trouwen: Wel of niet gemeenschap van goederen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mags86, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. arwin

    arwin Lid

    14 nov 2012
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn man en ik hebben beide geen eigen bedrijf. Maar hebben 3 jaar geleden besloten om wel onder huwelijkse voorwaarde te trouwen.
    Dit had bijvoorbeeld met het appartement te maken die hij gekocht en verbouwd heeft. Zonder een cent van mij.

    Met een eigen bedrijf zal ik zeker voor huwelijkse voorwaarde gaan.

    Wij hebben toen via een vergelijking site voor notarissen gekeken en zijn toen in Alphen aan de Rijn terecht gekomen omdat het daar een stukken goedkoper was dan in Den Haag.
    Het kan zo een paar honderd euro schelen.
     
  2. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    mijn tip: huwelijkse voorwaarden. Bescherm je gezin want een eigen bedrijf is nou eenmaal een risico.

    Bedenk het volgende: Als alles goed gaat dan heb je de huwelijkse voorwaarden nooit nodig en zal je je misschien ooit afvragen waarom je zoveel geld betaald hebt MAAR....... Heb je de huwelijkse voorwaarden wel nodig dan ben je maar wat blij dat je ze hebt laten vastleggen.

    Het is btw ook mogelijk om bij het einde van het huwelijk (echtscheiding) alles te delen alsof je al die tijd in gemeenschap van goederen gehuwd bent geweest. Bij faillissement ben je zolang het huwelijk duurt gewoon beschermd.
     
  3. Kiwi1405

    Kiwi1405 Fanatiek lid

    17 mei 2012
    1.784
    0
    0
    Eens, ik zou ook met eigen bedrijf ook voor huwelijkse voorwaarden kiezen.

    Niet zozeer voor jullie relatie zelf, want we gaan er vanuit dat jullie voor altijd bij elkaar blijven, maar als er inderdaad wat zou gebeuren met de zaak, kunnen ze overal? aanspraak op maken. Weet niet de details, kan iemand anders je vast beter vertellen, maar dan heb je behalve zakelijk dillema ook nog prive dillema.
     
  4. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

    Huis was al van ons beide en een eigen bedrijf hebben we niet.
     
  5. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Ik werk als zelfstandige. Hij heeft een pensioen gat van meer dan 10 jaar wat ik bij een evt scheiding echt niet aan ga meebetalen. Hij koos ervoor zeeeeeer lang te studeren voor we elkaar laten kennen en die bagage wil ik niet mee dragen bij een scheiding. Als er getrouwd zijn is het prima dan delen we alles maar erna ieder voor zich. Gezien we nog geen twee weken getrouwd zijn ga ik er niet vanuit dat er ooit uit elkaar gaan maar je weet maar nooit.
     
  6. xxx1976

    xxx1976 Bekend lid

    14 aug 2006
    594
    0
    16
    #26 xxx1976, 9 dec 2013
    Laatst bewerkt: 9 dec 2013
    Hier in eerste instantie getrouwd in gemeenschappelijk van goederen getrouwd. Later omgezet naar huwelijkse voorwaarden in verband met eigen zaak van mijn man. Het heeft ons het dubbele gekost als sluiting van huwelijkse voorwaarden VOOR de huwelijk, aangezien de rechtbank etc. toestemming moest verlenen etc.

    In jullie geval zou ik 100% zeker weten kiezen voor huwelijkse voorwaarden!
     
  7. Charlie84

    Charlie84 Fanatiek lid

    8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd ivm bedrijven en omdat ik een grote som geld mee kreeg van mijn ouders.
     
  8. annelie566

    annelie566 Niet meer actief

    Wij trouwen woensdag in gemeenschap van goederen en passen dit aan mocht mijn vriend ooit een eigen bedrijf willen beginnen(ambitie is er maar nog niet voor nu)
     
  9. monique7

    monique7 Actief lid

    7 aug 2012
    226
    9
    18
    Bij ons werd verteld dat ook al zou je op huwelijkse voorwaarden trouwen je huis niet veilig is. Je kunt ook niet zomaar je huis buiten sluiten.
     
  10. Roxyroxx

    Roxyroxx Niet meer actief

    Als het alleen op naam van de een staat wel. Alleen is dat lastig aangezien je meestal alleen geen hypotheek krijgt ;)... Als het huis op naam van TS staat en zij betaalt alleen de hypotheek dan kan het niet mee in bij het omvallen van het bedrijf van dr man. Maargoed weet niet of TS zelf werkt? Want dan heb je bijv weer een probleem met ook de hypotheekrente-aftrek om deze goed te benutten...
     
  11. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    huwelijkse voorwaarden!

    Overigens is het onwijs achterhaald om te denken dat als je voor huwelijkse voorwaarden kiest dat dat niet romantisch is?! of dat je dan niet voor het leven voor elkaar kiest ... Ik snap die gedachtegang nooit zo.

    Overigens wel iets ter bedenking, als je huwelijkse voorwaarden aangaat is alles wat dan is beschreven ook inderdaad gescheiden. Alles wat gebeurd daarna valt onder het "gezamenlijk voeren van huishouding" en kan dus als gezamenlijk worden gezien. Als je dus waardevolle spullen, of familie stukken hebt, die je daarna hebt ontvangen en dus niet zijn beschreven, dan valt dat niet onder de huwelijkse voorwaarden. Het meest veilig is als je dus regelmatig de huwelijkse voorwaarden update!
     
  12. monique7

    monique7 Actief lid

    7 aug 2012
    226
    9
    18
    Idd;)
     
  13. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.389
    3.259
    113
    Hier geregistreerd partners onder huwelijkse voorwaarden, ondanks dat wij van plan zijn voor altijd samen te zijn kunnen we niet in de toekomst kijken. Daarom hebben we bepaalde zaken vast laten leggen voor het geval we toch ooit gaan scheiden.
     
  14. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Wij zijn met 'niks' in ons huwelijk getreden, en ondertussen alles samen opgebouwd.
    Wij zijn daarom (bewust) getrouwd in gemeenschap van goederen.

    Snap beide keuzes, en is gewoon persoonlijk.
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Hangt er vanaf wat je inbrengt in het huwelijk. Het huwelijk is een zakelijk contract wat romantisch uitgevoerd wordt.
     
  16. MamaR

    MamaR Fanatiek lid

    4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Wij hebben een eigen bedrijf en zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.. Ik ben mede-eigenaar van onze BV, dus als dat failliet gaat ben ik toch wel de sjaak..
     
  17. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Waar het om gaat bij huwelijkse voorwaarden, is dat financiële voordelen die zijn behaald vóór het huwelijk gesplitst kunnen worden.
    Ook bij een eigen bedrijf én huwelijkse voorwaarden zijn de winsten die behaald zijn tijdens het huwelijk te splitsen.

    Waar het om gaat, is dat jij geen aanspraak kan maken op zijn bedrijf ná het huwelijk.

    Wij zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Dit houdt in, dat als wij uit elkaar gaan, ik geen aanspraak kan maken op een bepaald gedeelte van het bedrijf. De winst die in ons huwelijk is gemaakt en áls het bedrijf dat nog als kapitaal heeft, kan ik er wel aanspraak op maken.

    Ook schulden die voor het huwelijk zijn gemaakt blijven bij die persoon, schulden die zij gemaakt tijdens het huwelijk zijn voor je te samen.

    Voogdij bij overlijden is bij ons meteen geregeld.

    Dit was vorig jaar....
     
  18. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    We zijn begonnen met niks en zullen dus alles uiteindelijk ook delen. Was 16 en hij 20 toen we elkaar leerde kennen, hebben daarna pas samen gewoonte en huis gekocht. Alles is dus van ons bijde.

    We zijn dus ouderwets getrouwd in gemeenschap van goederen. Alles is van ons en niks van hem of mijn.
     
  19. Flo72

    Flo72 Bekend lid

    9 apr 2013
    552
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja je gaat er altijd van uit dat je samen blijft als je trouwt...helaas scheidt 1 op de 3 koppels. Als ik weer samen ga leven dan op huwelijkse voorwaarden. Dit ter voorkoming van een hoop gedoe!
     
  20. IH5

    IH5 Niet meer actief

    Wij op huwelijkse voorwaarden hoor, wel zo duidelijk.
    Als je bij elkaar blijft, merk je daar niets van.
    Als je uit elkaar gaat, heb je al genoeg gezeik en hoef je je in elk geval over bepaalde dingen geen zorgen te maken.
     

Deel Deze Pagina