hoe ben je gestopt met fopspeen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door belize, 3 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de laatste kies van mijn zoontje is bijna door.dus we gaan binnenkort stoppen met fopspeen.pfff. hij gebruikt het alleen om te slapen.hij is een slecht slapend kind en zeer gehecht aan zijn speen.
    hij is ook aanhoudend in sommige dingen.bijvoorbeeld: we hebben 4 maanden geleden gestopt met t flesje vr het slapen gaan maar nog steeds, elke avond, in bed vraagt hij nog steeds 10 keer om een flesje. ik weet niet hoe ik dan met fopspeen moet stoppen. ik weet dat er verschillende manieren zijn om te stoppen,maar ik weet niet zo precies hoe het uitpakt in de praktijk. ik heb hier een slimme jongen die het waarschijnlijk niet zo makkelijk zal accepteren.
    hoe heb jij het gedaan?hoe ging het?hoe ging het snachts?waar moet ik opletten?ik ben bang dat hij dan helemaal niet zal slapen.pff.
    alvast bedankt voor de reacties!
     
  2. mamavanmeisje

    mamavanmeisje Fanatiek lid

    17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ruim van tevoren heb ik het aangegeven. 10 dagen van tevoren zijn we stickers gaan plakken. De speentjes (ze had er 2) hebben we ingepakt, doosje versierd en tijdens het kraambezoek aan de tweeling gegeven. Daarna heeft ze er nog 1 keer om gevraagd.

    Ik ben niet zo'n fan van speentjes doorknippen. In een eerder topic stuurde iemand de speentjes op naar Purk. Dat vond ik ook een superidee. Helemaal leuk als je kindje daarna post terug krijgt.

    Een ander leuk idee vind ik de speen als betaalmiddel gebruiken voor een grote-jongens.... (vul maar in).

    Mijn dochter krijgt soms nog een flesje met 50 ml (koeien)melk. Gewoon omdat ze het zo lekker vind en nog zo klein is. Ze valt er zo lekker tevreden van in slaap.

    Zorg iig dat je geen speentjes meer in huis hebt. Het verhaal van de eerste keer stoppen is nog geloofwaardig maar een 2e of 3e keer gaat hij er vast niet mee akkoord.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    heyy dat betaalmiddel kan mischien iets opleveren!ik zeg hem al n tijdje dat we stoppen met fopspeen.
     
  4. Moenie

    Moenie Actief lid

    3 apr 2012
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn inderdaad ook ruim van tevoren begonnen met voorbereiden. We dachten echt dat het een drama zou worden. Tot ze (ruim voor de afgesproken datum) op een dag thuis kwam van het kdv met het verhaal dat ze heel groot is en dat ze haar speen weg wilde gooien. Gelijk op ingehaakt natuurlijk. Twee avonden een enorm drama en daarna ging het best goed.
    Ze was toen bijna 3.

    Het is echt iets waar je enorm tegenop kunt zien. Succes!
     
  5. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    hier met 3 jaar gestopt en het ging heel goed en dat hadden we Ć©cht niet verwacht!! We hebben het ongeveer 4 dagen van tevoren erover gehad, dat ze al zo groot is, speentjes voor kleine kindjes etcetc en dat steeds besproken. Dan mocht ze een babytje kiezen aan wie ze de spenen wilde sturen. Op de dag zelf samen een stickerkaart gemaakt, spenen in een enveloppe... eerste avond was even een half uurtje moeilijk, en volgens mij 2 keer 's nachts even wakker. Tweede nacht al beter en daarna helemaal geen gepiep meer om de speen... Moet wel zeggen dat het scheelt dat onze dochter wat ouders is dan jouw zoontje. Wat denk ik heel belangrijk is, is dat je zelf ervan overtuigd bent/een zekere houding aanneemt dat het klaar is met de speen.. Succes!
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja dat is het zeker weten. mijn zoon weet wel dat het iets voor babies is en dat hij zelf geen babymeer is.maar hij wil het echt niet weg doen.
     
  7. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon kwam er zelf mee dat hij de speen wou weggooien want de andere kinderen op de creche hadden de speen ook weg gegooid... dus hier ging het heel makkelijk ;) hij heeft het dan ook weg gegooid en er nooit weer naar getaald, wel een beloning gekregen van mij voor het weggooien van de speen.
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    o hij is niet klaar er mee hoor!helaas.zelf , als hij verstopt is wil hij met fop op wc zitten.
     
  9. Storm

    Storm Niet meer actief

    Toevallig van de week van iemand gehoord dat ze eerst een gaatje in de speen had geprikt, zodat hij niet meer vacuĆ¼m kon zuigen. Haar zoontje heeft de eerste avond nog een beetje gejengeld en geslapen met de speen in de hand, de tweede en derde nacht gingen al zonder jengelen en de daarop volgende ochtend verdween de speen in de prullenbak met een : doei fopje! Dus geen geknip, gewoon een gaatje geprikt.
    Misschien dat dat werkt, want dan heeft hij hem de eerste nacht(en) nog wel. Het jongetje had de speen in de hand.
     
  10. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    @ Belize, mijn dochter vond het ook geen leuk plan hoor, kwam ook echt niet vanuit haar!!1 Maar al met al dus wel meegevallen, zelfs voor een speenverslaafde als zij...
     
  11. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik ben een paar weken van te voren gaan aankondigen dat als de speen stuk zou gaan (hij beet erop) dat we 'm dan weg zouden gooien en dat er dan geen nieuwe zou komen.
    Precies met 2,5 jaar heb ik een knipje in de speen gezet (na het opstaan).. bij de middagslaap kwam hij er achter dat hij stuk was. Ojee... samen weggegooid en nee, geen nieuwe speen. Hij heeft 2 daagjes een beetje onrustig geslapen en er zelden om gevraagd. Voordeel is dat mijn kinderen de speen vanaf 9 maanden alleen in bed hebben en dus niet overdag er mee lopen.

    Hoe slimmer het kind, hoe duidelijker jij moet zijn. Weg is weg en nee, er is geen vervanging (dus ook niet als hij toevallig een week na het stoppen ziek wordt..) en cold turkey is toch het beste en het snelste.
    Slapen is misschien een paar dagen moeilijk maar het gaat echt heel snel over wanneer je maar duidelijk bent. Een knuffel is wel handig
     
  12. 2012mama

    2012mama Fanatiek lid

    12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier ook een behoorlijke spenenliefhebber gehad en daarmee gestopt toen de speen kapot ging. We hebben hem toen samen weggegooid, en daarna was het wel even moeilijk, maar na een weekje was het klaar. Finn was toen bijna 2 jaar en had zn speen ook vaak overdag...
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    even off topik:gaan jullie voor het derde kindje?
     
  14. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    yep :D
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ah leuk!veel succes!
     
  16. justjes

    justjes Bekend lid

    3 okt 2011
    613
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had een cadeautje beloofd als ze zonder speen zou slapen en dat vond ze zelf een heel goed idee. Dus die avond ging de speen hoog op de kast. Ze heeft er niet naar gevraagd en meteen goed zonder speen geslapen.
    Weggooien wou ze niet. Ze hoefde m niet meer te gebruiken en sliep weken zonder speen maar weggooien mochten we m niet.
    Toen t sinterklaas was heeft ze m in haar schoen gestopt zodat Piet m aan een andere baby kon geven en zij (weer een cadeautje) in haar schoen kreeg. Ze heeft t er nog lang over gehad, dat een andere baby nu haar speen had gekregen en dat zij al groot was enzo..
     
  17. Maartje06

    Maartje06 Fanatiek lid

    5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Boeken - Difrax

    Onze dochter heeft ook meer tijd nodig om aan dit soort veranderingen te wennen. Dit boek was de uitkomst! Zonder een centje pijn in twee weken van de speen af.
     
  18. momentje

    momentje Bekend lid

    5 feb 2008
    587
    0
    0
    Belgiƫ
    Bij beide jongens de speen weggedaan rond 2 jaar. Verliep ongeverr hetzelfde. Tijdje van te voren al aangegeven dat we dat zouden doen, omdat ze nu grote jongen zijn en de speen voor baby's is. De bewuste dag dan zelf de speen laten weggooien in de vuilbak. Deden ze zonder probleem zelf. Paar dagen vroegen ze ernaar, en beetje gehuil, maar ging eigenlijk supervlot!
     
  19. Skye

    Skye Niet meer actief

    Cold turkey!! Ze was 2,5 jaar en ik zei dat ze haar speen maar eens weg moest gooien. Dat deed ze en sindsdien slaapt ze zonder problemen zonder speen!
     
  20. Queen

    Queen Fanatiek lid

    11 aug 2010
    1.066
    251
    83
    Vandaag ontdekte ik dat een van de speentjes van mijn zoon al kapot is maar dat lijkt hem niks uit te maken.
    Hij sabbelt er gewoon op :(
     

Deel Deze Pagina