Tweeling bevalt op zelfde dag van een zoon wat leuk :)

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mi2017, 13 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haha ja vreselijk hè? Ik had op mijn gymnasium diploma een 4 voor wiskunde A. Mooi gecompenseerd door een 8 voor Latijn :D
     
  2. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    En dan heb je nu ook jongenstweelingen gebruikt toch?
    Ik vind het namelijk meer bijzonder als tweelingzussen op dezelfde dag bevallen, dan de 2 random gekozen vrouwen van tweelingbroers.
    Bij de zussen zou er misschien een biologische "eeneiige" reden kunnen zijn voor een gelijktijdige bevalling.
    Terwijl de broers niet kunnen beinvloeden wanneet hun kinderen geboren worden, maar is het gewoon toeval.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Klopt inderdaad, maar ik wilde inderdaad even weten of mijn berekening klopte ;). Verder is het natuurlijk een hele grove kansberekening ;)
     
  4. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.291
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    JA juist het is geen willekeurige dag. Want het moet specifiek 1 dag zijn. Dus of allebei die 6 of allebei een 7. Ze moeten beide op dezelfde dag. Die datum die het dus is geworden. Tuurlijk had een andere datum ook gekund maar dan nog moet het beide wel exact hetzelfde zijn. Wanneer het voor beide willekeurig is heb je niet de kans op eenzelfde dag, maar is de kans natuurlijk groter want dan bereken je net zo goed de kans op dag x en de ander op dag y.
     
  5. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Heel grof inderdaad, ik vind 27 tot 33 jaar ook geen representatieve leeftijdsgroep. Er zijn genoeg vrouwen die bevallen op hun 22e of 35e. Dat maakt de kans ook weer een stuk kleiner.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  6. fafa

    fafa Niet meer actief

    Zeker. Maar juist bij tweelingen zie je dat ze vaak ongeveer hetzelfde levenspad bewandelen. Dus allebei vroeg aan de kinderen, of allebei laat. Dat zie je zelfs al bij twee (niet tweeling) kinderen uit hetzelfde gezin.
     
  7. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Maar in het artikel van dit topic gaat die vlieger al niet op.
    Voor de ene zus was het namelijk al het derde kind en voor de andere het eerste. Dus de ene kan vroeg begonnen zijn, de andere laat, en toch tegelijk een kind krijgen.
     
  8. fafa

    fafa Niet meer actief

    Het spijt me werkelijk waar, maar ben jij docent wiskunde?? :eek:

    Terug naar de dobbelstenen... De kans dat je allebei een 6 gooit is 1/6 * 1/6 = 1/36. Dan heb je allebei hetzelfde gegooid. Maar de kans dat je allebei een 1 gooit is ook 1/6 * 1/6= 1/36. Ook dan heb je allebei hetzelfde gegooid. Zelfde verhaal voor de 2, 3, 4, en 5.
    De kans dat je beide met een dobbelsteen hetzelfde gooit is 6 * 1/36 = 1/6.

    En nu hebben we geen dobbelsteen met 6 vlakken, maar met 2000. Dan is de kans dat we hetzelfde gooien 2000 * 1/2000 * 1/2000 = 1/2000.
     
  9. fafa

    fafa Niet meer actief

    Precies mijn punt. Doordat de meeste mensen wereldwijd meer dan 1 kind krijgen is de overlap dus ook groter. Je krijgt niet 1 kind in 6 jaar, maar 2 of 3 in 10.
    Dus zelfs als je levenspad een aantal jaar verschilt met die van je zus, zit er toch een grote kans in dat je een aantal overlappende bevallingsjaren hebt.
     
  10. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Ja, oké goed punt haha. Ik had dus een heel verhaal in mijn hoofd, maar ik weet ook niet meer waar ik heen wilde:roflmao:
    Kansberekening kan echt met je hersenen rommelen, geef mij maar wiskunde B haha.
     
  11. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.291
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ja maar ze zijn niet op een willekeurige dag geboren. Ze zijn op die dag geboren. Daarom vind ik dit discutabel. Ze niet op een willekeurige dag geboren. Ze zijn op die dag geboren. Dus ze hebben beide een 6 gegooid. En niet beide een 1 of een 6 of beide een 2. Dat bedoel ik te zeggen dus denk dat we beide iets verschillends bedoelen.
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit klopt echt niet hoor. Waarom doe je 6 *1/36??? Je moest gewoon al stoppen bij 1/36
     
  13. fafa

    fafa Niet meer actief

    Maar het maakt toch niet uit welke datum het is?
    De kans dat een tweeling op 12 september 2018 beide een kind krijgt is inderdaad 1/2000 * 1/2000 = 1/4.000.000. Daar heb je helemaal gelijk in.

    Maar ik had het nieuws niet minder spectaculair gevonden als het op 13 september was gebeurd, of op 14 september, of op 15 september of.... (je snapt mn punt). Dat bedoel ik met "elke dag is goed"
     
  14. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Er komen allerlei wiskundetrauma's bij me naar boven door dit topic. Vazen met knikkers, met of zonder terugleggen, AAAAH. :cry:
     
    tuc, Riverdale87 en gitaartje vinden dit leuk.
  15. fafa

    fafa Niet meer actief

    Ik zou zeggen, pak eens twee dobbelstenen, en ga gooien. En ga turven hoe vaak je hetzelfde gooit. Doe dat 100 keer en ik gok dat je niet een keer of 3, maar een keer of 17 hetzelfde getal hebt gegooid.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  16. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Maar als de eerste op 12 september geboren wordt, dan móet de tweede ook op die specifieke datum geboren worden.
    Dan kunnen ze niet meer samen geboren worden op een willekeurige andere datum.
     
    Snoopy1979 vindt dit leuk.
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ok...maar dat maakt de kans dat ze op dezelfde dag bevallen nog steeds even groot.
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Die snap ik niet :oops:
    In hoeverre is dit een antwoord op mijn vraag? :oops:
     
  19. fafa

    fafa Niet meer actief

    Jij beweert dat de kans dat je met twee dobbelstenen hetzelfde gooit 1/36 is toch?
    Dat betekent dat als je 100 keer zou gooien je ongeveer 3 keer hetzelfde gooit. (100:36= ongeveer 3)

    Ik beweer dat de kans dat je met 2dobbelstenen hetzelfde gooit 1/6 is.
    Dat betekent dat je ongeveer 17 van de 100 keer hetzelfde gooit.

    Als je me niet gelooft... test het uit.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  20. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Ik denk dat de crux is dat het twee keer achter elkaar gebeurt.

    Natuurlijk is de kans voor een vrouw dat ze op één van die dagen bevalt 1 op 2000.
    Voor een andere vrouw geldt dezelfde kans.
    Maar als je wil dat ze allebei, achter elkaar, op 1 specifieke datum bevallen, geldt niet meer die kans van 1 op 2000. De kans dat het allebei precies dezelfde dag is, is veel kleiner. En dus 2000 x 2000.

    Net als dat de kans op 6 bij een dobbelsteen 1/6 is. Maar de kans dat je sowieso 100% zeker 2 keer 6 achter elkaar gooit, is kleiner. Toch. Denk ik. Geloof ik. Ik weet het niet meer:roflmao:
     
    Lafelife en DastyQueen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina