Van Zwangerschaps- en bevallingsuitkering naar ziektewet of WW?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Chai, 19 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    #1 Chai, 19 feb 2018
    Laatst bewerkt: 19 feb 2018
    Goedenavond,

    Ik heb een aantal vragen. Hopelijk kunt u deze voor mij beantwoorden.

    1. In het begin van mijn zwangerschap is mijn contract niet verlengd door mijn werkgever. Ik ben toen ziek uit dienst gemeld en liep toen in de ziektewet. Deze is tegen het einde van mijn zwangerschap omgezet naar zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Nu loopt deze in april af. Ik heb erg veel last van bekkeninstabiliteit en moet mijzelf de laatste dag van mijn zwangerschaps- en bevallingsuitkering ziek melden. Ik loop dan weer in de ziektewet. Klopt dit?

    2. Ik zou nadat mijn klachten over zijn graag gebruik maken van de startersregeling/startperiode voor het starten van mijn eenmanszaak. Dan zou ik mijn bedrijf kunnen starten vanuit de WW. Is dit mogelijk (indien ik voldoe aan de 26 gewerkte weken voorafgaand aan mijn ziektewet periode)? Ik heb voor ik de ziektewet in ging 28 weken voor mijn voormalige werkgever gewerkt.

    3. Mocht ik recht hebben op een WW uitkering voor 3 maanden, en ik gebruik wil maken van de startperiode als zelfstandige, zouden de 26 weken dan komen te vervallen naar 12 weken of mag ik de gehele startperiode gebruiken van 26 weken?

    Graag hoor ik van u!

    Alvast bedankt.
     
  2. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Met de zwangerschaps- en bevallingsuitkering bedoel ik de WAZO
     
  3. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Chai,

    Wat goed dat je plannen hebt voor na je ziekteperiode.

    Je geeft aan dat je daarvoor nog een aantal vragen hebt. Ik beantwoord ze hier graag in dezelfde volgorde.

    1 Ben je na de WAZO periode nog niet in staat om te werken? Dan meld je je opnieuw ziek bij UWV. Hiervoor neem je contact op met onze klantenservice op de 1e dag na het einde van je WAZO.

    2 Ben je weer hersteld, maar nog geen werk gevonden? Dan kan je mogelijk een WW uitkering krijgen. Belangrijke voorwaarde hierbij is inderdaad dat je 26 weken bij de werkgever hebt gewerkt. Vanuit de WW zijn er mogelijkheden om te starten met je eigen bedrijf. Hiervoor vraag je akkoord bij de adviseur werk. Deze kan je een bericht sturen via de Werkmap.

    3 Als je mag beginnen met de startersperiode, dan geldt de duur die je nog hebt voor de WW, met een maximum van 26 weken. Dus heb je recht op drie maanden WW, dan is ook de startperiode drie maanden.

    Ik wens je een voorspoedig herstel.

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina