Stom, gerookte zalm gegeten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Druif, 30 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    oe verse haring!

    toen de hollandse nieuwe nog echt nieuw was.. kon ik die ook echt niet weerstaan hoor :)

    lekker op een broodje.. klein beetje uitjes *yum*
     
  2. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    dit topic is haast een vrijbrief voor het eten van alle dingen die de verloskundige je afraadt. Ik zit dit met verbazing te lezen :confused:
     
  3. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ook ik vind dat er panisch wordt gereageerd.
    Ik eet af en toe ook wel eens gerookte zalm, alleen dan bij de visboer vandaag. Uit de supermarkt vind ik het niet te eten :rolleyes:
    Verder laat ik trouwens wel rauw vlees en bep. kazen staan. Lever kan je gewoon met mate eten volgens mij en "hollandse" brie ook.

    Ik vind het trouwens absoluut geen "vrijbrief" om te gaan eten wat je wilt. Mijn VK ( en hoor het van meerdere VK's) raad alcohol, roken, rauw vlees en kattenbak verschonen af. That's it.
    En dan nog.... Het is je eigen keuze toch? We zijn oud en wijs genoeg om de consequenties te aanvaarden van je eigen doen (mag ik hopen).
     
  4. HeidiS

    HeidiS Actief lid

    20 jun 2007
    181
    1
    0
    Moeder,verpleegkundige, aardige echtgenote
    Zoetermeer
    inderdaad dat raden ze hier ook af, meer niet.
     
  5. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Maar je hebt eerder gepost dat je een medium biefstuk eet en rosbief op brood. Ik lees zelfs van anderen dat filet americain ook maar moet kunnen, met mate dan wel maar toch zijn het etenswaren die echt gevaarlijk kunnen zijn voor je ongeboren kindje....
     
  6. HeidiS

    HeidiS Actief lid

    20 jun 2007
    181
    1
    0
    Moeder,verpleegkundige, aardige echtgenote
    Zoetermeer
    medium biefstuk is toch niet rauw?
    En rosbief inderdaad, heb ik ook op, vreemd genoeg 3 gezonde kids die gezond zijn...
     
  7. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    mijn moeder heeft ook 3 gezonde kinderen, ondanks dat ze gewoon gerookt heeft tijdens haar zwangerschappen...
     
  8. HeidiS

    HeidiS Actief lid

    20 jun 2007
    181
    1
    0
    Moeder,verpleegkundige, aardige echtgenote
    Zoetermeer
    tis net wat je zelf wilt..ik heb het gedaan.
    Vind dat er inderdaad soms panisch gereageerd wordt....mén, het zijn adviezen die je krijgt om niet te roken, alcohol te gebruiken kattenbak te doen, rauw vlees te eten.

    Ging erom toch dat iemand zich zorgen maakte om de gerookte zalm die ze at..
     
  9. louloutje

    louloutje Actief lid

    23 mei 2007
    190
    0
    0
    Het is niet de bedoeling dat het een vrijbrief wordt of is, maar meer om de mensen die zo "panisch" reageren gerust te stellen.
    Wij geven juist aan dat wij ook verschillende dingen eten die (lees wel;) AFGERADEN worden.
    het is ook niet VERBODEN om bepaalde dingen te eten!
    Het gaat erom dat iedereen zich goed voelt bij de dingen die zij eet of doet. We willen alleen maar geruststellen...
     
  10. Grassprietje

    Grassprietje Fanatiek lid

    3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    ik eeet ook rustig een toastje met gerookte (uit de voorverpakking) zalm hoor...
    Echter de echte filer american en rundvlees medium, laat ik wel staan...Dat is mijn inziens ene groter risico dat zalm die niet goed zou zijn ivm de listeria....
    eidt: zoute haring is geen enkel probleem hoor...dat is juist goed tijdens de zwangerschap.
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja ook hier eet ik niet alles...

    maar zorg wel dat je dingen om de goeie reden niet eten :)

    geen ei eten omdat er listeria in zit.. is een beetje vreemd zegmaar
    daar zit hooguit salmonella in.. die is bovendien enkel slecht voor jezelf en niet voor je kind
    maar worst of all.... als je je eitje kookt/bakt (en dan natuurlijk niet nog halfzacht.. ) is die salmonella echt wel dood

    dat geld ook voor de listeria in vis en kaas.
    vandaar dat je ze niet RAUW mag eten maar anders wel.

    en toxoplasmose krijg je vooral van de kattenbak.. niet van het eten van vis of groente

    en een beetje hygiene is nooit weg natuurlijk
    ook als je niet zwanger bent.
    dus groente en fruit wassen.. lijkt me doodnormaal

    dus vandaar dat hier gezegd word... eerst nadenken.. dan beslissen of je iets eet
    ipv heel "paniekig" maar gewoon niets meer eten.
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Inderdaad, even nadenken waarom je iets wel of niet zou eten.

    Maar over rauw vlees eten, ik lees dat sommigen dat wel doen, moet iedereen zelf weten hoor. Maar ik zou het risico niet willen lopen dat het kwaad kan voor mijn kindje, dan maar even 9 maanden geen rauw vlees (ik ben er al mee gestopt toen ik zwanger wilde worden, is al een tijdje). Iedereen is oud en wijs genoeg om voor zichzelf te beslissen, maar in dit geval beslis je niet voor jezelf, maar voor je kindje.
     
  13. Writer

    Writer Niet meer actief

    ik had ook topic een keer dat ik gerookte zalm uit verpakking had gegeten , helemaal overstuur was ik , tot ik verloskunde belde en die zei maak je niet druk , als je niet zo vaak eet is helemaal niet erg , en kans dat je ziek van word of je baby is minimaal ,dus maak je niet druk , een keer gegeten is geen probleem ;)
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @snoopy: dat heb ik met oa drank :)
    volgens de vrouw van mn vader kan 1 glaasje geen kwaad
    en er zijn inderdaad steeds meer onderzoeken die uitwijzen dat 1 glaasje inderdaad geen kwaad kan.

    en hetzelfde met roken eigenlijk
    maar ik neem het me liever niet achteraf kwalijk dat ik dingen wel heb gedaan omdat blijkt dat er iets mis is

    het is eigenlijk nog meer zelfbescherming dan babybescherming wat dat betreft :)

    als het kindje wat mankeert en ik twijfel zelf of ik er wat aan had kunnen doen.. dan vergeef ik het mezelf nooit
    nu heb ik in dat opzicht in ieder geval een schoon geweten.

    en tja uiteindelijk is het toch altijd afwachten.
    je kan supergezond leven en een kindje met afwijking hebben terwijl 3 deuren verder een junk een onwijs gezond kind op de wereld zet
    tja.. that's life helaas

    maar dan weet ik nu wel... dat ik heb gedaan wat ik moest doen.

    maarja.. wel graag om de goede redenen dus :)
    en de voorverpakte gerookte zalm.. tja als ik zalm wil maak ik wel verse voor het avondeten :)
    dan is mn "probleem" ook opgelost toch? :)
     
  15. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Oh en toxoplasmose van de katten bak klopt ook niet helemaal.

    - Katten zijn maar twee weken van hun leven besmettelijk ( mestal als kitten dus)
    - Hun uitwerpselen worden pas na 48 uur buiten de kat besmettelijk

    Er zit echter vaker toxoplasmose in de grond ( tuinaarde bv). Je hebt meer kans dat je het daarvan krijgt dan van de kattenbak

    Verder is dit een heerlijk topic. Eindelijk eens neit van dat gezeur.

    Luister naar wat je VK of Gyn zegt, die heeft ervoor gestudeerd, desnoods nog voedingscentrum.nl ... maar de rest is vooral veel paniekzaaierij...
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Saskia, dat wat je zegt dat je er alles aan hebt gedaan om je kindje gezond te laten zijn, dat heb ik ook. Mocht er dan iets zijn, dan kun je jezelf niets verwijten. Ik heb wat dat betreft wel een 'goed' voorbeeld. Mijn nichtje heeft haar eerste kindje met 38 weken verloren, is in haar buik overleden. Gelukkig was er niets waar zij zich schuldig om kon voelen, ze had altijd goed opgelet. Misschien dat ik daarom ook wat feller ben daarin en minder makkelijk, ook voor mezelf. Zo moeilijk is het toch niet om bepaalde dingen een tijdje te laten staan?
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @snoopy: vind ik ook hoor
    "alles voor een schoon geweten" en je weet het uiteindelijk nooit
    al neem je nog zoveel voorzorgsmaatregelen.. het kan nog steeds mis gaan :(

    maarja.. liever een maandje of 9 een beetje opletten dan het me achteraf kwalijk nemen :)

    nog maar een paar weekjes hier
    en so far lijkt alles prima te verlopen gelukkig
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    (hoe was je groeiecho trouwens?)
     
  19. Murmel

    Murmel VIP lid

    7 jan 2007
    6.628
    0
    36
    Noord-Brabant
    Het probleem hierin is dat er blijkbaar dus veel VK´en zijn die verschillende dingen zeggen... Dat vind ik toch wel erg apart...

    Tuurlijk moet je zeker niet panisch gaan zijn om alles wat je misschien wel eens beter niet had kunnen eten.

    Maar een broodje filet americain is wat mij betreft echt not done. Dat is wel zo vreselijk rauw, dat kan echt een bron van besmetting zijn. Ben er zelf wel eens goed ziek van geweest (gewoon direct van de slager hoor, niet eens uit de eigen koelkast).
    En helaas helaas.... de placenta filtert deze eventuele ´bad guys´ er echt niet uit hoor, anders zou het echt een wonderfilter zijn!
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @murmel: des te meer reden om ook zelf even na te denken
    je kan niet alles weten.. maar een hoop dingen kun je wel zelf bedenken.

    bijv. dat bacterieen dood gaan als je ze verhit :)

    (@snoopy: alles zat netjes binnen de curves.. maar ze gaan over 2 weken nog een echo doen en die dan vergelijken.. want tja.. met 1 meting weet je eigenlijk nog niet zo veel... met 2 kun j ehet verschil zien :) so far was de uitslag "gewoon goed" dus)
     

Deel Deze Pagina