Vader die nooit in beeld is geweest

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Fauna, 25 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Ik ben in 2012 bevallen van een zoon, de biologische vader had er vooraf zijn handen van afgetrokken en kent hem niet. We hebben best een naar verleden, hij is vaak agressief geweest en wilde niks te maken hebben met zijn zoon.
    Nu na 5,5 jaar stuurt hij een mailtje dat hij toch langzaam contact wilt opbouwen met hem. Ik ben al jaren samen met mijn huidige vriend en mijn oudste zoon beschouwd hem als papa, hij kent zijn bio papa niet alleen mijn vriend die met liefde altijd voor hem zorgt. We hebben hem wel verteld dat er nog een man is maar dat wij die nooit zien. Maar nu weet ik niet wat ik het beste kan doen. Daarnaast ben ik ook net bevallen van een zorgenkindje, dus heb al genoeg aan mijn hoofd.
    Mijn ex wil niets officieel vast leggen maar ik wil door ons verleden er wel iemand bij hebbben die ons zou kunnen begeleiden want ik wil niet dat mijn zoon straks teleurgesteld gaat worden of dat mijn ex niet oprecht geïnteresseerd is. Mijn vertrouwen in hem is heel laag. Wat kan ik het beste doen? Een mediator inschakelen? Of bestaat er een organisatie die hierin hulp kan bieden? Ik wil niet zomaar ergens in stappen en later spijt hebben van iets.
     
  2. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik kan mij dit heel goed voorstellen.
    Ik zou je ex uitleggen dat het vertrouwen laag is. En dat je niet wil dat je zoon ergens onder zal lijden.
    Dat het vertrouwen opgebouwd zal moeten worden. Misschien kan hij een keer een uurtje langs komen.
    En dit zo verder opbouwen als het goed voelt. Als dit ok is kun je tegen die tijd gaan praten over een omgangsregeling en begeleiding erbij halen.
     
  3. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Je zoon kent hem helemaal niet?
    Geen rechten zoals gezag of erkenning?

    Dan zou ik voor nu heel duidelijk zeggen dat dit absoluut geen goed moment is en dat je alle tijd en energie wilt steken in je gezin die het op dit moment moeilijk genoeg heeft.

    Zeker als hij alleen maar de lusten wilt en niet de lasten, omdat hij niks wilt vast leggen. Dit is absoluut geen goed moment om de papa te gaan uithangen.

    Heel veel sterkte met je zorgenkindje!
     
  4. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Nee mijn zoontje heeft hem nog nooit gezien. Mijn ex heeft hem ook niet erkend of wat dan ook. Ik heb hem zelf ook al die jaren nooit meer gezien. Hij heeft ook nooit gevraagd hoe het met zijn zoon gaat. Mijn huidige vriend is zolang als mijn zoontje weet in beeld en voorheen noemde hij hem bij de naam maar hij is hem uit zichzelf papa gaan noemen. Dat hebben we zo gelaten maar wel uitgelegd dat er nog een andere man is maar dat we die nooit hebben gezien. Lastig om het uit te leggen aan een jong kind.

    Ben zelf nog geen week geleden bevallen van een kindje waar het niet zo goed mee gaat dus een slechtere timing kon haast niet.

    Dank je voor je reactie.
     
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.049
    4.242
    113
    Als hij al meer dan 5,5 jaar niets van zich heeft laten horen dan kan hij ook nog wel even langer wachten totdat jij en je gezin je draai hebben gevonden en weer in rustig vaarwater zijn beland.
     
  6. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik vraag me af of hij recht van spreken heeft, zonder erkenning e.d.?
    Ik zou in elk geval de boot af houden tot je jongste kindje wat stabieler is en jullie al gezin weer rust ervaren.
    Weten ze zoiets bij het CJG niet?
     
  7. Wolf1981

    Wolf1981 Lid

    28 apr 2017
    54
    24
    8
    Vrouw
    Ik zou hem wel de mogelijkheid geven om zijn zoon te leren kennen. Niet voor hem maar voor je zoon. Maar pas als jullie weer jullie draai hebben gevonden en het beter gaat met de kleine. Wat iemand hierboven al zei. 5,5 jaar heeft het geduurd, dan kan er ook nog wel een half jaar bij. En dan inderdaad misschien met een mediator. Daar weet ik verder alleen niks van.
    Gewoon bericht terug sturen dat je er voor open staat maar dat de timing slecht is omdat je net bevallen bent.
     
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Geef je zoon in ieder geval de mogelijkheid om zijn biologische vader te leren kennen! Hij hoeft hem niet te erkennen of wat dan ook. Maar het is wel zijn vader. Hij kan er beter zelf achter komen hoe zijn vader is (met daarbij ook de vervelende kanten) dan dat hij dat van jou hoort. Vaak zie je dat dit in de toekomst tegen je kan gaan werken. Een kind heeft het recht om te weten waar hij vandaan komt. En zal ooit een keer vragen gaan stellen. Natuurlijk kan jij de voorwaarden opstellen voor dit contact! En kijk waar jij je prettig bij voelt en wanneer. Misschien een ontmoeting eerst voor een uurtje of in aanwezigheid van jou, een goede vriendin of grootouders?

    Misschien is zijn vader echt veranderd en ontstaat er een leuk en waardevol contact.
    Misschien is hij nog steeds hetzelfde. Dan heeft jouw zoon dat ook gezien en kan hij hier zelf een beeld bij vormen. En dan kan je het contact natuurlijk ook (tijdelijk) weer stoppen.

    Kijk anders in je omgeving naar begeleide omgang.
     
    twinkle star vindt dit leuk.
  9. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    In het verleden hebben ze van huiselijk geweld een mediator ingeschakeld om eventueel contact tussen vader en zoon op te starten. Deze mediator had weer contact opgenomen met mijn ex maar mijn ex wilde hier toen niet aan meewerken.
    Ik heb nu weer contact gezocht met hun en zij raden aan om dit niet buiten een mediator of rechtbank te laten lopen omdat er teveel gebeurt is. Hij zal dan wel zelf het initiatief hier voor moeten nemen.
     

Deel Deze Pagina