Rechten vader na erkenning

Discussie in 'De lounge' gestart door bwoe, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bwoe

    bwoe Actief lid

    14 jun 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dames, ik hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken in de wereld der erkenning van kinderen. Heb de zoekfunctie al gebruikt maar zag daar geen antwoorden op mn vraag.

    Mijn vriend heeft onze dochter erkend in de zwangerschap. Hiermee dachten wij toentertijd (niet echt over nagedacht) dat hij dezelfde rechten had over onze dochter als bij een huwelijk. Maar niets blijkt minder waar? Hij mocht namelijk niet eens het paspoort van mijn dochter ophalen bij het gemeentehuis.

    Ik heb gegoogled en toen kwam ik erachter dat hij alleen plichten heeft maar geen rechten, klopt dit? Stel dat ik nu voortijdig kom te overlijden, heeft mijn partner dan automatisch de voogdij over mijn kind aangezien hij de vader is? Ik las ergens van niet...

    We willen in de toekomst graag trouwen. Maar stel dat we daarna nog een kind krijgen, heeft mijn partner op papier meer rechten over ons nieuwe kind?

    Mijn grootste vraag is: hoe zorg ik ervoor dat mijn partner evenveel rechten over ons kind krijgt als ik? en dat de rechten tussen onze dochter en een nieuw kind, geboren na een huwelijk, gelijk zijn?

    Alvast bedankt...
     
  2. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    Heb je tijdens de aangifte van de gemeente geen info mee gekregen hier over?

    Hier tijdens de aangifte van dochter, kregen we papieren mee dat we via internet iets konden invullen en dan uitprinten en dan opsturen naar het kartongerecht zo iets..

    Als jij komt te overlijden heeft je vriend niet de voogdij en kunnen zelfs jou ouders/broers zussen aanspraak maken op je kind.
    Om dit te voorkomen moet je dus naar het kartongerecht en je vriend medeouder laten worden via voogdij ect ect. Maar als je toch gaat trouwen doe dat dan snel dan is het zo automatisch geregeld;)

    Hier is dochter verder wel erkent maar geen papieren opgestuurd voor voogdij dus hier het zelfde als bij jou eigenlijk alleen wij houden het zo.

    Oudste zoon is automatisch via co-ouderschap inverband dat we toen drie weken na zijn geboorte getrouwd zijn vier jaar later gescheiden en nu nog steeds samen alleen doormiddel van een lat.

    Succes er mee.;)
     
  3. Gizzy3378

    Gizzy3378 Actief lid

    18 okt 2010
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik neem aan dat je vriend vruchterkenning heeft gedaan tijdens je zwangerschap??

    In dat geval zou je dus al je kind geboren is de gezamenlijke voogdij aan moeten vragen..(informeer hierna bij het gemeentehuis)dit gaat via de rechtbank die binnen 2 weken middels een brief laat weten of het akkoord is of niet..
     
  4. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Heeft je vriend ook het ouderlijk gezag aangevraagd?
    Je hebt het namelijk over voogdij, maar ik denk dat je het ouderlijk gezag voor ogen hebt.

    Het is wel belangrijk dat een man (indien hij dezelfde rechten en plichten wil hebben als de moeder) zowel het kind erkent als het ouderlijk gezag aanvraagt.
     
  5. Annanas

    Annanas Actief lid

    18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Jouw vriend heeft op dit moment nog geen gezag. Dat kun je aanvragen bij de rechtbank van jullie woonplaats en dan zijn jullie rechten gelijkgesteld aan de rechten van de ouders van kinderen die binnen een huwelijk geboren zijn.
     
  6. Rosado

    Rosado Niet meer actief

  7. lautjuhhh

    lautjuhhh Niet meer actief

    je moet bij de rechtbank ouderlijk gezag aanvragen dan heeft hij rechten over je kind. en mocht jij overlijden komt de kleine bij hem.. dan krijg je ook automatisch bij kinderen die in het huwelijk verwerkt en/of geboren zijn automatisch gezag..
     
  8. Lizzy14

    Lizzy14 Niet meer actief

    Op het moment dat je trouwt met de man die zijn kind heeft erkend, heeft hij gezag als was het binnen het huwelijk geboren.. Met de tekst en de link..
    http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-krijg-ik-automatisch-gezag-over-een-kind.html#anker-gezamenlijk-ouderlijk-gezag-bij-huwelijk
    Gezamenlijk ouderlijk gezag bij huwelijk

    Ouders krijgen automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens het huwelijk krijgen of adopteren. De man is ook automatisch de wettelijke vader, hij hoeft hiervoor het kind niet te erkennen. Ook als de vader niet de biologische vader is van het kind. Als ouders na de geboorte van hun kind trouwen, krijgen zij ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de vader het kind heeft erkend.
     
  9. bwoe

    bwoe Actief lid

    14 jun 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Super bedankt voor jullie antwoorden.

    Lizzie14: heel helder, dankje! Het is dus gewoon geregeld als we gaan trouwen. Nou, dan 'moeten' we dat maar snel doen :D
     
  10. bwoe

    bwoe Actief lid

    14 jun 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee, helemaal niks erover meegekregen. Mijn vriendin (zelfde moment zwanger als ik) ook niet en zij woont in dezelfde gemeente. Ik zal hier maar eens een melding over maken want ik wil niet weten hoeveel stellen hier onwetend over zijn.....
     
  11. VrouwtjeRomy

    VrouwtjeRomy Niet meer actief

    je vent moet het ouderlijk gezag aanvragen, dan heeft hij net zoveel rechten als in het huwelijk. Tot die tijd alleen een betaalplicht.

    Nog een handig weetje. als jij komt te overlijden dan krijgt hij niet standaard de kids, dat beslist de rechter. Deze krijgt hij wel standaard als hij het ouderlijk gezag heeft.

    als een malle naar het gemeentehuis dus voor het aanvragen van het ouderlijk gezag!
     
  12. charity2010

    charity2010 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Als je wil dat je vriend de zelfde rechten heeft als jou zul je gedeelde voogdij aan moeten vragen. Kun je heel makkelijk via internet (ff google-en) zon formuliertje uitprinten en die dan afleveren bij het kartongerecht, dan gaat de rest vanzelf.. Ik weet niet precies hoe het zit met jullie kindje dat al voor het huwlijk is geboren, of dat dan ook automatisch gaat maar als jullie getrouwd zijn er komt nog een kindje, dan krijgt je vriend wel automatisch de gedeelde voogdij.
     
  13. Lizzy14

    Lizzy14 Niet meer actief


    Geen dank, onderdeel van mijn studie en werk :D
     
  14. Wat slecht van de gemeente..
    Ik kreeg alle informatie en de formulieren die we na de geboorte in moesten vullen en opsturen naar het kantongerecht mee bij de erkenning.
     

Deel Deze Pagina