Wat wel, wat niet?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door kimonootje, 13 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimonootje

    kimonootje Fanatiek lid

    21 mrt 2009
    1.195
    0
    0
    schipperin
    Heyhoi!
    Na een mmm ben ik zwanger! Nu net (waarschijnlijk) 5 weken, 5 oktober mag ik voor een eerste echo naar de gyn.
    Maar ik weet er nog zo weinig van! Bij alles wat ik nu eet/drink, vraag ik me af of het wel mag...
    Sommige dingen weet ik wel, zoals rood vlees mag niet. Maar ook bepaalde melk mag niet... Nou vraag ik me af, ik drink elke dag Yakult. Kan dit kwaad? Dit is toch ook een soort zure melk.. Ook drink ik normaal veel thee en cola. Maar ik heb gehoord dat theeïne en cafeïne ook word afgeraden?
    Ook ben ik een 1,5mnd geleden begonnen met shakes te drinken van WeightCare. Werkte erg goed, ben 5kg kwijt in die 1,5mnd! Maar nu kan ik hier denk ik beter ook mee stoppen? Eerst deed ik een shake als ontbijt en een shake als lunch, en avondeten wel gewoon eten.
    Kan ik bijv. dan nu alleen als ontbijt een shake nemen en de rest normaal, of beter helemaal stoppen met shaken?
    Hopelijk kan iemand me antwoord/advies geven!
    Verdere tips zijn ook welkom;)
    Liefs Kimonootje
     
  2. mama 1984

    mama 1984 Fanatiek lid

    20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Hallo,

    Je zult op internet veel dingen tegenkomen wat je wel en niet zou mogen eten en drinken.
    Jou Gyn zal jou het beste kunnen vertellen wat je wel en niet mag omdat heel veel dingen ook een beetje worden opgeblazen.
    Maar even over de vragen die je hebt.

    Yakult kan echt geen kwaat, dit heb ik mijn vorige zwangerschap ook gedronken omdat ik last had van mijn darmen..Dit kun je gewoon blijven drinken (1x per dag)
    Verder ben ik een echt thee mens en ben ik gek op cola tijdens mijn zwangerschappen :D...Ik kan je zeggen ik heb het bij alle zwangerschappen gewoon gedronken en heb nog nooit van mijn gyn gehoord dat ik dit niet mag hebben...
    Het is wat anders als je 3 grote flessen leeg drinkt op een dag.
    Verder zou ik wel stoppen met die shakes..dat heefttoch te maken met afvallen dus lijkt me nu niet verstandig..
    Hopelijk heb je hier wat aan....
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben toen ik net zwanger was gestopt met thee drinken en cola drinken, caffeine schijnt een grotere kans te geven op een miskraam. Of dat echt waar is weet ik niet, maar ik wilde het risico niet nemen. Nu neem ik nog maar 2 kopjes thee per dag en af en toe een klein blikje (150ml geloof ik) cola. En hier laat ik het tijdens de zwangerschap ook bij, het lijkt me gewoon niet zulk lekker spul voor de baby ;)

    In die shakes zitten geen gekke dingen toch? Dan kan het volgens mij, als je verder maar genoeg en gezond eet en het dus niet gebruikt om af te vallen/niet aan te komen. Ik drink nu vaak Hero fruitontbijt, omdat ik ten eerste moeite heb met 's ochtends eten en ten tweede omdat ik zo ook weer wat vitaminen binnenkrijg (groente eet ik haast niet meer). Of ik eet wat pap. Misschien ook voor jou een idee? Misschien is het wel beter dan die shakes...

    Wat beteft Yakult, dat mag gewoon. Het gaat om rauwe melk wat niet mag, dus melk direct van de boer zonder te koken, of producten waar rauwmelkse kaas in zit (in bv. brie zit het heel soms, moet je even de etiketjes lezen).

    Verder opletten met orgaanvlees (zoals lever), daar zit veel vitamine A in en teveel is niet goed. 1 boterham per dag met bv. paté mag wel.

    En dat was het wel zo'n beetje geloof ik! Roken en alcohol spreken denk ik voor zich ;)
     
  4. kimonootje

    kimonootje Fanatiek lid

    21 mrt 2009
    1.195
    0
    0
    schipperin
    hey mama1983,
    Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga inderdaad ook nog wat aan de gyn vragen, maar dat is pas over 3weken!
    Met die shakes zal ik stoppen! Ik wil toch het beste voor m'n kleintje:) Maar in die shakes zitten wel alle bouwstofffen die je nodig hebt...
    Ik heb wel veel gelezen op internet. Veel dingen zullen kloppen, maar inderdaad ook veel opgeblazen.
    Het is voor mij nog een beetje aftasten van hoe en wat...;)
    Liefs Kimonootje
     
  5. kimonootje

    kimonootje Fanatiek lid

    21 mrt 2009
    1.195
    0
    0
    schipperin
    Hey Snoopy,
    Ook bedankt voor je reactie!
    Ik eet wel redelijk wat groenten en fruit. Melk haal ik nooit bij de boer, alleen in de supermarkt, dus die zou allemaal goed moeten zijn?
    Die shakes gebruikte ik wel om af te vallen, ik wou nog minstens 5kg eraf, maar nu durf ik het niet meer! Ondanks dat alle bouwstoffen die je nodig hebt er wel inzitten... Nu heb ik toch ook iets meer nodig tijdens de zwangerschap?
    Ik ben wel extreem moe, al een sinds vorige week. Sinds vrijdag weet ik pas dat ik zwanger ben!
    Toevallig nog tips om wat fitter te worden, of moet ik er gewoon aan toe geven, en slapen?
    Liefs Kimonootje
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik bedoelde die shakes ook alleen voor 's ochtends trouwens, want overdag alleen op shakes leven lijkt me niet zo goed ;). Maar voor 's ochtends kan het volgens mij wel prima, maar dan wel tussendoortjes eten en ook een normale lunch.

    Ik ben de eerste weken ook extreem moe geweest, het enige wat je kan doen is gezond eten en genoeg slapen. Na de 12 weken gaat het meestal beter, hier wel in ieder geval!
     
  7. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    - Melk van de supermarkt mag je inderdaad gewoon. Dat is allemaal gepasteuriseerde melk wat inhoudt dat het verhit is geweest en er dus geen schadelijke bacteriën meer inzitten zoals wel het geval kan zijn bij "rauwe" melk. Dat is ook de reden dat rauwmelkse kazen niet goed zijn tijdens de zwangerschap. Rauwmelkse kazen zijn bijvoorbeeld veel franse (schimmel)kazen. Brie van de supermarkt mag vaak wel, even checken op het etiket.
    - Carpaccio en filet american kan je ook beter laten staan, ook dit is rauw.
    - Verder niet te veel roofvissen zoals tonijn eten. Hier zit een verhoogd hoeveelheid kwik in en ook dat is schadelijk. Je mag nog wel tonijn eten hoor, maar niet te veel, ik meen maximaal 2 van die blikjes per week.
    - Afvallen tijdens de zwangerschap is echt slecht, omdat er tijdens het afvallen allerlei afvalstoffen vrij kunnen komen die dan bij je kindje terecht komen. Ook beter van niet dus.
     
  8. kimonootje

    kimonootje Fanatiek lid

    21 mrt 2009
    1.195
    0
    0
    schipperin
    @mermaid, ik dacht dat afvallen tijdens de zwangerschap slecht was omdat je dan een tekort van bouwstoffen zou hebben. Afvalstoffen heb je toch altijd in je lichaam?
     
  9. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Afvalstoffen heb je ook altijd wel in je lichaam, maar tijdens het afvallen komen ze vrij, om afgevoerd te worden. Dat is ook de reden dat je als je net begint met afvallen last van hoofdpijn kunt krijgen. Ik denk trouwens dat een gebrek/tekort aan bouwstoffen ook wel waar zou kunnen zijn.
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij zijn de afvalstoffen die uit vetcellen vrijkomen niet goed voor je kindje. En dat gebeurt dus als je afvalt.
     
  11. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Ja inderdaad. Wat Kimonootje zegt over de bouwstoffen is trouwens ook waar. Dit vond ik op internet:

    Als je wilt afvallen tijdens de zwangerschap loop je het risico dat je van bepaalde voedingsstoffen niet genoeg binnen krijgt en de foetus dus ook niet
     
  12. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    op de site van het voedingscentrum staat ook veel info over voeding tijdens de zwangerschap. Je kunt ook je vragen mbt. die shakes stellen aan de vk's op zwangerschapspagina.
     

Deel Deze Pagina