Verhoogde vrije HCG waarde bij combinatietest, ervaringen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door conejita, 15 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Hoi allemaal,

    Donderdag heb ik een mooie 12 weken gehad (Ik was toen volgens hun metingen 12.3weken, banner klopt niet helemaal). Mooie nekplooi van 1.6. Alles zag er tip top uit volgens de gyn. Beeb lag er goed voor en ze heeft alles meerdere keren kunnen meten en alles kwam steeds op hetzelfde uit. Ook het hartje en de andere organen waren helemaal goed.

    Mijn bloedwaarden waren echter wat afwijkend:
    een te hoge Vrije HCG van 363.6 UI/L (6,14 MoM)
    De PAPP was goed: 2234 mlU/L (1.4 MoM).

    Door mijn leeftijd (bijna 40) en dus deze bloeduitslagen heb ik een kans van 1:203 op Down.
    De kans op de andere Trisomieën was erg laag (1: 100000)

    De gyn kwam total niet bezorg over en ze zei ook, als ik iets afwijkends op de echo had gezien, en je bloed was oké, was ik wel bezorgd(er) geweest.
    Zij raadde wel verder onderzoek aan: vruchtwaterpunctie, vlokkentest (dat is toch een biopsie van de placenta?) of nipt. Optie 1 en 2 zijn uitgesloten voor mij.
    De Nipt kost hier in Spanje 445,- wat ik nog al een smak geld vind. Plus daarbij ga ik dit kindje toch niet aborteren, mocht het Down hebben.

    Ik twijfel dus over het doen van de Nipt. Niet alleen vanwege het geld (wij verdienen niet zoveel en hier moet ik wel een paar weken voor werken) maar eigenlijk is de kans op een kindje met down maar 0.5% en het is toch wel welkom.
    Ook is mijn PAP waarde prima in orde.

    Kan het niet gewoon ook zijn dat mijn HCG hoog is doordat ik Progesteron gebruikte (nu gestopt)? Of een andere oorzaak?

    Zijn hier anderen met dezelfde ervaring? Hoe is dat verder toen gegaan?

    Ik denk eerlijk gezegd dat ons kindje prima gezond is en al dat getest en kansberekening word ik een beetje moe van. Helemaal als ik een supergoede echo heb.

    Ik heb een hoog risico zwangerschap vanwege eerdere miskramen en stilgeboorte van mijn dochtertje (zij was gezond, geen oorzaak gevonden) dus ik word al extra goed in de gaten gehouden.
    Met 15 weken krijgen we een hartecho omdat de verhoogde HCG ook kan betekenen dat er iets met het hartje is….? Ook al zag dat er nu dus niet naar uit, afgaande op de echo.

    Ik hoor graag ervaringen.

    Groetjes, C
     
  2. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Oh wat een onzekerheid! Ik heb hier geen ervaring mee dus wil je alleen een digi knuffel sturen!
     
  3. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Dankjewel. Erg lief. Ik heb mijn beslissing al gemaakt en ga het niet doen :).

    @Beheer het topic mag verwijderd worden.
     
    Izzie7676 vindt dit leuk.
  4. momim

    momim Niet meer actief

    Dappere beslissing! Heel veel succes en hopelijk gewoon een gezond kindje!! (Ps: snap je keuze helemaal, kans is uiteindelijk nog steeds heel laag en zeker als je geen andere keuze maakt op basis van de nipt zou ik het geld aan babyspullen besteden;))
     
    conejita vindt dit leuk.
  5. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    He meid het zit jou ook niet mee zeg! Hopelijk is het een storm in een glas water en heb je over een week of 28 een gezond kindje in je armen.
     
    conejita vindt dit leuk.
  6. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Niet verder testen is toch prima? Hier op het forum lijkt het soms dat iedereen de NIPT doet maar de helft van de vrouwen doet het niet hoor. Ik ben 38 en heb net mijn derde kind gekregen zonder ander onderzoek dan de 20 weken echo. Down was hier ook welkom geweest.
     
    conejita vindt dit leuk.
  7. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Op verzoek van @conejita gesloten.

    Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl
     

Deel Deze Pagina