Trap hekjes

Discussie in 'Maak je huis kindveilig' gestart door Suusjeuh, 5 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben opzoek naar een nieuw trap hekje, voornamelijk boven aan de trap en de trap naar zolder. Beneden kan in principe de kamerdeur dicht en is de trap buiten bereik van kleine kindjes. We hebben nu een ikea traphekje maar helaas; die zijn terug geroepen... We zoeken eigenlijk een trap hekje wat onze oudere kinderen niet hindert met naar boven gaan, het is puur om de babies van de trap te houden ( Nu een oppas kindje maar straks onze eigen tweeling ) de kleuters spelen zelf boven en mogen van mij onbeperkt naar boven dus zo'n groot trap hekje lijkt me zo onpraktisch, zeker ook bij de zoldertrap/badkamer deur.

    We zitten naar deze te kijken
    Geuther Deurhek Easylock 80,5-88,5 cm Klembevestiging (4792) | pinkorblue.nl
    omdat deze makkelijk met 1 hand te openen is. Maar hoe veilig is zo'n klem systeem nou? Die van de ikea waren tenslotte vorig jaar ook 'beste getest' en nu terug geroepen.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een klemhekje bovenaan de trap is levensgevaarlijk. Als het deurtje opengaat, is er onderaan nog steeds een dwarslat. Ideaal voor kleine kindjes (en zelfs mama's en papa) om over te struikelen op weg naar beneden. Zou ik nooit willen. Ik heb diegene die wij cadeau gekregen hadden zelfs teruggebracht voor die reden.
     
  3. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Suusjeuh,

    Hoewel deze niet verplicht is, adviseren we om bij de aanschaf van een traphekje er in ieder geval op te letten of het hekje voldoet aan de Europese Veiligheidsnorm-1930:2011. Afwijkend aan deze norm adviseren wij overigens een minimale hoogte, gemeten vanaf de vloer, van 75 cm. Dit is 10 cm hoger dan de eis uit de norm. Dit advies is gebaseerd op berekeningen van de hoogte van het lichaamszwaartepunt van een 1-jarig kind. Verder raden we aan om in ieder geval geen schaarhekje (harmonicahekje) aan te schaffen, omdat kinderen daar makkelijk op kunnen klimmen en doorheen kunnen vallen.

    Voor verdere specificaties van afmetingen en tips kun je deze pagina nog even bekijken: https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/kindveilig-huis/kinderveiligheidsproducten/traphekjes

    Groet, Laura
    VeiligheidNL
     

Deel Deze Pagina