ook weleens dingen te doen heb. En dan kan ik ze niet in de tuin zetten en lekker laten spelen. Ik moet altijd uit huis.
     
  15. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Geen regels. Dochter kijkt 15 minuten tv per dag, Sesamstraat. Iets anders interesseert haar niet. De tablet zit ze veel meer op om vlogs te kijken :rolleyes:. Ze komt ervan tot rust nadat ze uit school is gekomen, dat is even haar momentje. En zo heeft ze wel meerdere momenten op een dag waarop ze met de tablet zit. Maar verder leeft ze praktisch buiten (zonder tablet ;)) dus ik vind het prima zo.
     
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ik ben het helemaal met je eens!!
    Zowel het alles mag maar met mate als het stuk over niet teveel dingen tegelijkertijd doen, het is echt de uitdaging van deZe tijd vind ik en goed om je kids leidraad in aan te bieden
     
  17. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Hier eergisteren zo goed als de hele dag voor schermen gezeten.

    Eerst waren we een midweek weg met veel activiteiten. Toen wou hij perse bij oma en opa op 'vakantie' en hij wou de b&b aan oma en opa laten zien dus oma en opa zijn hem komen ophalen bij de b&b en wij gingen dan zonder hem naar huis.
    Oma en opa wouden nog wat uitstapjes doen en een dagje lekker bij hun thuis aanrommelen en zwemmen dus hij is daar ook nog eens 3 nachten gebleven.
    De dag dat hij thuis was wou hij niks. Niet naar buiten, niet zwemmen, niks. Hij wou pyjamadag.
    Had ik ook nog net een abonnement genomen op Videoland dus eindelijk kon hij weer lekker brandweerman Sam kijken en is het dus een brandweerman Sam dag geworden.

    En nu weer gewoon terug het normale leven. Zonder school dan :)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Tja, ik kan met een half uurtje tv kijken of op mijn telefoon toch echt prikkels verwerken en even tot rust komen.
     
  19. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zo herkenbaar, mijn zoon springt om 7 uur uit bed, doet alles wat hij moet doen, maakt zijn eigen lunch en ontbijt. Als hij klaar is om 7.30/7.45 dan kan hij zeker nog 15 min tv kijken of spelletje op zijn tablet doen. Win win situatie!

    Hier hebben ze best veel schermtijd, mits ze klaar zijn. 's Middags mogen ze 2 spelletjes op de ps4 (of voor het eten) en nog wat tablet, maar meestal zijn ze al de hele dag buiten geweest dus ik vind het prima.
     
  20. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.534
    1.550
    113
    Geen regel wat betreft de hoeveelheid. Kijkt ook af en toe wel teveel.
    Ze mogen alleen geen tv tijdens het eten.
     

Deel Deze Pagina