Sluitlaken na bevalling (sneller oude buik terug?)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mimi22, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    Hallo allemaal,

    Ik zit met een vraag over het gebruik maken van een sluitlaken.
    Je leest er veel verschillende verhalen over. Er word verteld dat je er juist langer slappere buikspieren van krijgt, omdat je spieren lui/inactief zouden worden. Daar tegen over, lees je ook dat het juist bevorderlijk is voor het herstel van je buikspieren en je sneller weer je oude buik terug krijgt.

    Nu laat de bevalling datum bij mij niet lang meer op zich wachten. En begin ik hier steeds meer over na te denken. Ook over de kraamweek en het ont-zwangeren. Ik heb altijd een maatje 34/36 gehad en een strakke buik en sterke buikspieren. Nu ben ik al 15 kilo aangekomen. En hoop stiekem zo snel mogelijk mijn oude figuurtje terug te krijgen na de bevalling. Maar zou zo'n sluitlaken helpen?

    Ik heb gelezen dat het niet goed is als je binnen 6 weken na bevalling alweer intensief met je buikspieren bezig gaat (oefeningen) en drastisch wil afvallen om je oude gewicht weer te behalen (als je daar al wel behoefte aan hebt na een bevalling en met een prachtig kindje in je armen)...
    Het zou niet goed zijn voor het herstel en juist een averechts effect hebben?!

    Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er iemand die zich in mij herkent?

    Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk reacties.
     
  2. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    ik ben ook erg benieuwd, dit houd mij ook bezig!

    Ik weet van enkele vrouwen dat de ruimte tussen je buikspieren open kan blijven staan na één of meerdere zwangerschappen, wellicht dat een sluitlaken daar wel bij helpt?
    Mijn gezonde verstand zegt dat het zoiets is als mijn steunkous voor mijn enkel. In het begin als ik pijn heb baat hij heel erg. Maar niet te lang dragen, anders worden de banden en pezen teveel gewend aan die steun. Door de steun van het sluitlaken worden denk ik ook minder spieren gevormd, maar is denk ik in het begin wel handig om de spieren even rust te gunnen en in hun oude positie terug te kunnen komen.
     
  3. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    Leuk dat je reageert. Ben dus niet de enigste.
    Ik draag zelf ook steunkousen, (al jaren voor mijn spataderen) en merk dat mijn beenspieren slapper zijn en moeilijk te trainen zijn. Denk ook deels door de gewenning van de steunkousen en dus ook dat de spieren er enigszins lui van worden.
    En dat willen we niet met onze buikspieren, hihi.

    Zou een strak zittend corrigerend ondergoed, miss ook een optie kunnen zijn?! Dit geeft denk ik ook steun. Vast stukken minder. Maar misschien juist een goeie middenweg?

    Ja, misschien is het wel verstandig om je buikspieren eerst rust te geven m.bv. een sluitlaken. Maar misschien ook wel juist weer goed om je lichaam alles zelf te laten doen (en dus zonder sluitlaken)?...
    Waarom zou het vroeger zo vanzelfsprekend zijn en waarom zie je het nu bijna niet meer?

    Ben echt benieuwd...
     
  4. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb zelf op aanraden van mn manueel therapeut een sluitband gebruikt na de geboorte van mn dochter. Niet om cosmetische redenen, maar voor mn bekken en rugklachten. Het beviel me heel erg goed, ik heb een keizersnee gehad en had door gebruik van de band veel minder last van mn wond. Kon opstaan en lopen zonder op mn wond te moeten drukken, kon op mn zij slapen en voeden wat erg prettig was. Nu zit hij dus weer in mn ziekenhuis tas.

    Nogmaals ik heb hem dus niet gehaald of gekocht om sneller mn mooie figuurtje terug te krijgen, dat zal me een worst wezen ;) Die buik is mn kindje in gegroeid en die vetkwab onderaan zit er nou eenmaal. Maar voor je lichamelijk herstel is het heel fijn. 't Word ook an sinds jaar en dag gebruikt door heel de wereld, inbinden met doeken, lakens, luiers etc.

