Stoppen met borstvoeding bij 1 jaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door pregnantje, 25 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Ik heb 2x iets meer dan een jaar gevoed en 2x vooral vanuit het kind gestopt :) bij de 1 duurde het afbouwen langer dan bij de ander.

    Jongste is nu 14 maanden en ben alleen "actief" geweest met de nachtvoedingen aangezien dat hij het overdag zelf goed aan gaf en steeds minder er om vroeg. Ipv snachts gelijk aanleggen pakte ik hem en legde hem naast me in bed, net als anders. En dan ipv drinken over zn rug wrijven (buikslaper). Zo kwam ik er al gauw achter dat het vooral mamahonger was en geen eethonger. Helaas door veel ziek zijn (met veel hoesten) nu vaak snachts een fles maar daar zit water in en staat klaar voor noodgevallen. Hij slaapt heel veel naast me in bed maar daar heb ik vaak geen probleem mee

    @pregnantje hoe gaat het?
     
  2. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Wat fijn dat je kinderen zelf konden bepalen tot hoe lang het duurde. Wat dronken ze dan verder? En hoe is dat zo gegaan, als ik vragen mag? Waar dronken ze uit?

    Mijn jongste drinkt wel hier en daar een slok thee of water, maar nog geen halve bekers ofzo.

    Intussen ben ik van 8 naar 7 voedingen gegaan, hoewel hij toevallig net een keer extra dronk afgelopen nacht. Hij drinkt tegenwoordig rond 22.30 en slaapt vanaf 23.30/00.00 bij mij in bed sinds hij een tijd ziek is geweest en zijn eerste tandje kreeg. Rond 04.00 wil hij dan alsnog wat drinken, maar mamahonger zal het dan niet zijn, denk ik.

    Ik hoop nu dus dat hij met het warme weer spontaan meer uit bekers gaat drinken en het daardoor snel leert. Ik wil wel weer het gesprek aangaan met mijn man, want ik vind het goed gaan zo en wil onze zoon in alle rust laten wennen aan thee en water uit bekers, zonder hem een vertrouwd momentje te ontnemen en zonder aan de kunstvoeding te moeten. Ik zie alleen erg op tegen de confrontatie.
     
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    @pregnantje ik geef ze een tuitbeker gewone melk bij het brood (vaak niet leeg). En een fles water of diksap waar ze de hele dag uit mogen drinken. De verhoudingen veranderde vanzelf naar meer fles/beker ipv borst. Maar ik heb wel een kast vol met verschillende bekers en flessen nu na 4 kinderen :roflmao:
    En ik ga zeker savonds wel bewust mey hem op de bank zitten om hem zn flesje te laten drinken zodat de mamahonger wel gevoed blijft worden
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  4. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Heel eerlijk, ik vind dat je partner hier niets over te zeggen heeft. Discussie of niet, ik hield mijn poot volledig gestrekt.

    En daarbij, hij heeft er geen hinder van in de nacht. Waar zit dan zijn probleem?
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat vind ik absoluut niet. Als een vader niet mee mag beslissen over hoe zijn kind opgevoed wordt, dan wordt het wel erg vreemd.
     
  6. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Opvoeding is anders dan het wel of niet mogen geven van borstvoeding.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe je je kind grootbrengt, dan.

    Ik ben een grote voorstander van bv, en ik zou alle moeite van de wereld doen om mijn man van idiote ideeën af te brengen. Maar kinderen grootbrengen moet toch steeds gaan om iets waar je beiden achter staat.
     
    Roos12 en Flamingooo vinden dit leuk.
  8. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dat ben ik 100% met je eens wbt opvoeden, grootbrengen. Toch zie ik borstvoeding als een zelfbeschikkingsrecht. Stel dat de vrouw fv wil geven en de man eist bv dan is de wereld te klein maar omgekeerd dan niet?
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het gaat toch altijd om een compromis?
     
  10. Dubbelfriss

    Dubbelfriss Bekend lid

    14 jul 2017
    582
    130
    43
    Vrouw
    Zo is het precies, haha. Toen ik zwanger was van mijn eerste wist ik nog niet of ik wel of geen borstvoeding wilde geven. Ik heb er wel een tijd over na moeten denken. Mijn man was echt voorstander en iedere keer liep onze discussie best hoog op daarover . We kregen soms er soms ook echt ruzie over. Uiteindelijk trouwens gewoon bv gaan geven omdat ik er zelf ook achter stond. Nu bij mijn tweede geen moment getwijfeld en weer gekozen voor bv. Ik ben persoonlijk van mening dat een man zeker zijn mening mag geven over dit ontwerp maar uiteindelijk is het de vrouw die het moet doen en dus ooj kiest....
     
  11. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Graag wil ik jullie nog eens bedanken voor de tips!

    Ik ben actief bezig met afbouwen. Onze zoon krijgt vaak de tuitbeker aangeboden (aan een fles wil ik niet meer beginnen) en eet ook een yoghurttoetje. Hiermee heb ik twee à drie voedingen kunnen vervangen (hij drinkt nog niet veel uit de tuitbeker).
    Het voeden ‘s avonds en ‘s nachts doe ik nog wel op zijn kamer, maar ik leg hem wakker in bed en de hele nacht slaapt hij nu in zijn eigen bedje. Dit ging veel makkelijker dan verwacht. Hij ontdekt nu ook het buikslapen en ik hoop dat dat ook weer een voeding zal schelen.

    De Griekse yoghurt vindt hij erg lekker en de karnemelk ging er gisteren ook in, zij het in een kleine hoeveelheid. Pap geven heb ik geprobeerd, maar dan zit hij alleen maar op mijn boterhammen te azen. ;)

    Ons zoontje is intussen een jaar, maar omdat ik wel degelijk af probeer te bouwen, is mijn man wat geduldiger. Ik zit nog steeds wel op vijf à zes voedingen, maar het begin is gemaakt.
     
    MamaLe vindt dit leuk.
  12. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Fijn dat jullie 3 er allemaal goed bij voelen. En meer drinken uit de (tuit) beker ging hier steeds beter. Fijn trouwens dat hij doorslaapt. Altijd prettig als ze dat uit zichzelf gaan doen.
     
    pregnantje vindt dit leuk.
  13. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Hij slaapt zeker nog niet door, hoor, haha. :D Maar wel in zijn eigen bed, behalve tijdens de twee nachtvoedingen.

    Het idee van de beker en tuitbeker snapt ie (beker omhoog doen om te kunnen drinken), maar na één slok gaat de beker weer naar beneden. Op die manier duurt het natuurlijk wel lang voor je echt wat binnen hebt. Ik ben benieuwd wanneer hij echt door leert drinken, maar we gaan het zien. :)
     
  14. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Oeps, verkeerd gelezen. Maar goed. Je eigen bed voor jezelf hebben is ook héél fijn.
     
    pregnantje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina