schoolfotograaf

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door einad, 21 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wat zouden jullie ervan vinden als jullie school niet aankondigt waneer de schoolfotograaf komt omdat ze willen dat de kinderen er gewoon als altijd komen op te staan?

    Of als blijkt dat de schoolfotograaf 4 ochtenden komt?
    1 dag portret midden en bovenbouw.
    1 dag onderbouw en 0 klas
    1 dag klassenfoto's
    1 dag broer/zussen foto's


    Situatie 1 is bij ons van toepassing en eigenlijk vind ik het wel prima. Maar hoor veel commentaar op het schoolplein. Toevallig weet ik wel welke dag het is omdat ik hulpouder ben en help met schone gezichtjes enz. Maar ik zal mijn kinderen er niet mooier voor kleden.

    Situatie 2 is bij mijn nichtjes op school, vind dat nog best wel een hele onderneming 4 dagen voor de schoolfotograaf En mijn schoonzus vind het niet fijn want nu moet ze drie dagen mooie kleren klaar leggen

    Hoe gaat dat bij jullie?

    Kopen jullie altijd het hele pakket?
    En waar bestaat het uit?

    Wij kopen meestal de klassenfoto, een portretfoto en een serie pasfoto's.
     
  2. miepje77

    miepje77 Fanatiek lid

    25 mei 2008
    1.856
    427
    83
    Mij maakt het echt niets uit. Wij nemen toch alleen de klassenfoto. De overige zijn vaak veel te stijfjes en 'gemaakt', en veel te duur. Mijn kinderen zien er altijd wel leuk uit, dus niet speciaal leuke kleding voor de foto ofzo.
     
    cowgirl80 en einad vinden dit leuk.
  3. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wij kopen ook het hele pakket, meer omdat ik geen zin heb om alles uit te zoeken.
    Pakket bestaat uit klassenfoto, 1 grote foto, serie pasfoto’s, broer/zus foto (ook 1 groot en een serie pasfoto exemplaar geloof ik). Vorig jaar ook een sleutelhanger met pasfoto.

    Ik kleed mijn kids er wel op trouwens. Niet per se in nette kleding, maar wel dat het enigszins “matched” op de broers-foto.
     
    einad vindt dit leuk.
  4. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Zou ik niet zo leuk vinden ;) Ze ziet er altijd prima uit, maar het gebeurd weleens dat zd gewoon even een paardenstaart heeft (wat ik niet zo leuk vind staan) omdat we laat zijn of whatever. Maar voor de foto zou ik toch even graag een invlecht willen maken, haha. En toch ook wel iets van de favo kledingstukken aantrekken ja.

    Optie 2 lijkt me dan ook super irri, want staan ze overal weer verschillend op, dramaaa.

    Hier dus gewoon 1 dag :)
     
    einad vindt dit leuk.
  5. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Wij nemen overigens de klassenfoto en een serie portret foto’s groot en klein. Broer/zus foto is helaas niet ieder jaar en hier dus nog niet gehad.
    Overigens zijn de foto’s steeds sportiever, dus dat is wel leuk!
     
    einad vindt dit leuk.
  6. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Er worden hier altijd heel leuke foto's gemaakt, dus er gaat altijd een setje (broers-foto) naar de oma's.

    Er wordt hier vooraf aangegeven of ze in hun geheel of alleen gezicht worden gefotografeerd en ook wat de achtergrondkleur gaat zijn. Dat is wel fijn met uitzoeken van kleding.

    Ik kleed ze niet speciaal of extra mooi. Gewoon zoals ze zijn. Maar zorg wel dat ze bij elkaar en bij de achtergrond passen.
     
    einad vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik vind schoolfoto’s altijd buitenproportioneel duur. Dan bepaal ik toch graag zelf (of althans: mijn kinderen bepalen vooral) hoe ik ze op de foto laat gaan en of dat dus ‘als altijd’ is of niet. Qua dagen; drie dagen is onhandig inderdaad, maar op zich zou ik dat geen drama vinden. Hier is het meestal verspreid over twee dagen (fotograaf komt wel drie dagen, maar ze gaan niet op alle dagen op de foto).
     
    einad vindt dit leuk.
  8. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik zou het niet tof vinden om het niet te weten, want nu is er altijd gelegenheid om met brussen die niet op school zitten, naar school te komen voor een foto van alle brussen.
    En foto's zijn weliswaar geposeerd maar wel echt leuk en verschillend van houding en uitstraling.
    Fotograaf had onze kleuter er echt goed op gekregen.
     
    einad vindt dit leuk.
  9. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik vind allebei de situaties raar en onzinnig. Waarom zou ik er als ouder (die uiteindelijk betaald voor de fotos) er niet voor mogen zorgen dat ze extra leuke kleding aan heeft? Of dat haar haren nét wat mooier zitten dan normaal?

    De tweede situatie vind ik ook raar. Inderdaad dus 3 dagen opdoffen? Waarom de klassenfoto niet gelijk met de losse fotos? Voor de voortgang van de lessen lijkt mij dit ook echt niet ideaal (3 keer onderbreking voor fotos)
     
  10. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Hier geen speciale kleding voor de schoolfotograaf. En foto's hebben we ook niet gekocht, hij stond er zo raar op! Verplicht lachen zit niet in de familie :)
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier gaan ze zoals altijd op de foto, geen speciale outfits of kapsels. Maar ik weet dat er veel ouders zijn die dat wél graag willen, die echt ‘s ochtends een thuiskapper laten komen en nieuwe kleding aantrekken; dus ik zou altijd die datum communiceren. Kunnen ouders zelf bepalen of hun kind er ‘zoals altijd’ op komt of extra netjes/chique/matchend met broer of zus etc.

    Hier alles op 1 dag, maar is een kleine school met 130 leerlingen, dus goed te doen.

    Hier koop ik ze wel, kost ook maar €7,50 voor een pakket en broer/zus-foto is gratis. Dit jaar was mijn oudste ziek, helaas, maar dat vind ik dan ook geen ramp hoor. Leuk als het kan, anders niet.
     
  12. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Ik wil het liever weten. Dan kijk ik toch een keer extra wat ik ze aantrek. Je hebt vaak toch wel een favoriet. Anders het kind wel. Maar hier gaan bij de jongens de haren niet extreem anders ofzo hoor. Toen mijn meiden op de basisschool zaten deed ik hun haar wel extra netjes. Wel zo leuk voor een foto.

    Broer-zus foto's heb ik al heel lang niet meer laten maken. Met kids op het VO krijg je ze niet meer bij elkaar en een half gezin hoef ik niet op de foto.

    Hier zijn het overigens altijd leuke foto's. Met nabestellen kunnen we ook zelf de achtergrond kiezen. Vaak wordt er nu een houten krukje oid gebruikt of zetten ze de jongens in een lekkere stoere houding. De foto's zijn toch niet geschikt voor officiële documenten.
     
  13. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Ik wil het wel weten, dochter heeft normaal vrijheid om haar kleding te kiezen, maar op de foto wil ik toch wel een leuk jurkje. En ik heb me er normaal gesproken bij neergelegd dat ze halverwege de dag haar haar losgooit en met een out of bed look thuiskomt, maar daar maken we op foto-dag dus ook even afspraken over.

    Vorig jaar waren de foto's hier erg leuk en heb ik een en ander besteld. Als ze niks zouden zijn, zou ik alleen de klassenfoto nemen. Ik ben niet in de gelegenheid om met de jongste langs te gaan, dus broer-zus foto's komen eventueel wel als ze beiden op school zitten.
     
  14. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik wil het ook weten hoor. Beetje raar ook dat de school blijkbaar wil bepalen hoe de kinderen op de foto zouden moeten komen :rolleyes:.

    Mijn zoontje heeft vaak een pet op naar school, maar op de foto wil ik hem toch echt zonder pet. Anders zie je zoveel pet en zo weinig jongetje ;). En even snel de pet af voor de foto is ook geen optie, want dat haar zit dan echt van geen kanten, haha.
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Ik vind het allebei niet handig klinken. Hier wordt het bijna een jaar van tevoren al aangekondigd, het staat begin schooljaar al op de schoolkalender. Vervolgens staat het ook nog in de nieuwsbrief, met het verzoek op die dag geen afspraken met de orthodontist enzo in te plannen.
    Wie wil dat zijn/haar kind op de foto gaat in zijn dagelijkse kloffie, prima, die kan dat alsnog doen, wil je wat mooiere kleding of wat meer aandacht besteden aan het haar, ook goed, die keuze is gewoon aan de ouders zelf.
    Verdeeld over zoveel dagen lijkt me ook niet handig.
     
  16. Bedankt voor de reacties!

    Vorig jaar had ik mijn dochtertje mooi aangekleed, in het wit..
    Vlak voor school sprong ze in een plas :eek:

    Ik vind het van de drie dagen ook niet fijn. Gelukkig is dat bij ons niet.
     
    Uuz vindt dit leuk.
  17. Essie3

    Essie3 Niet meer actief

    Het maakt mij niet uit of ik het vantevoren weet. Ik ga mijn kinderen er ook niet speciaal voor opdoffen. Vind het juist leuk als ze op de foto staan zoals ze dagelijks naar school/de opvang gaan. Ik neem wel meestal alleen de groepsfoto. De solo foto's vind ik vaak te gemaakt. Ik maak zelf veel leukere foto's.
     
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    hier komt de fotograaf verdeeld over een paar dagen. prima hoor. kan me niks schelen als ze op portretfoto's andere kleding aan hebben dan op de broer/zus fotos.
    hier trouwens een schoolfotograaf die de kinderen wat vrijer laat op foto's. dud niet het stijve zitten voor portret maar in allerlei standjes. op hun buik en hoofd steunend op de handen, staand enz.
    ik heb foto's van jongste dochter die om de nek en op de rug van haar zus hangt, elkaar omhelsen, oudste die jongste een kus geeft, neusen tegen elkaar enz.
    superleuke foto's waar ik niet uit kan kiezen dus neem dan het hele pakket. best prijzig. je mag kiezen uit afdrukken van de foto's of de bestanden digitaal kopen zodat je ze zelf kan gebruiken voor bijv een canvas. kost dan wel rond de 45 euro.
    en deze fotograaf vindt het juist leuk als de kinderen er los op staan. dus in hun favoriete koeding met hun favofiete ppp
     
  19. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hier krijgen we ong. 1-2 weken van tevoren een brief. Daar kan je ook op invullen wat voor foto’s je wil.
    Ik doe het hele pakket, dus alleen, samen met broer/zus en de klassenfoto.
    Ik koop niet speciaal kleding, maar zorg wel dat ze wat netter dan gewoonlijk naar school gaan.
     
  20. fafa

    fafa Niet meer actief

    Ik hoorde een keer op het schoolplein moeders klagen dat andermans kinderen zo slordig stonden op "hun" klassefoto. Briljant! Die zouden gek worden van een onaangekondigde dag :roflmao:

    Ik zie opeens een aflevering van de luizenmoeder voor me, met als thema de klassenfoto. Ursula die bij Anton klaagt over de onaangekondigde dag en al die Floddertjes, Anton dan antwoordt dat "de kinderen helemaal zichzelf moeten kunnen zijn" en Ursula en Mel en Kim die dan stiekem het haar gaan staan kammen van de hele klas.
     
    spruitje80, Schuurpapier, cowgirl80 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina