Gratis trouwen

Discussie in 'De lounge' gestart door Mariska121, 10 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariska121

    Mariska121 Actief lid

    2 jul 2007
    415
    0
    0
    Hoi dames,

    misschien kunnen jullie me verder helpen, heb namelijk een klein vraagje.

    Wij hebben een huis gekocht en bij de hypotheekverstrekker werd ons geadviseerd om te trouwen/samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap aan te gaan. Nou hebben wij met geen van allen iets en willen het alleen maar doen omdat dan voor het huis en Uk alles geregeld is. Een feest hoeven we niet, feesten genoeg de komende tijd als Uk geboren is en wij de sleutel van het huis krijgen.
    Een samenlevingscontract kost geld bij de notaris, en trouwen is gratis op bepaalde uren op het gemeentehuis, de keus is dus makkelijk :D
    Wij hebben niet de behoefte aan toespraken, grote zalen, enz. Gewoon binnen lopen, papier ondertekenen en weer weg gaan, kan ik daarna mooi weer aan het werk ;)

    Maar dus nu mijn vraag:
    Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik maandag bij het gemeentehuis langs? Is bellen genoeg om in ondertrouw te gaan? Wie o wie kan het me vertellen?

    Ik had al wel gelezen dat je een uittreksel bevolkingsregister nodig hebt, als de kosten niet hoger worden vind ik het prima :p.
     
  2. BabeBabe

    BabeBabe VIP lid

    14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    je moet een afspraak maken en samen naar gemeentehuis voor de ondertrouw, minimaal 2 weken daarna en dan kun je gaan trouwen! :)
    Het enige wat het ons gekost heeft is 30 euro voor een trouwboekje, maar ook dat is niet verplicht!
     
  3. mama van Marit

    mama van Marit Niet meer actief

    uitreksel geboorte register en uitreksel bevolkings register moet je hebben. Die moet je ook meenemen als je in ondertrouw gaat. De afspraak kan telefonisch gemaakt worden maar in ondertrouw gaan doe je op het gemeentehuis!
     
  4. Giltje

    Giltje Niet meer actief

    Je moet zowiezo afspraak maken bij de dicht bijzeinde stadskantoor, en daar kom je dan op gesprek, je hebt zowiezo 2 getuiges nodig en een copy van hun ID moet je dan bij het gesprek meenemen.

    Als je op gesprek gaat dan ga je ook papieren tekenen en dingen bespreken, het 'gratis' trouwen kost je ongeveer 43 euro ofzo dat zijn geloof ik de ondertrouw kosten, trouwen zelf kost geloof ik geen geld.

    Me vriend en ik trouwen 23 dec, dus hoe het trouwen zelf gaat...

    zo ver ik heb gehoord ga je in een klein hokje zitten, handtekeningen zetten en je staat weer buiten, ringen wisselen enz mag niet eens, dat mag pas als je buiten staat XD

    maar dat is was ik er van heb begrepen. Ik denk dat je beter stadskantoor zelf moet bellen voor duidelijk uitleg hoe dat in zijn werk haat =3
     
  5. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Hoi Mariska, allereerst gefeliciteerd! Bijna 4 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie als jij nu (huis gekocht en 2 maanden later en positieve zwangerschapstest in handen). Ook wij wilden alles goed geregeld hebben. We hebben ons goed laten informeren mbt samenlevingscontract, trouwen etc. en een boekje aangevraagd bij postbus 51 waarin alles duidelijk wordt uitgelegd (een aanrader om aan te vragen).

    Kort samengevat: om alles zo goed mogelijk te regelen ivm jullie aankomende gezinsuitbreiding, kun je beter kiezen om te trouwen dan geregistreerd partnerschap / samenlevingscontract. Alleen door te trouwen heb je alles in 1x gelijk goed geregeld voor jullie kindje. Een kind dat wordt geboren in een huwelijk heeft van rechtswege beide echtgenoten als ouder. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet het geval. En zo zijn er nog wat verschillen (mbt erfenis enzo). En dan moet je alsnog naar de notaris om allerlei dingen vast te laten leggen.

    Hier kun je alvast wat meer info vinden:
    Trouwen, samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap | Rijksoverheid.nl

    En om nog even te antwoorden op jouw vraag: Ja, je kunt gewoon naar het gemeentehuis bellen om een datum te prikken voor het trouwen en de ondertrouw. Tussen de 2 data moet minimaal 2 weken zitten. Voor de ondertrouw zelf (en het trouwen ;) ) moet je natuurlijk wel persoonlijk langskomen.
     
  6. angel81

    angel81 Bekend lid

    10 apr 2007
    920
    0
    0
    En als je het gratis doet dan is het vaak op een kantoor (soms in een zaal). Vergeet niet dat je ook ieder een getuige mee moet nemen of de gemeente zorgt voor een getuige die je dan moet betalen.
     
  7. Within

    Within Niet meer actief

    Gratis trouwen verschilt echt per gemeente. Er zijn gemeentes die er wel wat leuks van maken met toespraak enz, en sommige laten je tekenen en dan mag je weer weg.
    Ook de tijdstippen dat het mag verschilt nog is.

    Ondertrouw inderdaad minimaal 2 weken van te voren, niet alle gemeentes vragen geboorteuitreksels omdat ze die uit het systeem kunnen halen, moet je maar even navragen!
    Je hebt wel minimaal 2, maximaal 4 getuigen nodig.
     
  8. Springmuis

    Springmuis VIP lid

    19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Het ligt echt aan de gemeente hoe je trouwt op de gratis dag..

    wij zijn namelijk 9 november gratis getrouwd in Lelystad maar het trouwen zelf was exact hetzelfde als wanneer je getrouwd was op een dure zaterdagmiddag..

    het was dus gewoon in de trouwzaal..
    bij ons mochten er 80 mensen aanwezig zijn..
    je mocht zelf je liedjes uitkiezen voor bij binnenkomst, tekenen en weggaan..
    bij ons was er een gepersonaliseerde toespraak (ambtenaar kwam een week voor het trouwen thuis om alles te bespreken, hoe we elkaar ontmoet hadden etc)
    toen kwam het ja woord en de ringen uitwisseling..
    toen gingen wij tekenen..
    toen de getuiges..
    toen las de ambtenaar nog een eigen gedicht voor..
    en toen kwamen de felicitaties en de familie foto op de trap en toen was het trouwen zelf afgelopen en het duurde al met al toch nog ruim een uur..

    wij hebben hier 40 euro voor betaald..

    Maar ik weet dat ze in Almere een stuk 'strenger' zijn.. daar mag je maar 10 personen mee inclusief jezelf en krijg je geen toespraak over hoe je elkaar ontmoet hebt etc..
    is het dus echt alleen het ja woord en dan weer weg..

    Edit:

    Voor ondertrouw hoeften wij alleen onze paspoorten mee te nemen en kopietjes van de paspoorten van onze getuiges..
    de rest kwam zo uit het systeem gerold..
     
  9. Springmuis

    Springmuis VIP lid

    19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Wij mochten trouwens ook kiezen uit 2 dagen.. Maandag & Dinsdag
     
  10. Giltje

    Giltje Niet meer actief

    In gemeente zaanstad is dat op dinsdag en donderdag, wij gaan op een donderdag trouwen =3
     
  11. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    In Nijmegen is het gratis trouwen echt puur het tekenen. Je mag dan alleen 2 getuigen meenemen. Geen bezoek.
    En dan van te voren op locatie in ondertrouw. Nu weet ik dat ze bezig waren om ondertrouw via internet mogelijk te maken.

    Wij gingen in Wijchen gratis trouwen maar dat was ook gewoon een volledige dienst, alleen op een niet zo handig tijdstip als je het wilt vieren.

    En alleen ik moest uittreksel van geboorteregister aanvragen omdat ik niet in Nijmegen geboren ben en mijn man wel, die hoefde het niet aan te vragen.

    Dus informeren bij je gemeente (kan vaak online)
     
  12. SupernovA

    SupernovA Fanatiek lid

    27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Zo'n twee jaar geleden had ik dat ook allemaal uitgezocht. Huis gekocht met toenmalige partner en we wilde juridisch gezien wel het een en ander goed regelen. Aangezien er geen kinderen in het spel waren hadden wij gekozen voor geregistreerd partnerschap, maar dat gaat het zelfde als trouwen hier.

    Eerst naar de gemeente voor de ondertrouw (weet niet meer wat je precies nodig hebt, maar als je de afspraak daarvoor maakt kan je het altijd nog even navragen).

    In de tussentijd heeft de ambtenaar van de burgelijke stand ons nog gebeld om te vragen of we wilde dat ze een praatje zou houden, of we misschien nog eerst persoonlijk met haar een afspraak wilden en hoeveel mensen er ongeveer zouden zijn, enzovoorts. Wij hebben aangegeven dat misschien een kort praatje wel leuk is, maar dat het niet super uitgebreid hoefde.

    Op DE dag zelf (een maandag, maar dat verschilt per gemeente) was alles piekfijn en netjes op orde gemaakt in het gemeentehuis, net zoals bij elke andere bruiloft. Fontein aan, rode loper uit, bordes schoongepoetst en trouwzaal helemaal piekfijn in orde, niets geen achteraf kamertje. De ambtenaar van de burgerlijke stand heeft inderdaad nog een leuk, kort praatje gedaan, wat toch best even leuk is.

    Een jaar later stond mijn handtekening onder het echtscheidingsconvenant ;), maar dat is een ander verhaal. :)
     

Deel Deze Pagina