Twijfel over kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door GDuif, 20 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Ons meisje gaat vanaf september op de maandagen naar de kinderopvang, verticale groep. Mooie opvang, in een boerderij, met kippen, konijnen etc.

    Nu is ons meisje een hele slechte eter. We moeten echt trucjes uithalen om haar bv brood te laten eten. Afgelopen twee weken ging het wel wat beter moeten we zeggen. Verkoudheid was toen eindelijk over, die duurde zo’n drie maanden. Ze zit op de -2,5 lijn, maar blijft daar wel netjes bij in de buurt. Voor de rest supervrolijk, ontwikkelt zich heel goed.

    Mijn man haalt en brengt meestal, af en toe doe ik het. En dan vind ik het echt wel druk. Heel veel kindjes, twee of drie leidsters. Ze hebben dan 14 kindjes. Het eten daar gaat ook moeizaam. Er zijn soms weken dat ze daar minimaal eet, alleen haar flessen gaan erin.

    Gisteren het volgende: in de ochtend heeft ze fruit op, om 11.30 u eten ze daar warm. Dat ging op zich prima.
    Toen hebben ze rond 14.30 u geprobeerd de fles te geven, die moest ze niet. Om 16.45 u brood geprobeerd, moest ze ook niet. Ze zeiden al: smiddags heeft ze haast niets op. Mijn man haalde haar rond 18.15 u op. Ze was aan het miepen, thuisgekomen zat dat slechte eten me niet lekker. Hebben toen knijpzakje fruit gegeven en dat at ze zo op. Daarna nog twee mini soepstengels. Hup, ging er zo in. Miepen daarna was over, ze had gewoon honger, op de opvang zeiden ze dat ze moe was....
    Zit me toch niet lekker. Ik snap dat ze geen tijd hebben om haar constant wat aan te bieden, maar hele middag niks eten is wel gek. Daarnaast heb ik al meerdere malen aangegeven dat ze yoghurt altijd eet, dus als ze slecht eet, ze dat kunnen geven. Dat doen ze soms, maar gisteren dus niet. Heb het idee dat ik dat iedere week moet zeggen.

    Ik werk ma-di-wo. Mijn ouders wonen om de hoek en passen di en wo op. Ze slaapt daar ook dinsdagavonds. Ik ben als ik werk pas om 19.30 u thuis dus die dagen zie ik mijn meisje weinig.
    Mijn ouders hebben al aangegeven best ook op maandag op te willen passen. Maar dat vind ik zoveel. Drie dagen naar mijn ouders, ben dan bang dat ze hen als opvoeders gaat zien ofzo...maar die opvang heb ik ook mijn twijfels over...zo lastig dit.
    Ze heeft geen neefjes of nichtjes, wil wel dat ze met andere kindjes leert omgaan. Misschien met 2 jaar naar de peuterspeelzaal doen?
     
  2. krullebol81

    krullebol81 Actief lid

    9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Kun je niet je dochter alleen in de ochtend naar de opvang laten gaan en dat je ouders de middagen oppassen? Op die manier kan ze en spelen met andere kindjes, en krijgt ze in de middag meer aandacht voor het eten.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Hier ook ervaring met een slechte eter op het KDV. Toen hij echt nog een baby was, dronk hij daar soms maar 100 cc op een dag. Dat lag niet aan de leidsters maar aan onze knul die gewoon te druk was met andere dingen. Ik heb het hen in elk geval nooit kwalijk genomen.
     
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.610
    113
    Vrouw
    Maar als ze daar niet eet, dan eet ze niet... die mensen kunnen het er moeilijk in proppen en zoals je zegt hebben ze niet de tijd om zich de hele dag met jouw kind bezig te houden.

    Heel veel dingen gaan gewoon anders als thuis.
    Dat zul je straks ook gaan krijgen met slapen e.d.


    Maar goed als jij je er niet fijn bij voelt moet je haar eraf halen...
     
    Dubbelgeluk, Be Happy, Nescio en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Dat is het inderdaad: vind ik het feit dat ze 1 dag in de week in groepsverband is met andere kindjes, belangrijker dan het feit dat ze goed eet en daarvoor meer aandacht krijgt. Moet er zelf even goed over nadenken...
     
    Biny vindt dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wat ik mij afvroeg: je zegt dat ze tussen de middag goed warm heeft gegeten. Eet je thuis ook s middags warm, want dat ze om 14.30 geen fles wil als ze warm gegeten heeft snap ik op zich wel.
     
    DastyQueen, Be Happy, Hopsatee en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Nee, thuis tussen de middag gewoon boterham met fles daarna. Meestal rond 12.30/13.00u. Dus ook veel later.
    De opvang neemt kindjes vanaf 1 jaar mee in het ritme van de groep, dat is dus om 11.30 u warm eten. Omdat ons meisje volgende week 1wordt, gaat ze er nu al in mee. Die fles geven ze dan smiddags, omdat ze anders die fles ‘mist’. Die willen ze dan ook wel gaan afbouwen.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maar warm eten vult veel meer dan brood. En je vertelt dat ze sowieso slecht brood eet. Dus dat ze na (weinig)brood thuis een fles drinkt is niet gek, maar het is ook helemaal niet gek dat ze op het kdv geen fles meer wil als ze een warme maaltijd op heeft. En dat ze om 1700 uur geen brood wil komt ws omdat ze nog geen schreeuwende honger heeft en toch al niet graag brood eet.

    Met 11 maanden zijn flessen niet meer nodig. Zeker met een kindje wat niet veel eet zou ik meer in gaan zetten op vast e voeding. Daar gaat ze niet ineens megaveel van eten, maar zolang ze haar maag kan vullen met flessen wordt ze ook niet echt gemotiveerd om meer te gaan eten.

    Ipv brood kun je ook voor alternatieven gaan om af te wisselen zoals: havermoutpannenkoekjes, (gevuld) omelet, roerei met ham en tomaat of een lekker bakje rauwkost naast het brood. Gewoon brood is ook saai, hier houden de kinderen van afwisseling en het is nog gezonder ook:thumup:
     
    Hopsatee, Syane en GDuif vinden dit leuk.
  9. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Dankjewel! Ja, afwisselen doen we wel hoor. Zo vindt ze gekookt eitje heerlijk. Tosti eet ze ook beter dan een normale boterham. Tis sowieso een slechte eter hoor, alleen brood eten spant wel de kroon. :). Als ze 1 jaar is, dan wil ik wat gaan experimenteren met vervangen van de ochtendpapfles en dan inderdaad de lunchfles laten vallen. Gewoon bekertje melk of thee geven.
    Ik vind het alleen best spannend om die fles te laten vallen. Ze weeg nu 7,5 kg, is dus echt een mini en het is dus gokken of ze dan wel beter gaat eten. Ze is heeeeeeel actief, ben dan echt bang dat ze gaat afvallen.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja dat is een gok, je kunt natuurlijk de calorieën die ze met de fles niet meer krijgt op een ander moment geven: dus s ochtends een bord pap of een bak volle yoghurt als ze s avonds goed gegeten heeft. En calorierijk eten, zoals banaan, avocado e.d.
     
    Blijdorp, Syane en GDuif vinden dit leuk.
  11. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Van één dag in de week slechter eten zal ze geen groeiachterstand oplopen .
    Ik kreeg mijn dochter ook regelmatig half uitgehongerd terug van het kdv, omdat ze daar niks wilde hebben. Maar dat is thuis ook gauw weer opgelost.
    Op andere momenten at ze op het kdv juist weer beter, zien eten doet eten.
     
  12. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Ik zou haar er zeker niet afhalen. Is veel te belangrijk voor een kind.

    Net wat de rest zegt ze word er niet minder van dat ze niet eet. Die middag fles afbouwen lijkt mij verstandig en dan wat anders geven.
     
    GDuif vindt dit leuk.
  13. pandavliegen

    pandavliegen Fanatiek lid

    17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Mijn zoontje gaat naar kdv en drinkt flesjes daar ook heel slecht. Er zijn dagen dat hij niet meer drinkt dat 20/30 cc (al vanaf 4 maanden oud ;)). Hij is veel te druk met spelen. Prima hoor, komt thuis wel goed, krijgt hij thuis wat extra wanneer hij behoefte heeft. En als ik hem haal om 17:30 heeft hij nooit honger, om 17:45 is hij als we thuis komen, is hij overigens uitgehongerd ;).

    Ik zou me voor die ene dag niet te druk maken om het eten. Ze bieden aan, en als ze honger heeft eet ze wel en anders niet. En ze had een goeie warme maaltijd op toch? Normaal doet ze daar een hele nacht mee! Dus een hele middag moet prima kunnen.

    Persoonlijk, zou ik haar lekker laten spelen , super leuk joh op een boerderij! En dan geef je haar bij thuiskomst wat extra's!
     
    DastyQueen en GDuif vinden dit leuk.
  14. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Wat het eten betreft vind ik moeilijk te beoordelen (die van mij eet zelfs in een eetstakingsfase nog redelijk tot nu toe), maar wat betreft oppas kan ik je zeggen dat het geen probleem is. Ik werk 32 uur en mijn vriend 36 (om de week een dag vrij). Mijn dochter gaat 3 a 4 dagen naar mijn schoonouders en sinds ze 2 is 2 ochtenden daarvan naar de peuterspeelzaal. Opa en oma zijn een 2e thuis voor haar, maar haar echte huis is bij papa en mama. Ze behandelt mijn schoonouders ook niet anders dan mijn ouders, terwijl die vrijwel nooit oppassen (ze wonen aan de andere kant van het land). Als opa en oma en jij het prima vinden dat ze daarheen gaat, zou ik zeggen gewoon doen. Een mooie huiselijke situatie en individuele aandacht, iets waar veel ouders van dromen.

    De psz is bij ons 2 ochtenden en dat gaat echt super. Psz moet tegenwoordig ook aan kdv eisen voldoen, maar is meer een soort voorschool op een leuke, speelse manier
     
    DastyQueen en GDuif vinden dit leuk.
  15. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Minder/slecht eten op de opvang hoort er in mijn ogen een beetje bij. Zo lang het niet structureel is zou dit voor mij echt geen reden zijn haar dan maar van de opvang af te halen.

    Mijn twee oudsten hebben allebei erg moeten wennen aan tussen de middag warm eten. Soms aten ze niets, dan kregen ze pas rond 15 uur weer een fruithap. Als ik erg laat was, boden ze een boterham aan rond 17.30 uur. Die ging er altijd wel in. Maar vooral mijn middelste heeft die periode veel willen inhalen bij mij (gaf BV).

    Komt vanzelf goed, op de opvang gaan dingen altijd anders. En persoonlijk snap ik dat je geen fles meer aanbiedt na warm eten.
     
    GDuif vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina