(Te) vroege puberteit

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door JJ1980, 13 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

    yaro Niet meer actief

    #41 yaro, 19 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2017
    Hier dacht ik het bij dochter van destijds net 7 ook. Tepels gingen meer vooruit staan, pukkels, pubergedrag en veel afscheiding. Ook wat donkerder wordend donshaar van onderen. Ze heeft een foto van haar hand gehad en haar botleeftijd loopt zelfs 2 jaar achter. Dus geen puberteit. Wel heeft ze zeurende buikpijn in de onderbuik en geen blaasontsteking steeds (wordt steeds getest).

    Maar ze kunnen dus pas echt ongesteld worden bij 35kg?? Dan heb ik nog jaaaaren te gaan met mijn dochter. Ze is nu 8, 125cm en 24kg. Ze is dus ook niet groot, maar haar vader is maar 1.69 en ik 1.70. Ze is tevens half Afrikaans.

    Ik ga er nu vanuit dat het niet kan met een botleeftijd van 2 jaar jonger. Wat het dan wel is is mij nog een raadsel.
     
  2. Yv86

    Yv86 Bekend lid

    14 dec 2008
    524
    32
    28
    Mama van 2
    Mijn dochter van 7.5 heeft zojuist alle testen gedaan mbt tot vroege pubertijd.
    Ze heeft al schaamhaar, okselhaar en beginnende borsten.
    De hormoon waardes zijn iets verhoogd.
    Kan zijn dat er een storing is.
    Ze houden haar nu in de gaten.
    Ze groeide ook 1 cm per maand. Alleen de laatste maand was ze niet gegroeid.
    Ze is het grootste Van de klas van zowel meisjes als jongens.

    In september moeten we weer.
    Als de groei doorzet gaan ze haar remmen. Omdat als ze nu al in de puberspurt zit, Zal haar eindlengte zo rond de 1.50 liggen.
     
  3. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Jeetje, dat is ook vroeg zeg. Spannend voor september dus!
     
  4. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Vandaag gebeld door de kinderarts. De botleeftijdligt nu op 10 jaar. We gaan dezeweek daarom bloedprikken op hormoonwaardes, zodat ze een beter beeld hebben.
     
  5. Yv86

    Yv86 Bekend lid

    14 dec 2008
    524
    32
    28
    Mama van 2
    Dan loopt ze 9 maanden voor aan de hand van de bandfoto.
    Mijn dochter liep niet voor volgens de bandfoto die ze gemaakt hebben.
    Spannend hoor! Wij hebben het onderzoek afgelopen maand gehad.
    De dame heeft geen kick gegeven tijdens het zetten van het infuus mede door de verdovende zalf die we hebben gekregen in combinatie met pleisters. Ik zou daar als ik jou was wel om vragen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Meer dan een jaar eigenlijk, volgende week wordt ze 9. Ik ging uit van even bloedprikken, maar heeft jouwdochter dan een infuus gehad daarvoor?
     
  7. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Ik lees op internet dat die zalf 45 minuten moet imtrekken,klopt dat?
     
  8. Yv86

    Yv86 Bekend lid

    14 dec 2008
    524
    32
    28
    Mama van 2
    Je ze met bloedprikken voor hormonen krijgen ze altijd een infuus. Ze moeten namelijk op 3 momenten bloed afnemen.
    De eerste keer als het infuus er in zit.
    Daarna spuiten ze een vloeistof in.
    Daarna 30 minuten later weer bloedprikken (om te zien hoe de reactie is van haar hormonen op dat spul)
    En dan een half uur laten prikken ze weer. En daarna mag het infuus er uit.
    Ze doen een infuus omdat het erg belastend is voor een kind om 3 keer bloed te prikken.
    Ja die zalf heeft een inwerktijd van ongeveer 30 min tot 45 min.
    Wij moesten de zalf en pleisters op beide handen bovenkant en beide polsen onderkant aanbrengen.
    Gelukkig hadden ze meteen een goede ader gevonden.

    Mijn dochter zei het bijna niet te voelen.
    En toen ze een beetje aan het rommelen waren om het bloed er uit te halen (spoot het in de eerste instantie alle kanten op)
    Toen begon ze keihard te lachen
    Want de artsen zaten ook onder.

    Alleen werd ik een beetje flauw toen ik het zag.

    Verder mocht ze gewoon tussendoor spelen en kwamen ook de cliniclowns langs.

    Aps.je haar vraagt hoe het was in het ziekenhuis zegt ze: Ik vond het erg LEUK!
    Al met al viel het dus gelukkig mee.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Ik heb vandaag nog even gebeld, maar het is echt bij ons de bedoeling dat we naar het lab gaan om te prikken. 1 of 2 buisjes, meer niet. We moeten ook voor 9 uur prikken, ivm de hormoonspiegel. Misschien is dit een eerste stap?
     
  10. Yv86

    Yv86 Bekend lid

    14 dec 2008
    524
    32
    28
    Mama van 2
    Oké wat vreemd.
    Bij ons konden ze het alleen meten doormiddel van meerdere bloedafnames en het vloeistof wat ze hadden ingespoten.
    Vreemd dat de protocollen per ziekenhuis zo verschillen.
    Maar inderdaad misschien dat dat stap 1 is. En bij ons hebben ze die stap dan overgeslagen.

    Ik wil jullie in iedergeval veel succes wensen. En hoop dat de uitslag goed is.
     
  11. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Vanmorgen 3 buisjes bloed afgenomen, ze ging bijna tegen de vlakte ;)
    Uitslag hiervan pas 12 september.
    Kon alles zo snel niet lezen, maar een van de waardes is voor cortisol, dus de werking van de bij ier (die zorgt dus voor de beharing en de puistjes ed)

    Afwachten dus..
     
  12. Yv86

    Yv86 Bekend lid

    14 dec 2008
    524
    32
    28
    Mama van 2
    Oké dan is het nog geen bloedonderzoek naar de pubertas praecox.
    Daarbij worden de waardes van verschillende hormonen bepaald.
    Ik had binnen 1 week de uitslag.

    Kan me inderdaad voorstellen dat ze flauw werd. Tis ook niet niks voor zo een kleine dame
     
  13. Narym

    Narym Lid

    17 jul 2017
    19
    26
    13
    Vrouw
    Hallo

    Hier ook een dochter die vroeg is.
    Okselhaar en schaamhaar vanaf 9 jaar
    Ook zweetlucht en kleine pukkeltjes.
    Inmiddels is ze elf en twee maanden geleden ongesteld geworden.
    Cup a heeft ze inmiddels en ze is 1. 68 m.
     
  14. Jale

    Jale Fanatiek lid

    8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Hier vanmorgen bij de jongste (7,5) ook wat okselhaartjes gezien...wel lichte haartjes. Het zal een ander niet opvallen zeg maar. Aangezien ze het laatste jaar van ca. 115cm naar 126cm/127cm is gegroeid, zit ik te twijfelen om van de week de huisarts te bellen.

    Grote zus (bijna 9) is trouwens ook vroeg en heeft ook al haartjes en beginnende borstgroei.
     
  15. Jale

    Jale Fanatiek lid

    8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Niemand?
     
  16. Yv86

    Yv86 Bekend lid

    14 dec 2008
    524
    32
    28
    Mama van 2
    Je kan een afspraak maken bij de huisarts en je zorgen uitspreken.
    En een verwijzing vragen voor de kinderarts.
    Mijn dochter is ook 7.5 oksel/schaamhaar beginnende borst groei.... 1/2 cm per maand groeien.
    Wij moeten maandelijks op contriple.
    Bloed gecontroleerd hormoon waarde iets verhoogd.
    Ze willen het nu monitoren
     
  17. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik had ook een vraagje over dit onderwerp. Dochter 9 heeft best veel borst ondertussen en ook schaamhaar. Echter wil ze dat niet en vraagt of ze het er af mag scheren. Vind haar persoonlijk te jong en heb gezegt dat bijknippen wel mag eventueel. Wat vinden jullie? Zelf was ik 11 ofzo voor alles begon te groeien maar weet niet meer wanneer scheren begon. Ben der opgegroeid denk . eind 11 begin 12 ergens had ik menstratie ( 1 e middelbare) . Verwacht dat dat ook niet lang meer duurt maar ze Is voorbereidt.

    Een scheermes geven vind ik levens gevaarlijk.
     
  18. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ze is trouwens 152 lang en 43 kg
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    @lovewinnie, ze is bijna 10, een scheermesje kan best en is echt niet levensgevaarlijk ;). Ik was 11 toen ik begon met scheren, heb wel eens een sneetje gehad van het scheren maar dat had ik 10 jaar later nog steeds regelmatig ;). Zeker als je het samen oefent lukt dat prima, ik heb het altijd zelf gedaan en dat ging ook goed.
    Ik kreeg trouwens pukkeltjes van het scheren en ben het toen met de tondeuse gaan kortwieken (heel kort) en daar kreeg ik geen pukkeltjes van.
     
  20. Yv86

    Yv86 Bekend lid

    14 dec 2008
    524
    32
    28
    Mama van 2
    9 vind in persoonlijk nog wel erg jong om te scheren.
    En dan niet om dat ze zichzelf kan verwonden maar zodra ze begint met scheren word de haargroei wel erger.
    En de stoppels kunnen gaan irriteren.
    Ik denk dat knippen het beste is. Dat doe ik ook bij mijn dochter.
    De kinderarts raadde scheren ook af.
     

Deel Deze Pagina