Vaccineren, we twijfelen zo

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lamode, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.608
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Das idd. wat ik bedoelde ja :)
    Leek mij namelijk nogal apart dat de beschermingsgraad hetzelfde is als je één van de 4 vaccinaties niet haalt (waarom hebben ze anders dat aantal ingesteld denk ik dan..).
    Of is het zo dat als je er 3 haalt, dat ze dan in die 3 spuiten wel de hoeveelheid stoppen die ze normaal gesproken in 4 spuiten stoppen?

    Nogmaals: ik ben er bleu in dus stel mn vraag uit interesse, niet als in een aanval :)
     
  2. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    797
    183
    43
    Vrouw
    Is een goede vraag ben ook wel benieuwd
     
  3. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    #83 JJ1980, 12 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2017
    Als je twijfelt zou ik het eens anders bekijken......
    In landen waar niet gevaccineerd worden, zijn talloze kinderziekten. Daar gaan duizenden kinderen aan dood. Als je dit een goede optie vind om dit ook in ontwikkelde landen als Nederland weer terug te krijgen, dan moet je vooral je kind niet vaccineren ;)

    En als je heel eerlijk naar jezelf toe bent en met je niet gevaccineerde kind naar een ontwikkelingsland durft te gaan, met de instelling dat je kind elke ziekte wel te boven kan komen (zonder medische hulp!) dan vind ik dat je oprecht niet hoeft te vaccineren.
     
  4. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Er wordt trouwens ook onderzoek gedaan naar de hoeveelheid prikken die gegeven dienen te worden. Wij hebben daaraan megedaan met onze zoon. Nav bacterien in neusslijmvlies en wangslijm werd toen gekeken hoevaak een vaccin gegeven diende te worden.

    Ook denk ik dat de mensen die zeggen dat het niet nodig is dat er gevaccineerd hoeft te worden, meeliften op de gezonde gevaccineerde kinderen. De kans is superklein dat je deze ziekten in Nederland als kind krijgt ja, gezien het overgrote deel wel is gevaccineerd.
     
    Boommm, madelein en Adrianna vinden dit leuk.
  5. Cindy2015

    Cindy2015 Fanatiek lid

    18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Het immuunsysteem van oudere kindjes is veel beter ontwikkeld dan van die hele jonge baby's. Het is niet voor niets dat baby's op de kinderopvang soms constant verkouden zijn, en dat ze de waterpokken gewoon nog een keer kunnen krijgen als ze het de eerste keer krijgen als ze jonger dan een jaar zijn. Het immuunsysteem 'onthoudt' nog niet (goed genoeg). Daarom hoef je minder vaak te vaccineren als je later begint. Dit staat ook in de inhaalschema's van het RIVM. Edit: hier een link: http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/Rijksvaccinatieprogramma/Uitvoeringsregels_RVP_2015_2016/Inhoud/8_Inhaalschema_s/Download/Beslisboom_pdf.org

    Ook zijn de ontwikkelingen dusdanig dat er, zoals JJ1980 al zegt, nog onderzoek gedaan wordt naar de werkingsduur en effectiviteit van bepaalde vaccins. De PNEU moest voorheen bijvoorbeeld vier keer, dat is sinds 2013 nog maar drie keer. En zo zijn er meer voorbeelden.

    De antroposofische kinderarts raadde ook zeker af om naar het buitenland te gaan met ongevaccineerde baby's/jonge kinderen.
     
    hummeltje5, Lamode en JJ1980 vinden dit leuk.
  6. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Haha ik vat het ook niet op als een aanval ;)

    Ik weet eerlijk gezegd het wetenschappelijk bewijs er niet achter. Misschien wordt het beter opgenomen in het lichaam als je later begint? Maar dat zou ook wel vreemd zijn. Er wordt in ieder geval niet meer in die vaccinaties gestopt, het zijn precies dezelfde als wanneer je 4x laat prikken. Maar er zal nooit geadviseerd worden om het pas vanaf 6 maanden te laten doen omdat veel baby's dan al naar een kdv gaan.
     
  7. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    @hummeltje5 ik lees nu pas de reactie die boven mij staat. Dat is het dus :)
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.608
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Poeh, hoop materie om goed te kunnen begrijpen als leek. Ik ga er eens voor zitten als ik meer tijd/rust in mn hoofd heb.
    Bedankt voor de link in ieder geval!

    Het gedeelte wat je hebt getypt vóór de link geeft me haast nog meer duidelijkheid dan de inhoud van de link zelf ;)
    Klinkt wel logisch je uitleg.
     
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.608
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wilde het al quoten naar je ;)
     
    Bailief vindt dit leuk.
  10. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    En wat ik tevens ook een goede vind, maar dat is meer voor oudere kindjes, is titeren. Ook voor jezelf kun je dat doen.

    Ipv dat je gelijk een vaccin gaat halen, kun je eerst bloedonderzoek laten doen om te bepalen hoeveel antistoffen je in je lichaam hebt. Soms, is het dan niet nodig een bepaalde enting te halen.

    Voor ons is dit zeker is wat ik ga laten doen bij hem. Liever een beetje bloed laten trekken om te zien wat nodig is, dan "onnodig" ziektes is spuiten.

    Cindy haar uitleg is echt perfect, ik wou eenzelfde iets zeggen alleen minder lang haha. Wij volgen nu tevens ook "gewoon" de richtlijnen van het RIVM, alleen dus na 6 maand, die kun je vinden in de beslisboom in die link.
     
  11. Cindy2015

    Cindy2015 Fanatiek lid

    18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Titreren bedoel je denk ik? Oftewel, de titer bepalen. Ik zit erover te denken om te kijken of het lukt om alleen tegen mazelen te vaccineren met een jaar of twee, en dan vóór de puberteit de titer bepalen voor de bof (jongen). Maar het schijnt nog niet makkelijk te zijn om alleen het mazelen vaccin te krijgen.

    Overigens is de onrijpheid van het immuunsysteem de reden waarom ze bijvoorbeeld in Japan sowieso pas vanaf twee jaar vaccineren.
     
  12. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Yes lang leve de autocorrect ;)

    Het lijkt me als je optijd een vaccin aanvraagt hij wel besteld kan worden.

    Twee jaar vind ik persoonlijk wel te laat, maar ik vind 6 weken wel echt veel te vroeg.
     
  13. Cindy2015

    Cindy2015 Fanatiek lid

    18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Volgens mij kan je een los mazelen vaccin niet bestellen in Nederland, dat moet dan via een buitenlandse apotheek.
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.608
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Oké, en hoe trekken ze dat bloed dan?
    Zetten ze een (zeker voor kinderen pijnlijke) holle naald in de elleboogholte, of doen ze dat (zoals bij onze dreumes laatst) met een vingerprik, waarbij je >15 min. met een (in ons geval hard huilend) kind op je schoot zit en het bloed er letterlijk druppel voor druppel uit komt, of op een nog andere manier?
     
  15. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Dat gaat inderdaad via zn elleboog :)
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.608
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dit klinkt zó logisch.
    En toch vind ik het óók logisch klinken als mensen zeggen 'ik laat mn kind vaccineren zodra het kan, zodat hij/zij niet langer dan nodig onbeschermd is'.

    Valt voor beiden wat te zeggen naar m.i. :)
     
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.608
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Mag ik vragen hoe je bepaald/besloten hebt om alléén tegen mazelen en evt. bof in te willen laten enten?
    Anders gezegd; waarom die ene of evt. twee en waarom andere niet?
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.608
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Thanks.
     
  19. Cindy2015

    Cindy2015 Fanatiek lid

    18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Omdat rode hond eigenlijk voornamelijk alleen gevaarlijk is tijdens zwangerschap, en dus voor jongens minder relevant is (http://www.rivm.nl/Onderwerpen/R/Rodehond). De bof tijdens de puberteit kan onvruchtbaarheid bij mannen veroorzaken, maar verloopt bij kinderen eigenlijk vrijwel altijd onschuldig. Maar als er geen antistoffen zijn vóór de puberteit, zou ik alsnog willen vaccineren. Mazelen; gezien de af en toe opkomende epidemieën en het risico op een ernstiger ziekteverloop of het risico dat zwakkere kinderen in de omgeving besmet worden, zou ik daar wel op jongere leeftijd tegen willen inenten.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Blij te zien dat meer mama's argwanend zijn wat de bmr en koortsstuipen aangaat. De reden waarom is minder fijn alleen, gaat je niet in de koude kleren zitten denk ik vooral zo'n tweede.

    Blijf ze maar doodeng vinden al heeft dl ze nog niet gehad. Ging bij mij toen ik 6 jaar was helemaal mis met zo'n koortsstuip, dus bij verhoging ben ik waar de kleine is en logeer ik op dr kamer.
     

Deel Deze Pagina