Start IUI rond oktober

Discussie in 'MMM clubs' gestart door madelein, 11 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Zijn er nog meer meiden die rond oktober gaan beginnen met IUI?
    Er zijn al een aantal IUI topics, maar die meiden zijn al een tijdje bezig.

    Wij gaan starten met IUI vanwege een langdurig onvervulde kinderwens zonder duidelijke oorzaak. Januari 2011 ben ik gestopt met de pil. In 2012 ben ik 2x zwanger geweest maar dat is beide keren snel mis gegaan.
    Vorig jaar was ik zwanger van onze kleine Sam*. Hij is met 18.4 geboren door een forse gbs infectie in de placenta.
    Sinds begin februari dit jaar mochten wij weer voor een zwangerschap gaan, maar ook deze keer duurt het weer lang voor ik zwanger ben. Omdat het elke keer zo lang duurt, en ik een onregelmatige ( en lange) cyclus heb, mogen we nu beginnen met IUI in de hoop dat dit onze kansen vergroot.

    Volgende week staat er voor mij een HSG gepland. De maand erop zijn we 2 weken op vakantie, en dus kunnen we de volgende cyclus helaas nog niet beginnen.

    Ik zal IUI gaan krijgen in een volledig met hormonen gereguleerde cyclus. De afspraak met de assistente over hoe en wat ik precies moet gaan spuiten en wanneer moet ik nog maken. Was vandaag te aangeslagen dat we niet gelijk konden beginnen dus die ben ik helemaal vergeten te maken :).
    Ik vind dat er best een hoop op me af kwam vandaag, dat viel even tegen. Vooral dat die HSG nog gedaan moet worden was een domper. Weer zo'n naar onderzoek ( heb na de bevalling van Sam 2x een hysteroscopie ondergaan ivm placentaresten).
    Verder staan we er wel positief in eigenlijk. We zijn allebei toe aan de volgende stap. Het afwachten hebben we allebei helemaal gehad.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
     
  2. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Jeetje, heftig verhaal...
    Ik praat graag met je mee, omdat ook wij in oktober gaat starten met de eerste IUI.

    Wij zijn afgelopen woensdag opnieuw naar de fertiliteitsverpleegkundige geweest en hebben te horen gekregen dat er ook een HSG gemaakt gaat worden en tegelijkertijd gestart gaat worden met IUI, met hormoon spuiten. Dit zou al in september kunnen starten, maar door een verplichte cursusdag in de periode rondom de HSG en een korte vakantie in de periode rondom een eventuele eisprong, hebben wij er voor kiezen
    ons zelf en de rust gekozen een maandje later te starten...

    Ik ben in maart 2012 gestopt met de pil, nadat wij er al een traject van een jaar van genetische onderzoeken op hadden zitten (i.v.m. De stofwisselingsziekte van het broertje van mijn man). In augustus 2013 zijn we voor het eerst bij de fertiliteitsverpleegkundige geweest. Uit de onderzoeken kwam niks naar voren, dus werden we voor een jaar weggestuurd. Het blijft lastig die onbegrepen onvruchtbaarheid... en inderdaad, ook wij zijn het 'gewone' wachten iedere maand zat.

    Ik vind het best spannend, zowel de HSG als het spuiten van hormonen. En natuurlijk ook het hele traject van de IUI. Fijn om te kunnen kletsen met meiden die in een zelfde traject zitten (ook qua startdatum, want ik zag inderdaad ook forums waar men al langer bezig is en dat is toch anders). Ik ben benieuwd wat het ons gaat brengen ... maar wij blijven positief.
     
  3. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Wat fijn om iemand gevonden te hebben die ook gaat beginnen in oktober :).

    Is wel lekker denk ik om wat rust te hebben voor je begint. Ik moet zeggen dat ik het nu ook wel fijn vind. Alle tijd om alles rustig te regelen, ook op het werk enzo.
    Die HSG is mij trouwens 1000% meegevallen. Ik was bang dat het net zo pijnlijk zou zijn als een hysteroscopie maar het is echt niet pijnlijk. Alleen het inbrengen van het kathetertje en opblazen van een ballonnetje is een rotgevoel. Maar dit trekt met een paar seconden weer weg. Het inspuiten van de vloeistof voelt als menstruatiekramp.
    Naderhand ook nergens last van gehad behalve wat nabloedingen tot 3 dagen erna. Het is meer de houding die gênant is wat het onderzoek vervelend maakt ;).

    Ik heb 1 september een afspraak voor de intake. Dan zal ik alle recepten meekrijgen en de prik instructies. Wanneer heb jij die afspraak?
     
  4. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Ik vind die rust inderdaad ook wel prettig, om ook zelf aan het idee te wennen. Anders heb ik het gevoel dat je meteen op de sneltrein wordt gezet, terwijl het juist belangrijk is rustig zo'n proces in te gaan... en natuurlijk moet er op het werk ook het een en ander geregeld worden.

    Ik heb afgelopen woensdag informatieverstrekking meegekregen over de te spuiten hormonen en over de behandeling IUI zelf. De afspraak voor de prikinstructie staat voor 3 oktober gepland. De HSG zal half oktober plaatsvinden, afhankelijk van mijn menstruatiecyclus. In diezelfde cyclus zal ook de eerste IUI poging plaatsvinden. Volgens mij begin ik halverwege oktober dan dus ook met prikken en zal eind oktober de inseminatie zelf plaats hebben (mocht er een goed ei zich ontwikkelen).

    Fijn om te weten dat de HSG je meegevallen is. Ik heb nog geen ervaring met dit soort onderzoeken, behalve de inwendige echo dan (en het maken van een uitstrijkje)... En ach, over een gênante houding komen we ook wel weer heen;)

    Hoe ziet bij jou de 'planning' van de eerste IUI poging eruit?
    En met welk hormoon ga jij spuiten? Ik begin met Pregnyl.
     
  5. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ja precies. Even rust in ons hoofd. Altijd goed ;).

    Ik heb helaas al te veel ervaring met zulke onderzoeken. Door de bevalling van onze kleine uk en de nasleep.
    Ik weet nog niet waar ik mee ga spuiten, dat hoor ik volgende week. Ik weet wel al dat ik vanaf dag 3 van de cyclus moet beginnen en dan rondom de eisprong met een ander middel moet spuiten. Maar hoe of wat is nog even afwachten.
    In ons ziekenhuis wisselen ze na 3 behandelingen ook van middel dus er is ook nog kans dat ik na 3 maanden weer iets anders moet gebruiken.
     
  6. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Even een update:
    Vandaag de intake gehad. Ik begin op dag 3 met een echo en als die goed is moet ik gaan spuiten met menopur. Dan rondom de eisprong pas de pregnyl.
     
  7. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Ze doen het blijkbaar overal anders. Ik heb informatie meegekregen van zowel Pregnyl als Puregon, waarbij ik dacht dat gezegd werd dat het boekje van de Puregon pas op een later tijdstip aan de orde zou kunnen. Maar er werd bij die afspraak zoveel informatie gegeven, dat ik het nu ook niet meer zeker weet... ik wacht wel af wat ze zeggen tijdens de prikinstructie op 3 oktober. Per wanneer begin je met spuiten?
     
  8. Frederieke

    Frederieke Nieuw lid

    4 sep 2014
    4
    0
    0
    Hoi meiden, ik ben nieuw op dit forum maar zal ook rond oktober gaan beginnen met de IUI. Ik zou het heel fijn vinden af en toe met jullie te kletsen want ik vind het eigenlijk best wel lastig allemaal. Bij ons is de situatie iets anders. Bij mij is alles goed gekeurd maar mijn vriend is verminderd vruchtbaar. Ze denken dat hij een chronische ontsteking heeft aan zijn prostaat/ballen (sorry beetje veel info misschien haha) waardoor de hoeveelheid en kwaliteit van het zaad verminderd. Na ruim 2 maanden antibiotica is er echter geen verbetering en blijft het zo rond de 10 miljoen/ml. Hij gaat nu weer een nieuwe behandeling starten maar ondertussen gaan we toch alvast met IUI beginnen. We hebben 22 sept een afspraak bij de urloog en bij de fertiliteitsarts en dan wordt besloten hoe en wat. Ik heb een regelmatige cyclus van 27 dagen met ovulatie testen positief op dag 12 dus ik wil liever alles in de natuurlijk cyclus laten lopen maar ik lees dat veel vrouwen toch moeten spuiten met hormonen enzo.
    Weten jullie of dat standaard zo is?

    Wij zijn nu in ronde 14, ik ben 31 jaar. Ik vroeg me af hoelang jullie al bezig zijn. Ik heb dagen dat ik denk 'alles komt goed! niet zo zeuren' en van die dagen dat ik veel moet huilen en alles negatief is. Vriendinnen worden allemaal zwanger nu en ik bespreek dit liever niet met hen. Met mijn man kan ik het toch lastig bespreken omdat hij zich al schuldig voelt en dat wil ik natuurlijk niet. Alleen mijn zus weet ervan. Madelein wat verdrietig wat jullie hebben meegemaakt en zo'n lange nasleep is heel heftig. Knap hoe positief je klinkt vind ik.