    Heb hem trouwens 2 of 3 weken gedragen.
     
  5. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Oh trouwens, je moet echt niet BINNEN 6 weken na de bevalling alweer buikspieren gaan trainen, maar echt pas ruim na die 6 weken als je buikspieren weer in een rechte lijn staan. Google maar eens op diastase.
     
  6. girl13

    girl13 Actief lid

    12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb na de keizersnede een sluitlaken een paar dagen geprobeerd, maar dat was wel een heel gedoe steeds.
    Toen via internet de belly bandi aangeschaft. (zeer makkelijk om te doen en je kan m lekker strak zetten. Dat lukt met een sluitlaken niet zo goed).
    En ik ga m na deze zwangerschap zeker weer gebruiken
     
  7. Kweenie

    Kweenie Fanatiek lid

    12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik heb altijd begrepen dat je het sluitlaken juist NiET moet gebruiken na een keizersnede???
     
  8. eva33

    eva33 Actief lid

    23 dec 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na een keizersnede zou ik het echt niet weten, lijkt mij dat je een ok wond niet op die manier moet inpakken. Vraag dat even goed na! Als verpleegster zou ik het nooit doen, maar ik heb niet op de kraam gewerkt, dus kan je daar geen goed advies over geven.

    Zelf ga ik hem wel gebruiken ivm met mijn bekken. Doe het nu soms ook als de boel van zijn plaats is geweest ( ben super hypermobiel al mijn hele leven ) en dat helpt gewoon voor het herstel. Ja mag idd de eerste weken je buikspieren toch niet trainen. Net als een zwachtel oid, niet de hele dag gebruiken en niet te lang. Oefeningen doen die mogen en zodra ze mogen voor de spier opbouw.
     
  9. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Vroeger was het standaard dat je zo een sluitlaken omkreeg na een bevalling.
    Maar maak je niet te durk over je figuur je bent 15 kilo aangekomen. Gewoon borstvoeding geven of kolven. Is goed voor je kindje en dan ben je die 15 kilo in 4 weken kwijt.

    Mijn zoontje is nu 6 weken oud en van mn 23 aangekomen kilo's ben ik er nu 20 kwijt. Gewoon weer netjes en gezond gaan eten. En lekker wandelen met je kindje :D
    Sporten mag ik nog niet ivm keizersnede, ik heb volgende week controle afspraka dus dan pas weet ik wanneer ik weer wat mag doen. Nu had ik al een hobbezak figuur met overgewicht :p dus daar is weinig aan veranderd ;)
     
  10. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn sluit band mocht zonder moeite gebruikt worden en had er ook echt geen last van. Hij drukt namelijk niet op 't litteken, je hebt direct na de bevalling ws echt nog wel wat extra buik! Op de verpakking staat dat het mag en van de gyn mocht 't ook zonder problemen!
    Sluitband Louise

    Sluitband kan je trouwens ook zelf omdoen, een sluitlaken vaak niet.

    @ Eva, ik ben ook verpleegkundige maar had juist erg veel last van de pleeg op afdeling die, ondanks dat de gyn zijn goedkeuring gaf over de sluitband, "Het niet zeker wist" en hem niet om kwam doen. Uiteindelijk is hij dus pas na een paar dagen omgegaan toen ik het zelf kon terwijl 't zo veel fijner was geweest als hij de 1e dag dat ik uit bed ging om zou gaan. Dus als een arts zijn ok geeft en op de verpakking staat dat iets mag, dan toch maar gewoon doen heb ik geleerd ;)
     
  11. eva33

    eva33 Actief lid

    23 dec 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ suusjeuh, dat lijkt me ook. Juist omdat ik er geen ervaring mee heb op een kraamafdeling wilde ik me van commentaar onthouden! :)
     
  12. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    Zoo dat is snel, 20 kilo kwijt in 6 weken :$ ... Nog maar 3 te gaan.
    Kom ik aan met mijn 15. Vind dit al veel en zou vast nog wel iets meer worden. Ik ga alleen geen borstvoeding geven en heb problemen met mijn vaten, waardoor ik momenteel niet zo mobiel ben en dus weinig beweging krijg. Dus na mijn bevallig, zou ik het alleen moeten doen met weer gezond eten en niet meer snoepen :)... En wat korte afstanden wandelen met de kleine, bij mooi weer hih.
     
  13. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    Hih, ik ben altijd wel erg gesteld geweest op mijn lichaam. Altijd erg fanatiek in het fitness wereldtje gezeten (nu al bijna 2 jaar helaas niet meer i.v.m. vaat problemen, maar zodra het ooit weer mogelijk is wil ik het wel weer oppakken). En natuurlijk zie ik het ook zoals jij het ziet, hier in mijn buik heeft mijn kindje gezeten, zo bijzonder. Maar toch zou ik ook weer de oude ik, willen worden ;) Met me kindje erbij, hihi!
     
  14. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    Jaa, heb wel eens wat gelezen. Eerst je buikspieren de tijd geven om weer helemaal te sluiten/rechte lijn. En daarna pas oefeningen gaan doen enz.
    Maar diastase, (thnx voor de tip)...
     
  15. Aloe

    Aloe Niet meer actief

    Nou laat maar....ik wil mijn oude buik helemaal niet terug, blubberding...
     
  16. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ja maar die 15 kilo is niet allemaal blubber en spek? Er zit heel veel gewicht aan wat er direct na de bevalling - en zeker de eerste 6 weken - weer af is! Je hebt je baby, placenta, vruchtwater, extra vocht in je bloedsomloop, grotere borsten etc... Een gemiddelde zwangerschap "weegt" 12 kilo. Ik was zelf 7 kilo aangekomen en na de bevalling 5 kilo lichter als voor de zwangerschap ( Heb wel overgewicht dus 'hoef' niet de volle 12 kilo aan te komen )
     
  17. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    3x per dag een korte wandeling doet net zo vele als 1x per dag een langere :p

    3 dagen na bevalling was ik 6 kilo kwijt, waarvan 4 kilo baby ;) en de rest vruchtwater en placenta.

    Zweten etc. ben ik pas na 2 weken gaan doen :S ik heb al die kraamvrouw dingetjes pas later gehad, heel apart.
    En ik heb keizersnede gehad dus behalve wandelen met kleine en gezond eten mag ik ook nog niet sporten. Hopelijk vanaf volgende week (nacontrole) groen licht. Ik had al overgewicht dus wil er sowieso nog 14 af + die 3 ovetollige kilo's dan ben ik nog te zwaar maar al een stuk gezonder. :)
     
  18. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    Nee, hihi dat is zo inderdaad (gelukkig maar).
    Ik kan me er ook niets bij voorstellen. Hoe het straks allemaal aanvoelt als je kindje eruit is en wat voor buik 'gevoel' je dan hebt, omdat de spieren uitgerekt zijn enz. Sommige praten over het voelen van een soort losse bal in je buik. Vind wel spannend allemaal...
     
  19. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    Ja, zo is dat! Dan maar 3x per dag er op uit ;) En gezond eten!
    Hoop voor je dat je gauw weer wat mag opbouwen qua sporten/bewegen!
    Gek idee, dat de eerste kilo's er zo snel af gaan... Ben erg benieuwd!
     
  20. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Niets mis mee om ook aan je eigen figuur te denken, je moet ook voor de mama zorgen.
    Maar er is dus helemaal geen bewijs of zo... dat mis ik wel. Alleen persoonlijke ervaringen.
     

Deel Deze Pagina