e-reader vraagjes

Discussie in 'De lounge' gestart door nijntje1983, 3 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nijntje1983

    nijntje1983 Fanatiek lid

    21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    ik zit erover te denken om een e-reader te gaan kopen, maar heb nog een aantal vraagjes. Misschien is er hier iemand die me antwoord kan geven:D

    Hoe zit het met het 'kopieren' van boeken. Mijn man en ik lezen meestal hetzelfde genre. Met papieren boeken leen je dat dus van elkaar, maar met een e-book is het niet handig om je e-reader uit te lenen. Kun je dan ook op bijv. de i-pad en de e-reader het boek te zetten?

    Ik lees dat er boeken zijn met verschillende formaten zijn (e-pub enz). Ik lees voornamelijk nederlandstalig, welke kan ik dat het beste nemen.

    Zijn er al veel nederlandstalige boeken op de markt? Of valt het je tegen?

    welke e-reader heb jij en zou je hem aanraden?
    Gebruik je hem vaak? of ligt ie in de kast stof te vangen.
     
  2. Wallie1978

    Wallie1978 Actief lid

    27 okt 2009
    292
    0
    0
    Gelderland
    Ik heb zelf een sony ereader. Vind het scherm erg fijn. Kun je ook lekker mee buiten in de zon zitten lezen. Als het donker is moet je er wel een lampje bij aan hebben. Het scherm is dus niet verlicht.

    Ik gebruik hem echt ontzettend veel. Als ie stuk is wil ik ook gelijk een nieuwe.

    Er zijn ontzettend veel nederlands e boeken op de markt. Kijk maar eens bij bol. De nieuwste boeken verschijnen ook bijna allemaal in epub formaat.

    Volgens mij kun je wel een boek op 2 readers zetten als je hem gekocht hebt. Maar dat weet ik niet zeker. (hier maar 1 in huis)
     
  3. Prins03

    Prins03 Fanatiek lid

    13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik gebruik mijn tablet als e-reader. Bevalt erg goed. Ik gebruik alleen epub bestanden. Ik heb ze gewoon als een bestand op mijn computer staan en kan ze dus op zoveel e-readers/tablets zetten als ik wil..
     
  4. pien25

    pien25 Fanatiek lid

    2 dec 2008
    1.272
    0
    0
    Hier ook een Sony ereader in huis, ik zou niet meer zonder kunnen. Goede boeken zijn er genoeg te vinden!
    Ik lees zowel op de ipad als op de ereader dus je kunt je boeken wel op meerdere apparaten zetten!
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm ik heb een kobo touch... En ik moet zeggen het is mijn grote liefde.
    En toen ik vandeweek bij manlief opperde waarom hij geen ereader aan zou schaffen een keer.... Wilde hij eigenlijk gewoon dezelfde als ik heb.
    Maar er zijn ook andere hele populaire merken... Ik zie in het OV. ook veel ereaders van Sony en Bebook voorbij komen.
    En waren die 3 jaar geleden nog behoorlijk prijzig... Tegenwoordig ontloopt het elkaar niet zo heel erg. (Ik kocht geen Sony omdat ze toen nog 400€ waren en de kobo was 120..)
    Nu heb je tussen de 100 en 150 gewoon meer dan genoeg keuze.

    In principe kun je even opzoeken wat voor scherm je graag zou willen... Maar op zich werken alle eInk schermen gewoon goed.
    Alleen de nieuwe zijn net iets helderder... Maar mijne oogst nog steeds vaak lof van mensen die weleens willen zien hoe het is... En die is alweer 3 jaar oud inmiddels :)

    En even bedenken waar je het meest leest... Er zijn modellen met leeslampjes erin... Handig als je graag in bed leest :)

    En verder zou ik gewoon naar de winkel gaan... Kijken wat het best in de hand ligt... Of je met of zonder knopjes wil. En als je knopjes wil... Of ze op de juiste plek zitten.
    Dat is puur persoonlijke voorkeur en toch belangrijk voor iets dat je over het algemeen vast houdt als je het gebruikt :)

    Wat betreft kopiëren.... Met legale boeken kun dat meestal niet.
    Daar zijn ze tegen beveiligd. Al kun je sommige op 2 apparaten lezen... ze zijn niet onebperkt te kopieren. Epubs is net als mp3tjes voor muziek.
    Het is niet legaal maar je kunt ze wel overal downloaden en zelf ook kopiëren.
    Ook Nederlandse boeken. En je zult zien.. Zodra mensen weten dat je een ereader hebt... Blijkt ineens iedereen USB-sticks met boeken te hebben :)
     
  6. nijntje1983

    nijntje1983 Fanatiek lid

    21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    ah fijn! man heeft nl een ipad, dus dat zou voor ons beide dan heel veel boeken slepen gaan schelen, haha.
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    E hoe dat met andere merken zit weet ik niet..

    Maar kobo heeft een iPad-app...
    Als je daarop inlogt met je kobo-account (dezelfde als op je ereader dus!)
    Kun je de boeken die je bij kobo kocht gewoon op je iPad lezen.
    Volledig automagisch :)
     
  8. nijntje1983

    nijntje1983 Fanatiek lid

    21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen

    maar bij de boekenzaak verkopen ze toch ook e-pub. Die kun je dan wel kopieren?

    Ik zag dat je bij sony je e-reader moet registreren en dan kun je dus boeken kopen en komt er een beveiliging op. Zo kun je ze dus niet kopieren. Moet dit bij de kobo ook?/
     
  9. nijntje1983

    nijntje1983 Fanatiek lid

    21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen

    ah kijk! dat zou dus super zijn! Bij de sony kan dit volgens mij niet nl.
     
  10. DeeDeeBowtie

    DeeDeeBowtie Fanatiek lid

    20 jan 2011
    3.890
    0
    36
    Hier sinds een paar dagen de ereader van de bol.com actie (zou hem daar niet meer kopen want ze verzenden dus via brievenbus...belachelijk als je het mij vraagt het is dat wij een postzak hebben anders was hij mooi op de tegels gevallen) Het is een super ding. Ik had al een samsung tab, maar vind dat niet fijn lezen. Vind hem dan toch te zwaar in de hand liggen. Ik wilde al een tijdje een ereader erbij, maar vond hem nog net te duur. De BOL/AH actie is wel een hele goede. Ik heb overigens niet het hoesje met lampje van Sony gekocht, maar een andere bij hoesjesboetiek. Daar kan namelijk wel de stylus in en bij Sony niet en het scheelt ook nog eens 20 euro.
     
  11. nijntje1983

    nijntje1983 Fanatiek lid

    21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen


    ik zag hem hier bij de ah idd liggen! Vandaar dat ik nu begon te twijfelen wel/geen. Mag nl voor 100 euro een kado kopen voor mijn verjaardag van schoonouders:D. Dus dit zou heel mooi in het bud:Dget passen.
    Maar weet jij heel toevallig of je bij de sony dan ook kunt delen met een ipad? Of iig de boeken lezen die jij al op de ipad had staan?
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Dat is bij alle ereaders..

    Tenzij je dus illegale boeken download :)

    Maar bij de kobo zit ook een grote bookstore.
    Kun je vanaf je laptop of van de reader gewoon direct kopen.
    Kijk maar eens op kobo.com...

    En je hebt bijv bij de kindle eenzelfde systeem maar dan koop je bij Amazon je boeken.

    Maar je boeken van bol.com kun je er ook gewoon op lezen.. Je zit niet puur aan het eigen merk vast.
    E vaak kun je er een mini-sd kaartje in steken met daarop gedownloade/illegale boeken.

    Enige is dat ik niet zoals veel mensen overal online zou roepen dat je dat doet. Maar dat zou ik met muziek ook niet doen :)
    Pakkans is natuurlijk minimaal omdat niemand de moeite doet om illegaal downloaden tegen te gaan.
    Maar mochten ze daar ooit wel mee beginnen is het wel handig als niet overal op internet staat dat je een berg illegale boeken hebt :)

    (En op zich mag van mij een schrijver best verdienen aan z'n boeken.... Maar 15€ voor een digitaal boek... Tja dan heb ik liever eentje die je echt vast kan houden. Gelukkig heeft kobo ook veel goedkopere boeken dus kan ik toch mezelf uitleven :) )
     
  13. MrsXL

    MrsXL Fanatiek lid

    19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Ik heb sinds 3 weken een Bebook ereader. Bevalt me super!
    Ik ben een grote lezer, maar ik zou niet meer terug willen.

    Ik zou wel voor een ereader gaan met het Eink technologie, hierdoor is in de zon lezen ook geen probleem en leest het als een papierenboek.

    Ik lees voornamelijk Epub bestanden. Die heb ik gekregen van een vriendin, dus het heeft me tot nu toe niks gekocht.
    Ik heb wel een paar boeken op het oog, die heb ik gezien bij bol.com.
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Oh en 1 ding... Wil je graag gaan voor cheap....
    Laat de readers van Hema en Aldi dan liggen :)
    Die zijn goedkoop maar gaan snel stuk en ze doen nauwelijks aan garantieafhandeling onder het mom dat je zelf onzorgvuldig gehandeld zou hebben en dat het dus gewoon je eigen schuld is.
     
  15. Shopaholicnl

    Shopaholicnl Fanatiek lid

    3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hier ook de Sony ereader en ik zou niet anders willen! Vriendlief leest dezelfde boeken op zijn iPad dus is mogelijk. Ik zag iemand hier voorbij komen die zei een goedkoper hoesje ergens vandaan te hebben met lichtje er in? Wat is de homepage daarvan?

    Als ik er eentje aan mag raden; absoluut Sony :)

    Edit: link gevonden :)
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm ik heb mijn hoesje van geckocover
    Geckocovers.nl is het denk ik...
    Anders even googlen.

    Fijne webshop en een kwalitatief prima hoesje.
    En keuze uit diverse modellen en kleuren met of zonder lampje :)
     
  17. Hanneke23

    Hanneke23 Bekend lid

    20 jan 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een sony. En ik ga bijna nergens heen zonder dat ding.
    Als je er nou een gekocht hebt stuur me dan even een pb met je email adres en wat voor boeken je graag eest dan stuur ik je er een aantal.(Andere mensen die boeken willen mogen ook hoor)
    Heb er nl een paar duizend op de computer staan....

    Groetjes
     
  18. Sterrefeetje

    Sterrefeetje Niet meer actief

    Ik heb de kobo glow, echt helemaal super :) Vooral het ingebouwde leeslampje, echt fijn.
    Ennuh, er zijn duizenden boeken in NL, ik heb er nu 150 op mn reader staan. Ik koop nooit boeken, ik haal ze overal gratis vandaan eigenlijk.
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Als ze die... 3 jaar geleden hadden gehad had ik die ook genomen denk ik ja :)
    Maarja.. Mr mijn kobo touch is echt niets mis en hij werkt nog net zo goed als de dag dat ik hem kocht... Dus geen excuus om een glow aan te schaffen helaas :)
     
  20. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Hier een Kobo glo. Ik ben voor deze gegaan omdat de verlichting is ingebouwd. Dat vind ik echt ideaal. Ik kan gerust in bed lezen zonder dat mijn man er last van heeft.
    Ondertussen heb ik zelf wat boeken gekocht en ook heel wat gekregen van familie.

    Ik kan niet meer zonder en vind het een geweldig ding.
     

Deel Deze Pagina