sporten

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Anna009, 20 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.137
    4.354
    113
    Home
    vanaf welke leeftijd ging jullie kind op een sport ?

    mijn oudste is 5 en wil op voetbal
    maar ik wil dat hij eerst zijn zwemdiploma haalt en om nu op 2 verschillende sporten te doen vind ik nogal veel voor een 5 jarige of kan dat wel?
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Mijn oudste meiden moesten eerst hun zwemdiploma’s hebben, voor ze een andere sport mochten gaan doen. Ik vond dat al druk genoeg met school, bso, en speelafspraakjes.
    Bij mijn jongste dochter hebben we dat anders gedaan. Zij zat tegelijkertijd op karate, naast zwemles. Ze heeft adhd en hechtingsproblemen (vanuit haar achtergrond als pleegkind) en ik had gelezen dat vechtsport erg positieve effecten hebben op kinderen met gedragsproblemen. En dat bleek ook zo te zijn. Op een gegeven moment ben ik gestopt met werken, waardoor ze niet naar de bso hoefde. Dat scheelde weer in de drukte.

    Dus mijn mening: ik vind het in principe best druk, maar dat ligt ook aan de omstandigheden eromheen. En misschien kan je zoon het prima aan, en kan zo extra energie kwijt of het wordt juist te vermoeiend en dan zal je dat ook wel merken. Maar dat kan je zelf veel beter inschatten natuurlijk.
     
  3. 1548

    1548 Niet meer actief

    Ligt denk ik aan het kind.

    Mijn oudste is pa na het behalen van haar zwemdiploma's een andere sport gaan doen.

    Mijn middelste moe(s)t zijn energie kwijt. Hij deed 1 x per week zwemmen en 2 x per week trainen (voetbal).
     
  4. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Ligt aan je kind. Mijn dochter heeft zwemles en ballet. Beide 1 x per week. Gaat goed.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier met 4,5 met zwemles gestart en na een jaar mochten ze er een sport bij, dat werd bij allebei dansles. Toen ze bijna hun C hadden nog een sport erbij, dat werd bij allebei turnen, toen waren ze rond de 6,5 jaar. Later is mijn oudste meer gaan dansen en turnen (allebei 3 uur per week, vanaf 8 jaar) en kijk jongste zit nu ook op paardrijles (vanaf 7 jaar). Druk maar goed te doen (ze zijn nu 10 en 8).
     
  6. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hier zitten ze vanaf hun 3e op dansles. Vanaf volgend jaar komt daar zwemmen bij.

    De oudste speelt viool en de middelste mag als ze 4,5 is ook een instrument kiezen.
     
  7. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Mijn oudste (5) zit op turnen. Een uurtje per week is dat.
    Over een half jaar gaat ze op zwemles. Dat komt er dan bij.

    De middelste is dan 4 en gaat ook op zwemles. Hij wil op voetbal en volgens mij is dat met 5 jaar.
    Hij heeft heel veel energie :)

    Ik denk dat de oudste wel een muziekinstrument zal gaan bespelen. Hopelijk piano, maar ze mag zelf kiezen hoor.
     
  8. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Na het halen van hun zwemdiploma, tenminste, dat was de bedoeling. Maar dochter heeft even op turnen gezeten naast zwemles, maar ik had al snel spijt.
    Gelukkig wilde ze er zelf snel weer af, om op ballet te gaan, en dat kan mooi nadat ze haar B diploma heeft gehaald.
    Mijn oudste sport heel erg graag, maar ik vond op die leeftijd een week intensief zat. Hele week school, en dan dus naar zwemles, plus speelafspraakjes.
    Hij is nu 9, en zat op twee sporten, 1 uur trampoline springen, en 2 uur freerunnen, maar dat was echt teveel (en ik heb een onwijs actief kind die niets liever doet dan sporten en rennen ;) ). Hij heeft juist door zijn onrust ook rust in zijn hoofd nodig, en ik merkte dat het voor hem te onrustig was, die vaste afspraken. Dus nu zit hij alleen nog op feerunnen, 1 uur gewoon en 1 uur selectie, beiden op zaterdag, hij fietst er zelf heen, ideaal :)
     
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben wel gezegd “eerst je zwemdiplomas en dan pas een andere sport”. Het hangt ervanaf wat voor sport het wordt... maar bij een teamsport zit je vaak toch aan 2 trainingen in de week en 1 wedstrijd. Als je dan nog een kind hebt die dat ook wil.. en bso 2 dagen in de week en speelafspraakjes en kinderfeestjes... tja het moet wel leuk blijven voor iedereen in ons gezin.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    De oudste was 3 toen ze op dansles ging, met 4 kwam zwemmen erbij en met 6 (toen ze haar C had) een teamsport. Inmiddels zit ze wel op drie sporten.

    De jongste ging met 4 op zwemles en met 5 kwam daar dansles en nog een sport bij. Ze trekt dat prima, zou nog wel meer willen.

    Ik ben dus van mening dat het prima kan als je kind het zelf wil en het aan kan.
     
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij ons zitten ze alle drie vanaf 3 jaar (zoon, judo) cq 4 jaar (dochters, dansen/turnen) en met 5 jaar kwam zwemles erbij.

    Wij vinden goed leren zwemmen heel belangrijk en willen dat niet laten afraffelen in 1,5jaar zodat daarna een echte hobby gezocht kan worden.
    Zondagochtend is vanaf 5 jaar een vaste zwemochtend. Is ook heel gezond.
    Staat bij ons los van andere sport en/of hobby's.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    De oudste 2 hadden wel eerst hun zwemdiploma, de jongste heeft echt veel energie over, dus die zit daarnaast nu ook op voetbal, maar dat is nog maar een keer per week. Hij vindt het erg leuk. Zou het gewoon een paar keer proberen, ze kunnen vaak een paar gratis meetrainen.

    De oudste sport nu 4 keer per week, de middelste 3 keer en de jongste 2x. Het is druk en een geregel, maar zo leuk voor ze en het hoort er ook wel bij vind ik.
     
  13. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Oudste was 6 toen hij op voetbal mocht. Ik dacht eerst ook. Als hij zwemdiploma heeft. Maar dat duurde veel langer dan verwacht.
     
  14. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Nu zitten de oudste 2 op zwemles. Niks er naast. Of ze daarna op een sport gaan zien we dan wel, waarschijnlijk niet. Sporten die (ook) op zaterdag zijn vallen af, net als dingen waarbij ze "elke" schoolvakantie moeten komen
     
  15. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Dochter(6) zit vanaf 3 jaar op gym, 1x per week. Met ruim 5 is er zwemles bij gekomen. Eerst was dat 1x per week, nu in de laatste fase voor het afzwemmen is het 2x per week. Gaat prima hoor. Ik snap niet zo goed waarom dat niet zou kunnen maar wij hebben ook wel hele actieve kinderen misschien ofzo. Merk namelijk wel dat ze in haar klas echt een uitzondering is. Alle kinderen moeten eerst hun zwemdiploma halen of stoppen met gym als ze beginnen met zwemles. Zo jammer. Sporten/bewegen is zo belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen, maar ook voor het zelfvertrouwen en nog veel meer.

    De jongste (3,5) doet peutergym 1x per week maar dat is hier helaas niet het gehele jaar door. En ouder/kindzwemmen doen we regelmatig. Ik hoor veel ouders als reden geven om hun kind daar niet op te doen dat het zo vroeg op de ochtend is op hun vrije dag. Tja.. alsof mijn kinderen uitslapen als ik vrij ben... en dan nog, ik vind het belangrijk voor de ontwikkeling en vooral het plezier van mijn kinderen dus we gaan!!
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Doordeweeks is er heel veel mogelijk. Wat bedoel je met dingen waarbij ze elke schoolvakantie moeten komen? Hier is er tijdens de schoolvakantie ook echt geen sport, tenzij ze in de A selectie gaan turnen maar dat doen onze kinderen niet.
     
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    De judo waar ik vroeger op zat had alleen een zomerstop. Dat is wel een sport waarbij je makkelijk kan overslaan in de vakantie (lees: elke vakantie). Bij teamsporten lijkt me dat minder snel kunnen als ze doorgaan in vakanties.
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Teamsporten zijn voor jullie sowieso niet handig denk ik omdat wedstrijden meestal op zaterdag zijn. Maar dan houd je nog echt heel veel andere sporten over :)
     
  19. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Moet me er nog in verdiepen in wat kan. Heb er geen haast mee. Er zit niet heel veel in de buurt, voor alles moet ik rijden. Als er dan straks 4 kinderen op 4 verschillende sporten zitten ben ik zo elke dag taxi
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja als je kiest voor 4 kinderen weet je toch dat dat er ook bij hoort? Hier met 2 kinderen is het ook al genoeg, volgend schooljaar op maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag (allebei) en zaterdag (allebei) sporten ;). Oudste zit op 2 sporten maar doet beide 3 uur (verdeeld over 2 keer, dus 4 keer sport in totaal per week), jongste doet 3 sporten.
     
    suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina