Twijfels, van werk veranderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Rainbow88, 10 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Ik ben heel hard aan 't twijfelen om van werk te veranderen (Van rustoord naar thuiszorg).

    Ik werk er nu 4 jaar en ben toe aan iets nieuws.
    In de thuiszorg zou het meteen om een vast contract gaan.

    Maar ik twijfel omdat wij bezig zijn voor een 2de kindje. Normaal gezien maken ze er in de thuiszorg-organisatie geen probleem van moest dit zo zijn. Ik zou bij een sollicitatiegesprek ook eerlijk zeggen dat wij nog een 2de kindje willen.

    Waar ik nu werk mag ik op 4 maanden zwangerschap stoppen, in de thuiszorg 'pas' met 6 maanden.
    Ik zal ook pas terug recht hebben op ouderschapsverlof e.d als ik terug een jaar aan 't werk ben.
    Ook zaken die meespelen natuurlijk, hoewel een jaar wel zo om is.

    Ik zou ook kunnen wachten met veranderen tot er ooit een 2de kindje is, maar dan ga ik minder geneigd zijn om te veranderen denk ik...

    Nog mama's die in deze situatie hebben gezeten?
     
  2. Tal1987

    Tal1987 Actief lid

    18 jul 2012
    117
    41
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben van werk veranderd tussen 1 en 2 (zwanger toen ik 6 maanden op mijn nieuwe werk was) en ben een 1,5 jaar na nummer 2 zelfstandige geworden :roflmao: (werk af en toe nog wel freelance voor die laatste werkgever)

    Niemand die er ooit moeilijk over gedaan heeft, ze wisten ook dat we nog plannen hadden en waren heel blij voor ons.

    In zo'n geval gewoon naar je eigen kijken. Anders is er altijd wel een reden waarom je niet van werk zou kunnen veranderen en dan is de kans je misschien ontglipt.
     
  3. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Waarom zou je tijdens een sollicitatiegesprek zeggen dat je bezig bent voor een 2e kindje? Lijkt me niet handig..
     
  4. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    enkel als ze erachter vragen :)
     
  5. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    je zou eventueel ook een halfjaar het proberen voor een 2e in de ijskast kunnen zetten..
    wanneer je na die 6 maanden zwanger raakt en je zwangerschapsverlof ingaat ben je tegen de tijd dat je bevallen bent al het eerste jaar voorbij en zou je dan dus recht hebben op ouderschapsverlof...als dat dan zo'n groot punt is voor je ;)

    of je zou eventueel ook gewoon het aantal uren kunnen gaan werken dat je zou willen werken na 2e kindje ;) dan hoef je geen ouderschapsverlof op te nemen natuurlijk..

    ik zou kiezen voor je eigen geluk vooral. heb je het naar je zin op je werk enzo dan voel je je thuis ook beter en ben je dus ook een leukere moeder.
    dus is dit die kans waar je al een tijdje op wacht zou ik hem vooral nemen.

    of je nog een kinderwens hebt zou niet eens ter sprake mogen komen naar mijn mening...
    en al helemaal niet of je ermee bezig bent, waar bemoeien ze zich mee....
     
  6. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Ja! :) ik ben juist pas van werk veranderd toen mijn gezin compleet was. Toen voelde het ook pas echt goed.
    Als je al langer bij een werkgever bent, heb je toch wat meer credits opgebouwd. Je rechten als zwangere zijn over het algemeen wel goed beschermd, maar als het niet allemaal vlekkeloos verloopt, is het toch fijn als je in goed overleg wat dingen kunt aanpassen. Voorbeeld: ik had in m'n 3e zw veel bekkenklachten en harde buiken. Mijn leidinggevende is altijd heel ruimdenkend geweest en heeft mij alle ruimte geboden die er was. Die moeite deed zij ook omdat ze mij lang kende en wist hoe ik normaal was (bijv nooit ziek, deed mijn werk goed etc) Als je ergens nieuw bent, moet je ook maar weer afwachten hoe dat allemaal in de smaak valt..

    Maar goed, dit is 1 kant van het verhaal. Misschien komen er ook verhalen van mensen die goede ervaring hebben met wisselen van baan terwijl ze nog zwanger willen worden.
    Veel succes ;)
     
  7. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Daar mogen ze echt niet naar vragen.
     
  8. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    We zijn al van februari aan 't proberen, dus dat in de ijskast zetten is helaas geen optie :D
    Als ik er nu zou beginnen werken en ik ben meteen zwanger, dat is 9 mnd + na de bevalling heb ik recht op 5 maanden bevallingsverlof. Dus in principe is het jaar dan ook al om! Dus zo 'n grote issue is dat niet als ik er bij nadenk :)

    Ik werk nu 'al' maar 28,5u/week dus minder werken via dat is geen optie. Ouderschapsverlof wil ik dan graag fulltime opnemen (een maand extra thuis).

    Idd, maar ik ben helaas een énorme twijfelaar! Kan moeilijk knopen doorhakken, wil altijd andermans meningen horen haha :) Terwijl ik het idd zélf moet kiezen.

    Thuiszorg lijkt me gewoon leuk, een uitdaging. Het is werken in eigen regio (Nu rijd ik 20 minuten), niet meer zo vroeg opstaan (6.30 ipv 5.30) , met de late om 21u thuis ipv 22.30, ...

    Nee ze mogen er idd niet achter vragen, maar soms komt het toch ineens ter sprake denk ik? (Hoeveel kinderen heb je? etc...)
     
  9. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Klopt volledig :) Maar de zorgsector is nu eenmaal zwaar als zwangere. Ken er veel die de tot 4 of 6 maanden blijven werken niet uithouden!
    Op mijn huidig en eventueel nieuw werk is er niet de optie om lichtere/minder taken te doen helaas. Dus als het echt niet gaat is het zowiezo ziek melden...
     
    Eenkadootje vindt dit leuk.
  10. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Blijkbaar niet nee.. Maar het komt toch altijd op een of andere manier wel ter sprake lijkt me? (Hoeveel kinderen heb je?).
    De organisatie staat erom bekend te willen zoeken naar de beste combinatie gezin/werken, dus dan vragen ze ook naar de gezinssituatie denk 'k?
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ziek melden is natuurlijk niet leuk, maar dit zou ik niet als reden voor mezelf gebruiken om niet die nieuwe baan te nemen. Voor jezelf heeft het op zich geen nadelige gevolgen.
     
  12. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Ja dat begrijp ik; lijkt me ook pittig. En zo'n ziekmelding is al vervelend genoeg. Maar het lijkt mij bij een nieuwe werkgever een stuk vervelender dan bij iemand voor wie je al langer werkt, bedoel ik.
     
  13. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Ja dat is op zich geen onlogische vraag maar je bent niet verplicht om uit de doeken te doen wat je plannen zijn. Je kunt gerust zeggen 'ik heb 1 kind' En zij zullen best kunnen bedenken dat je er misschien nog wel een of meer wilt, maar daar hebben ze niks mee te maken. ;)
     
  14. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    precies dat idd :)
     
  15. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    snap ik ;) wist niet of jullie net weer waren begonnen of niet :D
     
  16. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Alé, ik heb mijn kans gewaagd!
    Zondag gesolliciteerd, vandaag telefoon gehad dat ik volgende week op gesprek mag gaan :)
     
  17. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    773
    194
    43
    Succes! En je moet altijd maar denken, wie weet werk je er wel 10 jaar, wat is dan straks die paar maanden verlof op al die jaren dat zij profijt hebben van jou...
    Bij mijn sollicitatie was mijn jongste dochter ruim 2 maanden. Werd gevraagd hoeveel kinderen ik had en ze wisten dat ik nog in mijn verlof zat, maar er werd echt niet doorgevraagd naar de toekomst. Een jaar later was ik weer zwanger, maar aangezien ik hier nog lang wil werken voel ik me daar niet schuldig over.
     
  18. berbel

    berbel Fanatiek lid

    25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Iedereen begrijpt dat bij vrouwen de kans bestaat dat ze zwanger worden ;)
    En ouderschapsverlof hoef je niet eerst een jaar voor te werken, dat kan altijd.
    Succes met je gesprek!
     
  19. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Nee hier in België moet je 12 maanden op je huidige werkplek werken.. Bedankt!
     
  20. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Dat is ook.. Bedankt!
     

Deel Deze Pagina