Vis eten tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 21 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minniemouse1974

    Minniemouse1974 Fanatiek lid

    14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik heb even een vraagje.

    Wie eet er vis tijdens de zwangerschap en welke vis?

    Ik durf namelijk niet. Maar het schijnt goed te zijn. Maar welke vis precies dan? Lekkerbekje? Kibbeling? Haring?

    Alvast bedankt voor je reactie.
     
  2. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Vind ik ook lastig. Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten: in de app waar ik normaal mijn info uit haal stond bijvoorbeeld dat je zonder problemen makreel mag eten, maar nu kwam ik in de informatiefolder van de verloskundige weer tegen dat gerookte makreel weer niet mag. Dat stond er in die app niet bij.. helaas had ik het toen al op. Vanaf nu dus niet meer.

    Wat ik begrepen heb is dat het belangrijk is om vette vis te eten maar hij moet dan wel goed doorbakken zijn. Bijvoorbeeld dus zalm of makreel. Roofvis zoals tonijn en haai mag niet. Tonijn uit blik weer wel. En rauwe vis zoals haring of op sushi mag helaas niet.. die mis ik nu al haha.

    Zoiets geloof ik. Ik denk dat ik het dus maar hou op gebakken zalm want dan weet ik zeker dat ik goed zit :p
     
    Minniemouse1974 vindt dit leuk.
  3. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ik heb al weken zoveel zin in een lekker visje. Maar zelfde hier, lees overal zoveel tegenstrijdige informatie. Dat ik dan toch liever het zekere voor het onzekere neem. :cry:

    Zo las ik ergens dat “verse” haring, dus echt uit het vat dan wel weer mag.
     
    Minniemouse1974 vindt dit leuk.
  4. Minniemouse1974

    Minniemouse1974 Fanatiek lid

    14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik durf ivm die tegenstrijdige berichten daarom ook geen vis te eten...
     
  5. HvO

    HvO Niet meer actief

    Zo stom he! Want vooral vette vis schijnt heel erg goed te zijn tijdens de zwangerschap. :eek:
     
    Minniemouse1974 vindt dit leuk.
  6. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Kibbeling/lekkerbek is gefrituurd dus dat mag sowieso. Tonijnsalade at ik twee keer per week. Zit kwik in en dat mag je niet teveel maar twee keer per week een salade kan prima. Mijn collega had echt een haringcraving tijdens haar zwangerschap, elke week naar de viskraam en ze werkte er twee weg.

    Er mag dus juist heel veel!
     
    Nescio, Be Happy en Minniemouse1974 vinden dit leuk.
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Kibbeling e.d. Mag inderdaad sowieso. Alle gebakken vis ook dus als je zelf een stuk zalm bakt is prima.
    Met roofvissen opletten (tonijn, snoekbaars e.d.) met mate, 2x per week. Tonijn uit blik kan wel (is jonge tonijn en bevat dus weinig kwik).
    Eigenlijk alle warme vis is verder prima.

    Enige waar je mee op moet letten is rauwe en vacuum verpakte vis. Dus gerookte makreel vers bij de visboer: prima. Gerookte vis uit de supermarkt dus niet.
    Voor de zekerheid kun je aanhouden dat je alleen gebakken vissoorten eet, dan zit je altijd goed. Als jij zeker weet dat je rauwe vis zoals haring goed vers is, kan dat ook prima. Ik zou zelf geen maatjesharing nemen maar gewone verse haring kan prima.

    Edit: vind net dit overzichtje https://www.mamaenzo.nl/zwanger/voedingswijzer/vis
     
    Be Happy vindt dit leuk.
  8. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Wat er hierboven al gezegd is, en daarbij: alles met mate. Als je niet elke dag (dezelfde) vis eet, maar bijvoorbeeld 2-3x per week, en dan verschillende soorten, zit je hartstikke prima.
    Ik kan het zelf deze hele zwangerschap niet ruiken, vis. Maar gek genoeg lust ik het wel gewoon graag. Zolang ik er niet bij ben als het klaargemaakt word, is het prima. :roflmao:
    Edit: en nu heb ik zin in een haring :rolleyes:
     
    Minniemouse1974 vindt dit leuk.
  9. Minniemouse1974

    Minniemouse1974 Fanatiek lid

    14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Een lekkerbekje / kibbeling van de markt zou dus moeten kunnen?
    Ben echt bang ivm hygiene enzo.
    Een visboer hebben we niet in ons dorp.
     
  10. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Kibbeling kan sowieso altijd ja
     
    Minniemouse1974 vindt dit leuk.
  11. papillons

    papillons Fanatiek lid

    6 aug 2014
    1.022
    159
    63
    Een haring kun je ook best eten. Al zou ik dan wel de haring van de markt/visboer nemen en niet van de supermarkt.

