Verslaafd aan xylometazoline

Discussie in 'De lounge' gestart door Lisa280887, 10 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Hallo allemaal,

    Ik weet het, heel erg, maar ik ben verslaafd aan xylometazoline neusspray. Al een hele tijd. Ik weet hoe slecht het kan zijn en hoeveel het kan aanrichten dus ik wil stoppen. Ik vind het erg moeilijk, ook omdat de spray wel helpt bij mn ernstige hooikoorts e.d. Spray van de huisarts werkt niet bij mij. Ik heb wel allergiemedicatie maar deze werken niet afdoende. Mn hooikoorts is te heftig.

    Ik ben inmiddels overgestapt op de kindervariant, 0,5 mg/ml ipv 1. Ik probeer nu ook de tijd tussen het sprayen door te rekken, zodat ik steeds minder hoef te sprayen.

    Ik merk gewoon dat ik dat laatste ‘zetje’ nodig heb om echt te kunnen stoppen. Heeft iemand tips hiervoor? Ervaringen?

    Alvast bedankt!
     
  2. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik heb 2 vriendinnen met precies dezelfde verslaving. Tenminste had, want het is er nu nog maar 1. De andere is zelf gestopt. Toen het flesje leeg was geen nieuwe meer gekocht. Het heeft bij haar ruim 9 maanden geduurt voordat ze van haar chronische verkoudheid (wat eigenlijk geirriteerd neusslijmvlies door de spray was) af was. Het is best een ernstig probleem! Heb je het al met je huisarts besproken?
     
    Fennec, MotherOfAnAngel en missym vinden dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Oh wat bizar lang! Nee nog niet besproken met mijn huisarts... ik zie dat meer als allerlaatste redmiddel voor als het op eigen kracht niet meer lukt.

    Op internet lees je wel tips als: per neusgat afkicken of indd ineens stoppen. Maar ik vraag mij af wat nou echt werkt
     
  4. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Elke keer als je spuit het flesje bijvullen met water. Zo verdun je het steeds meer en spuit je uiteindelijk alleen nog maar water in je neus.
     
    Kerstster, Lovelive3, MaMa en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Oh dat zou een goeie zijn! De flesjes van kruidvat kan je alleen niet openmaken... hoe heb je dat gedaan?
     
  6. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Hier jeeft het ook wel heel erg lang geduurd. Wat voor mij goed hielp was 1neusgat doen en de andere laten, maar uiteindelijk moet je er toch doorheen. Voor mij waren de nachten killing en soms is mijn neus 's nachts alsnog dicht. Het is ook ff doorbijten.
     
    owly en Lisa280887 vinden dit leuk.
  7. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik had een glazen flesje (volgens mij van Service Apotheek, maar weet ik niet zeker), die wel open kon.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  8. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Je hebt hier natuurlijk niks aan maar.. Ik had hier nog nooit van gehoord... wat erg! Sterkte. Ik wou dat ik advies kon geven maar ik kan me voorstellen dat dit niet hetzelfde werkt als roken. Ik hoop dat het snel beter gaat!
     
    Syane en Lisa280887 vinden dit leuk.
  9. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    Ja hier na een jaar of 10 gestopt laatst, eerst 1 neusgat en dan de andere. Was even vervelend maar nu is het denk ik een week of 6 geleden en alles is gewoon open.
    Ga het echt nooit meer gebruiken, kreeg er echt last van, allergische reacties werden alleen maar versterkt.
     
    owly en Lisa280887 vinden dit leuk.
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Werkt dat hetzelfde als Flixonase?

    Ik heb dat een jaar moeten gebruiken en toen ik stopte ging de boel dichter zitten. Met best wel wat hoofdpijn als gevolg. Ik ben zo goed als gestopt voor het op was. Als de hoofdpijn te erg word gebruik ik wat voor het slapen gaan. Af en toe spoel ik mijn holtes met zout water, maar niet te vaak ander droogt het helemaal uit. Beetje bij beetje word het minder, maar het duurt nog best lang.

    Mocht het een beetje hetzelfde zijn zou ik beginnen met het alleen te gebruiken voor het slapen gaan. Als je goed slaapt kan je meer hebben.

    p.s. in huis kan je ook dingen doen om je neus minder te prikkelen. Zoals zorgen dat je kussen/dekbed vaker gewassen word met een neutraal wasmiddel en stof dweilen ipv stofzuigen.
     
  11. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Flixonase is totaal wat anders. Is een ontstekingremmend middel en dus logisch dat toen je daarmee stopte de boel weer dicht kwam te zitten. Flixonase mag je gewoon chronisch gebruiken. Daarmee maak je je slijmvliezen niet kapot, wat xylometaxoline wel doet.

    Heel toevallig zit ik met hetzelfde euvel. Ik gebruikte xylo wel alleen voor de nacht. Sinds maandag spray ik alleen nog maar mn linkerneusgat. Ik slaap meestal op mn linker zij en zo blijft rechts toch nog ietsie open. Zo gauw ik op mn rechterzij ga liggen, gaat dat neusgat wel dicht. Ik ben bang dat het maanden duurt voor dat niet meer is. Tot die tijd spray ik maar alleen links en daarna hopelijk helemaal zonder. Wel al jaren de kinderdosering.
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Flixonase mag je officieel wel chronisch gebruiken. Maar mijn ervaring is toch dat als je stopt de hele boel opdroogt en de hoofdpijn niet te harden is. In die zin is er niet zomaar te stoppen met het middel. Het zou mij niks verbazen als er een moment komt waarop het toch verslavend blijkt te zijn. De sleutel blijft toch het afbouwen. Hoe minder je de boel prikkelt hoe beter het hersteld. Ik ben geopereerd en toch gaat de boel door prikkels (denk ik) erger ontsteken.

    Misschien is het een goed idee om even met de huisarts aan tafel te gaan zitten. Misschien zijn er andere sprays die een gelijkwaardige werking hebben en wat milder zijn. Misschien dat er iets anders voor te schrijven is als tussenstap.
     
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik reageerde vooral op je post omdat ik het logisch vind dat als je stopt met flixonase, je die klachten kreeg. Flixonase is bedoeld om die klachten dus niet te hebben.

    Ik heb zelf al verschillende van dat soort neussprays geprobeerd, zonder effect. Ik heb overdag ook geen dichte neus gelukkig, alleen de nachten. Zo gauw ik ga liggen, zwelt alles op en zit het dicht. Ik hou dus met de xylo dat is stand. Dus ik ga er vanuit dat als ik daarmee stop, uiteindelijk mn neus 's nachts ook niet dichtzit.
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Zou er iets in jouw bed (of slaapkamer) kunnen zijn wat een reactie op wekt of misschien een deel wat binnen door de verandering van houding dicht gaat zitten?

    Ben je al eens bij een KNO arts geweest?
     
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, ben ik inderdaad geweest en die zei dus dat doordat ik ga liggen het dan opzwelt. En dat ie al wel kon zien dat standaard dus alles al meer opfezwollen is. Advies: stoppen en dan komt het wel goed.
    Heb overal 's nachts dat mn neus dicht gaat zitten trouwens, niet alleen in mn eigen bed.
    Ik was er maandag zo ineens klaar mee met die troep in mn neus, haha. Hopelijk kom ik er vanaf.
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Hopelijk kom je er snel van af :)
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  17. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    Ah dat is wel de key, je moet er echt klaar mee zijn om er klaar voor te zijn. Het is mij achteraf echt 100% meegevallen...
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  18. steenbokje

    steenbokje Fanatiek lid

    24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Mijn man is ook heel lang verslaafd geweest. De truc met water werkt en ook per neusgat afkicken. Hij heeft 2x moeten afkicken. Maar nu al heel lang neusspray vrij!
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  19. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hopelijk bij mij ook. Echt maf, want toen ik zwanger was, heb ik maanden zonder gedaan. Ik weet alleen niet meer of ik uiteindelijk een minder dichte neus had 's nachts. Ben toch weer begonnen helaas daarna.
     
  20. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.497
    24.372
    113
    Bij mij werkt per neusgat stoppen het beste. Duurde ca. 2 wkn per neusgat en daarna ging het prima. En verder heb ik nog wel eens een verstopte neus tussendoor (‘s nacht) en dan helpt om op de tegenovergestelde zij te gaan liggen (dus linker neusgat verstopt, dan op rechterzij gaan liggen) en dan gaat het vanzelf weer open. Had ik ooit een keer gelezen op internet en werkte nog ook. Maar pas als je langgenoeg gestopt bent met de neusspray natuurlijk.
     
    MotherOfAnAngel en Lisa280887 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina