Preeclampsie 1ste zwangerschap, kans op herhaling?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door cle23, 15 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cle23

    cle23 Actief lid

    10 dec 2008
    420
    0
    0
    Alle dames,

    In mn eerste zwangerschap ben ik ingeleid ivm preeclampsie. Wie heeft hier ook ervarging mee en kan mij vertellen hoe groot de kans is op herhaling? Oftewel ervaringsverhalen....

    Na al het gedoe bij geboorte en de tijd erna ben ik niet meer naar de gyneacoloog geweest omdat ik het helemaal gehad had met ziekenhuizen, doktoren enz enz. Maar ik heb nu dus geen idee, waar ik weer aan begin...
     
  2. misa

    misa Niet meer actief

    Ik heb geen ervaring, maar hoe werkte dat inleiden dan, als ik vragen mag?
     
  3. cle23

    cle23 Actief lid

    10 dec 2008
    420
    0
    0
    Euhm inleiden doen ze met een gel, die brengen ze aan op de baarmoedermond, met een spuit in je vagina. Van deze gel gaat je baarmoedermond open. Als je 2cm ontsluiting hebt, breken ze met een haak je vliezen en dan geven ze je een infuus met weeenopwekkker, en dan gaat het heeeeeeeeeel snel. Vanaf de eerste wee tot geboortje van mn eerste maar 5 uur geduurd. Is erg heftig zon inleiding
     
  4. mama em

    mama em Fanatiek lid

    2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    ik dacht dat de kans wel iets groter is dan als je het niet had gehad. MAar ik weet ook dat preeclampsie vooral bij eerste zwangerschappen voorkomt.
    Zou gewoon opbellen en vragen, dat weten ze vast in het zh. Of anders een afspraak maken als je weer voor een 2e zou willen gaan.
     
  5. Alita

    Alita Niet meer actief

    Nee juist niet, als jij dezelfde partner hebt heb je bijna geen kans op herhaling...het komt voor maar is heel minimaal.
    Hier ook bij eerste zwschap gehad en wordt nu goed in de gaten gehouden hiervoor...

    Op internet vind je hier heel veel info over meid...
     
  6. Kelly19

    Kelly19 Actief lid

    26 jan 2006
    383
    0
    0
    Noorden des lands
    De kans op herhaling was bij mij ongeveer 60%
    Mijn eerste is geboren bij 32 week dmv keizersnede
    ben toen echt ziek geweest en lag vanaf 27 week in het ziekenhuis aan de medicatie etc.
    Onze 2e zwangerschap ging heel goed wel medicatie geslikt tegen de hoge bloeddruk en ben ingeleid met 37 week omdat dit de vastgestelde termijn is.
    Ons zoontje is binnen 6 uur geboren helemaal gezond en wel!
    Mocht de volgende dag naar huis
    MAar veschilt wel per persoon of er een herhaling komt..
     
  7. selma

    selma Bekend lid

    21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    hoi,

    je hebt meer kans dan vrouwen die het niet hebben gehad, maar minder kans dan tijdens je vorige zwangerschap. Het hangt ook heel erg af van hoe erg je het hebt gehad.
    Ik ben nu opnieuw zwanger en heb HELLP gehad, maar pas later in de zwangerschap, ook ingeleid. Herstel duurde heel lang, dus hoop dat het niet nog een keer gebeurd!

    Succes, lieve groet Selma
     
  8. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Hier bij de eerste wel gehad. Ingeleid met 39 wkn 4 dagen.
    Bij de 2de heel even een hoge bloeddruk gehad, maar niet zorgwekkend. 2de is geboren met 41 wkn 5 dagen.
     
  9. collo003

    collo003 VIP lid

    12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik ben ook erg benieuwd. Ben bij mijn eerste in week 35 opgenomen ivm Hellp-syndroom en bij 36 weken ingeleid (overigens alleen met gel, spontaan vliezen gebroken, daarna weeen en 3 uur later was ze er).
    Ben nu ook weer zwanger en ben heel benieuwd of mijn lichaam het allemaal trekt. Zal nu overigens wel veel eerder op de rem trappen. Pak mijn rust ook meer, nu al. Volgende week weer op controle bij de VK. Hoop zo dat mijn bloeddruk ok blijft.
     
  10. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Met 40w 4d zou ik ingeleid worden om dezelde reden. De nacht ervoo ris de bevalling vanzelf opgang gekomen. Tijdens mijn bevalling bleef mijn bloeddruk oplopen en ben ik overgedragen ana de gynecoloog. De ochtend na d ebevalling zouden w enaar huis mogen totdat ik geel ging zien en ze bleod afnamen. Toen bleken de waardes erg slecht en bleek dat ze de hele situatie verkeerd ingeschat hebben. Ik durfde een tweede zwangerschap niet aan maar bij de controle bij de gynecoloog toch gevaargd hoe het heeft kunnen gebeuren en of dit ene volgend keer weer zou zou zijn. Hierop werd mij verteld dat dit bij een eerste zwangerschap voorkomt. De kans op herhaling is erg klein mits het 2e kindje van dezelfde partner is. Na lang wikken en wegen zijn we voor en 2e gegaan en later ook nog een 3e. Bij deze twee zwangerschappen helemala nergens last van gehad!

    Als je twijfelt, maak ene afspraak bij de gynecoloog, zij kunnen je alles uitleggen en je misschien geruststellen.
     
  11. cle23

    cle23 Actief lid

    10 dec 2008
    420
    0
    0
    Dag dames,

    Ik twijfel niet echt aan n 2de. We willen toch graag nog meer kinderen maar aan de andere kant vind ik het ook wel eng. Niemand kan je toch met zekerheid zeggen of het gebeurd of niet. Vooral dat lang in het ziekenhuis liggen en alle toeters en bellen er om heen vond ik niet echt fijn, dat is niet wat je verwacht van een zwangerschap en bevalling, maja. We gaan het gewoon proberen
     
  12. Malaika

    Malaika Fanatiek lid

    27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Bij het Prematurendeel op dit forum staat een heel topic over Hellp/PE, misschien kunnen jullie daar wat info vinden.

    Als je PE of Hellp hebt gehad kun je een onderzoek laten doen naar de herhalingskansen in Nijmegen of Maastricht. (Prius of screening). Er spelen namelijk een heleboel factoren een rol bij het wel of niet opnieuw krijgen van Hellp of PE.
     
  13. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hier bij beide zwangerschappen pre-eclampsie gehad.
    Gelukkig wel pas na de 37ste week.

    Eerste: 39.2 weken, ingeleidt op 39.3 en kindje geboren op 39.5.
    Tweede: 38.0 weken, ingeleidt op 38.1 en kindje geboren op 38.2

    En bij beide hebben dezelfde papa..
     
  14. Lien78

    Lien78 Fanatiek lid

    15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    Mij hebben ze verteld dat de kans op herhaling er zeker in zit, vandaar dat ik nu bij de gyn loop ipv. bij de vk. Ik ben de vorige keer ingeleid op 39w0d en S is geboren nog net op 39w1d. Ben twee dagen bezig geweest met die inleiding, en tenslotte werd het een (spoed)ks, omdat het allemaal niet opschoot.
    Dus degene die zei dat het bij inleiden héél snel gaat: nou, dat hoeft dus zéker niet! Ik ben zaterdagochtend begonnen met een 'vetertje' (soort hormonen die ze inbrengen en waar je bmm van verweekt). Hele dag kleine weeën gehad, niks ergs, maar er gebeurde wel wat. Zondagochtend bleek ik op 3cm te zitten al. Vliezen gebroken, en aan infuus gegaan. Dat draaiden ze ieder half uur op. Denderende weeën, die steeds ook weer wegvielen na een kwartier ofzo. Wel heel sterke weeën, heb ook een ruggeprik gehad halverwege, omdat het allemaal niet opschoot en ze zeiden dat het nog héél lang kon gaan duren (echt fijn, dat wil je dus NIET horen dan!).
    Enfin, de ontsluiting zette niet door, en 's avonds om 22.51u is S met een ks geboren. Dus snel? Niet bepaald.... En als er niet ingegrepen was, wie weet hoe lang het dan nog geduurd had.

    Inleiden is een mooie oplossing, maar het gaat soms dus echt heel traag. Vriendin van me heeft er drie dagen over gedaan voor ze uberhaupt ontsluiting kreeg van de hormonen, dus ook traag.
     
  15. Boefje2010

    Boefje2010 Actief lid

    11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Inleiden kan inderdaad erg verschillen. Ik ben 's ochtends om 8 uur ingeleid en om 12 uur braken mijn vliezen. Bij een vriendin zijn ze een week bezig geweest met inleiden... kleine had duidelijk geen zin om eruit te komen.

    Verder ontopic;
    als je pe/hellp hebt gehad is kans op herhaling zeker aanwezig. Heb zelf over 3 weken PRIUSonderzoek. Ze kunnen dan beter bepalen hoe groot de kans op herhaling is. Eventueel kunnen ze preventief maatregelen nemen om de kans op herhaling te verminderen.

    Is dus niet eenvoudig te zeggen hoe groot de kans is. Maar mij is wel verteld dat bij herhaling het meestal later optreedt 'en dat het verloop milder is...
     
  16. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik heb zwangerschapshypertensie gehad. Ze waren bang dat het hellp of eclampsie zou worden. Heb met 34+4 een ks gehad.
    Gyn zei tegen mij dat de kans op herhaling maar 10% was... ik hoop het echt... zou het zo fantastisch vinden om mijn kindje deze keer direct mee naar huis te krijgen!
     
  17. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik heb bij de eerste PE-HELLP gehad, na het PRIUS onderzoek bleek dat de kans op herhaling 33% was.
    Ik heb wel hoge bloeddruk gehad, en mijn bloed was afwijkend (dus al signalen van pre-eclampsie, maar niet ziek).

    Wat Malaika al zegt, er spelen zoveel dingen mogelijk een oorzaak die de kans bepalen. En zonder een onderzoek is er eigenlijk geen zinnig antwoord te geven.

    Edit: bij de tweede dus hypertensie en mogelijk pre-eclampsie.
    Maar het was dus milder, en zeker later (bij de eerste vanaf 28e week ziekjes... bij de tweede vanaf 35 weken)
     

Deel Deze Pagina