    Een haring ligt lekker zout te pekelen in het vat voordat deze wordt geconsumeerd. En bacteriën houden daar niet zo van. Die kunnen niet overleven als de zoutgehalte hoger is dan 3%. Dit geldt overigens ook voor salami's etc ;)
     
    Be Happy, kleinepien en Minniemouse1974 vinden dit leuk.
  12. Minniemouse1974

    Minniemouse1974 Fanatiek lid

    14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    O dat wist ik niet.
    Weer wat geleerd!:)
     
  13. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Welke vis mag je wel eten tijdens je zwangerschap?
    Gelukkig mag je veel soorten vis wel gewoon eten als je zwanger bent. Je kan de volgende vis zonder zorgen eten: garnalen, verse of zure haring, kabeljauw, krab, kreeft, gewone makreel, mosselen indien vers en hygiënisch verwerkt, schelvis, schol, tonijn uit blik (bevat minder kwik), zalm uit blik en verse zalm.

    Het is goed om (goed doorbakken) vette vis te eten, zoals makreel, forel, sardientjes, zeewolf, zeeduivel en zalm. Het liefst één tot twee keer per week. Vette vis bevat cervonzuur, een belangrijke bouwsteen voor de hersenen en het netvlies van je baby.

    Essentiële vetzuren zoals linolzuur en alfa-linoleenzuur spelen een cruciale rol bij de hersenontwikkeling die vooral tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap en tijdens de eerste levensjaren plaatsvindt. Deze vetzuren kunnen niet in het lichaam aangemaakt worden en moeten dus via de voeding opgenomen worden.

    Alfa-linoleenzuur (n-3 vetzuur) wordt in het moederlichaam omgezet tot cervonzuur, één van de belangrijkste bouwstenen van de hersencellen. Uit een Nederlandse studie bij zwangere vrouwen blijkt dat het evenwicht tussen de inname van linolzuur en alfa-linoleenzuur niet in balans is, vermoedelijk omwille van een te geringe inname van alfa-linoleenzuur. Of dit gevolgen heeft voor de latere ontwikkeling van het kind moet nog verder onderzocht worden. Intussen wordt aangeraden om meer alfa-linoleenzuur op te nemen via groene groenten (vooral postelein), lijnzaad, lijnzaad- en raapzaadolie (alfa-linoleenzuur) en vette vis (cervonzuur).

    Vette vis tijdens je zwangerschap
    Vette vis, zoals makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, ansjovis en forel, is heel gezond. Het is goed om te eten vanwege gezonde vetten, maar eet het als je zwanger bent niet vaker dan twee keer per week, in verband met dioxines (schadelijke stoffen die in alle vis voorkomen). Verhit vette vis altijd door en door. Rauwe haring (Hollandse Nieuwe) kun je ook eten, maar alleen als deze echt vers is. Dat houdt is dat hij schoongemaakt is en niet te lang wordt bewaard. Dit geldt ook voor zure haring, maatjesharing en zoute haring.
     
  14. Minniemouse1974

    Minniemouse1974 Fanatiek lid

    14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik denk aan een lekkerbekje.
    Die is goed doorbakken en hopelijk hygienisch.
    Valt dit ook onder de goede vette vis?
     
  15. HvO

    HvO Niet meer actief

    Zullen we gewoon doen alsof voor een keer? :rolleyes:

    Heb er zo zin in :cry::o:
     
  16. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Als je daar trek in hebt, dan eet je dat toch gewoon! Wat maken jullie het jezelf moeilijk zeg... Ja, een lekkerbekje mag je gewoon eten.
     
    Bootcamp babe vindt dit leuk.
  17. HvO

    HvO Niet meer actief

    #17 HvO, 22 feb 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 feb 2018
    Het was van mij meer grappend bedoeld om het voor een keer te zien als gezonde vette vis. :roflmao:

    Aangezien met gezonde vette vis normaal gesproken geen gefrituurde vis wordt bedoeld. :|
     
    Mythique vindt dit leuk.
  18. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Nee, gefrituurd is inderdaad niet zo gezond...:rolleyes: maar wel lekker!
     
  19. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Ik eet bijna wekelijks 2 haringen , heerlijk
    Haal ze altijd bij de visboer.

    Ook kibbeling en lekkerbek eet ik gewoon
     
  20. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    :cry:hou nou op over die haringen! Ik moet nog 2 dagen kwijlend wachten tot de visboer in het dorp is! :roflmao::roflmao::roflmao:
     

Deel Deze Pagina