Tot welke leeftijd bakfiets?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lief of Stoer, 12 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.715
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben een babboe big en overwegen een elektrische bakfiets te gaan kopen. Ik vroeg me alleen af tot welke leeftijd ze nu eigenlijk in de bakfiets zitten. Mijn kinderen worden binnenkort 3 en 5. Is dat nog wel de moeite om er een elektrische bakfiets voor te kopen?
     
  2. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Mij lijkt het nog wel handig op die leeftijd, met de bakfiets kun je ook wat vriendjes van school meenemen. En boodschapjes kun je ook fijn meenemen. Ik denk dat je er nog wel een tijd mee kunt doen.
    Natuurlijk gaan je kinderen ook zelf leren fietsen, maar soms kan het handiger zijn om ze bij elkaar te hebben. En een iets grotere afstand wil overbruggen.
    En het lijkt me ook praktisch als je bijv. Geen auto tot je beschikking hebt.
     
  3. Jo85

    Jo85 Niet meer actief

    Mijn zoontje van 5 wil vooral zelf fietsen.
    Ik heb m dus vorig jaar verkocht. Het was niet praktisch vond ik om mijn zoontje op zijn eigen fiets naast de bakfiets te hebben
    Zeker omdat de fietspaden hier heel smal zijn.
    Nu een elektrische fiets met stoeltje achterop gekocht. En we fietsen dagelijks heel wat kilometers.... en mijn zoontje op zijn eigen fiets
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou mijn dochter is 8 maar die zou het helemaal prima vinden als ik haar in een bakfiets zou zetten:D:p
     
    Lenaroos vindt dit leuk.
  5. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.715
    113
    't Gezellige Brabant
    We gaan er idd ook voor de grote boodschappen mee naar de supermarkt. Het is daar zo verschrikkelijk beroerd parkeren en door wat éénrichtingsverkeer op de terugweg ben ik sneller ook als met de auto. Voor school hebben we 'm niet nodig, daar wonen we nl. tegenover. Wel gaan we graag recreatief fietsen. Maar dochter doet dit nog niet zelf vanwege de afstanden en zoontje word pas 3 binnenkort. Ik fiets er ook wel eens mee naar de stad. Geen dure parkeerkosten en binnendoor evengoed toch weer snel. Ja, ik zie nu alleen maar voordelen, maar het is niet helemaal de bedoeling dat hij over 2 jaar bv werkloos in de garage staat. Keuzes....

    Als ik zeker zou weten dat dochter er met 8 ook nog in zou willen, dan zou ik 'm morgen direct bestellen :D
     
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Moeilijk, ze zijn 'al' 3 en 5.
    Persoonlijk denk ik dat hij misschien nog voor 1 a anderhalf jaar praktisch is... de vraag is, vind je dat het waard.
     
  7. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.715
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat is inderdaad de vraag. En wat brengt hij nog op na bv. 2 jaar. 2e hands zijn ze er ook bijna niet en voor wat er voor gevraagd word, koop je ook nagenoeg een nieuwe. Lastig dit!
     
  8. Biebsje

    Biebsje Actief lid

    27 aug 2015
    252
    86
    28
    Wij hebben hem al wat langer, kids zijn nu 2 en 5.
    Maar ik denk dat ik hem nog wel even gebruik, kleinste zit er iig tm 5 in, want dan ga ik niet met 2 kids naast me fietsen. En bv strand is nest een eind fietsen, dus dan zitten ze voorlopig nog in de bakfiets. En heerlijk met boodschappen...
    Als je een bakfiets van bv bakfiets.nl koopt kun je die vaak voor een goed bedrag weer verkopen...
     
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    bij mijn buurvrouw (ondertussen zijn ze verhuisd) werd hij heel veel gebruik toen waren haar kinderen al 6, 8 en 10, maar vooral die van 6 en 8 zaten nog regelmatig bij mama in de bakfiets, puur omdat ze dan alle kinderen mee kon nemen naar een sport lesje hier of een activiteit daar, en ook met thuis brengen van een vriendje of vriendinnetje.
    En zelf ging ze er ook altijd boodschapjes mee doen, ideaal.
    het ligt denk ik ook erg aan je kinderen en je Eigen gebruik. de een zou zeggen, nou met 2 kinderen, dan kan het makkelijk allemaal op gewone fietsen, en met wat fietstassen ben ik ook tevreden. de ander zou juist zeggen dat het veel handiger is met de bakfiets.
     
  10. elisabethbas

    elisabethbas Fanatiek lid

    2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Wij hebben een electrische en drie kinderen van 5, 3 en 3. Ik wil hem echt voorlopig nog niet kwijt! Uit in de buurt, vriendjes mee, boodschappen, geen parkeerproblemen, overal tussendoor crossen: ik kan niet meer zonder!
     
  11. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Ik heb twee maanden geleden een bakfiets gekocht, en mijn dochter wordt in juni 6. Ik breng/haal haar naar school ermee. Ze heeft autisme en ondanks dat ze inmiddels kan fietsen, zal het nog een tijd duren voordat ze echt veilig kan deelnemen aan het verkeer. Een zitje achterop was geen optie, omdat ze dat eng vindt. Voorlopig past ze er nog prima in. De kap die erop zit zal over een jaar denk ik wel af moeten, omdat ze dan met haar hoofd er tegen aan zit.

    Wat is de reden dat je over wil stappen naar een elektrische? Trapt te zwaar?
     
  12. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.715
    113
    't Gezellige Brabant
    Het is best zwaar ja en voor binnen het dorp maakt dat verder niet zo veel uit. Maar we willen ook wel eens wat verder dan dat. Wij hebben 1 fiets met een zitje en voor de tochtjes die wij zouden willen maken, is het voor dochter echt nog veel te ver. En ik vind het ook veel gezelliger zo met z'n 2tjes voor je in de bak. En zo handig dat je er in kunt stoppen wat je wilt aan bagage :)
     
  13. Chilll

    Chilll Bekend lid

    13 okt 2016
    550
    187
    43
    Vrouw
    Maar dit betekent dus ook dat mocht je een bakfiets kopen, je hem ook weer voor een mooi bedrag door kunt verkopen. Wat betekent dat je waarschijnlijk niet zo veel verlies zult lijden, mocht hij toch niet zo lang gebruikt worden.
     
  14. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.715
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat is ook zo. We hebben de knoop doorgehakt. We doen het! Onze plaatselijke fietsenmaker kan alles bestellen wat je vraagt. Hij biedt een super service mbt onderhoyd e.d. We willen voor een Troy gaan. Nu eerst de Babboe verkopen en dan de nieuwe bestellen!
     
  15. Annalise74

    Annalise74 Fanatiek lid

    6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ik heb 2 kindjes (5 en 7 jaar) dagelijks in mijn elektrische bakfiets.
    De jongste heeft een ontwikkelingsachterstand en kan zelf niet fietsen. En achterop mijn eigen fiets wordt inmiddels te zwaar. Dus dit is voor ons een prima oplossing. De oudste verkiest ook nog steeds de bakfiets i.p.v. zelf fietsen (beetje lui haha)
     
  16. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    @Lief of Stoer Heb je de Troy al binnen? En hoe is die in vergelijking met Babboe? Ik ben zelf aan het zoeken naar een bakfiets en ben benieuwd naar je ervaring!
     
  17. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.715
    113
    't Gezellige Brabant
    Ja, een aantal weken nu. De levertijd werd i.p.v. 3 weken 10. Dat had er mee te maken dat ze het model gingen vernieuwen. Ik heb dus het nieuwe model gekregen. Tot nu toe erg tevreden. In het begin zat het zadel niet lekker, maar dat was een kwestie van afstellen. Ik vind vooral de stuurstang erg fijn t.o.v. het gewone stuur wat de Babboe had. Het elektrisch ondersteunen is vooral in de bochten erg wennen. Je moet echt zorgen dat je dit met een lage ondersteuningsstand doet, anders ga je op 2 wielen door de bocht en zou hij zelfs om kunnen kiepen. Buiten het dorp in de hoogste versnelling en hoogste ondersteuning gaat het echt loeihard. Bij 25 km p.u. stopt hij wel met ondersteunen, dus veel harder dan dat zul je nooit gaan. Maar dat moet je ook niet willen denk ik met zo'n grote fiets. Ze leveren het nieuwe model standaard met de zwaarste accu, dus een grotere actieradius.
    Verder vinden we de fiets erg compleet. Mijn partner kreeg een aantal weken eerder zijn nieuwe elektrische fiets van een ander merk en moest apart nog een slot, fietsbel en verlichting kopen. Bij de Troy zat alles er op tot aan de snelbinders aan toe. Tot nu toe dus erg teveden :)
     
  18. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Bedankt voor je reactie!
     

Deel Deze Pagina