Zijn er mensen die er bewust voor hebben gekozen om niemand (verloskundige, gyneacoloog) bij de bevalling te hebben en hoe was je ervaring daarmee? Ik denk erover na om dit bij mijn tweede te doen (mits t lukt natuurlijk) omdat ze zeggen dat je veel meer ontspannen bent. bij de eerst ging de hele bevalling goed totdat ze zich er mee kwamen bemoeien en mijn vliezen doorprikten...Van een heerlijke rustige bevalling, in de atuo naar het ziekenhuis, totaal uitgeput en ingeknipt. Graag jullie verhalen...
Hier geen ervaring mee. Maar mag ik vragen hoe je dat dan wil gaan doen? Hoe weet je dan wanneer je bijvoorbeeld genoeg ontsluiting hebt om te gaan persen? Ik zie het namelijk helemaal niet voor me.
Ik zou dat nooit en te nimmer doen. Er kan zoveel spelen wat je zelf niet in de gaten hebt. En stel dat er iets mis is/gaat. Dat vergeef je jezelf nooit meer lijkt mij. Ik zou veel liever met zorg een VK uitkiezen en met haar goed doornemen wat je wel en wat je niet wilt.
ik zou ook eerder een vk kiezen waar het goed mee klikt... Heb ook nog nooit niemand gehoord die zo gaat bevallen of bevallen is...
ik denk dat je het jezelf nooit vergeeft wanneer er iets mis gaat met de kleine op die manier...! er is veel te koop, maar geen leven en gezondheid.... wat wil jij doen als je kindje opeens tijdens de bevalling blijft steken door een verkeerde ligging? 'even' de vk bellen, die vervolgens niet weet wat hij/zij hoort, die vervolgens nog in de auto moet stappen, en tegen de tijd dat ze er is, is je kindje gestikt?! lijkt me handiger om een vk te zoeken die ermee instemt zo weinig mogelijk invloed te hebben op de bevalling als dat is wat je graag wilt, maar die wel op de achtergrond erbij is
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Er zijn zoveel plaatsen op de wereld waar vrouwen het in hun eentje klaren, dat kunnen wij ook hoor! Natuurlijk zijn er altijd dingen die mis kunnen gaan en zeker omdat dit mijn eerste is wil ik de VK er wel bij hebben. Wel heb ik het er met haar al over gebeld dat ik pas wil dat ze komt als ik echt een eind ben... dat ik zo weinig mogelijk gefriemel aan mijn lijf wil en zoveel mogelijk rust. Gelukkig is mijn VK inmiddels wel gewend aan onze wensen. Aan het begin van de zwangerschap vond ze ons maar raar geloof ik; we wilde geen hartje luisteren met de doptone.. alleen met de houten toeter. Ze wist niet wat ze hoorde! Uiteindelijk heeft ze onze wensen wel gevolgd.
ehmm...ik geloof dat ze om ervaringen vroeg en niet om meningen.. Maar goed ik heb er een klein beetje ervaring mee. Ik deed ook alles zelf, behalve toen het niet lukte op eigen kracht. Knip en hupakeeee! Maar je bent dan wel ontspannen ja. Maar helemaal alleen had ik niet gedurfd hoor.
Ja, in de middeleeuwen deden ze het vaak alleen of met het kruidenvrouwtje. In Afrika en andere landen doen ze het ook nog wel eens alleen. Het aantal doden onder moeders en kinderen ligt daar ook heel wat hoger!
Ik vind het eerlijkgezegd een beetje egoistische instelling. De gezondheid van je kind zou voor alles moeten gaan, en wat je nu wilt gaan doen is alleen maar om het jezelf makkelijker te maken (mogelijk ten koste van de gezondheid van je kind). Er zijn genoeg manieren om toch te ontspannen (verdovingsmogelijkheden, thuis bevallen) Ik heb het zelf ook vervelend gevonden dat er zoveel mensen aan mijn bed kwamen bij de bevalling, maar ik zou er nooit over denken om alles zomaar onbewaakt te laten plaatsvinden.
Ik kan me goed voorstellen dat je het graag alleen doet.. ik hou er ook niet van om er allemaal mensen bij te hebben... maar vond t risico wel te groot om t echt alleen te doen.. heb dan ook 2x toe op t laatste moment de vk gebelt.. vk kwam binnen en kon gelijk de kleine aanpakken.. dat heb ik nu 2x zo uitgezocht en is me goed bevallen.. lijkt me ook echt niet prettig om weeen weg te moeten puffen met vk en zo erbij. toen ik persdrang krege heb ik de vk gebelt.. vond dat wel een mooie tijd
@ lientje "Ik vind het eerlijk gezegd een beetje egoistische instelling. De gezondheid van je kind zou voor alles moeten gaan, en wat je nu wilt gaan doen is alleen maar om het jezelf makkelijker te maken" Zo! lekkere vooroordelen. Maar echo's, doptone, verdovingen, medicatie, knip, vacuumpomp, tang, keizersnede zijn TOCH ECHT dingen die NIET goed zijn voor je kind. En nee niet alleen om het mezelf makkelijk te maken, want dan zou ik een geplande keizersnede willen, ben je er lekker makkelijk vanaf! Ik iwl het natuurlijk zodat mijn baby de minste risico's loopt. In Afrika is de hygiene ook wel wat minder, daar kun je het niet mee vergelijken! Maar in Amerika waar ze keizersnede na keizersnede doen en natuurlijk bevallen nauwelijks meer voorkomt is het aantal doodgeboren kindertjes GIGANTISCH. En de hechting is ook niet super. Aan mijn lijf geen gefriemel, en niet vanwege mezelf maar VOORAL voor de kleine.
Maargoed, ik zou nooit zo'n risico willen nemen met/voor mijn kind. En Vlinder mag dan "ongenuanceerd" zijn, ik vind wel dat ze gelijk heeft!
Je hebt een veel groter risico met al dat gepruts! Maar ja, dan moet je wel ff googlen op engelse sites....
www.unassistedchildbirth.com/ vooral de filmpjes ff bekijken ,zie je hoe ontspannen en makkelik het gaat http://www.geocities.com/Heartland/Esta ... isted.html http://www.unhinderedliving.com/childbirth.html op deze sitestaat ontzettend veel informatie!
tuurlijk zal het in veel gevallen wel goed kunnen gaan, maar ook in primitieve stammen waar je geen verloskundige hebt, overlijden ook vrouwen en baby's op deze manier