    Zo dat is fijn even van me af te schrijven.
    Jullie ook veel succes met alles he? groetjes Freddie
     
  9. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Welkom Freddie!
    Wat naar dat jullie ook een dergelijk traject in moeten. Klinkt niet echt fijn wat je vriend heeft! Hopelijk geeft de IUI jullie wat moois :).

    Ik ben ook 31, wij zijn al bijna 4 jaar bezig dus de rondes ben ik kwijt ;). Ik ben in januari 2011 gestopt met de pil. Na 1,5 jaar werd ik voor het eerst zwanger, maar dat ging al snel mis. Een paar maanden daarna werd ik weer zwanger, maar met de 1e echo bleek het vruchtje gestopt te zijn met groeien bij 5-6 weken. Ik moest een curretage ondergaan omdat het niet vanzelf los kwam.
    Daarna duurde het weer een jaar voor ik zwanger werd, dat was vorig jaar half augustus. Helaas ben ik met 18.4 weken bevallen van ons zoontje Sam door een GBS infectie in de placenta.
    Nu worden we weer niet snel zwanger. De keus om ons IUI te laten ondergaan is omdat we al zo'n langdurige kinderwens hebben en ik moeilijk zwanger wordt. Verder heb ik lange en onregelmatige cyclussen, dit gaat gereguleerd worden met hormomen. Dat verhoogt de kans dan ook weer.
    De keus om een cyclus volledig met hormonen te reguleren hangt volgens mij van de 'gezondheid' van jou cyclus af. Als je een goede eisprong hebt en er is geen reden om aan te nemen dat het probleem daar ligt dan hoeft het volgens mij niet nee. Maar zoals Jolanda al schrijft zijn er per ziekenhuis veel verschillen.
    Welk ziekenhuis loop je?

    Mijn advies aan jou is om er wel over te praten met je vrienden en collega's. Mijn ervaring is dat er bij hen ook veel vragen zijn, maar ze dit vaak niet durven stellen omdat men bang is verkeerde vragen te stellen of zo. Door er open over te praten verdwijnt dat, en je kan gelijk je ei kwijt ;).
    Je teleurstelling herken ik zeker wel. Het wordt wel minder met de tijd, je berust je erin of zo. Moet ook wel anders hou je het niet vol.

    Tja je moet wel positief blijven, het leven gaat door. Gelukkig zijn wij allebei positief ingesteld.
    Stiekem hoop ik nog wel dat ik komende cyclus of de volgende toch spontaan zwanger wordt en dit hele circus niet nodig is. Ze zeggen dat je vruchtbaarder bent na een HSG en die heb ik begin van deze cyclus gehad. We gaan het zien.
    En mocht het niet gebeuren dan is het fijn om niet meer 'werkeloos' af te hoeven wachten, maar wat te kunnen doen om het zwanger worden hopelijk te versnellen. De gyn wil bij mij 3 eitjes laten rijpen, dus de kans op een meerling is dan groot :D. Och wat zou een tweeling toch mooi zijn... *droom*
     
  10. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Leuk dat je ook mee komt kletsen Freddie! Vervelend voor je vriend die ontsteking.

    Ik ben 30 jaar, en wij zijn ongeveer 2,5 jaar bezig, maar hebben voordat we gestopt zijn met de pil (maart 2012) al een traject van een jaar van genetische onderzoeken gehad. Het aantal rondes ben ik inmiddels ook al kwijt...
    Ook wij hebben lange tijd gedacht van het komt vanzelf, zeker ook nadat er niks gevonden was, echter wordt het steeds moeilijker die gedachte vast te houden. Ik herken het gevoel van Madelein wel van hopen nog net natuurlijk zwanger te zijn voordat we dit traject in moeten gaan.

    Bij ons hebben ze gekozen voor IUI met hormonen, om de kans van slagen te vergroten door het laten rijpen van 2 eitjes, daar het ons zelf na 2,5 jaar nog niet gelukt is, ondanks een hele mooie regelmatige cyclus.

    Het is zeker ook herkenbaar dat er verdrietige dagen zijn, en het blijft lastig wanneer in je omgeving de mensen zwanger raken. Ik ervaar toch ook veel steun van vrienden en familie bij wie het wel gelukt is. Ook voor hen is het lastig dat het bij ons niet zo vanzelfsprekend is / lukt. Maar ook het praten met meiden die in hetzelfde schuitje zitten, vind ik prettig. Ik ben ook nog niet zo lang lid van het forum, maar merk dat het kletsen en lezen van verhalen van anderen mij steun geven...
     
  11. gelukkig

    gelukkig Fanatiek lid

    27 nov 2008
    1.773
    3
    38
    sociaal pedagogisch werker
    Ook wij starten eind sep./begin okt. met onze eerste IUI. We hebben een dochtertje van 1,5 jaar die ook via IUI is gekomen. Onverklaarbaar verminderd vruchtbaar maar waarscheinlijk veiandig servixslijm waardoor het zaad direct wordt gedood. Ik verwacht eind sep. me menstruatie en gaan we dus starten. Vind het best wel weer spannend en ben benieuwd of we snel zwanger zijn. Van me dochtertje was ik de 5e iui zwanger maar de 3e iui ook zwanger maar helaas een miskraam geworden met 7 weken.
     
  12. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    @Jolanda: Ik heb diezelfde ervaring inderdaad, maar je moet het wel uitspreken naar familie en vrienden. Ik ga ook al een poos niet meer bij vrienden of familie op kraambezoek omdat ik het te moeilijk vind. Ik zeg dit eerlijk, en er is niemand die ons dit kwalijk neemt.
    Inderdaad, je verhaal delen is heel goed en geeft steun. Ik heb enorm veel steun aan dit forum vlak voor en na de bevalling ( lag al een paar dagen in het ziekenhuis voor de bevalling, en wist dus dat het mis zou gaan).
     
  13. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Welkom gelukkig! Dan ben jij de eerste van dit groepje denk ik :)
     
  14. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Helaas vandaag weer ongesteld geworden. Stiekem hoop je toch nog zwanger te worden voor medisch ingrijpen... nog 1 eigen cyclus te gaan en dan starten met hormonen spuiten en het hele IUI traject.
     
  15. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    We gaan gelijk op Jolanda... Hier ook vandaag ongesteld geworden helaas :(
    Nog 1 ronde voor ons en dan iui. Eerst nog lekker op vakantie volgende week.
     
  16. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Dat is dan wel weer heel toevallig! Vakantie, wat een goed vooruitzicht... Gaan jullie lekker weg? Geniet ervan!
     
  17. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Haha ja idd!
    Ja we gaan 2 weken naar Bonaire :) dus dat wordt volop genieten!
     
  18. Diz

    Diz Actief lid

    9 okt 2012
    225
    20
    18
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

    Mag ik me ook aansluiten bij jullie? Ik heb vandaag de eerste iui achter de rug.
    Na 2 jaar zelf proberen en alle onderzoeken is er bij ons geen reden gevonden waarom het niet zou lukken. Inmiddels 2 jaar verder zonder resultaat.
    Deze cyclus ben ik gestart met het slikken van hormonen, clomid 50 Mg. Clomid heeft zijn werk goed gedaan, tijdens de echo 1 ei van 18 mm en 1 ei van 14, verder nog een aantal kleintjes die niet meetellen, deze waren te klein. Afgelopen donderdag pregnyl injectie laten zetten op de spoed eisende hulp en vandaag inseminatie gehad. Na opwerking waren er 1,5 miljoen zaadcellen, volgens onze gyn een prima aantal. Voor en tijdens de inseminatie had ik duidelijk ovulatiepijn. Nu 2 uur later is de pijn weg, dus lijkt mij dat de iui echt perfect is getimed! Super spannend!
    Wij mogen nu 3 cyclussen met clomid en pregnyl proberen en daarna 3 cyclussen met hormonen spuiten. Hopelijk komt het niet zo ver!

    Heel veel succes met het starten van de behandeling voor allemaal, tot nu toe mag ik van geluk spreken, vrijwel geen bijwerkingen van de hormonen en heb de iui ervaren als pijnloos!
     
  19. Jolandadjk

    Jolandadjk Fanatiek lid

    22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Tuurlijk Diz. Fijn om alvast een positieve ervaring met IUI te lezen en hopelijk was de timing voor jullie inderdaad goed en is het meteen een geslaagde poging. Spannend...

    @ Madelein: Bonaire, klinkt goed... Dan komt het vast goed met genieten! ;)
     
  20. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Welkom Diz, spannende weken voor jullie!!

    @jolanda: ja dat gaat zeker goed komen :). En als mijn cyclus meewerkt op tijd weer terug om aan de iui te beginnen. Zijn over 3 weken terug, dus moet lukken!
     

Deel Deze Pagina