Schoonouders willen ineens oppassen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kaasschaaf, 3 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Mijn schoonouders hebben deze week aangegeven dat zij graag binnenkort elke week een dag op de kinderen willen oppassen. Nu komt dit best plots. Het contact met mijn schoonouders verliep altijd redelijk. Ze kwamen met kinderverjaardagen en sporadisch hadden ze 'tijd' dat wij eens langs konden komen met de kinderen (lees: soms maanden niet). Nu is onze oudste inmiddels 2,5 jaar, onze jongste 1. Afgelopen week wilden ze graag een keertje oppassen en bij het terugbrengen gaven ze te kennen dat ze graag een dag in de week willen oppassen.
    Nu gaan onze kinderen al vanaf dat de oudste een paar maand was elke donderdag naar mijn ouders. Niet omdat het moet, maar omdat ze het ontwijs leuk vinden.

    De vraag van mijn schoonouders komt echt als een donderslag bij heldere hemel. Dit had ik echt niet aan zien komen. Ik weet dus ook echt niet wat ik hiermee moet. Mijn schoonmoeder is echt geen makkelijke en als ik aangeef dat ik dat niet wil zie ik het zo voor me dat ze dan zegt dan hoef je ook niet weer te komen (serieus). Tevens slikt ze zware pijnmedicatie (oxycodon) en alhoewel mijn schoonvader erbij is blijf ik het wat eng vinden.

    Wat moet ik hiermee?
    Mijn man vind het helemaal geweldig want ineens geven zijn ouders de kids wel de aandacht.

    Op dinsdag gaat de oudste naar het kinderdagverblijf en de jongste op de woensdag. Dit hebben we bewust zo gedaan zodat we die dagen de kinderen apart alle aandacht en tijd kunnen geven. Ze vinden het kdv heel leuk en dit wil ik ze niet ontnemen. Maar als mijn schoonouders zouden oppassen zou het betekenen dat ik dus 4 dagen in de week een in-compleet gezin heb. Daarbij werken wij wisselende diensten en dus zou ik de kinderen bij een avonddienst dus veel minder zien. Dit wil ik absoluut niet.
     
  2. Logan

    Logan Niet meer actief

    Dan is het toch goed zo. Kindjes zijn gewend aan hun ritme en een dag extra in de week weg lijkt me onnodig. Je kunt afspreken ze te laten oppassen als jullie eens samen wat willen doen?
     
  3. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Lijkt mij heel simpel: lief dat jullie het aanbieden maar de opvang is geregeld. Als we een keertje omhoog zitten maken we graag gebruik van jullie aanbod.

    Ik bedoel oppas is toch niet omdat de oppas dat leuk vindt maar omdat je zelf op dat moment niet in staat bent (om wat voor reden dan ook) voor je kind te zorgen en dús opvang/oppas nodig hebt.
     
    Ctje1987, Chocolat en HappyRabbits vinden dit leuk.
  4. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Dat is vaak het probleem. Ze willen altijd alles op hun tijd als hen het het beste uitkomt. Wij gaan eigenlijk samen zelden weg. Dit plannen we vaak op de donderdag als ze bij mijn ouders zijn.
     
  5. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Maar hoe ga ik dat rechtpraten. Mijn ouders passen immers elke donderdag op, of dat nu ons uitkomt of niet. En ik wil niet dit ineens mijn ouders ontnemen. Zij staan dag en nacht voor ons klaar. Dit zijn ook hun enige kleinkinderen die ze hebben.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou ze vriendelijk bedanken;'We hebben de opvang al rond.' Dat jouw ouders wel vast oppassen heeft er niks mee te maken.
     
    Sophie221 vindt dit leuk.
  7. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik snap wel dat je het lastig te verantwoorden vind naar je schoonouders dat je ouders wel een dag oppassen en dat wekelijks een dag door hen echt niet nodig is. Ik heb zo'n schoonmoeder die heel lang alles op de weegschaal heeft gelegd. O wee als mijn moeder onze dochter een keer extra zou zien of wel zou oppassen en zij niet. Ik zag heel erg tegen zulke "confrontaties" op. Totdat ik ze gewoon aan ging. Je bent namelijk niks verplicht tegenover je schoonouders en zeker niet als het om je kinderen gaat. Het zijn jullie kinderen en jullie vinden de situatie prima zo. Daar hebben zij het mee te doen. Kunnen ze dat niet dan doen ze zichzelf tekort.

    Het lijkt me wel lastig dat je man hier anders over denkt. Misschien doet een goed gesprek met hem wonderen?
     
  8. RoosW87

    RoosW87 Actief lid

    17 jan 2015
    282
    58
    28
    Ik ben het eens met de anderen. Lekker zo laten en zeggen dat het heel lief aangeboden is, maar alle oppas al geregeld is. Maar dat jullie graag gebruik maken van hun aanbod om samen wat meer weg te kunnen. Breng de kinderen in het weekend een keer en ga wat leuks doen met je man :)
    Of wellicht 1x per maand een vaste date avond of dag? Lijkt me een mooie compromis.

    Dat ze wel naar jou ouders toegaan doet er niet toe. Dit was lang geleden al zo afgesproken en werkt prima op die manier voor jullie. Meer dan dit zal ik ze ook niet (verplicht) weg brengen en zeker niet om je schoonouders een goed gevoel te geven. Het zijn jullie kindjes, jullie regels.
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  9. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit.
    Moet toch niet zo zijn omdat hun nu ineens willen oppassen, de hele boel maar moet worden omgegooid.
     
  10. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Maar jouw ouders doen dat waarschijnlijk al vanaf het begin, dus jullie hele routine/ritme is daar omheen geregeld. Ik vind het nogal wat om na zo'n periode ineens een dag op te eisen (want zo leest het). Geef aan dat het opvangtechnisch geregeld is, maar dat het misschien leuk is als ze af en toe met de kleintjes een dagje op stap gaan of zo. Vergeet niet dat het jouw kids zijn en dus ook jouw beslissing. Jij/jullie mogen dat bepalen.
     
  11. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.031
    962
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook zo laten en dan aangeven dat ze wel eens op kunnen passen als het extra nodig is. Dan plan je dat uitje eens niet op donderdsg maar op een dag dat je souders op kunnen passen.
     
  12. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Je hoeft in mijn ogen niks recht te praten.
    Je zegt gewoon dat jullie de opvang gewoon rond hebben .
    Dat het een lief aanbod is en je aan hen zal denken als je oppas nodig hebt.
    En wat zij dan met dat antwoord doen is aan hun.

    Ik zou dan wel af en toe eens een dagje samen weg ofzo en de kinderen dan ook bij hun brengen. Het is natuurlijk ook wel leuk voor ze om een betere band met opa en oma re krijgen.
    Maar ik zou dus echt niet je normale opvangroutine gaan veranderen omdat zij plotsklaps met dit idee komen.
     
  13. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt voor jullie reacties!

    Fijn om te horen dat jullie bevestigen wat ik ook denk.

    Vanavond met mijn man uitgebreid over gehad. Hij vond mijn mening hierin erg moeilijk. Hij vond dat de kinderen best een dag per week naar zijn ouders konden. Maar zag na enige tijd praten ook wel in dat het niet nodig is, onze opvang is rond en dat met onze wisselende diensten het samen zijn met het gezin zo alleen maar kleiner gaat worden.

    Morgenmiddag gaan we naar mijn schoonouders toe om dit te vertellen. Wellicht met in ons achterhoofd het idee om te zeggen dat het wellicht 1x in de maand een leuk idee is dat ze de kids een dagje meenemen.

    Ik zie er erg tegen op wat ze gaan zeggen, maar zie (mede door jullie reacties) wel in dat dit de beste oplossing is voor ons en de kinderen. Het blijven tenslotte onze kinderen.

    Nogmaals bedankt allemaal!
     
    Chocolat, MamaVanVier1985 en blossom85 vinden dit leuk.
  14. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Weet niet hoe jullie contact normaal is, maar wordt het niet juist heel groot als je morgen er speciaal naar toe gaat om dit mede te delen? Kan het niet ergens gewoon een keer tussen neus en lippen door??
     
  15. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Mijn ouders gaan straks 2 dagen oppassen en mijn schoonouders hebben we niet gevraagd. Ik heb wel enorm getwijfeld tijdens de zwangerschap, het voelt zo lullig. Maar m'n man wilde het absoluut niet.

    En nu onze zoon er is ben ik blij dat we hen niet gevraagd hebben.
    Wij zijn zelf wel van het aanpakken, niet zo piepen, niet verwennen.
    Mijn schoonmoeder roept bij elk kuchje of niesje: 'Aaaaah, zielig!'
    Haar manier van praten: 'Heb je auwe buik en moet je stinkie stinkie doen?'
    Bij elk huiltje geeft ze hem het liefst een fles, ook als hij er 10 minuten geleden nog eentje gehad heeft. (Ik snap nu waarom mijn man vroeger een mega bolle baby was....)
    Mijn nichtje kreeg met sinterklaas 13 cadeaus van opa en oma. Dertien!
    Ik kan wel 50 voorbeelden geven.

    Doet ze iets verkeerd? Nee, ze bedoelen het allemaal goed. Maar wij krijgen er vreselijke jeuk van.
    Dus we laten het lekker zoals het is. Met een dag in de week draagt de oppas nog best wat bij aan de ontwikkeling van ons kind.
    We gaan er wat vaker op bezoek met de kleine en laten hen af en toe kort oppassen tijdens een fysio bezoekje ofzo.
     
  16. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Tja ik sta er ook niet op te wachten. Mijn man wilde dit perse. Naja zien ze gelijk de kids weer. Een groot drama gaan ze toch niet maken (mag ik hopen) want de kids zijn erbij.
    Ik had Mn man al gezegd app haar gewoon ff dat het lief is aangeboden maar onnodig is. Maar dit wilde hij niet, dan maar zo.
     
  17. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Vreselijk zeg! Vast goedbedoeld maar niet zoals je het zelf wilt hebben inderdaad.

    Ik zou zelf ook graag zien dat mijn schoonouders er zelf is wat aan doen om de kids vaker te zien. We moet altijd naar hun toe terwijl ze beiden de hele week thuis zijn. Dan denk ik investeer ik je kleinkind en kom dan gewoon ff langs. Een band opbouwen (die ze de afgelopen 2,5 jaar hebben verwaarloosd) bouw je niet alleen op door elke week de hele dag de kinderen in huis te hebben.
    Mijn schoonmoeder heeft een gigantische handleiding helaas.
     
  18. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Uh, je schoonouders proberen er nu toch juist wat aan te doen om jullie kinderen wat vaker te zien? Alleen op een manier die jij niet graag ziet, maar dat maakt het gebaar er niet minder op.
    Dat ze er de eerste jaren weinig aan hebben gedaan is natuurlijk ontzettend vervelend en ik snap dat zoiets heel erg steekt. Je wil dat opa en oma hun kleinkinderen vanuit zichzelf graag zien.
    Maar goed, nu geven ze aan dat ze graag willen oppassen. Oppassen vind ik best een investering voor oudere mensen. Mijn ouders zijn iig behoorlijk afgemat na een middag oppassen.
    Dus dat vind ik best een gebaar. Je had ook kunnen denken, ze hebben het eerst behoorlijk af laten weten, maar nu komen ze toch tot inkeer, we geven ze een kans.
    Bijvoorbeeld door eens in de 2 of 4 weken de oppasdag van je ouders over te nemen.
    Ik redeneer natuurlijk vanuit mijn eigen referentiekader, mijn ouders zijn gek op onze kinderen, maar die zouden het niet erg vinden om het af te wisselen, omdat het best vermoeiend voor ze is.
    Dus als een van de weinigen heb ik een afwijkende mening.
     
    twinkle star, Paardenbloem en Daisy120 vinden dit leuk.
  19. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt voor je reactie!

    Ik vind het ook heel fijn dat ze er nu eindelijk willen zijn voor de kinderen hoor. Dat waardeer ik absoluut. Net wat je zegt alleen de manier waarop vind ik minder. Ik had liever gezien dat ze hadden gezegd, joh we willen de kids wat vaker zien. Wat zijn jullie ideeen hierin? Maar we gaan het vanmiddag overleggen.
    Mijn ouders zijn nog vrij jong dus uitgeput zullen mijn ouders niet zijn na een dagje kids ;)
     
  20. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Nou, alles is gelukkig meegevallen.
    Het was even praten maar uiteindelijk snapten mijn schoonouders dat elke week geen optie is. We hebben nu afgesproken dat mocht er eens oppas nodig zijn dat ze dan de kids een paar uurtjes of een dagje ophalen. Dit vonden ze gelukkig een goede oplossing. Bedankt voor al jullie meningen, heeft me erg geholpen ook om met mijn schoonouders hierover in gesprek te gaan.
     
    VBJ82, Syane, LiveLifeLovely en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina