Stoppen met borstvoeding bij 1 jaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door pregnantje, 25 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Na de vele discussies over borstvoeding met mijn man, die eigenlijk vindt dat kinderen maar tot 6 maanden borstvoeding zouden moeten krijgen, hebben we samen besloten dat ik onze jongste zoon (10 maanden) tot 1 jaar borstvoeding ga geven.

    Nu ben ik alleen heel bang voor hoe onze zoon gaat reageren en hoe ik hiermee om moet gaan. Ik voed hem vaak nog in slaap (ook al adviseert het cb anders) en ook ‘s nachts drinkt hij nog bij me. Ik wil hem niet laten huilen, maar ben bang dat ik hem ‘s nachts niet altijd getroost ga krijgen.

    En hoe moet ik in vredesnaam afbouwen? Elke week een voeding eraf, maar hoezo dan? Dan haalt hij dat toch ‘s nachts weer in? Of vervang je die voeding door kunstvoeding (hoeveel dan?) of water? Water bieden we al een tijdje aan uit een beker, maar dan drinkt hij maar drie slokjes...

    Ik hoop dat iemand bereid is mij advies te geven over hoe te stoppen en misschien ook mij gerust te stellen, want ik zie er erg tegenop om te stoppen.

    (Ik ken de voordelen van langvoeden en zal niet reageren op mensen die mij willen overhalen door te gaan, hoe goed bedoeld ook, want ik heb er thuis al genoeg over gediscussieerd.)
     
  2. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Ik ben bij beide kinderen de borstvoeding gaan afbouwen met 1 jaar en met 14 maanden volledig gestopt. Ik gaf nog 3 a 4 voedingen.
    Als eerste de borstvoeding overdag laten vallen en vervangen voor gewoon drinken ( water of melk).
    Ochtend borstvoeding vervangen voor bambix pap, hier ben ik mee gaan oefen vanaf 11 maanden.
    Avond borstvoeding vervangen door avondeten en griekse yoghurt.
    Bij beide kinderen geen enkel probleem.
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  3. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Theoretisch gezien hebben zo volgens de boekjes geen flesvoeding meer nodig na 1 jaar. Maar ik ken er genoeg die dan 1 of 2 flesjes geven al dan niet met met pap erbij. Dus vaak 1 smorgens en dan 1 voor de nacht. Maar er zijn ook die een beker koemelk geven bij de broodmaaltijden. Ik zou dus kijken wat hij beste accepteerd als vervanging en kijken waaruit hij beter drinkt(fles/beker). En dan langzaam voeding voor voeding vervangen/laten vallen en pas met de volgende stoppen als je geen stuwing meer hebt.
    Met het in slaap voeden kan ik geen tips geven. Ik geef de jongste nog steeds voor het slapen de borst en die valt dan ook in slaap voordat ze in bed ligt. Dat deden haar zussen ook totdat ik stopte met de borst geven. Maar toen waren ze al bijna 2.
    Hopelijk accepteert hij het makkelijk en blijft hij voldoende vocht binnen krijgen.
    Hier drinken ze trouwens uit een tuitbeker of rietjesbeker meer water dan uit een open beker. Misschien iets om uit te proberen nog.
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier waren ze allebei al ouder, maar ik bood het wat minder actief aan, zo gingen ze naar 1 voeding per dag en op een gegeven moment soms wel soms niet tot helemaal niet meer.
    Eerste stap hier was voeden en slapen loskoppelen. Maar goed, hier waren ze al 2...
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Slapen loskoppelen van voeden lijkt me een eerste belangrijke stap. Dus beneden voeden, en daarna naar boven om in bed te leggen.

    's nachts troosten zonder borst gaat het makkelijkst als jij dat niet doet. Mama ruikt immers naar melk, en je zoontje is het zo gewoon dat hij drinkt 's nachts. Dus wat mij betreft is dat een makkelijke: je man verplicht je om te stoppen met borstvoeding, dan moet hij de nachten maar overnemen en zorgen dat hij een manier vindt om je zoontje dan te sussen.
     
    Patri1982, ettol, zonnetje2015 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Mijn zoontje drinkt na het eten een toetje bij mij. In plaats daarvan kan ik dus Griekse yoghurt geven. Kan dat met 10 maanden al? Hoeveel dan? Tot hij niet meer wil?

    Ons zoontje is nog maar 10 maanden, maar drinkt soms kunstvoeding uit de fles als ik weg ben en schijnt dat erg lekker te vinden! Tuitbeker en gewone beker vindt hij geweldig, maar echt drinken komt er nog niet echt van.

    Wat fijn dat je zo lang hebt kunnen voeden! Voeden en slapen loskoppelen gaat nog heel moeilijk worden...

    Misschien nog moeilijker dan het loskoppelen van de voeding zou zijn het wakker krijgen van mijn man, hahaha. Hij werkt veel meer dan ik, eigenlijk meer dan goed voor hem is. Hem slaap ontnemen wil ik niet, daar doe ik mezelf ook geen plezier mee, zeg maar ;) Maar misschien kan ik beginnen om een flesje water aan te bieden i.p.v. borstvoeding ‘s nachts.


    Ik vind het lastig, hoor! Maar vind het echt lief dat jullie reageren en zie dat er mogelijkheden/stappen zijn. We komen er vast uit......
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar vind je dat dan zelf niet oneerlijk, @pregnantje ? Hij overtuigt je iets te doen waar je duidelijk zelf niet achterstaat, en wat jouw leven alleen moeilijker gaat maken, maar je verwacht zelf niet dat hij daarin dan ook iets zal moeten bijdragen om te komen tot de situatie die híj wil?

    Om even mijn situatie als voorbeeld te nemen. Op twaalf maand vroeg mijn zoontje nog ongeveer drie nachtvoedingen. Mijn man werd er gek van, vond dat dat moest stoppen en accepteerde ook dat hij dan de nachten een tijdje zou moeten doen om dat waar te maken. Door omstandigheden kwam dat er maandenlang niet van, en ik weigerde om zelf zwaardere nachten voor mezelf te creëren door nachtvoedingen te ontzeggen.

    Op veertien maand is mijn zoontje spontaan zelf gestopt met nachtvoedingen, zonder gedoe, zonder mijn man die nachten op moest zijn. Zoontje was er zelf klaar mee. Geen drama's, klaar.

    Als jij wil stoppen en de moeilijke nachten accepteert, prima. Maar als je man het wil, vind je dan zelf niet dat hij de consequenties daarvan mee mag dragen? Zelfs al werkt hij hard?
     
    Champetter, Lafelife, Lieke1989 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    @Shakes ik snap precies wat je bedoelt. Ik denk dat mijn man stiekem wel behulpzaam is als het moet, hoor. Maar ik word sowieso wakker en hij niet en ik vind het moeilijk om toe te kijken en niks te mogen doen (we slapen met ons zoontje op één kamer, wat wegens onze kleine woning nog niet anders kan).

    Ik denk dat we eerst maar eens overdag de borstvoedingen afbouwen. Ik ben alleen bang dat ik dan ‘s nachts niks meer heb en hij juist nóg vaker komt... maar aan de andere kant zit hij dan misschien zo vol van de kunstvoeding dat hij beter doorslaapt (mijn mans redenering ;) ).
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Is er echt geen mogelijkheid om hem apart te laten slapen? Hier gingen we dankzij het verhuizen naar een eigen kamer op dertien maand van drie à vier nachtvoedingen naar eentje....

    En ik begrijp dat je sneller wakker bent dan je man. Dat ben ik ook. Maar er is ook zoiets als gedeelde verantwoordelijkheid.
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  10. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Het is de bedoeling dat de jongste bij de oudste op de kamer gaat liggen, maar dat durven wij nog niet aan, omdat onze 4-jarige nog wel eens onverwachte dingen kan doen. Verder hebben wij geen kamers, behalve natuurlijk de huiskamer en de badkamer. Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren qua slapen wanneer hij eenmaal naar de andere kamer gaat.
     
  11. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Mijn ervaring is trouwens wel dat zodra ik stopte met BV en mijn vriend ook nachtflesjes moest gaan doen hij makkelijker wakker werd. Eerder hoefde het niet dus sliep hij er ook niet naar zeg maar ;).
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  12. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Ja hoor dat kan nu al die Griekse yoghurt. Als t echt als vervanging is zou ik beginnen met 100ml ongeveer.
    Hier dronken ze trouwens ook graag verse sinaasappelsap!
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  13. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    @Blaadje ik denk dat ik dan maar met het toetje begin als dat lukt. Dat voelt het minst als afbouwen en voegt juist iets toe :). Ik haal het ook graag in huis, mmmm!

    Ik heb overigens wel zin om koemelk te geven. Dat drink ik immers zelf ook graag. Helaas is hij nog geen 1 jaar.
     
  14. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Nou, ik heb het gegeven, hoor, de Griekse yoghurt. Niet helemaal in plaats van bv, want ons zoontje wilde pas eten na iets gedronken te hebben, maar misschien dat het nog wat uitmaakt voor de nachtvoedingen.

    Maar.... wat een gekke bekken heb ik hem zien trekken! Hij keek alsof hij citroen at, zo zuur. Iedere hap opnieuw. En toch ging elk lepeltje weer gemoedelijk zijn mond in, hahahaha :D
     
  15. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Weet je, die hoeveelheden die een kind ‘moet’ zou ik loslaten. Met bv weet je ook niet hoeveel hij drinkt. Je hoeft echt geen voedingen volledig meer te vervangen door een fles koemelk/kv.
    Onze oudste kinderen hebben rond een jaar oud maandenlang echt maar zeer mondjesmaat gedronken. In de ochtend wel een papfles of fles melk, en dan verder alleen maar bodempjes hier en daar. Maar goed, ze waren wel tevreden, plasten en groeiden. Een gezond kind verhongert zichzelf niet zomaar en neemt echt wel wat het nodig heeft. Fruit en groente zit ook ontzettend veel vocht in.
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  16. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    @Roos12 daar heb je gelijk in, hoor.

    Ik voel bij mezelf wel echt een weerstand tegen kunstvoeding. Als onze zoon gewone melk lekker vindt met 1 jaar, geef ik dat met liefde en plezier. Ik vind kv zo vies ruiken (lust zelf al geen warme melk, maar dit vind ik erger) en ik vind het zo zinloos om te gaan zitten knoeien met flessen als het m.i. niet hoeft. (Alle respect voor mensen die wel voor kv kiezen overigens!!)

    Voor nu probeer ik het toch het liefst met yoghurt en water, waar hij nauwelijks van drinkt. O, ik bedenk me net dat ik thee kan aanbieden! Misschien dat dat wel vlot gaat. En wat hij verder nodig heeft, haalt ie voorlopig maar lekker bij mij en als ik er niet ben uit de fles.
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Hier moesten ze niets weten van koemelk.
    Karnemelk dat ging er wel in!
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  18. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik ben iets eerder dan jou gaan afbouwen (vanaf 7 maanden) en heb uiteindelijk tot een week voor haar eerste verjaardag gevoed. Ik ben begonnen met de late middag voeding te laten vervallen, die verving ik door water en een tussendoortje. Daarna ben ik rustig aan (zeker 2 weken ertussen) de andere voedingen laten vervallen. Als laatste gaf ik nog de nacht voedingen en ochtend voeding. Deze liepen op het einde wel terug en toen was het ook goed. Een fles flesvoeding (pap zelfs....) maakte hier geen verschil met doorslapen, ze slaapt nu sinds 2 weken de meeste nachten door. Overigens voedde ik haar altijd aan de borst in slaap, ze kon zelfs alleen maar aan de borst in slaap komen maar opeens bleef ze wakker aan de fles (ook aan de fles kan je ze in slaap voeden ;)) en kon ik haar weg leggen en viel ze zelf in slaap.
    Ze krijgt nu.nog 3 flessen per dag, ochtend, middag en voor het slapen (de eerste 2 is koemelk de laatste nog poeder) en verder drinkt ze water (en af en toe wat diksap).

    Succes met afbouwen! Het komt echt goed en gaat waarschijnlijk ook een beetje vanzelf als je rustig de tijd neemt!
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  19. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Dank je, @MamaLe .

    Het afbouwen staat me nu even erg tegen. De tsr komt de laatste weken al steeds minder makkelijk en ik ben bang dat die door af te bouwen nog meer verdwijnt. Ik verwacht echter op korte termijn nog wel wat tandjes en vermoed dat de bv extra belangrijk gaat zijn.

    Overigens vroeg mijn moeder gisteren wanneer ik ging stoppen met bv. Ik vond dat zo raar. Vragen mensen dat ook bij flesvoeding?
     
  20. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Even een dikke knuffel, ik vond de beslissing om af te bouwen ook heel emotioneel! En dan was het mijn eigen beslissing en had het mijn man niet uitgemaakt als ik nog veel langer had willen voeden.
    Ik merkte ook dat de toeschietreflex soms wat langer duurde maar dit was vooral als ik er ook op aan het focussen was, wat bij mij hielp was echt aan iets anders denken.

    Bleh, die tandjes... Ben blij dat onze dochter bijna compleet gebit heeft, dit was bij ons echt drama maar ze heeft laatst 2 hoektanden erbij gekregen en verrassend goed geslapen. Wat ik heb gemerkt is dat ze nu beter te troosten is. Waar ze eerst echt alleen de borst wilde kan ze nu ook rustig worden door alleen bij mij te liggen (maar ze is dan nu 13 maanden).

    Heel veel succes! Ook evt in de discussie met je man want je moet vooral kijken naar jouw en je zoon zijn behoefte!
     
    pregnantje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina