Verse fruithap-groentehap combinaties?

Discussie in 'Voeding' gestart door Lucia, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hallo,

    Ik wil voor Alyna verse fruithapjes gaan maken aangezien ze die potjes helemaal niet moet.(ik ook niet trouwens blegh!)
    Voor morgen heb ik appel-mango op het menu staan!
    (heb een babymoov van bebedelice,super ding!)

    Welke combinaties maken jullie?

    Voor groente: dezelfde vraag,wat voor groenten geven jullie je kindjes? ;)

    En dan nog een appelsien/pompelmoes vraagje: mag je die partjes zo in de mixer gooien, of moet dat 'doorzichtig velletje' zeg maar er ook af?


    Alvast bedankt weer! :D
     
  2. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik heb 1 keer sinaasappel gegeven en heb een beetje uitgeperst met liga en banaan gemixt. Viel helemaal verkeerd, omdat mijn dochter niet blij is met zuur fruit (reflux)

    Ik probeer tegenwoordig mixen met banaan te mijden, omdat banaan alles zo zoet maakt. Ook krijgt ze op de opvang meestal banaan.
    Ik maak wel appel/peer, perzik/peer, perzik/appel, perzik/mango enz enz enz
    Ik geef ook wel soorten apart, zoveel mogelijk afwisselen.
    Groente kan je even googelen. Ik geef in principe alles wat ze mag hebben voor haar leeftijd.
     
  3. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Thanx voor je antwoord! :)

    Ik heb Alyna nu verse appel-mango gegeven, maar ze vond het toch niet helemaal toppie...

    Het duurde errug lang en ze spuugde steeds met een vies gezichtje de helft van haar hapje terug. :)

    Blijven proberen maar...
     
  4. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ik doe mango altijd apart, veel lekkerder ;)
    Ik doe altijd mee, hapje voor mama, hmmm!
     
  5. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    sinaasappel (en andere citrusvruchten) worden afgeraden tot 9 maanden, omdat ze soms krampjes kunnen veroorzaken. Je kunt het proberen als je het echt wil geven.Wij zijn begonnen met appel, peer, mango en banaan. In het begin meestal 1 soort tegelijk. Later combínaties, omdat hij toen meer dan 1 vrucht begon te eten. (bijv. appel+halve banaan)

    Qua groente zijn we begonnen met wortels, sperziebonen, bloemkool en broccoli. Eerst puur, later met aardappels erbij/erdoor.. En langzaam opbouwen met andere groenten..
     
  6. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik vind mango ook superlekker! :)
    Maar het smaakte ook echt 100% naar mango, denk dat de verhoudingen niet echt goed zaten, dat het te 'sterk' smaakte ofzo... :)

    Morgen ga ik denk ik iets met meloen proberen...
     
  7. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Vorige keer dat ik Lena groentehapje gaf (bloemkool met nog iets ranzigs) was het huilen, zo erg had ik het nog niet gehoord :D Niet zo gek want wij lusten ook alles behalve gekookte groeten...

    Vandaag heb ik haar een tomaatje gemixt met zwarte olijven (van die laffe relatief zoete olijven) gegeven. Die vindt ze al sinds ze 2 maanden is heerlijk om aan te likken en het hapje ging erin als koek :D Ze zat echt te smullen!

    Ga morgen meloenhapje geven. Misschien met appel uit eigen appelboom.

    En idd wat guppie81 zegt in alles zit bijna banaan, heb liever niet dat ze aan dat smaakje went, dat wordt het zo'n zoetsmoeltje ben ik bang.

    Ze vindt sinaasappel wel heerlijk om aan te likken, maar ik geef het nog niet als echt 'hapje'. Gezien het succes van mijn zelf gemaakte hapje denk ik wel meer zelf te gaan maken! Babietjes eten geven is echt zo leuk als ze je zelf gemaakte brouwsels waarderen!
     
  8. Writer

    Writer Niet meer actief

    hier vaak , meloen,banaan
    meloen perzik
    banaan,pruimen
    appel,banaan
    peer soms , kopen niet zo vaak :)

    ah mango vind hij ook erg lekker ,die geef ik ook apart :D

    groente
    aardappel,wortels,kip
    aardappel,wortel,bloemkool ,rundervlees
    rijst ,vis ,tomaat \
    vis,aardappel,andere groente erbij
    macaroni ,wortel,tomaat ,soms wat andere dingen erbij
    corgette ,aardappel , of met wortel

    sperziebonen vond hij niet te vreten maar moet weer's proberen
    spinazie lukt hij ook niet zo :rolleyes: en broccoli
     
  9. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Tot nu toe in minder dan 4 weken:

    -sperciebonen
    -worteltjes
    -broccoli
    -aubergine
    -courgette
    -tomaat
    -bloemkool
    -aardappel
    -chinese tajer
    -rijst
    -macaroni

    Fruit vindt ze niet echt lekker... Iedere keer maar een paar hapjes. Banaan gaat wel, peer en mango ook, maar ook niet veel.
     
  10. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Had al een paar fruit combinaties geprobeerd, maar geen van allen een groot succes...

    Maar vandaag ging het goed! :D

    Banaan-Nectarine was het en ze heeft bijna heel haar bordje leeggegeten.:D

    Gisteren voor het eerst verse groenten geprobeerd (wortel-bloemkool) maar dat was niet zo'n geweldig succes...Denk dat ik straks maar één soort groenten+aardappel probeer...

    Heeft er iemand trouwens tips om de fruithap wat minder vloeibaar te maken?Het loopt altijd van het lepeltje af...Doe er wel Liga door, maar dat helpt niet echt...

    Bedankt voor jullie antwoorden! :D
     
  11. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Misschien een beetje rijstebloem?
     
  12. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb hier thuis rijstvlokken met vanille, er staat op dat het door de fruithap kan, maar dat ga ik toch maar niet doen...straks wil ze alleen nog fruit met vanille smaak! ;)

    Ik ga morgens eens voor een beetje rijstebloem(naturel) kijken!


    Eten jullie kindjes van vers eten ook minder als van potjes?
    Ik had een aardappel-bloemkool hapje gemaakt en ze leek het erg lekker te vinden, maar toch at ze (veel) minder als van een potje..;
     
  13. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Misschien inderdaad maar beter dat je er normale rijstebloem in doet!

    Wat ze van groentepotjes hier vindt weet ik niet, ik geef alleen vers! Fruit, vers of uit een potje, vindt ze niks!
     
  14. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    C at met 6 maanden liever vers dan potje ;)
    Het eerste wat hij kreeg was wortel. Eerst 2 dagen vers. 1e dag 100 gram, 2e dag 130 gram. Op dag nr3 een klein potje, wat net over de helft al genoeg was..
    En hij heeft nu nog steeds de voorkeur naar vers..
     
  15. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Joepie!

    Zowel vandaag als gisteren heeft ze 150g fruit op! :D

    Van de groenten eet ze nog niet zoveel, maar ik ben toch al heel tevreden! ;)

    Straks Courgette-aardappel! :D
     
  16. Euhmzz

    Euhmzz Actief lid

    14 jun 2007
    465
    0
    0
    Ben met mijn zoontje pas met fruitpap bezig, maar blijkbaar eet hij toch wel heel veel als ik dit vergelijk :).
    Ik maak vanalles, meestal 2 soorten fruit met vers sinaasappelsap (hij heeft absoluut geen krampjes hiervan) en meestal is dit 200-250g en hij eet dit helemaal op!
    Groente beginnen we hier pas binnen een aantal weken mee, dus dat is nog afwachten.
     
  17. Suzanne75

    Suzanne75 Fanatiek lid

    8 mrt 2007
    1.662
    0
    0
    Ik mix geen fruit of groente door elkaar. Ik pak gewoon elke dag een ander stuk fruit. Zo eten wij het zelf ook. Ik geef appel, peer, meloen, kersen, nectarine, frambozen of af en toe banaan.
    In het begin gaf ik gewoon 1 soort groente per dag, intussen geef ik al een tijdje maaltijden. Bijvoorbeeld spinazie met een aardappeltje en een half eitje, pasta met tomaat en courgette, rijst met tomaat en courgette, spercieboontjes met een aardappeltje etc. Kijk eens op www.keukenkikker.nl, daar staan makkelijke gerechten op om zelf te maken.
     
  18. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hmm we zitten nu een dikke week (ofzo) op dit schema, maar ben toch niet echt happy...

    9 uur : fles
    12 uur : fruit
    15 uur: fles
    18: groenten
    21:fles

    Ze heeft heel veel moeite met de fruit en groentehap,de eerste paar hapjes gaan goed, maar daarna lijkt het wel of ze al genoeg heeft...Ze eet als ik geluk heb 100g, maar dat duurt bijna een uur...ze wordt dan wel sneller onrustig omdat ze honger heeft, dus bijvoorbeeld flesje van 15uur gaat heel goed op, maar dan weer hetzelfde probleem met de groenten...Potjes, vers, maakt niet uit...Het lijkt erop dat het te 'dicht' op mekaar zit allemaal, na 3uurtjes heeft ze gewoon nog geen honger!Maarja ik moet het in 12uur proppen want ze slaapt de klok rond...Eerst hadden we dit schema en dat ging super!

    9 uur: fles (210+7)
    13 uur: half fruithapje(125g)+flesje (90+3)
    17 uur: groenten (200g)
    21 uur: fles (240+8)

    Maar ik ben bang dat ze dan niet genoeg fruit/melk binnenkrijgt...minimum is 600cc toch?

    Pfff moeilijk...iemand suggesties?:)
     
  19. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Grappig, de hele tijd vond ze het wel lekker en interessant, groenten en fruit. Maar sinds vandaag eet ze echt. Zo van hap - slik - weg.

    Vandaag lekker mineola met ligakoekje op. Nomnomnom! Iets minder scherp dan sinaasappel.

    Morgen wil ik iets van aubergine of courgette proberen. Heb het idee dat dat er beter in gaat dan bloemkool :D Serieus, daar moest ze zo van huilen!

    Doen jullie altijd alles eerst koken of geven jullie het ook gewoon rauw?
     
  20. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik kook (stoom eigenlijk) alle groenten en aardappels eerst, fruit niet behalve appels&peren.;)
     

Deel Deze Pagina