Uitdaging voor kinderen met HB

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Eva2011, 21 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Om het andere topic niet te kapen, bij deze een eerste vraag (er volgen ongetwijfeld meer).

    Vanaf het begin van de schooltijd (kleuterklas) mocht ik onze zoon niet stimuleren, niet leren schrijven of rekenen want dat moet op "hun" manier en afleren zou te moeilijk zijn zeiden de juffen.

    Nu mocht hij vorig jaar aan het eind van het jaar in groep drie meedraaien en dit schooljaar door naar groep vier. Ik merk bij hem een enorme honger naar informatie, hij wil alles weten en stopt nooit met vragen stellen.
    Ik wil heel graag die honger stillen en voor vrijdag staat er een bibliotheek bezoek gepland. Het plan is om aarderijkskundige boeken te lenen zodat hij meer over de wereld kan leren. Planeten interesseren hem ook enorm.

    Mijn vraag:
    Zijn er apps waarmee je je kindje kunt stimuleren op rekenkundig en taalkundig gebied en evt. wetenschappelijk gebied?
    Hij raakt snel verveeld wanneer het teveel van hetzelfde is en ik zoek dus apps waar de uitdaging in blijft zitten. Hij heeft ook een enorme prestatiedrang die ook gevoed moet blijven.
    Ik denk zelf aan apps waarbij je sterren kunt verdienen of levels vrij kunt spelen.

    Ben zelf een beetje een digibeet wat apps betreft. Hoop dat er hier mensen zijn die er meer van weten ;)
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Je gaat die honger niet stillen, je kunt er hooguit enigszins aan tegemoet komen.

    Dingen als Squla, Rekentuin en Taalzee ed richten zich vooral op schoolse vaardigheden. De vraag is alleen of je dat moet willen. Hij loopt al voor en zal zo nog meer voor gaan lopen. Dan kun je je naar mijn idee beter richten op verrijken en verbeden, dus inderdaad naar de bieb, boeken lenen over onderwerpen die hij leuk vindt, musea bezoeken, leren programmeren (bv. Scratch), enz.
     
  3. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Klopt, het is niet de bedoeling dat hij nog verder voor gaat lopen, hoewel hij door het overslaan van groep drie wel met spelling iets achterloopt, maar de verwachting is dat hij dat ruimschoots in gaat halen. Hij schrijft nu nog veel fonetisch, maar dan ook woorden die totaal niet bij een net 7 jarige passen. Zijn woordenschat is enorm.

    Ik ga hem in de bieb echt zijn eigen onderwerpen uit laten kiezen vrijdag, maar in hoeverre krijg ik hem vanuit de plaatjesboeken (hij leert hoe alles in elkaar zit door naar een afbeelding te kijken) naar leesboeken?

    Hij heeft een wereldatlas die hij helemaal verslind, maar de teksten lezen vind hij te veel werk. Ik leg wel eens uit dat je juist daarvan nog veel meer te weten komt en hij begint daar nu wat mee, vandaar ook dat we naar de bieb gaan.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik denk ook dat hij dat waarschijnlijk snel in zal halen inderdaad. :)

    Waarom moet hij (nu) van plaatjesboeken naar leesboeken?

    Zou gewoon van alles wat meenemen, maar vooral wat hij interessant vindt en wil lenen (eventueel aangevuld met een boek wat daar dichtbij ligt, maar net iets anders is, in de zone van de naaste ontwikkeling, zeg maar).

    Als ze beter gaan lezen, gaan kinderen vaak vanzelf boeken met meer tekst gebruiken. Zou dat dus vooral niet forceren.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Bij Squla heb je naast de schoolse vakken ook andere onderwerpen (over verschillende dieren, de aarde, laatst van alles over de olympische spelen etc). Ik was hier eerst ook sceptisch over, maar na advies van anderen heb ik het Q toch laten proberen. Het is best leuk.

    Verder zijn hier vooral de niet schoolse dingen favoriet. Ze heeft verschillende boeken van encyclopedie serie over oa Egypte, de ruimte, roofdieren, en nog een aantal meer.

    Verder qua uitdaging, heeft hij een sport waarmee hij uitgedaagd wordt? Q zit op wedstrijdzwemmen en heeft hier pas geleerd dat oefenen en doorzetten echt nut kan hebben. En ow wat vindt ze dat lastig, maar als ze dan een paar seconde van haar pr af zwemt ziet ze daadwerkelijk resultaat en is ze trots.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  6. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Hij kan heel goed en vlot lezen, lees Pinkeltje boeken helemaal zelfstandig, maar wil liever plaatjes kijken. Snap ik ook wel, maar IK (perfectionist als ik ben) zou graag willen dat hij ergens moeite voor gaat doen, en dus ook de teksten leest en daarvan juist meer kennis op doet dan van alleen plaatjes kijken en alles er zelf bij bedenken.
     
  7. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Hij mag na zijn B diploma kiezen wat hij wil, maar had het al over C.
    Inderdaad iets waar ze zichzelf steeds in kunnen verbeteren. Zelf dacht ik aan iets van karate of judo zodat hij ook leert wat assertiever te zijn. Zitten een paar pestkoppen die elke pauze hem onderuit trappen en hij durft niet naar de juf (dus zit ik er elke week wel) :(
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Daarmee beperk je juist zijn honger naar kennis.

    Het is veel uitdagender om hem 'vrij' te laten in de bieb, een museum of projecten die bij jullie in de buurt worden georganiseerd.
    Wij gaan een paar keer per jaar naar junior wetenschapsdagen of techniekbeursen, open dagen op universiteiten gericht op kinderen enz.
    Als je je aanmeldt bij organisaties die wetenschaps- of techniekprojecten organiseren voor kinderen wordt hij vanzelf uitgenodigd voor diverse projecten.

    In groep 3 zijn wij met zoontje naar robotica beurs geweest en heeft hij een workshop gewonnen voor zijn hele klas, vervolgens op de TU tijdens een open dag meegedaan met verschillende experimenten, daarna een website leren bouwen enz enz
    Zo is hij ook in een programmeergroepje ingerold.

    Qua uitdaging heb je echt niks aan een app, dat hebben ze binnen no time door en gaat het vervelen.
     
    Syane, belize en nerdygirl123 vinden dit leuk.
  9. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Dat soort dingen lijken me voor hem geweldig inderdaad. Heb je een linkje van zo'n organisatie of zijn die regionaal georiënteerd?
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier is het regionaal.

    Waar wonen jullie?
    Google op je (dichtsbijstaande) stad en dan 'jeugd en wetenschap' of 'techniek project kinderen' oid
     
  11. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje is momenteel ook een spons met een onstilbare honger naar kennis , heerlijk!
    We gaan bijna ieder weekend naar eem museum met onze museumjaarkaart. We gaan iedere week naar de bieb, om boeken uit te kiezen bij wat hij nu weer voor nieuwe onderwerpen heeft bedacht. En hij is aan het programmeren in Scratch momenteel , dat is echt een aanrader, superleuk. Hij speelt veel minecraft, daar heb je hele ingewikkelde boeken over met instructies over hoe je een groot kasteel kan bouwen bijvoorbeeld. We kijken iedere avond naar klokhuis, komen ook weer uitzoekvragen vandaan.
    Maar hij zit nu ook op een teamsport, daar leert hij ook veel van (en ik ook:$)

    Qua lange teksten lezen, zijn het wel echt boeken die hij leuk vindt? Mijn zoontje begon met de boomhut zelf lezen, staan ook lekker veel plaatjes in en Geronimo stilton en van daaruit ging het eigenlijk vanzelf naar boeken zonder plaatjes.

    Overigens weet ik helemaal niet of mijn kind hb is, hij is in elk geval wetenschapper-in-de-dop denk ik.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    smart games online!geen school stof dus spelletjes. freudenthal instituut heeft erg leuke reken dingen.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    op de telefoon 'brain it on' is erg leuk
     
  14. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Waarom? Hij is 7.. zou m lekker laten doen waar hij zelf zin in heeft..
    Waarom jouw perfectionisme op hem projecteren ;)

    Mijn dochter heeft heel veel info verslonden uit medische boeken (óók veel plaatjes en stukjes hier en daar lezen). Maar ook (vooral) veel filmpjes. Zelf googlen, van informatieve kinderfilmpjes tot open hart operaties (!) Uiteraard wel in de gaten houden wat ze kijkt en hoe ze erop reageert.
    Ze ‘moeten’ al zoveel volgens de regels, ik stuur haar soms wel wat, maar laat haar vooral doen wat ze zelf leuk en interessant vindt, op haar manier.
     
    Eva2011 en belize vinden dit leuk.
  15. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Wat geweldig zeg. Dat zou mijn dochter super leuk vinden. Hoe kom je aan de info wanneer en waar er zoiets te doen valt? Want ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord.
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Volgens mij kregen in wij in het begin folders en mails via de bieb. Flyers van allerlei activiteiten voor kinderen in de stad.
    Zo kwamen we de eerste keer bij de techniekbeurs voor kinderen en sindsdien krijgen we van alles in de mailbox.

    TU heeft hier ook een link met de basisscholen en ze delen flyers uit voor activiteiten die ze organiseren. Daar kwamen we 2 organisaties tegen die workshops geven aan kinderen ovet 3d printing, websites bouwen, programmeren enz.

    Via google is iig van alles te vinden in de regio.
    En niet te vergeten: musea hebben verschillende programma's en activiteiten voor kinderen.
     
  17. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Haha schoot wel even in de lach maar je hebt volkomen gelijk!
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Mijn oudste verslindt boeken al sinds ze kan lezen de jongste niet, hij leest er een paar uit zichzelf, vooral met veel plaatjes of van die informatieboekjes van de bibliotheek. Oh wacht, hij leest ook graag Donald Duck, daar hebben ze een abonnement op. Tja, ieder zijn ding, ik laat ze allebei zelf bepalen wat ze willen lezen.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje vond jeugd universiteit wel erg leuk. in verschillende steden.
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    https://www.museumjeugduniversiteit.nl/ de leeftijd grens is niet zo streng. zoontje mocht met 5 jaar oud al. ze willen de ouders niet binnen hebben daarom de leeftijd grens. kind moet zelfstandig zijn. en moet rustig kunnen zitten en niet doorheen praten en soms aantekeningen maken of opdrachten, vragen beantwoorden. met 6 jaar en 7 jaar oud verschillende colleges gevolgd, ze hebben geen probleem gemaakt van de leeftijd. omdat hij veel te jong was hield vaak iemand van de organisatie zijn hand vast om naar de zaal te lopen, op voorste rij laten zitten zodat hij ook wat kan zien. want heel veel kinderen komen er en vaak veel ouder dan zoontje. altijd succes.
     

Deel Deze Pagina