Eisen van de gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Doobie, 16 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doobie

    Doobie Actief lid

    17 sep 2008
    422
    110
    43
    Vrouw
    Leerkracht
    Betuwe
    Hallo dames,

    Vandaag hadden wij gesprek met gob en go. We zouden 1 dag flexibel en 1 dag vast afnemen. Nu wil de go echter voor de hele flexibele dag (a 9uur) betaald worden. Ook de vakanties (waar opvang niet nodig is, aangezien ik in het onderwijs werk) wil ze betaald krijgen. Voor de zomervakantie geldt: wanneer zij op vakantie is, betalen we niet. Zijn wij op vakantie, betalen we gewoon door.

    Mijn man heeft zich er bij neergelegd, maar ik vind dat we dan uiteindelijk nog veel betalen voor uren die we niet afnemen.

    Wat vinden jullie? Alvast bedankt voor jullie mening.
     
  2. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik kan me nog indenken dat ze hele dagen betaald wil krijgen, want ze houd wel een hele dag voor je vrij. Maar dat van de vakanties vind ik raar. Wij doen dat niet. Wij hebben wel een contract van 20 uur per week, maar daar vallen de vakanties niet onder. Ik heb 5 weken per jaar die ik niet door hoef te betalen.
     
  3. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.305
    113
    Als je nu al weet dat je die vakantie dagen niet gebruikt vind ik het raar als je die zou moeten betalen. Je gaat toch juist ook naar een go om dit soort afspraken te kunnen maken. Ik vind dat ze nu een beetje gebruik van jullie maakt...
     
  4. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.557
    61
    48
    NULL
    Assen
    Ik als gastouder vind het raar dat je de vakanties moet betalen, je stapt juist over van kdv naar gastouder zodat het meer flexibel is,

    Maarja, iedere gastouder mag zijn eigen contract opmaken en zelf beslissen hoe of wat.
    Ben je het er niet mee eens zul je toch echt moeten kijken voor een andere gastouder.
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij betalen bij onze go voor de uren die we afgesproken hebben. Dat betekent dat als we hem een keer eerder ophalen, dat we gewoon de volle 9 uur betalen. Maar als we voor een lange periode bijvoorbeeld maar zus uur zouden brengen voor een dag en we spreken dit zo af, dan betalen we maar voor zes uur.

    We betalen niet voor dagen dat hij er niet is, mits dit tijdig is doorgegeven.
     
  6. Annalise74

    Annalise74 Fanatiek lid

    6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hier betaal je de gastouder ook door bij vakanties.
    Ze houdt tenslotte ook het plekje vrij tijdens jullie vakantie.
    Kan die 2 of 3 weken niet eventjes snel een ander kindje opvangen.
    Alleen als de gastouder niet KAN opvangen (dus tijdens haar vakantie of ziekte van haar), dan betaal je niet!

    Stel je hebt 2 kindjes, die 3 dagen per week bij de gastouder komen, en dan ga je 3 weken op vakantie. Dan zou ze die maand bijna geen inkomsten hebben.
    Vind ik eigenlijk vrij normaal dat je door betaalt tijdens je vakantie, het is toch haar inkomstenbron die dan tijdens de vakantieperiodes helemaal wegvalt.
     
  7. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Wij hebben altijd alleen de uren ( per kwartier tellend) betaald bij de go die we ook echt afnamen. Dus als ze er van acht tot kwart voor vijf waren betaalden we dat, als ze er tot kwat voor zes waren een uur meer. Onze vakanties betaalden we niet door, en uiteraard haar vakantie ook niet. Wij hadden ook geen minimum contracturen of zo.
    Maar goed iedereen werkt daar anders in.
    Als onze kids ziek waren en daardoor niet konden komen hoefden we ook niet te betalen. Dit kwam echter zelden voor.
    Wij hebben wel een heel flexibele go gehad.
    Maar als je flexibel uren afneemt wel de hele dag moeten betalen vind ik persoonlijk niet prettig. En ja zij moet er rekening mee houden maar komen er twee kids flexibel bv de mijne ochtend en de ander in d emiddag zou ze wel twee keer negen uur betaald krijgen terwijl ze ze niet werkt, maar maar een keer negen uur.
     
  8. Mopje

    Mopje Fanatiek lid

    18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wij betalen heel flexibel, dus alleen de uren die we ook afnemen. Ik werk ook in het onderwijs en vind dat erg fijn. Voordeel voor haar is dat we zoontje ook makkelijker vaker brengen als mijn rooster anders is oid. Ik zou ook eens kijken naar een andere gastouder als deze voorwaarden je niet bevallen.
     
  9. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Overigens kun je op bv een kdv ook kiezen voor een contract met en zonder vakantieopvang. In mijn beleving als je al weet dat je. Vkanties niet nodig hebt zou je dit kunnen afspreken met een go en zo niet een ander zoeken anders wordt je behoorlijk op kosten gejaagd.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Lang niet ieder KDV werkt met een contract zonder vakantieopvang, ik ben ze hier in ieder geval nog niet tegen gekomen.

    Dat er meer maatwerk mogelijk is, lijkt me inderdaad een voordeel aan een GO. Wat zegt het gastouderbureau hier over? En hebben zij misschien nog een gastouder in jullie omgeving die wel wil werken zoals jullie het willen?
     
  11. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.305
    113
    Wel of geen vakantie-opvang is volgens mij pas bij de bso gebruikelijker. Hier ging de kdv ook gewoon door in de vakantie, was voor ons wel fijn want wij hadden dat ook nodig. Maar ook als je het dus niet nodig hebt moest je betalen.
    Als je go voet bij stuk houdt, zou ik op zoek gaan naar een flexibelere (zou je ook nog kunnen zeggen, misschien helpt dat)
     
  12. Salsera

    Salsera Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.156
    160
    63
    NULL
    NULL
    Gewoon op zoek gaan naar een andere gastouder waarmee het klikt. Ik werk zelf als gastouder en schrijf de vakanties ook niet door, tenzij ouders hun vakantie te laat doorgeven. Ik kan de gastouder wel begrijpen, want het is wel gelijk veel inkomen wat wegvalt. Vooral als je als ouder in het onderwijs werkt zijn dat natuurlijk wel heel veel weken dat de gastouder geen inkomen heeft. Maar goed, jullie hoeven daar natuurlijk niet mee akkoord te gaan als jullie dat niet zien zitten. Via het landelijk register kinderopvang kan je zelf eventueel zoeken naar een gastouder bij jullie in de buurt of inderdaad gewoon even bij het GOB vragen of er nog een andere gastouder beschikbaar is.
     
  13. Doobie

    Doobie Actief lid

    17 sep 2008
    422
    110
    43
    Vrouw
    Leerkracht
    Betuwe
    dank jullie wel voor de reacties. We gaan het aankaarten bij de go en bij het gob
     
  14. Riejantjuuh

    Riejantjuuh Actief lid

    1 nov 2009
    205
    0
    0
    zorgmuts
    Munt'ndam
    ik werk zelf ook als gastouder en heb verschillende afspraken met ouders..

    de ene betaald wel door en de anderen niet.. nu zou je zeggen das niet eerlijk!!
    maar dit zijn afspraken van beide kanten waar we het allemaal mee eens..
    het gezin wat door betaald heeft 2 kids die hier 45 uur in de week zijn dus als ik dat inkomen 4 weken kwijt ben kan ik mijn huur niet meer betalen en ja daar hebben de ouders ook niks aan.

    de andere gezinnen nemen maar een uur of 10-15 af in de week dus dat is van beide kanten ook flexibel.
     
  15. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Als je gewoon optijd je vakantie of vrije dag doorgeeft hebben wij nooit hoeven te betalen. Dat ze heel de dag hele dag betaald wil hebben op de flexibele dag vind ik dan oké want ze houdt hem toch heel de dag vrij voor jullie. Over die vakanties zou ik het echt niet eens zijn. Dat je de vakanties doorbetaald op het kdv is ook niet altijd waar. Wij betalen op ons Kdv voor 52 wk opvang maar 49 wk en de prijs wordt hier op berekend per maand. We betalen 3wk geen opvang alleen ik merk er weinig van
     
  16. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Ik vraag mij af wat er dan uberhaupt flexibel is aan deze gastouder??
     
  17. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    Kun je niet de totaalprijs van 40 weken opvang berekenen en dat delen door 12 maanden? Zo had ik het afgesproken met de vrouw die onze gastouder zou worden (ging uiteindelijk toch niet door)

    Dan ontvangt zij gewoon het hele jaar salaris. Net zo als ze het bij de bso doen dus.
     

Deel Deze Pagina