Verwachtingen in kraamtijd

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Hatsie, 5 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Hallo medemama's,

    Ik was even benieuwd: hoe 'gedragen' jullie je in de kraamtijd? Bij de andere drie had ik behoorlijk last van de verwachtingen van anderen: hoelang 'mag' je boven blijven, wanneer 'moet' je op, 'mag' je blijslapen wanneer je wilt, kun je een grens stellen aan visite, zeker de eerste dagen (eerste dag hadden we één keer 20 man over de vloer...)? Ik wil dit keer eigenlijk zoveel mogelijk rust pakken om dit kleintje goed te leren kennen en na de kraamtijd mijn viertal te kunnen verzorgen (manlief maakt ivm werk enorm lange dagen en de nachten doe ik eigenlijk ook alleen). Ik heb eigenlijk niet veel zin om veel energie aan dat soort getob kwijt te zijn maar weet dus niet zo goed hoe ik nonchalant kan zijn in wat ik zelf wil.

    Het andere is: hoe deden jullie het met kids halen en brengen? Regel je dan vrienden of deed manlief het? Kraamzorg niet toch?

    Bedankt alvast!
     
  2. Aardbeitjes

    Aardbeitjes Bekend lid

    24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Hey, ik deed vooral lekker wat ik wilde :) Heb niet boven in bed gelegen, dat vond ik onzin. Voelde me prima dus liep gewoon rond. Ik sliep s middags, dat raadde de kraamhulp wel aan. Was ook wel even fijn dan.
    Bezoek hebben we pas na enkele weken gepland. Behalve directe familie natuurlijk. Ik zou het zeker doseren.

    Als nr 2 er is zal mijn man nr 1 brengen en halen. Mits ik mij weer snel oke voel, dan kan ik ook wel eens gaan.
    Succes!
     
    Hatsie vindt dit leuk.
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier komt kindje nmr 1 maar heb wel al besproken met man én bij intake kraamzorg dat we maar 1 visite per dag willen.
    Daarnaast doen wij de geboortekaartjes pas in/na de 2de week op de bus.

    Wat familie of kennisen daarvan vinden zal me echt worst wezen. En wie zn muil er negatief over open trekt hoef ik ook niet meer te zien daarna.
    (Ben nogal kort door de bocht mss maar mijn grenzen zijn me heilig)
     
    XmoonlightX, jeshh en Bloem2310 vinden dit leuk.
  4. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Hahaha geweldig Panter, mag ik een beetje van jou?
     
    Kristientje vindt dit leuk.
  5. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik had dit keer een kraamplan gemaakt (bij eerste heftige kraamtijd gehad) Maar goed dingen die ik had opgenomen waren: kraamweek voornamelijk boven in bed blijven. Geen kraamvisite savonds de eerste 3 weken en als het beter ging evt wel maar dan besluiten. Smiddags 1-2 uur slapen, Alles op afspraak en niet langer dan een uur visite. Ook met kraamzorg besproken en eigenlijk ging het heel goed top tijd gehad. Uiteindelijk ben ik alleen dag 3 naar beneden gegaan want ik vond het boven wel hel saai haha. Maar ik heb geen kraamvisite avonds gehad alles kwam gedoseerd en op afspraak, fr kraamzorg "stuurde" ze weg na een uur en ik ging elke middag liggen terwijl de kraamzorg baby en oudste beneden had.

    Halen brengen heeft mijn man gedaan overigens
     
    MiaMaria vindt dit leuk.
  6. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Altijd!

    Je kunt ook kraamzorg vragen je hierin te ondersteunen. Door bijv bezoek in te perken qua aantal in het belang van jou en de baby. Of na half uur te zeggen dat jullie moeten rusten en ze verzoeken te gaan. Dan heb je wat back up.

    En weet je....het is jouw leven en jouw gezin. Zeer zeker dat je zelf mag bepalen wat je wel en niet wilt of kunt.

    Die eerste tijd met baby is zó intensief. ..je niet druk maken om wat anderen vinden!
     
    Lumihiutale vindt dit leuk.
  7. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Dat klinkt goed zeg! Zo zou ik het ook wel willen. Ik heb een familie van bikkels en ook mijn man is zo, maar ik heb zelf best wel rustig nodig. Voel me dan een zeur maar goed om te lezen dat er meer zijn die rust bewust inbouwen! Dank!
     
  8. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Dankje! Ja, dat is een goede, van die kraamzorg.
     
  9. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    #9 bozoe, 5 sep 2017
    Laatst bewerkt: 5 sep 2017
    Hier een helse kraamweek gehad dus of je echt iets aan mijn verhaal hebt weet ik niet maar bewaak vooral je eigen grenzen. Dat is de enige tip die ik voor je heb.

    Ik stond de avond dat ik thuiskwam vanuit het ziekenhuis nog de afwas te doen die de kraamverzorgster had achtergelaten en met wasmanden te slepen omdat zij te druk was met hele verhalen te vertellen over andere gezinnen in plaats van schoonmaken of mij verzorgen. Ik heb echt elke avond mezelf in slaap gehuild hopend dat ze de volgende dag niet langs zou komen. Geen 1 dag ontbijt gehad op bed of een broodje tussen de middag. Dus ik was vrij actief in mijn kraamweek. Ben 4 dagen na de bevalling zelf naar het winkelcentrum gegaan om boodschappen te doen. Ik moest echt weg van dat mens:|
    Ik kan er nu wel een beetje om lachen maar echt wat was dat verschrikkelijk.
     
  10. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja weet je ik ben ook zo maar dat eiste dus echt z'n tol bij de eerste. Ik wilde geen nee zeggen want ja leuk toch dat ze komen kijken? Even er doorheen. Prima joh eet maar mee blijf maar hangen, oh kom je om 21.00 ipc 1930 ja tuurlijk prima. Nou ik was (niet alleen daarom hoor het was een huilbaby) een wrak. Later met coach over gehad en die zei ook ja maar wat wil JIJ? Nou en dat werd mijn kraamplan. Mijn man en kraamzorg stonden erachter et voila. Overigens ook gewoon gezegd tegen mensen en niemand heeft moeilijk gedaan. En als ik het wel lastig vond liet ik m'n man het afhandelen haha.
     
  11. patje20

    patje20 Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Emmeloord
    Ik had het geluk in de zomervakantie te bevallen dus geen problemen met brengen en halen van de jongens. Ze gingen lekker naar buiten om te spelen en kwamen alleen voor een broodje of drinken binnen. Mijn man is 3 weken thuis geweest en heeft veel opgevangen.
    Heb de kraamweek bewust mijn rust gepakt, smiddags uurtje slapen, weinig bezoek, laat de kaartjes versturen enz. Dit ook met de zuster afgesproken, ze was niet streng maar wees me er wel op. En heb zelf mijn grenzen bewaakt, wat een ander dacht moesten zij weten, de drukte komt na de kraamweek weer.
     
    Hatsie vindt dit leuk.
  12. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Klinkt herkenbaar. Mijn man zei ook steeds: ach, dat kan toch best, etc. Maar op een gegeven moment werkt het niet. Ik ga je tip denk ik opvolgen. KRaamplan, check!
     
  13. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn 2e kindje overleed na de geboorte, dus ik was bij mijn 3e kindje echt bang dat ik emotioneel in een gat zou vallen. Wij hadden dus hele duidelijke afspraken gemaakt: alleen bezoek op afspraak, niet meer dan 2 tegelijk, lukt het niet dan belt ML de hele reut weer af of stuurt de kraamzorg ze naar huis. Hier dus ook de kraamzorg in betrokken. Uiteindelijk ging het heel goed, was ik ongelooflijk trots op mijn levende baby en wilde hem wel aan de hele wereld showen, maar was wel heel blij dat we het zo gedoseerd hebben.
    1x hebben we `s avonds bezoek gehad en meer tegelijk maar mensen die dichtbij staan en waar we veel steun van ondervonden.
    Wij deden ook alleen bezoek in de ochtend, zodat we `s middags tijd hadden voor onze zoon die het emotioneel ook zwaar had en ADHD heeft.
    ML was de hele kraamweek thuis (was eerst niet de bedoeling) en heeft de oudste dus heen en weer naar school en therapie gebracht.

    De eerste week ben ik alleen met het avondeten beneden geweest, de fysio had geadviseerd om niet vaker dan 1x per dag de trap te nemen vanwege BI. Verder dus vooral op bed geweest. De kraamzorg gaf aan dat dat ook hielp om visite niet te lang te laten blijven.

    Wij hadden het op het kaartje gezet dat we alleen bezoek na een telefoontje wensten.
     
  14. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Wow, wat heftig zeg. Snap wel dat je dan helemaal bewust nadenkt over de kraamtijd!
     
  15. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Dit is ook zo ongeveer zoals ik het deed. Het allerbelangrijkst is dat jullie als gezin en dan met name jij een fijne kraamtijd hebt, waarin je tot rust kunt komen en waarin jullie genieten van je nieuwe baby en gezin.
    En als anderen uit je omgeving daar andere verwachtingen bij hebben, dan is dat hun 'probleem'.
    Geniet ervan! :)
     
  16. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik deed wat ik wilde.
    Na een week pas geboortekaartjes verstuurd, dus heeeerlijk rust gehad.
    Ik ben geen type die een dag lang in bed kan blijven liggen, dus ik zat gewoon in de huiskamer en rommelde wat in huis en was wat aan het werk.
    In de middag stuurde de Kraamzorg mij even naar bed voor een uurtje en dat was het...
    Binnen een week liep ik weer buiten.
     
  17. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Dat wil ik dus wel duidelijk afspreken met de kraamzorg: dat ze niet uit goede bedoelingen de baby bij me weghaalt. Die blijft bij mij, ook als ik wil slapen in de middag. Ik heb daar slechte ervaringen mee met mijn oudste. Die had de kraamzorg een uur laten huilen (kreeg hem niet stil) wrs. omdat hij gewoon honger had of bij mama wilde zijn, maar mama lag op bed dus hij mocht niet... Dat gebeurt me dus geen 2e keer. Baby blijft ten alle tijde bij mij.
     
  18. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja ik had juist de ervaring dat ik bij de eerste nooit kon bijslapen (huilbaby) dus dat dit fijn was geweest. Maat nu gaf ik ook flesvoeding dus kon ze ook fles geven mocht het uitkomen (niet gebeurd) Ik kon daardoor echt even diep slapen zonder gebrabbel of geluidjes vd baby of dat hij toch even uur huilde waardoor mijn slaaptijd weer voorbij ging...
     
  19. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hier alleen afgesproken dat de kraamhulp mij remt. Ik ben idd zo'n type, die toch ff gaat opruimen, poetsen enz. Maar dat ik een kraamhulp wil, dat sensitief aanvoelt, adviseert, maar zich niet bemoeid.

    Verder geen verwachtingen rondom bezoek. Mijn idee is ook dat je dit niet kan plannen. Je merkt vanzelf wel waar je behoefte aan hebt. Hier wel behoefte aan openhuis beleid voor mijn dierbaren.

    Maar als je idd wat minder ruggengraat hebt, kan je met je man en kraamhulp bespreken, dat je meer rust wilt?

    Mijn doel, vooral lekker genieten, in bed met mijn liefdes! Bij de eerste ruim 6 weken in zkh gezeten. Mijn kraambed was een kruk, op de ic naast het ecmo bedje van mijn dochter.
    Dus mensen weten dat we nu verloren kraamtijd bij deze gaan inhalen :)

    Wel pittig heel 4 kids en een hard werkende man! Neemt hij wel extra dagen op naast de betaalde 2 vrije dagen? Krijg je wel hulp van jullie ouders en/of zussen/broers/vriendinnen?
     
  20. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Ik mag toch aannemen dat je een klacht hebt ingediend?
     

Deel Deze Pagina