Tip allergie bomen/grassen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lisa280887, 20 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Lieve meiden,

    Ik open dit topic omdat ik mijn verhaal wil delen en jullie een tip wil geven. Hopelijk kunnen jullie er wat mee! Zo niet, hopelijk heb je iets anders dat je door deze periode helpt!

    Maargoed.. ik heb al zolang ik mij kan herinneren vreselijke hooikoorts. Snotteren, hoesten, traanogen van de lente tot aan de herfst. Vroeger een imuunkuur gehad maar die werkte maar kort. Daarna jarenlang steeds aan de hooikoortsspuiten en heftige allergiemedicatie, wat eigenlijk ook niet voldoende was.

    In januari 2017 viel mij het een en ander ineens op. Bij het eten van bepaalde soorten fruit kreeg ik kriebels in mijn oren en een raar gevoel in mijn keel. Alsof het wat benauwder werd. Ik at voorheen weinig fruit, maar at het nu wel door een project op school. De kinderen in mijn klas kregen fruit aangeboden en als juf wilde ik een goed voorbeeld zijn door mee te eten.

    Ik de dokter gebeld, die mij meteen doorstuurde naar een allergoloog. In maart 2017 werd ik getest opvoeding en de bomen/grassen ed en er kwam een heleboel uit. De bomen en grassen waren al bekend, maar die voeding niet! Ik kan dus blijkbaar niet tegen flink wat fruit en noten/pinda’s!

    De arts vertelde dat het een kruisallergie is, gelinkt aan de bomen/grassen. Mensen met heftige hooikoorts hebben grote kans op een kruisallergie.
    De voedingsallergie is heftiger wanneer het in volle bloei staat. Maar andersom werkt het blijkbaar ook! Ik eet sindsdien niks meer van die voedingsstoffen en raad eens? Ik kon vandaag zonder medicatie fietsen en in het gras zitten! Overal pluisjes in de lucht, en ik had nergens last van! Ik vind het zo bizar...

    Voorheen kon ik echt amper functioneren door de hooikoorts, dit is letterlijk en figuurlijk zo’n verademing! Jarenlang tegen de zomer opgezien en snotterend naar feestjes/werk/vrienden/alles.
    Ik had dit jaren eerder moeten doen... achteraf gezien krijg ik al jaren buikpijn van pinda’s en een naar gevoel van bv aardbeien.

    En toch zie ik zoveel mensen rondlopen en ploeteren met hun allergie... ik raad iedereen aan: laat je goed onderzoeken en pas je medicatie/voeding erop aan! Niks doen verergert de boel alleen maar.
    Ook als je al weet dat het niet aan je voeding ligt... als jouw medicatie niet werkt, ga er achteraan!


    Liefs, Een opgeluchte Lisa280887
     
    MyMiracle en einad vinden dit leuk.
  2. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Herkenbaar. Ik heb dit ook en weet het al zeker 15 jaar.
    Eet ook al 20 jaar geen fruit, pinda’s/noten en slik medicijnen van februari tot oktober. Zo houd ik het goed onder controle.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  3. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Hoi ik heb hetzelfde, wist ook al van de kruisallergie alleen vind ik het tot nu toe nog geen optie om geen fruit te eten. Ik kies er nu igv nog voor om te snotteren en wel fruit te eten.

    Door de jaren wel wat singen ontdekt : Fruit dat is bewerkt (gekookt of andere manier verhit) zoals appelmoes is geen probleem.

    En fruit dat rijper is geeft weer meer problemen dan onrijp fruit.

    Niet alle fruit geeft problemen. Steenvruchten (zo een beetje alles met pit) is een stuk erger dan de rest. Dus banaan en citrusvruchten veel minder.

    Misschien heb je daar nog wat aan.
     
    Chocolat, Fennec en Lisa280887 vinden dit leuk.
  4. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Bij mij helpt fexofenadine best oke voor de erge periodes trouwens. Helaas mag ik dat nu niet slikken tijdens de zwangerschap.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik eet om die reden al jaren bepaalde producten niet meer helaas.

    Banaan, meloen, aardbei gaat zonder problemen trouwens. Mijn klachten nemen er alleen niet door af helaas.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  6. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ja klopt! Dankjewel! Voor mij zijn appels, aardbeien en kiwi (en aanverwante soorten fruit) geen optie. De rest kan ik wel eten!
    Mijn moeder heeft ook fruitallergie, dus dat van het verhitten enz wist ik. Jam kan ik bv ook gewoon eten! Maar bepaalde koudgeperste sappen weer niet.
     
  7. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    He dat is jammer! Hopelijk kan je iets anders vinden dat helpt!
     
  8. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Okee ja dat is balen! Bij mij werkte fexofenadine lang niet afdoende helaas... ik had er nog montelukast bij zodat het iets beter hielp.
     
  9. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ja het gaat er niet spontaan over van maar helpt bij mij gelukkig wel om de ergste klachten af te laten nemen. Heb nu tijdelijk wat anders ivm zwangerschao maar dat helpt toch een stuk minder. Ben de naam even kwijt, dacht iets van loratadine ofzo
     
  10. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ja dat kan kloppen, deze kreeg ik ook van de huisarts toen hij achter onze kinderwens kwam. Hielp vroeger voor geen meter haha dus ik was er al sago over... maargoed, voor een eventuele kleine heb ik het er wel voor over!

    Maargoed, nu al 3 dagen medicatievrij inmiddels.. heel bizar!
     
  11. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik had ook erge hooikoorts maar heb wat anders gedaan. Ik heb 5 jaar geleden alle medicatie weg gedaan. Met het idee dat ik er dan misschien sneller overheen groei als ik het niet onderdruk. En eerlijk gezegd zaten de bijwerkingen en lange termijn effect van antihistaminica me ook niet lekker.

    De eerste drie jaar was het best erg. In de hooikoorts periode heel veel last, snotteren, kriebelen, niezen, benauwd (daar wel een puf voor maar geen antihistamine). En ook de rest van het jaar af en toe snotteren (stof allergie). Ik kon wel merken dat het minder heftig werd. Vierde jaar werd het echt minder. En nu het vijfde jaar heb ik echt nog weinig last. Af en toe kriebels in oren, gehemelte, niesbuien. Maar dit is goed te doen. Ik hoop dat het doorzet en ik er helemaal overheen groei.
     
  12. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Wauw wat bijzonder! Ik wist niet dat je eroverheen kan groeien! Goed dat het voor jou zo werkt zeg!
     
  13. Nonja

    Nonja Fanatiek lid

    12 nov 2008
    1.695
    20
    38
    Zuid Holland
    Ik ben een aantal jaar geleden ook intensief onderzocht door een allergoloog. En het heeft best wel wat onderzoeken en consulten gekost voordat we er achter kwamen voor welke dingen ik allergisch ben. Bij mij kwam peterselie, bleekselderij en appel uit de test. Sinds ik dit weet en dus niet meer eet, heb ik minder last van buikkrampen, de hooikoorts ansich is niet minder geworden helaas. Wel heb ik injecties gehad die de hooikoorts klachten een stuk verminderen.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  14. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Goed dat je nu weet waarvoor je allergisch bent!
    Heb je een immuunkuur gehad? Of hooikoortsspuiten?
    Die immuunkuur werd mij ook aangeboden maar het is zo vreselijk veel gedoe voor een paar jaar minder allergie... heb die kuur vroeger ook gehad.
     
  15. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Ik gebruik rauwe koudgeslingerde honing en merk dat mijn klachten (zeker niet zo ernstig als jullie beschrijven!) verminderen.

    In honing van een lokale imker zitten pollen uit de omgeving waar je woont. Hierdoor wordt je in kleine hoeveelheden er aan blootgesteld.
    Let wel, sommige mensen kunnen er juist allergisch op reageren dus niet iedereen heeft er baat bij.

    Mijn man is hobbymatig imker, sinds wij eigen honing hebben ben ik dan ook meer zelf gaan gebruiken en merk het positieve effect op mijn allergie.
     
  16. Nonja

    Nonja Fanatiek lid

    12 nov 2008
    1.695
    20
    38
    Zuid Holland
    Het waren hooikoortsspuiten. 3x per jaar en dat voor 3 jaar, dus 9 spuiten totaal. Mijn hooikoorts is zeker met 50% verminderd.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  17. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Interessant! Ik heb zelf al sinds mijn kindertijd heel erg last van graspollenallergie. Kreeg zelfs bulten op mijn benen als ik met mijn blote benen in aanraking kwam met gras dat in bloei stond. Afgelopen jaren begint het verkouden gevoel al veel eerder dan mei, in maart begin ik al met ontstoken neusslijmvliezen ed.
    Maar dit jaar heb ik voor het eerst echt heel weinig last. Ik zit me nu echt af te vragen hoe dat nou kan? Ik eet wel weinig fruit, toevallig vanochtend watermeloen op en net wel even een uurtje jeukende ogen/snotterig/niesbuien. Maar nu weer over en zit nog steeds in de tuin. Echt maf.

    Kun je op je 31ste nog over zoiets heengroeien?
     
  18. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ook al zo bizar! Geen idee, ik wist uberhaubt niet dat je eroverheen kan groeien:roflmao: je zou je eens kunnen laten testen? Niet bloedprikken maar de huistest? Dat ze ook eventueel fruit/noten meenemen?
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  19. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
  20. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Woooooow! Als dat zo is he (bij mij)....lijkt me heerlijk!
     

Deel Deze Pagina