Tips inrichten speelkamer

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door rijo, 14 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wie heeft een speelkamer voor de kinderen en wil hiervan wat foto's plaatsen (of via pb sturen)? Tips zijn ook welkom! We zouden graag wat meer 'gewone'/low budget speelkamers zien ipv de superdeluxe gestylde VT Wonen speelkamers op Pinterest (no offense) :oops::p

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Wij hebben een speelkamer met kasten van ikea. Leuke poster en zelfgemaakte tekeningen aan de muur en een cotton balls slinger als bijverlichting. Verder staan mijn boekenkasten op die kamer en de onderste planken zijn voor de boeken van mijn zoontje. Vloerkleed met weg (ook van Ikea) en je hebt een leuke speelgoedkamer. Het is ideaal, want er hoeft in principe bijna niet opgeruimd te worden. Deur dicht en je ziet er niks meer van ;). Eens in de week gaat de stofzuiger en dweil er doorheen en daarna mag ie weer los. Overigens speelt ons zoontje ook nog veel beneden, vind ik ook veel gezelliger.

rijo vindt dit leuk.
  3. veense

veense Niet meer actief

#3 veense, 14 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2018
    Vor onze peuterzoon van 2 jaar en 8 maanden (alhoewel er laatst met een feestje nog 5 pubers van 11 en 12 vadertje en moedertje aan het spelen waren in de speelkamer:roflmao:)

Veel Ikea trofast kasten:
    2 trapvormige met allerlei speelgoed (megabloks, hubelino, muziekinstrumenten, houten blokken, Playmobil 123 etc)in bakken
    2 middelhoge: 1 met planken gevuld met puzzels, 1 met planken met dingen als hamerbankje etc
    en 2 lage met achterkanten tegen elkaar en daarop 4 duplo grondplaten geplakt: ook ideaal voor de Hubelino. In de bakken onder deze 2 kastjes uiteraard de Duplo, een bak met allerlei Disney-figuurtjes en de houten treinbaan
    een bank voor ons zelf (ikea)
    hoek met keukentje (ikea), winkeltje (hema), winkelwagentje (little tikes), poppenbedje (ikea), tafeltje met (poppen-)stoeltjes (ikea en poppenstoeltjes van MP) etc
    zwembadje met buizenframe van 125x125 cm als ballenbak (groot succes!)
    ikea glijbaan (niet meer in assortiment)
    ikea circustent
    ikea tentje met tunnel
    ikea evenwichtsbalk
    ikea turnmat
    ikea poang stoel
    ikea ei-stoel (die je dicht kunt trekken)
    ikea speelkleden
    ikea flisat tafel als zandtafel met magisch zand
    ikea stoffen hutkoffers met verkleedkleren en knuffels
    ikea kleine stoffen koffertjes voor poppenspullen etc
    groot poppenhuis (MP) met ikea poppenhuismeubeltjes
    oud schooltafelje met stoeltje om aan te puzzelen
    2 garages
    in het actieve speelgedeelte (glijbaan, ballenbak etc) liggen grote foamtegels
    klein spul als een poppenbuggy, loopauto, loopmotor, springkoe, matras van het oude campingbedje
    aan de muur wat posters van buurman en buurman en donald duck etc

Verander wel regelmatig de indeling, naarmate zijn leeftijd en interesses veranderen. Ben nu de boel ook weer anders aan het neerzetten, heb nu de bank overdwars gezet zodat er meer een huishoek is, hij sjouwde eerst met al zijn speelgoedlekkers naar de bank aan de andere kant van de kamer en dan werd het snel een zooitje.

Wij hebben overigens een bijna rechthoekige ruimte van ca 40 m2, met aan een kant een halfronde muur en een klein uithammetje, daar is ook de keuken/huishoek, is het lastigste in te richten. Ruimte zit in het souterrain, ideaal dus! Als hij 4 wordt gaat er een hoop peuterspul uit en mag de lego, playmobil en majokit van zijn oudere zus naar de speelkamer. Playmobil staat nu bij dochter (brugklas) achter het luik en een klein mandje in de woonkamer. Lego is nu in gebruik om Jurassic Park na te bouwen door de oudste. Die heeft verder geen speelgoed meer, maar gebruikt de zolderkamer naast haar eigen kamer nu voor de Lego en als discokamer (nog in aanbouw).

Knutselruimte hebben wij in mijn bibliotheek totdat hij niet meer overal aanzit, dan gaat dat hopelijk ook naar die ruimte. In het halletje nog een Ikea krijtbord om zijn Pikrasso's te maken, om te voorkomen dat al het speelgoed ook onder het krijt zit.

Zoals je kunt lezen veel Ikea, dus degelijk spul en niet al te duur (ga alleen niet alles bij elkaar optellen want het is stiekem toch wel erg veel:oops:)

rijo vindt dit leuk.
  4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij hebben :

- een bureauhuisje gemaakt van timmerpanelen (sorry, wel vt wonen) : https://www.vtwonen.nl/inspiratie/diy/speelhoek-bureauhuisje-van-underlayment/
    - een ondiepe staande Ikea trofast-kast met bakken met knutselspullen en lego.
    - inbouwboekenkast
    - een houten stang, waar alle verkleedkleren aanhangen.
    - een loungebankje van steigerhout met een oud peutermatras erop
    - een hoektafel voor het poppenhuis met bergruimte eronder
    Het meeste is zelfgemaakt dus, want ik wilde graag houten meubels :)

rijo vindt dit leuk.
  5. Treez

Treez Niet meer actief

Onze speelkamer voldoet denk ik wel aan de criteria lowbudget. Eén wand met inbouwkasten en verder staat er een bedbank met een televisie, speelkleed, een oude houten kist voor de verkleedspullen en verder vooral heel veel speelgoed. Nu ligt er een grote houten plaat met een legostad en treinspoor. Soms bouwen ze het om tot ziekenhuis, school, poppenkamer of bouwen ze een tent die kan blijven staan. De binnenkant van de deur is geschilderd met krijtbordverf. Daarmee houdt de styling wel op. Onze speelkamer is echt een speelkamer en gestyled door de kinderen met speelgoed :p.

rijo en Uuz vinden dit leuk.
  6. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Ik vind deze wel leuk:
    foto 1: Lekkere ruime speeltafel met opbergruimte. Ik zou alleen geen wielen eronder doen ivm veiligheid.
    foto 2: superleuk winkeltje, makkelijk zelf te maken
    foto 3: leeshoekje, krijtbord
    foto 4 en 5: speelkleed

I love IKEA! :p

Bijgevoegde bestanden:

rijo vindt dit leuk.
  7. veense

veense Niet meer actief

Ik ben op dit moment de boel aan het opruimen en reorganiseren, zal morgen overdag wat foto's plaatsen.

rijo en Mooiezomer vinden dit leuk.
  8. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Mijn man heeft Ikea meubels gepimpt met eiken delen.
    Bank is een vakkenkast, grote kast met schuifdeur is een Billy boekenkast. Andere kasten weet ik de naam niet meer van, zijn gewoon standaard smalle kasten met een tafelblad er tussen.
    Accessoires zijn van Kwantum en Hema.

rijo vindt dit leuk.
  9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Heel erg bedankt voor alle reacties en foto's!! Daar kan ik wel wat mee!

10. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Je zou kunnen googlen naar Ikea hack. Dan kan je ook een hoop leuke ideeen opdoen.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  11. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    @ElizaR Wat mooi! Je herkent het bijna niet als IKEA meubels.

12. Treez

Treez Niet meer actief

Wat een prachtige speelkamers en leuke ideeën zie ik voorbijkomen. @ElizaR heel mooi gedaan! Bij ons is het echt een ongeorganiseerde speelbende en struikel je letterlijk over de legokastelen en treinbanen :oops:.

13. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Bij ons normaal ook hoor. Dit zijn foto's van de opgeruimde versie

veense vindt dit leuk.
  14. veense

veense Niet meer actief

Huishoek
    20180116_091501.jpg 20180116_091635.jpg

Speelhoek/bouwhoek
    20180116_091529.jpg 20180116_091521.jpg

Treez vindt dit leuk.
  15. veense

veense Niet meer actief

Even in etappes...

Puzzeltafeltje 20180116_091540.jpg

Zandtafel 20180116_091616.jpg

Treez vindt dit leuk.
  16. veense

veense Niet meer actief

En de actieve hoek
    20180116_091554.jpg 20180116_091602.jpg

Treez vindt dit leuk.
  17. veense

veense Niet meer actief

Op de foto's is niet zo goed te zien dat er in het midden nog genoeg ruimte is om rond te rijden op zijn motor etc.

Achter het raam in de huishoek zit de bibliotheek/ mijn studeerkamer. Als hij wat ouder is en langer zelfstandig kan spelen kan ik hem dus gemakkelijk in de gaten houden.

18. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Goed idee die zandtafel!!
    En dat ballenzwembad ga ik hier maar niet laten zien.. die willen ze dan ook.

veense vindt dit leuk.
  19. veense

veense Niet meer actief

Daarom ben ik blij dat we de speelkamer in het souterrain hebben: deur dicht en nergens meer last van!

20. veense

veense Niet meer actief

#20 veense, 16 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2018
    Heb laatst een nieuwe moeten kopen (die dag dat het zo sneeuwde bestelde ik doodleuk een zwembad bij bol.com. com): badje was niet opgewassen tegen 5 brugklassers:cry:

ElizaR vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina