Seksuele voorlichting peuter 3 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dufel, 18 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Mijn zoontje van 3 is erg geïnteresseerd in de verschillen tussen jongens/meisjes.

    Daar zijn we ook altijd open over, geen probleem.

    Vandaag stond ik met hem onder de douche en kwam de vraag: hoe komt er een baby in je buik?
    En hoe wordt een baby geboren.

    Nu wil ik graag daar open en eerlijk over zijn maar ook niet teveel info geven. Hij is nog maar net 3.

    Hoe pakken jullie dit aan?
     
  2. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Hier komen er ook langzaam wat vragen! Wij vertellen het zoals het is, maar dan wel in kindertaal.

    Dus een baby komt er soms als papa en mama knuffelen en baby’s worden geboren door een baby-gaatje die mama’s hebben.

    Overigens hoort voor ons daar ook bij het benoemen van geslachtsdelen en dat dat van haarzelf is, dus dat niemand daar aan mag komen etc.
     
    Dufel vindt dit leuk.
  3. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Je kan toch gewoon zeggen dat papa’s en mama’s een kindje kunne krijgen als ze samen kroelen/knuffelen? Kinderen zijn vaak heel snel tevreden met een antwoord en zolang ze niet doorvragen kan je het gewoon lateb bij de info die je hebt gegeven.
     
    Dufel vindt dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een tip die ik hier ooit eens gekregen heb, en die voor elke leeftijd toepasbaar is: vragen hoe zij denken dat het gaat, en dan daarop inpikken. Zo vermijd je dat je te 'zware' antwoorden geeft.
     
    amdaa, Jackie87, nizzie86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Bedankt voor de tips.

    Ja over kussen/knuffelen en dan een baby krijgen, ik ben dan bang dat hij gaat denken dat je van kussen/knuffelen baby's krijgt en dan niet durft te knuffelen met opa/oma enz.
    Of denk ik dan te moeilijk?

    Goede tip @Shakes die ga ik zeker toepassen.
    Ik gebruik hem indd ook voor andere waarom vragen maar in deze had ik er niet over nagedacht
     
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.519
    24.424
    113
    Ik noemde het altijd vrijen en geen knuffelen, aangezien iedereen hier wel met elkaar knuffelt. Mijn ervaring met mijn kinderen is dat ze op die leeftijd dan niet doorvragen wat dan precies vrijen is. En anders kan je zeggen dat dat een soort knuffelen is zoals alleen papa’s en mama’s met elkaar doen. Ze hadden blijkbaar genoeg aan dat antwoord en meer vragen kwamen dan weer later.

    Ik heb die vraag ook een keer gehad toen ik mijn klas (kleuters) vertelde dat ik een kindje kreeg. ‘Maar juf, hoe komt die baby dan in je buik?’ Haha was wel even zweten omdat ik ben voor gewoon antwoord geven, maar je hebt natuurlijk ook nog met ouders te maken die daar wellicht anders over denken. Maar ook toen een soort gelijk antwoord gegeven en dat was genoeg. Er kwamen geen vragen meer en ik heb geen boze ouders aan mijn deur gehad :roflmao:
     
    kleinepien, Dufel en owly vinden dit leuk.
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.470
    2.304
    113
    Toen wij net zwanger waren van de derde kwamen er ook een heleboel leuke vragen van de kinderen. Wij hebben uitgelegd dat mama een eitje had en papa een zaadje en dat die naar mekaar toe kwamen en toen pats er een kleine baby ontstond. Daarna moest baby nog heel veel groeien bij mama in de buik. Ze hebben niet heel veel doorgevraagd over hoe die twee dingen dan precies bij mekaar kwamen :p
     
    Dufel vindt dit leuk.
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.668
    21.190
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier ook dit tot nu toe. Ze vraagt nu nog niet verder dan dat, haha.
     
    Adje vindt dit leuk.
  9. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Nog geen vragen over hoe erin, maar ja het baby broertje is er wel uit gekomen. Die kwam dus uit mijn vagina. En we hebben allebei een plasser, maar hij en papa en broertje hebben een piemel en bij mij is het gaatje.

    De vraag terug geven is ook een goeie!
     
    Dufel vindt dit leuk.
  10. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.065
    10.337
    113
    Ook wij noemen het vrijen en hebben het verhaal van het zaadje en eitje verteld. Op die leeftijd vroeg hij nog niet door hoe dat zaadje bij het eitje kwam (dat deed hij pas bij de volgende zwangerschap). Verder uitgelegd dat de baby via een babygaatje komt omdat hij het wat eng vond qua poepen en plassen.
     
    Dufel vindt dit leuk.
  11. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Ik kan hier zeker wat mee mochten er weer vragen komen haha.
    Bedankt voor het reageren
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  12. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hihi ik moet gelijk denken aan juf Ank.

    Soms als een meneer en een mevrouw elkaar heel aardig vinden, gaan ze speciaal knuffelen..

    En iets met een voorbips en een pielemuis. Waha
     
    Jules! en Dufel vinden dit leuk.
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb op die leeftijd uitgelegd dat mama's kleine eitjes in de buik hebben. Als daar een zaadje bij komt, groeit in de buik een baby.
    Deze komt vervolgens door het babygaatje eruit. Dat was op dat moment voldoende.

    Ik zou absoluut niet vertellen dat je van knuffelen baby's krijgt.
    Dat klopt ook helemaal niet, kind raakt in de war (hij knuffelt ook met mensen), en later mag je uitleggen dat het een leugen was.
     
  14. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Speciaal knuffelen ja, hahahaha
     
  15. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Ja precies, dat dacht ik ook.
    Ik wil niet dat hij denkt dat je door knuffelen baby's krijgt.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  16. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    814
    1.050
    93
    Vrouw
    Zo heb ik het ook uitgelegd en ook hier gelukkig geen vragen over hoe het zaadje bij het eitje kwam :D
    Verder gezegd dat toen de baby klaar was met groeien in de buik, de baby uit de buik kwam en verder niet door welk gat en al helemaal geen babygaatje o_O
     

Deel Deze Pagina