Te weinig voedingsstoffen in bv?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Regenboog01, 17 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    478
    63
    hoi,

    Mijn baby is 2,5 week oud. Sinds zondag drinkt hij gelukkig alle voedingen aan de borst. Echter is hij sinds 2 dagen niet meer tevreden aan de borst. Hij wil elk half uur / 3 kwartier drinken. Ik hoor hem slokken, ik zie melk eruit komen. Hij drinkt gemiddeld 40 minuten aan beide borsten. Nu is hij in 3 dagen tijd maar 30 gram gegroeid. Hij drinkt echter 9 voedingen per dag en dus ook lang. Ik dacht clusteren / regeldagen en heb er lekker aan toe gegeven. Echter is hij steeds ontevreden als hij van de borst afgaat. Hij laat de borst zelf los en geeft aan dat hij ‘klaar’ is. We verschonen hem tussendoor, zodat hij weer even goed wakker wordt en dan drinkt hij de tweede helft ook beter. Hij komt alleen alweer heel snel en als je hem een flesje nageeft (ook bv) dan is hij wel tevreden en slaapt als een roos. Alsof hij het dus niet uit mijn borsten krijgt? Ik pas ook borstcompressie toe. Lactatiekundige al ingeschakeld. Ik snap er niets van? Ik ben ni bezig met blokboeken, omdat ik mogelijk teveel melk heb. Mogelijk krijgt hij dan niet de vettige achtermelk binnen. Iemand met ervaring? Deze 2,5 week is al zoveel gedoe. Hij is randprematuur en viel eerst teveel af (heb ook al een ander topic geopend) en eindelijk lukt het en nu weer dit...
    ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring. Wat was het uiteindelijk bij jullie? Wat heb je gedaan? Ook blokboeken en hielp dat? Nog andere tips?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Even snel, tip: geduld. Hoe moeilijk dat ook is.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  3. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    478
    63
    Bedoel je dat dit vaker voorkomt en ik gewoon zo door moet gaan met eraan toegeven, steeds 2 borsten aanbieden en dan komt het vanzelf goed?
    Ik zag trouwens dat autocorrect aanstond en hij steeds blokboeken ervan maakte i.p.v. blok voeden. Ik word hier gewoon onzeker van en vind het zo ingewikkeld. Bij mijn dochter is het niet gelukt vanwege extreme reflux en ik wil zo graag dat dit slaagt
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Allereerst, te weinig voedingsstoffen in de melk kan niet.
    9 voedingen is trouwens helemaal niet gek. Het liefst zie je namelijk 8-12 voedingen per dag, meer is ook prima.

    Is de mondanatomie gecontroleerd (door iemand die er verstand van heeft)? Een tekort tongriempje kan ook reflux klachten geven. En dan kan hij de borst niet leeg krijgen.
     
  5. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    478
    63
    Bedankt voor je reactie. Ja is gecontroleerd en niet het geval. Hij spuugt ook niet, er komt geen melk omhoog oid dus reflux is volgens mij niet van toepassing. Er komt maandag een lactatiekundige langs om te kijken hoe hij drinkt, of ik mogelijk overproductie heb en hoe we verder gaan.. ik ben gewoon kapot.
    Hij gromt en kreunt enorm veel. Lichamelijk is hij gecontroleerd en is alles in orde. Ik slaap snachts bijna niet doordat hij zoveel geluid maakt ondanks oordoppen.
     
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Dat geluid wat hij maakt, is dat kreunend/ persend??
    dat is vaak gedrag wat prematuren late zien. Dat gaat over.
    Betreft de voeding: hoe vol, er komt hulp. Heb geduld en wees lief voor jezelf. Even geen moeten er om heen ;)
     
    Regenboog01 vindt dit leuk.
  7. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    478
    63
    Dankjewel voor je reactie. Het is inderdaad persend, maar ook grommen en keelschrapen. Ik zag nu ook melk omhoog komen en hij trok dan een pijnlijk gezicht en daarna heel hard huilen. Vermoeden is toch verborgen reflux. Er is helaas omeprazol gestart.. hij wilde nog amper drinken en viel af. Hij drinkt nu wel goed aan de borst. Ik hoop dat dit door kan blijven gaan en de omeprazol voldoende is
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heeft de lactatiekundige je dan ook tips gegeven om met die reflux om te gaan? Algemeen: veel dragen en rechtop houden, goed laten boeren, alles waar hij op ligt flink schuin leggen.

    Maar ook specifiek voor bv: biological nurturing, dus achterover liggend voeden. En de eerste tsr opvangen voor je zoon begint te drinken, zodat zijn maag niet geïrriteerd geraakt door de plotse toestroom aan melk. Ook vaak genoeg voeden, minstens acht keer per dag. Je kan ook eens proberen of het beter gaat als je minder of geen koemelkproducten consumeert.
     
  9. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Tja, omeprazol is maar voor even. Hier alle drie. 2 waren er met 3 maanden weer vanaf. De ander niet die is met 4 jaar er nog aan maar dat is een heeel ander verhaal.
    Lekker veel recht op houden, je toeschietreflex weg laten lopen. Ga niet voeding indikken!! Werkt niet me omeprazol samen. En daarnaast is het moeilijker verteerbaar.
     
  10. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    478
    63
    Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Mijn dochter had ook reflux dus we zijn helaas bekend met dit fenomeen. Rechtop voeden check, heeeeel veel dragencheck. We hebben zelfs een premature draagzak via een draagconsulent geregeld die langs is geweest. Voeding indikken wil ik inderdaad heel graag voorkomen. Mijn dochter had het wel echt nodig.. het kwam rechtstreeks weer omhoog.. die kreeg daardoor tekort binnen. Echter kreeg ze er obstipatie van en erge maag en darmkrampen.
    Ik heb zelf een kma gehad en dochter ook. Dochter kon oas met 15 maanden stoppen met omeprazol toen ze ging lopen was het over. KMA was met 1,5 jaar over. Diëtiste heb ik ingeschakeld en belt mij donderdag. Zij gaat me ondersteunen bij een koemelkvrij dieet. We gaan kijken of hij dat ook heeft. We zijn goed bezig :thumup:
    Makkelijk is het niet... maar we komen er wel. Savonds en snachts is aan de borst drinken nog te vermoeiend maar overdag lukt hem wel
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar je past dus ook je manier van bv geven aan, op adviezen van de lk?
     
  12. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    478
    63
    Ja klopt. Hij drinkt nu 5 van de 8 voedingen aan de borst. De overige 3 afgekolfd via een flesje. Dit is de avond en de nacht. Dan drinkt hij nog niet goed aan de borst, is voor hem te vermoeiend. Houdingen ook doorgenomen
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Sorry, late reactie.

    Mijn oudste was ook randprematuur, 36 weken maar veel moeite met aan de borst drinken.
    Bij jou komt dan ook nog de reflux/ kma problematiek kijken...
    Het duurde hier ongeveer 4,5/ week, toen was ze volledig aan de borst.
    Soms loopt alles op rolletjes, soms kost het tijd en veel moeite.
    Stapje voor stapje. En je hoeft het niet alleen te doen. Je hebt hulp gezocht,
    dat is al het halve werk. Je komt er wel!
     
    Regenboog01 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina