Sinaasappelsap over de datum gedronken!!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ikke29, 14 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikke29

    Ikke29 Lid

    12 jun 2012
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had zojuist een blikje sinaasappelsap in een glas geschonken en er een flinke slok van genomen. Ik vond hem een beetje apart ruiken maar proefde er niet Veel aan.. Maar toch twijfelde ik en keek op het blik.. Bleek hij tht 31 januari 2013. Over de datum dus heb de rest wat over was meteen weg gegooid.

    Zou dit kwaad kunnen voor de baby? Of kan alleen ik hier ziek van worden?
     
  2. Derbi

    Derbi Niet meer actief

    Kan niet zoveel kwaad. Je hebt het niet helemaal opgedronken en je kan er zelf misschien wel ziek van worden, maar het is geen rauw vlees oid. Niet te druk om maken, zolang er nog geen groene vlokken op zaten is het niet erg.
     
  3. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    :$ Nee toch??

    Kan geen kwaad, hooguit kan jij er last van krijgen als in misselijk/spugen oid.
    De baby zal er niks van vernemen.

    Bovendien een afgesloten blikje, die niet open is geweest? Zou ik me al helemaal niet druk om maken.
    En aangezien je t allemaal opgedronken hebt zal t wel goed gesmaakt hebben. Als het bedorven zou zijn geweest had je weer klontjes geproefd:p
     
  4. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Sorry, lees dat je slokje hebt gehad;)

    Niet te druk maken!
     
  5. Ikke29

    Ikke29 Lid

    12 jun 2012
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb niet alles op maar een half glas ( dus half blikje).
    Een hele grote slok dus. Maar leek iets te ruiken en toen dacht ik ook wat te proeven.. Maar hij was nog wel gewoon vloeibaar zonder klontjes dus!! Maar ben gewoon heel angstig dat ik iets verkeerd eet of drink en na zoiets is de schrik weer erg aanwezig
     
  6. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Maar waarom zo bang dan?
    Als je geen rauw vlees gaat eten, vlees wat vacuum verpakt is, rauw melkse kazen eet en van alcohol e.d. af blijft is er niks aan de hand.
    Op de site van het voedingscentrum kan je kijken wat je beter kunt vermijden.

    Je hoeft echt nergens bang voor te zijn. De schadelijke dingen zijn algemeen bekend. Voor de rest geldt, met mate. Bv pepernoten ivm de kruiden die erin zitten. Als jij elke dag een handje pepernoten eet is er niks aan de hand, ga je een kruiwagen vol opeten, is het niet zo gezond. Maar ja, dat is het ook niet voor niet zwangere mensen.

    Beetje relativeren hoor;)
     
  7. Ikke29

    Ikke29 Lid

    12 jun 2012
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik weet t ik moet er iets relaxter mee omgaan
    Maar vind ik erg moeilijk.
     
  8. Miekoe

    Miekoe Fanatiek lid

    9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Iets wat maanden houdbaar is, gaat niet na datum binnen 2 weken kapot.. ( dan heb ik het dus niet over producten die kort houdbaar zijn)
    Dus denk niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor
     
  9. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Toch proberen!
    Relativeren voordat je angstig en paniekerig wordt, anders gaat de zwangerschap nog héél lang duren;)
     
  10. Miekoe

    Miekoe Fanatiek lid

    9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Oh en by the way, tht betekend ten minste houdbaar tot....
    Dat is de uiterste verkoopdatum. Dan is het al zeker niet binnen 2 weken kapot ;)
     
  11. sabrina2

    sabrina2 Niet meer actief

    #11 sabrina2, 15 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2013
    Ter geruststelling: ik had met kerst hetzelfde. Blikje sinas bij oma, meteen det helft opgedronken maar smaakte raar. Houbaarheid juni 2008!!! Wel geschrokken, maar helemaal niet ziek geworden. In een dicht blikje zitten geen bacterien denk ik. Alleen de smaak kan veranderen. Mijn zus had op tv gezien dat ze laatst een blikje soldatenvoeding uit de eerste wereldoorlog (1914) hebben opgegeten! Een voedingsexpert had gezegd dat het wel vies zou zijn maar niet dodelijk ;). Een slokje sap uit een Blikje van een paar weken over datum kan zeker geen kwaad voor je zwangerschap!!!
     
  12. Shandy

    Shandy Fanatiek lid

    14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Maak je geen zorgen!
    Er staat Tenminste Houdbaar Tot. Dus eigenlijk staat er, het is zeker te weten goed tot 31 januari, maar waarschijnlijk kun je het wéken daarna nog gebruiken.
    Houdbaarheidsdatum.....
    Met onderstaand item over de veelbesproken houdbaarheidsdatum (THT) wordt hopen we de nog steeds bestaande onduidelijkheid (en onwetendheid) over de THT weg te nemen.
    Gooit u wel eens een pak rijst, een blik soep, een fles cola of een pak chips weg, omdat de houdbaarheidsdatum (THT)is verstreken? Zonde! De meeste producten kunt u veelal maanden of zelfs jaren na het verstrijken van die datum nog gewoon, en zonder risico er ziek van te worden, eten.
    THT en TGT: twee bekende begrippen. Eén van beide staat op alle levensmiddelen cq etenswaren. TGT staat voor ‘Te Gebruiken Tot’ en THT voor ‘Tenminste Houdbaar Tot’.
    De eerste aanduiding vindt u op producten die snel kunnen bederven, versproducten als zuivel, vlees, gebak, groenten en fruit.
    Bij producten met een THT-datum kan de smaak en/of het uiterlijk (de kleur) langzaam achteruit gaan. De fabrikant garandeert de kwaliteit van het betreffende product tot genoemde datum. Maar u kunt het ook daarna nog zonder problemen consumeren.
    Er zijn nogal wat misverstanden over de THT-datum. Als die is verstreken, betekent dat niet dat het voedsel niet meer gegeten kan/mag worden. Ook de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en Volksgezondheid vinden dit. Er is over dit onderwerp daarom een richtlijn opgesteld, speciaal voor charitatieve instellingen zoals de Voedselbank. Hieruit blijkt – en dit betekent – dat veel producten nog tot maanden, soms jaren over de datum prima en zonder problemen gegeten kunnen worden.
    Onderstaand een overzicht van de houdbaarheid van bepaalde producten en het eventueel consumeren ervan na de houdbaarheidsdatum. Het betreft een lijst opgemaakt door de VWA – de eerdere Keuringsdienst van Waren – in overleg met het Ministerie van Volksgezondheid.
    Enkele voorbeelden/richtlijnen van de eetbaarheid na de houdbaarheidsdatum (THT)
    Product Hoe lang nog probleemloos te consumeren…
    * rijst, thee, pasta’s zeer lang houdbaar (jaren)
    * frisdranken idem
    * koekjes, chips maanden
    * groenten/fruit in blik zeer lang houdbaar (jaren)
    * jams en zoetwaren idem
    * soepen/conserven idem
    * afbakbrood enkele weken
    * koffie en thee jaar of langer
    * fritessaus. Ketchup e.a. enkele maanden of langer
    * macaroni, mie e.a. jaar of langer

    (voor alles geldt: mits de verpakking onaangebroken is)
     
  13. Shandy

    Shandy Fanatiek lid

    14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Bovenstaande via Voedselbanken Nederland, dus maak je geen zorgen!
     
  14. Ikke29

    Ikke29 Lid

    12 jun 2012
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks iedereen voor de geruststelling.
    Ik heb vandaag nergens last van gehad ook niet dus alles is goed :)
     
  15. Kimmuh

    Kimmuh Fanatiek lid

    23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Zou me niet zo heel veel zorgen maken,
    ik had dit een hele tijd geleden met melk... het rook gewoon maar mijn neefje zei wat hebben jullie rare melk. Dus nam een slok en blegh! Was inderdaad rare melk, was gewoon niet meer goed....

    Onderhand toch echt 38 weken zwanger, en kleine beeb doet het prima ;)
     

Deel Deze Pagina