Stoppen met de nacht voeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Gember, 10 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PeAn

    PeAn Niet meer actief

    De combi borstvoeding en kunstvoeding heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

    Ik vind borstvoeding geven erg belangrijk. De grote voordelen voor zowel kind als moeder zijn daarin een belangrijke drijfveer.
    Ook heb ik met de oudste ervaring met kunstvoeding (wel altijd met borstvoeding gestart maar door te weinig kennis eerder moeten stoppen dan achteraf gezien nodig. Al mijn kinderen zijn geboren met een zeer strak en verdikt lipbandje en verborgen tongriem waardoor aanhappen wordt bemoeilijkt en de borst niet goed leeggedronken kan worden. De oudste kon niet eens aanhappen en ik heb fulltime gekolft voor haar. Helaas geen begeleiding gekregen en de kraamhulp had aangegeven enkel te kolven als mijn borst vol zaten. Na 6 weken was de voeding al zover terug gelopen en werd ik ongesteld waardoor ik er een drup melk meer uit kwam. Hierdoor met spoed een bus kunstvoeding moeten halen wat, gelukkig, moeiteloos goed ging. De een na oudste heeft bijna 4 maanden borstvoeding gekregen waarvan 3 maanden voornamelijk live en de laatste maand hoofdzakelijk met de fles omdat ze naarmate ze steeds meer op techniek de melktoevoer moest stimuleren dit niet goed genoeg voor elkaar kreeg door dus het lipbandje en de tongriem.
    De kolfopbrengst was op een gegeven moment niet meer genoeg en toen ik voor de zoveelste keer huilend zat te kolven heeft mijn, nu inmiddels ex-man, de blik voeding gehaald.
    De jongste (3e) van mijn ex-man en mij heeft wel 15 maanden borstvoeding gehad. Ondanks dan ook bij haar het lipbandje en tongriempje niet juist was had ze kracht genoeg om te drinken. Ze is zelf gestopt met ruim 15 maanden.

    De nu jongste krijgt inmiddels het langst borstvoeding. Ik wilde sowieso een jaar borstvoeding geven en daarna zou ik wel zien hoe het loopt. Bij haar kwam ik er achter dat het lipbandje en tongriempje niet juist is en heb dit laten klieven met 10 weken. Doordat ik met een week of 7 telkens gigantische dips kreeg en dit met mijn zusje besprak wat zij herkende is het balletje gaan rollen. Daardoor ook bij de oudsten gekeken en geconcludeerd dat het ook bij hen niet goed is. Omdat ze er nu geen hinder van hebben hoedt er geen actie ondernomen te worden. Heel misschien bij de een na oudste het lipbandje klieven om te voorkomen dat haar voortanden te wijd uit elkaar blijven staan/na een beugel traject weer uit elkaar gaan staan.

    Heb dus best moeten knokken voor borstvoeding.
    Nu we bijna de 2 jaar hebben bereikt hoop ik dat wel vol te maken. Vind het ook een hele grote geruststelling dat als ze iets minder eet ze veel voedingsstoffen binnen krijgt als ze bij mij drinkt.

    Wel denk ik eraan om na haar 2e verjaardag af te bouwen. Tis een gezonde meid met grote interesse voor alle voeding die wordt aangeboden.

    Door de eerste ervaringen en de kennis die ik nu inmiddels heb ik nooit eerder nagedacht over minderen ondanks dat het echt hard werken is geweest.
    Verder vind ik, als het allemaal goed gaat, borstvoeding echt zoveel makkelijker dan de fles! Tis plop aanleggen, gelijk goed qua temperatuur en helemaal afgestemd op de behoefte van je kindje. Na het voeden shirt goed en klaar.
    Fles is gewoon veel meer werk

    Reden dat ik vroeg hoe je energie niveau overdag is om mogelijk aanwijzingen te krijgen of je wellicht kans hebt op vitamine tekorten oid.
    Ik herken het niet dat mijn focus overdag minder is. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik makkelijk met weinig slaap kan voor een langere periode. Als ik 6 uurtjes kan slapen houdt ik het prima vol. Bij vele nachtelijke onderbrekingen knap ik op een gegeven moment wel af natuurlijk maar dan kruip ik gewoon heerlijk om 19.00 uur in mijn bed en slaap klokje rond. Manlief neemt het dan over.
    Verder dwing ik mezelf om dingen los te laten want met 4 kinderen en in de vakanties en om het weekend 5 is er ALTIJD wel wat. Je wilt niet weten wat een mega bult strijk er nu staat.....maar afgelopen dagen was het stralend weer, had ik alleen de jongste thuis omdat de andere bij onze exen zijn dus ben ik heerlijk gaan genieten. Vandaag was manlief heerlijk thuis na een hele drukke periode dus die strijk staat er morgen ook nog wel. Erger ik me er soms aan....jup.....maar ben inmiddels op het punt dat ik dan de deur dichttrek en afleiding zoek hihi.

    Soms moet je gewoon even extra lief zijn voor jezelf
     
    Gember vindt dit leuk.
  2. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Mooi om te lezen allemaal! Heel fijn om een inkijkje te hebben in andermans leven met borstvoeding.

    Wat heb je er veel moeite in gestoken peAn! Echt knap hoor! Inspirerend ook :). En ook nog eens zo veel kinderen. Heb er maar eentje!

    De rest van de meiden ook bedankt voor de fijne tips. Ik lees ook vooral dat het nou eenmaal zo is. Acceptatie geeft rust.

    Ik was benieuwd of het ook anders kon. Maar ik merk dat ik het vooral getroffen heb met hoe het gaat met mijn dochter.

    Gisteren even van t ritme afgeweken. 21.15u laatste voeding. 21.30 slapen. Ik om 22.00u. Ze werd om 7 uur wakker (ik om 6 uur van stuwing). Ideaal! Ik weet alleen niet of ik haar in dit ritme kan krijgen. Dit lukte nu omdat we een paar uurtjes weg waren en zij twee x 1 uur in de auto heeft geslapen. Normaliter slaapt ze rond half 8 en maakt dan een lange diepe slaap. Ik ben bang voor wat Olifantje zegt, zie t ook niet zo zitten om haar te storen in haar diepe slaap.

    Ondanks dat ik 8 uur geslapen heb, voel ik me niet helemaal opgeknapt. Raar hè. Nog steeds ontstoken ogen door slaaptekort. Ik denk dus dat ik niet goed tegen weinig slaap kan. Daar valt niet veel aan te doen. Thank God word ik iedere morgen begroet met een geweldige lach van mijn mooie dochter. Dat maakt veel goed! ;)
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je hoeft haar niet wakker te maken om te drinken. Baby's op die leeftijd kunnen slapend drinken. Wacht op een moment waarop je baby wat meer begint te bewegen in de slaap, en leg dan aan. Het werkt niet altijd, niet bij elke baby, maar wie weet.

    En dat je nog niet opgeknapt bent van die ene keer is logisch natuurlijk. Mijn zoontje sliep pas voor het eerst door op vijftien maand. Daarvoor nog één, maar meestal meer nachtvoedingen. We zijn nu bijna een half jaar verder, en ik ben nog steeds niet uitgeslapen.
     
    PeAn vindt dit leuk.
  4. Happygolucky

    Happygolucky Bekend lid

    10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Hihi ja die zwangerschapsgloed wordt vervangen door de zombie look helaas. Komt ook weer goed gelukkig, met een 2 jarige kan ik er weer uitzien als bij het pre kind tijdperk (behalve als kind erg spookt paar nachten) .
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Beter voelen, echt beter voelen, dat heeft tijd nodig, helaas....

    Probeer een droomvoeding of het ritme te verschuiven
    Oh en mijn beide meisjes gingen slapen van 21-6 rond de 5 maanden, dus wie weet!
     
    Gember vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina