Stoppen met de nacht voeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Gember, 10 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Hoi hoi,

    Ik heb een vraagje. Mijn dochter is 5 maanden. Ik geef 100 % borst en ze krijgt 6 voedingen op een dag. Ze krijgt haar avond voeding om 19.00u maar houdt het niet vol tot 7.00 zonder voeding tussendoor. Ik wil graag af van de voeding in de nacht (meestal wordt ze tussen 4.00 en 5.00 wakker). Ik ben te moe om haar rond 22.00/23.00 wakker te maken voor de laatste voeding. Ik zit er aan te denken om die laatste voeding aan mijn vriend over te laten en dan met nutrilon melk.

    Kan ik borstvoeding geven volgens het volgende schema: 7u - 10u - 13u - 16u - 19u?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nachtvoedingen zijn compleet normaal op die leeftijd, zeker bij bv. Hier was het dagelijkse kost tot vijftien maand. Maar ik snap perfect dat je het moe bent.

    Helaas kan niemand sluitend antwoorden op je vraag. Je zal moeten testen op te kijken of je baby dat schema accepteert, en of je borsten het ook prettig vinden om zo lang niet geleegd te worden.

    Andere optie is meer voeden overdag (zes voedingen bv per dag op die leeftijd is globaal gesproken best weinig).
     
    Gember en Zoe123 vinden dit leuk.
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Dat ze het geen 12 uur kan volhouden...Dat is toch helemaal normaal?
    Een baby maagje is klein. Borstvoeding (passend bij een mensenbaby) is licht verteerbaar.
    Logisch dus dat er op een gegeven moment weer een eetmoment komt.
    Als volwassene eet je toch ook nog wat na het avondeten?

    Verder sluit ik me aan bij @Shakes
     
    Gember vindt dit leuk.
  4. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.875
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn zoontje 10 maanden aan de borst gevoed.
    En hij heeft zeker tot 9 maanden nog s'nachts gedronken. Hier kwam er pas verandering toen mijn zoontje veel meer ander voedsel erbij ging eten. Waardoor hij s'nachts voldoende verzadigd was.
    Denk dat het er echt wel bij hoort om nog s'nachts te voeden.
     
    Gember vindt dit leuk.
  5. janny

    janny Actief lid

    29 mei 2010
    333
    47
    28
    of dat lukt is natuurlijk de vraag. Het 'schema' van je kindje kan ieder moment veranderen. Dat je dochter geen 12 uur slaapt zonder voeding is natuurlijk heel normaal. De vraag is of ze na een late avondvoeding wel tot de volgende morgen slaapt, want er is natuurlijk wel een kans dat ze dan alsnog 's nachts komt. Voor je productie zal het niet positief zijn, maar er zullen vast vrouwen zijn waar het bij lukt. Je heb natuurlijk wel kans op stuwing (waar je dan ook mogelijk wakker van wordt).
    Ik zou kijken hoe je de nachtvoeding voor jezelf wat makkelijker kan maken. Ik vind eigenlijk dat je dochter het al wel heel erg goed doet, mijn 10 maanden oude dochter drinkt meerdere voedingen tussen 19.00 en 7.00 en in totaal zeker nog 8 voedingen per dag:)
     
    Gember vindt dit leuk.
  6. PeAn

    PeAn Niet meer actief

    Ik zou voorzichtig zijn met het weglaten van de nachtvoeding(en) ivm je productie.
    Verder bied het geven van een latere voeding, borst of kunst, geen garantie op doorslapen tot de volgende ochtend.

    In de nacht voor een voeding komen is heel normaal en zelfs wenselijk tot een jaar. Voor de hersenontwikkeling is dit heel erg belangrijk en om bloedsuikerdips te voorkomen.

    Ik heb tot en met 16 maanden nachtvoeding en gegeven en toen is dit vanzelf afgebouwd. Wel heb ik het mezelf erg makkelijk gemaakt en sliepen onze dochters in een cosleeper naast ons.

    Of op schema voeden werkt weet ik niet daar ik enkel op verzoek voed. En dat is dan dus zowel het verzoek van kind als mijn verzoek

    Verder vind ik dat ze het meer dan keurig doet met een voeding om 19.00 uur en dan doorslapen tot 4.00/5.00 uur. Da's gewoon doorslapen he oke niet doorslapen op een tijd die wij volwassenen graag zouden zien maar ze maakt een flinke slaapruk. Ik kon daar op die leeftijd alleen nog maar van dromen

    Je geeft aan te moe te zijn om haar rond 22.00/23.00 uur wakker te maken voor een voeding. Hoe laat ga je slapen dan? Want ik denk dat je toch al een flinke slaap kan hebben gehad als ze pas weer rond 4.00 uur komt?

    Wat je misschien kan proberen is haar, voor jezelf gaat slapen, een droomvoeding te geven op bed en dat je vriend haar dan op bed legt zodat jij lekker kan blijven liggen/door kan slapen? Heeft ze gelijk een voeding meer en misschien red ze het dan wel tot een uur of 6.00?
     
    Gember vindt dit leuk.
  7. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Ja dat is wel een optie peAn. Ik ga om half 10 naar bed. Ik zou dan idd haar nog even kunnen voeden, dat is zo. Ik ben dan alleen zo moe dat ik dus geen zin heb om dat te doen. De rest van de voedingen doe ik met heel veel plezier!
    Ik wil dus niet t risico nemen dat mijn productie omlaag gaat. Beter dan toch wel haar zelf voeden idd.

    Ik lees soms dat moeders erin slagen om bv naar 3 voedingen te gaan.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat zullen dan toch de uitzonderingen zijn.. Het kan ja, maar zeker niet op 123.

    En als je dan om 21u naar bed gaat en dan voedt? Want zoals iemand hierboven al zegt: je baby slaapt al behoorlijk lang door. Alleen niet op momenten dat jij dat wil. Dus ofwel moet je eraan werken om dat schema wat later te schuiven. Ofwel moet je dit accepteren en zelf nog vroeger naar bed gaan.
     
    Gember vindt dit leuk.
  9. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    #9 jeshh, 10 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mei 2018
    ...
     
  10. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Ik vraag me af of troostborst ook bij een voeding hoort? Ik tel m niet mee, maar ze krijgt met wel 1 á 2 x per dag. Er komt dan ook aanzienlijk voeding binnen. Dus misschien moet ik t wel mee tellen. Vaker voeden overdag is geen optie. Ze drinkt dan niet en spuugt alles er weer uit.

    Verder denk ik idd dat t een lastig schema gaat zijn. Zeker nu ik de rest van de berichten lees.

     
  11. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet van plan om minder voeding te geven.

     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Best veel moeite eigenlijk, vond ik.

    Hoeveel moeite is het om beleefd te zijn?
     
  13. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Jezus waar slaat dit nou weer op? Lees even goed de volgende x. Ik dacht dat moeders hier elkaar adviezen gaven. Heel jammer dit.
     
  14. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Van 7 tot 4 5 uur slapen is bij mij gewoon hoe het hoort daarom probeer ik hem rond 8 uur te laten slapen en ga ik zelf om 9 uur naar bed (ik doe aan co-slapen dus tussendoor 1 of 2 keer borst )
     
    Gember vindt dit leuk.
  15. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Gember vindt dit leuk.
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Nee hoor dat snap ik.
    Is bijvoorbeeld in bed voeden een idee? Dat je zelf al gaat liggen, papa baby laat brengen en weer in bed stoppen?
    Of bijvoorbeeld rond 21.00 kolven, gaan slapen en dan papa een droomvoeding laten doen voor hij naar bed gaat?
     
    Gember vindt dit leuk.
  17. PeAn

    PeAn Niet meer actief

    3 voedingen is op deze leeftijd echt veel en veel te weinig.
    Ze leeft volledig van de borstvoeding en haar maagje is nog klein. Daarbij is je productie nog lang niet stabiel genoeg om dit aan te kunnen.

    3 voedingen daar zat ik pas rond de 18 maanden op. T/m een jaar heb ik hoofdzakelijk op haar vraag gevoed. Vanaf 6 maanden begonnen met ander eten aanbieden maar het principe gehanteerd dat de borstvoeding haar hoofdvoeding was. T/m 10 maanden zat ze met gemak op 8 voedmomenten, de ene meer dan de ander maar dat maakte niet uit. Vanaf een jaar ben ik langzaam gaan omdraaien en kreeg ze ook wel eens nee te horen als ze om de borst vroeg en het mij even niet zo uit kwam. Ze at toen wel heel erg prima mee met de pot. Als ze eens wat minder at, kreeg ze gewoon een extra drinkmomentje .

    Met 16 maanden sloeg ze regelmatig de nachtvoeding over en ben ik zelf ook gestopt met aanbieden als ze toch eens wakker werd. Ze viel prima ook zonder borst weer in slaap.

    Nu is ze 23 maanden en drinkt ze nog 2 keer per dag. In de ochtend en avond.
    Heel soms vraagt ze overdag om de borst maar, behalve als ze ziek is natuurlijk, krijgt ze nu te horen dat ze na het avondeten weer lekker mag drinken.
    Dit accepteert ze prima en pakt haar beker met drinken.

    Ook een troostborst is een drinkmoment. Jijzelf eet/drinkt toch ook niet altijd evenveel?

    Wat ik me afvraag; Heb je overdag verder wel voldoende energie?
     
    Gember vindt dit leuk.
  18. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Dankjewel voor je uitgebreide verslag over hoe jij het doet. Het klinkt erg natuurlijk op die manier. Heel veel respect voor jou!

    Ik was niet duidelijk in mijn vorige post. Ik bedoelde dat ik wel eens heb gehoord en gelezen over moeders die 3 x borst aan bieden en dit aanvullen met kunstvoeding.

    Ik heb niet echt bedacht hoe lang ik borstvoeding wil blijven geven. Ik weet zeker dat ik nu niet wil stoppen. Maar soms lijkt t me ook wel eens lekker om t voeden te kunnen delen. Beetje tweestrijd dus. Waarom ben jij doorgegaan met borstvoeding? Nooit de behoefte gevoeld om toch te minderen?

    Oja overdag gaat t prima. Vanaf uurtje of 19u begin ik moe te worden. Ik merk vooral op mijn werk dat ik de focus er minder goed bij kan houden. Herkenbaar?

     
  19. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier had een late voeding geen effect voor doorslapen, gaf overigens wel flesvoeding hoor, maar nu met 10 maanden begint ze pas met doorslapen in de zin van klokje rond, maar dat is 1-2x per week. De andere nachten krijgt ze met regelmaat nog een flesje water in bed waarna ze weer lekker verder slaapt.
    Ze sliep hier op die leeftijd ook van 20.00-4.00 ongeveer, dan kreeg ze een flesje (toen nog wel gewoon met melk hoor) en sliep weer verder tot 8.00. Ja het is vermoeiend, maar haar om 23.00 wakker maken, lopen tobben om er wat in te krijgen omdat ze zo diep sliep en dan om 4.00 alsnog weer m'n bed uit vond ik vermoeiender.
    Als het kan inderdaad op tijd naar bed gaan en wellicht kan je man eens een flesje gekolfde melk geven, wat jij dan afkolft voor je gaat slapen? Maar wellicht kan je proberen te voeden voor je gaat slapen en werkt het voor je dochter wel.
    Ik wilde er alleen even mee aangeven dat bijvoeden met flesvoeding niet de oplossing hoeft te zijn. Baby's gaan doorslapen als ze daaraan toe zijn en niet bij een bepaald aantal voedingen, bij een bepaalde hoeveelheid voeding of bij een x aantal kilo, die behoefte is namelijk voor elk kind anders.
     
    Gember en PeAn vinden dit leuk.
  20. Happygolucky

    Happygolucky Bekend lid

    10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Ik denk ook als eerste aan afkolven en je man laatste flesje voor de nacht laten geven . Kun jij gewoon op tijd slapen :)
     
    Gember vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina