TENS bij ingeleide bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Sado, 24 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.918
    15.362
    113
    Over een kleine 4 weken is het zo ver: dan wordt mijn bevalling ingeleid:thumup:

    Vorige bevalling is ook ingeleid en was snel maar ook heftig met behoorlijke rugweeën. Ik had mij helemaal ingesteld op een epidurale maar dit was wegens de vaart van de bevalling (ruim 4 uur) niet mogelijk. Ik heb enkel het laatste half uur gebruik kunnen maken van een pijnpompje.

    Bij de zoektocht naar mogelijke pijnstillingsmethodes voor de komende bevalling stuitte ik op de TENS. Deze wordt niet vergoed door mijn zorgverzekeraar maar gezien de huurprijs meevalt en het best interessant klinkt ben ik even benieuwd naar ervaringen van anderen! Ik zit met de volgende vragen:

    - Wie heeft de TENS tijdens een ingeleide bevalling gebruikt? Was dit dus gewoon toegestaan? (Spontaan idee dit, moet m’n gynaecoloog nog contacten of het hier mag)

    - Wie heeft de TENS gebruikt tijdens rugweeën? Werkte het goed?

    - Wie heeft de TENS bij een hele
    snelle bevalling gebruikt? Had het zin?

    Andere ervaringen zijn natuurlijk ook welkom:thumup:
     
  2. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Tens werkt erg goed!
    Ik verhuur m voor 30 euro :)
     
  3. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Mij is hij heel goed bevallen, ook ingeleidt. Ik had buikweeen. Door die stroomstootjes kon ik mij echt daar op focussen. Het doet alsnog best pijn hoor die weeën, maar ik denk dat het mij goed heeft geholpen, ik had paar uur lang weeënstorm.

    Ze adviseren om de tens al in een vrij vroeg stadium te plaatsen, dan kan je lichaam eraan wennen.

    Ik heb gewoon medegedeeld dat ik de tens zou gebruiken, elk ziekenhuis moet dit volgens mij toestaan, zou niet weten waarom niet.

    En ik denk zelf dat het bij een hele snelle bevalling ook echt wel zin heeft. Dan kom je ook volgens mij in een storm terecht en is een stukje ondersteuning met tens ook wel fijn.

    Voor de tens kan je ook nog kijken op marktplaats.
     
    Sado vindt dit leuk.
  4. Dreamz3

    Dreamz3 Fanatiek lid

    9 dec 2010
    3.296
    96
    48
    Ik heb de tens ook gebruikt bij mijn ingeleide bevalling en heb er heel veel aan gehad. De weeën waren nog wel pijnlijk, maar door de tens heb ik het heel goed op kunnen vangen. Wel al in het begin van je bevalling op je rug plakken, dan is het effect het beste!
     
    Sado vindt dit leuk.
  5. Jo1983

    Jo1983 Lid

    27 mrt 2012
    18
    5
    3
    Bij mijn eerste ben ik ingeleid. Hier een weeeenstorm van 10 uur gehad (alleen maar rugweeen!) Toen een ruggeprik gehad. Bij de tweede zou ik ook ingeleid worden en zag ik zo tegen die rugweeen op dat ik een TENS heb aangeschaft. Dit ook met de verloskundige besproken en volgens haar was dit in het ziekenhuis geen probleem.

    Uiteindelijk begon mijn bevalling 3 dagen voor de geplande datum spontaan (thuis) met het breken van de vliezen. Ik heb toen gelijk de plakkers op mijn rug gedaan. Een half uur later begonnen de weeen en kreeg ik direct weer een weeenstorm. De pijn is hetzelfde maar de stroomstootjes geven een fijne afleiding. Ik kon mij hierdoor super goed ontspannen daardoor ging het razendsnel en is mijn zoon na 1,5 uur geboren! Ik ben er heel tevreden over en kan het echt iedereen aanraden :thumup:
     
    Sado vindt dit leuk.
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.965
    113
    noord holland
    Ik heb geen ingeleide bevalling gehad, wel een snelle (ruim 2 uur) in het ziekenhuis en hem toen ook gebruikt.
    Ik had buikweeën en zelfs daar vond ik hem prettig bij.
    Ik heb hem een korte tijd uitgehad omdat ze niet precies weten of het van invloed is bij de registratie van weeën. Omdat ik vanaf het plaatsten van de sensor op t babyhoofdje, en ze daarbij dus m'n vliezen braken, na ongeveer 5 min. al persdrang kreeg (ik ging toen van 5 naar 10 cm in die korte tijd) en ik geen pijnstilling meer kon krijgen, mocht ik hem gelukkig weer aanzetten. De uitdrijving heeft plaatsgevonden met de 'boost-knop' continue vol aan :D (daar kwam ik een paar minuten nadat ze al op m'n buik lag ineens achter :oops:).
     
    Sado vindt dit leuk.
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.918
    15.362
    113
    Bedankt voor jullie reacties!
    Zojuist even nagevraagd bij de gynaecoloog en de TENS mag helaas niet gebruikt worden. Dit omdat ik gedurende (het overgrote deel van) de bevalling aan het CTG moet en de TENS verstoort deze.
    Helaas houdt het dus op!
     
  8. Mstvns

    Mstvns Lid

    28 mrt 2018
    13
    5
    3
    Vrouw
    Ik heb de tens gebruikt bij de inleiding, inclusief rugweeën. Mijn bevalling duurde 4 uurtjes.

    Ik zelf vond hem in het begin heel prettig (bij de wat minder sterke weeën) maar hierna werd het juist heel irritant. Uiteindelijk heeft ze zuster hem ook weg gehaald.. het maakte de pijn voor mij juist erger
     
    Sado vindt dit leuk.
  9. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Wat raar zeg. Een heel slecht beleid, dan zouden ze toch iets aan de ctg apparaat moeten doen?
    Ik heb ook hele tijd aan ctg gelegen, hier ging het prima.
    Ik zou er zelf niet blij van worden als ze dat tegen mij zouden zeggen oover een paar weken
     
    Sado vindt dit leuk.
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.918
    15.362
    113
    Het schijnt vaak voor te komen, las het al op diverse verkoopsites van de TENS, dus vreesde er al voor...
     
  11. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wat een nonsens , ik zou dan overwegen geen ctg te willen, het gaat om jou bevalling!
     
  12. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.918
    15.362
    113
    Ik vind het eigenlijk belangrijker dat het welzijn van de baby in de gaten gehouden wordt :)
    De TENS is voor mij absoluut geen must, er zijn andere manieren van pijnbestrijding.
     
  13. Cindy2015

    Cindy2015 Fanatiek lid

    18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Hier ook tens en ctg gehad, was geen probleem hoor. En die ctg hoeft niet de hele tijd aan, als je gewoon om de zoveel tijd een meting wil is dat ook goed. Zou wat zijn, dan moet je ook de hele tijd op/bij het bed blijven? Het is jouw bevalling he.
     
  14. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.918
    15.362
    113
    #14 Sado, 30 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2018
    Bij mij moet-ie zo’n 45min per uur aan (met goede redenen, dat voorop gesteld) de TENS zou dan weinig tot geen effect hebben gezien je moet wennen aan de werking ervan.

    Nogmaals: heb er geen enkel probleem mee dat ik vaak/veel aan het CTG moet, zo is het vorige bevalling ook gegaan en ik heb daar absoluut geen moeite mee :) Rondhobbelen met rugweeën was de vorige keer wel het laatste wat ik wilde. :thumup:
    Was de TENS de enige vorm van pijnbestrijding was het een ander verhaal maar gelukkig zijn er tal van alternatieven die wèl 100% zeker geen effect op het CTG hebben. Ik heb mijn vorige bevalling zonder TENS overleefd en dat gaat nu dus gelukkig ook gewoon lukken. :)

    Bedankt voor jullie adviezen!
    @Beheer hier mag een slotje op.
     
  15. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Op verzoek gesloten.

    Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl
     

Deel Deze Pagina