starten met brood. hoe en hoeveel?

Discussie in 'Voeding' gestart door Panter, 22 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hallo allemaal.

    Wij mogen van het cb brood gaan geven. Gister lichtbruin brood gehaald. Maar ik twijfel over de aanpak en of we het goed doen.

    Gister heeft zoontje 4 muizehapjes gehad. Brood met wat boter. Hij kokhalse constant tot overgeven toe.
    Vandaag anders aangepakt en de muizehapjes gedoopt in wat yoghurt zodat het wat soppiger was. Een broodkorst stopte ie helemaal in zijn mond en daar stikte ie zowat in, broodkorst sabbelen durf ik dus niet meer aan.

    Hoe hebben jullie brood geintroduceerd? Hoeveel mag je geven? Wel of niet soppen in yoghurt? Of toch beleg erop?
    Wanneer stopt dat kokhalzen want daar word ik zo nerveus van.

    Graag hoor ik jullie ervaringen en aanpak, evt tips. Alvast bedankt!
     
  2. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Broodkorst van 4 of 5 cm. Droog laten worden op aanrecht. En dan zelf in het vuistje geven. Doordat het droger is wordt het geen meelbal in de mond. En zo sabbelt hij steeds wat brood eraf. Als dit goed gaat last je steeds meer brood aan de korst zitten,

    Kokhalsreflex is goed aanwezig, moet ook. Kindje zorgt zelf wel dat het er weer uitkomt. Lijkt in het begin eng, maar vertrouw op je zoon. Laat je kindje wel altijd rechtop zitten met eten.
     
  3. Glimmer

    Glimmer Niet meer actief

    Juist geen kleine stukjes van het zachte deel geven, dit wordt een bal in de mond.

    Hier begonnen met korstjes elke keer!
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Oké, thanks! Geen zacht brood dus...maar hoe ga ik voorkomen dat ie zo'n korst helemaal in zijn mond doet?
    Gister had ie er een stuk van zo'n 2cm afgekregen en daar stikte ie zowat in.
    Dus toen dacht ik dat ik beter kleine zachte stukjes kon geven. Vind het doodeng dat brood geven.

    Hadden jullie kindjes dan niet stukken korst in de mond? Wacht je dan gewoon af wat ie ermee doet of moet ik dat dan uit zijn mond halen?
     
  5. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Veel kinderen moeten hun mond motoriek nog verbeteren. Bij een fles of borst moet de tong naar boven en maken ze vacuum.

    Als ze een stukje brood in de mond krijgen is de kans dus ook groot dat ze direct die tong naar boven gooien waardoor ze het brood aan hun gehemelte laten plakken. Dit is lastig weg te krijgen.
    Door vers brood of brood met beleg of brood ergens in te dopen (tenzij je pap maakt) vererger je dit.

    Het best is dus brood te pakken van een dag oud. Door het zelf te geven kunnen ze zelf proberen wat fijn is. Meestal ontdekken ze vrij snel dat het niet werkt om het tegen het gehemelte te plakken door de ontwikkeling van de mond motoriek. Heeft een kindje daar meer moeite mee kan je een stukje aanbieden en als de mond open gaat dit, afwisselend van kant, in de wang stoppen. Om iets uit je wang te halen moet je immers met je tong gaan werken.

    Hier is het wel vaker gebeurd dat ze dachten dat ze een hele broodkorst zo in hun mond konden stoppen, maar leren ze ook dat het dus niet werkt en je dus rustig aan moet doen. Zorgen dat je erbij blijft. Verder leren ze het meestal wel.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier begonnen met een korstje, maar vooral bij onze dochter bleef het kokhalzen in het begin wel even. Ben tussendoor ook gewoon nog weer even gestopt en een week later weer geprobeerd. Kokhalzen was na 2 weken helemaal weg, hier kwam er ook wel eens een heel gedeelte van de fles nog uit, dus bij haar gaf ik het brood altijd voor de fles.
    Toen een korstje goed ging, ging ik het binnenste ook geven, dit dan gewoon in stukjes en inmiddels laat ik de korstjes aan de boterham en snijd ik de hele boterham in stukjes.
    Gewoon rustig laten wennen en langzaam opbouwen. Onze zoon at binnen 1 week een hele boterham, onze dochter heeft daar veel langer over gedaan, echt wel weken.
    Brood wat hij in z'n mond houd en niks mee doet kan je eruit halen, maar hier wordt het eigenlijk altijd doorgeslikt of anders als ze het niet moet wordt het uitgespuugd. Kunnen ze doorgaans prima zelf regelen.
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Thanks ladies!
    Vandaag poging 3. Hij vind het gelukkig wel mega interessant dus er ligt voor 12u weer een korst klaar. Nu is ie hopelijk wat harder straks en mss duwt ie hem dan wel niet in 1x naar binnen :)
     
  8. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het kokhalzen is een natuurlijke zelfbeschermingsreflex. Dus juist heel goed dat dit zo duidelijk aanwezig is. Niet in paniek raken, niets uit zijn mond gaan peuteren (gevaar dat je het juist verder duwt) en rustig tegen hem blijven praten als hij zich verslikt. Zolang hij rood aanloopt, blijft hoesten/geluid maken etc. doet hij het prima. Het ziet er alleen rot uit. Zorg ervoor dat hij altijd rechtop zit als hij wat eet, NOOIT in de wipstoel laten eten, dan zit hij niet rechtop genoeg en daarin kan hij zichzelf niet voorover buigen, wat belangrijk is om hetgeen waarin hij zich verslikt weer naar buiten te werken. Dus ook een tuigje waarmee hij vast zit tegen de leuning van de kinderstoel is niet handig. Hij moet voorover kunnen buigen.
    Pas als hij blauw wordt en stil moet je gaan ingrijpen.

    Proppen is ook een bekende fase. Ze leren vanzelf dat het niet fijn is om je mond zo vol te proppen.

    Zelf ben ik pas brood gaan geven vanaf een maand of 8. Ik had met mijn oudste een erg vervelende ervaring met brood, dat maakt dat ik er was voorzichtig mee ben. Ik doe niet iets wanneer het van het CB "mag" maar wanneer ik (en uiteraard mijn kind) daar zelf klaar voor ben.
    Wij voeden bij vanaf 6 maanden (en doen dan BLW/Rapley) en dan is er zoveel te ontdekken in smaken en structuren dat brood voor mij nog niet zo belangrijk is. Als dan het eten beter/gecontroleerder gaat en het verslikken/kokhalzen minder, dan ga ik brood geven.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  9. kikibaby1988

    kikibaby1988 Actief lid

    28 sep 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    ik ben pas begonnen aan 9,5 maand met brood. ik gaf gewoon stukjes van het zachte gedeelte met wat margarine op. en zo oefende ze ook haar fijne motoriek. in het begin meer naast dan in haar mond maar ze had er wel plezier in. Nu eet ze ondertussen al een ganse schel ( enkel zacht gedeelte) en ze is 10,5 maand :) ik geef nu wel soms al wat appelmoes erop en wat jonge kaas erbij
     
  10. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Bijzonder hoe verschillend kindjes zijn hè. Ons kindje eet met gemak een hele boterham op, als ik er nog 1 zou geven zou die er ook nog bij passen. Al vanaf dag 1 dat we brood gaven gaat het met veel smaak op. Nu ook met beleg.

    Volg je kindje en je eigen gevoel!
     
  11. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Hier gestart met 6 mnd > kokhalzen. Later in wat yoghurt gedoopt kleine stukjes en dat ging goed.
    Opeens rond 7,5 mnd at ie een hele boterham zonder korst in kleine stukjes op (dus vanaf de tandjes!)
     
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Onze zoon is nu trouwens 8 mnd en qua beleg vindt ie gewoon boter, zuivelspread, appelstroop, geprakte banaan, bietenspread en smeerkaas lekker
     
  13. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Met 5 maanden begonnen en hele kleine stukjes gegeven. Daar at hij er dan drie van ofzo.
    Kokhalzen is bijna nooit voorgekomen, ook niet bij ander voedsel.
    Met 7 maanden begon hij wat meer brood te eten, maar niet meer dan een halve boterham.
    Dat proppen is een fase. Hij weet namelijk nog niet hoeveel hij in zijn mondje moet doen, dus dat is een leerproces
    Als je het in stukjes voor hem neerlegt zul je zien dat hij dat ook af en toe met de stukjes gaat doen.
    Die fase gaat wel over. Ik kan nu een hele boterham in stukken voor hem neerleggen en hij neemt netjes 1 hapje per keer en houdt de rest in zijn handje voor als zijn mond weer leeg is.
     
  14. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Het gaat iets beter. Alleen de korst niet...die steekt ie meteen achter in zijn keel.
    De kleine stukjes gaan wel redelijk,hij eet 4-6 kleine stukjes waarbij de helft op de tafel terecht komt.
    Het kokken blijft ie soms doen maar niet meer bij elk hapje.

    Waar koop je dat beleg vd kleine keuken? Heb het nog nergens gezien.
     
  15. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Albert Heijn. Staat vaak bij het baby gedeelte bij de luiers ed.
     
  16. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Jumbo heeft ht ook
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hebben hier helaas geen jumbo en ah.
    Maar heb in onze supermarkt wat gevonden.
    Aardbei en bietjes spread en pompoen abrikoos spread van blue band. Zonder toegevoegde suikers en zonder toegevoegde. smaak en kleustoffen.
    dat heb ik maar meegenomen.

    Het brood eten gaat wat beter maar verder dan zo'n 4-6 muizehapjes komen we nog niet. Daar zijn we dan ook een half iur mee bezig :)
    Hij vind het wel heel leuk dus gaan gewoon zo maar door. Hij zal vanzelf meer en makkelijker gaan eten.
     
  18. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Een paar hapjes is echt al wel genoeg hoor, het gaat om het proeven.
    Hier pas bij 7 maanden begonnen en dat was ook eerst alleen maar 1 korstje brood hoor. Pas na de maand ging er iets meer in.
     

Deel Deze Pagina