Vraag over leren lezen.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 24 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Belize: mijn oudste heeft inmiddels anderhalf jaar in een combi 1/2 klas gezeten (deels meegelopen met groep 2) en herkent dus weinig.
    Mijn middelste heeft net 2 maanden groep 1 gehad (vlak voor de vakantie) en herkent/hoort veel meer.
    Ik vind dat een opmerkelijk verschil.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    qua ontwikkeling is dat een groep. je jongste leert waarschijnlijk ook van je oudste of van jou. maar herkennen van letters is meer, hoe het kind reageert op wat er haar aangeboden wordt. als zij dat leuk vindt dan leert zij het. want zij let dan wel op. je oudste vindt waarschijnlijk andere dingen leuk. voor een 4 jarige veel letters herkennen is geen voorsprong. het is eerder een teken dat het kind dat aangeboden krijgt en interesse heeft. als het kind meer tekenen toont van snel oppikken en correct kunnen toepassen; dus in meerdere gebieden, dan begin je te kijken of het kind meer uitdaging nodig heeft. Kijk, herkennen van letters en woorden, zoals ik zei, 1 fase in t leren lezen. en je hebt daar in de toekomst veel aan als je jong veel daarmee bezig bent, maar dat is dus wanneer je de cognitieve ontwikkeling maakt van 'lezen'. dat is in principe een complexe cognitieve task, (waarop de hersenen reageert en aanpassingen maakt.) lezen is: herkennen van n letter, daarna herkennen van het volgende, en TERUG keren naar de eerste herkende letter, en daar de tweede aanplakken, en dat meenemen naar de derde, de derde herkennen, terwijl 2 aanelkaar geplakte klanken in je geest vastgehouden wordt en terug stap doen naar eerder aan elkaar plakte klanken, en daaraan plakken en tot slot het woord herkennen.-daarom kleine, een lettergreep woordjes aan het begin- je middelste doet dat ook nog niet. maar ze heeft daar duidelijk echt zin in! ik weet niet hoe je het doet , maar ik zou de oudste niet samen met de middelste meenemen in deze fase. je oudste kan zich heel slecht voelen als ze ziet dat je middelste het wel kan en haar interesse totaal verliezen. apart dus oefenen als je wilt oefenen. je kunt je oudste de letters op andere manieren laten oefenen met iets dat zij wel leuk vindt. bijvrbeeld vindt zij knutselen leuk? letters knutselen. stickers plakken? of stempelen ipv vragen.

    je kunt tussen je 2 kindjes beter een verschil zien als je ze de stempels geeft (niet teveel 5 bijvr beeld) en je hebt een tekening muis, met het woord muis daaronder. en vraag dat woord met stempels te maken. je kunt dan zien dat je oudste daarin veel verder is. ze hoort waarschijnlijk wel de klank maar de klank van letter uit spreken vinden de kinderen soms erg stom. of je verwacht de letter niet als een klank als je ze vraagt, maar als letter S? maar ik zou de middelste niet in de buurt laten als je met de oudste oefent, als je wilt oefenen. want dat is ook helemaal niet nodig. veel voorlezen en praten, laten kijken als jij iets op schrijft, want alle letters en klanken zullen ze op gr3 opnieuw op een rap tempo leren en dat vinden zij echt erg leuk als zij in de kleuters die nog niet geleerd hebben. ipv roepen laat je oudste de juiste stempel kiezen wanneer je het woord presenteert dus...

    dus hoe je de vraag stelt kan enorm verschil maken. want kleuters zijn net waar ze zin in hebben en waar hun interesses liggen.

    als je me vraagt zie ik niets vreemds in de toestand die jij beschrijft. het verschil tussen de 2 is normaal. bij de kleuters zijn er veel verschillen tussen de kinderen en tussen 1 dag en de volgende dag van een kleuter. ze maken nogal opmerkelijke golven zelfs binnen 1 dag qua wat zij kunnen vooral in hun taal ontwikkeling.
     
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank voor je aanvulling, maar het gaat niet om het oefenen, wel of niet zin hebben in... ze vinden het allebei heel leuk, de spelletjes die we doen. Het zijn spelletjes, geen 'oefenen omdat het moet'. Net zoals ze in de auto altijd vragen naar reken-opdrachtjes.
    Maar ik verbaas me dus wel over her verschil in het oppakken van de stof. Dat mijn net 4jarige woorden kan maken met letters, dat ziet, herkent en hoort. Terwijl haar anderhalf jaar oudere zus hier (nog) helemaal geen gevoel voor lijkt te hebben.
    Herkenning van een aantal van jullie is erg fijn.
     
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Juist in de kleuterleeftijd kunnen de verschillen nog enorm zijn. Ze ontwikkelen zich vaak niet lineair maar in sprongen. Zo hebben ze bv geen enkele interesse in letters en taalspelletjes etc en zo kunnen ze opeens rijmen, hakken/plakken etc.

    Ik heb zat kinderen voorbij zien komen (als kleuterjuf) waarbij opeens het kwartje viel, terwijl kort daarvoor nog leek of ze het nooit zouden gaan snappen. En natuurlijk zijn er ook kinderen waarbij het vanzelf lijkt te gaan en zelfs zichzelf leren lezen. Dus dat verschil tussen jouw kinderen vind ik in ieder geval niks om je zorgen over te maken.
     
  6. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    #26 fairy2011, 27 jul 2017
    Laatst bewerkt: 27 jul 2017
    Ik denk dat wij daar niets over kunnen zeggen.

    Onze oudste is even oud als jullie oudste en gaat na de zomer wel naar groep 3. Zij leest al op AVI niveau E3. Zij kende de letters al in groep 1.

    Onze jongste wordt in november 4 en die zie ik echt niet lezend naar groep 3 gaan (oké dat duurt nog 2 jaar). Is hij minder intelligent? Ik weet het niet, hij heeft gewoon andere interesses denk ik. Verder is hij motorisch super vaardig en dat is mijn dochter dan weer niet zo.
     
  7. Skyscrapper

    Skyscrapper Fanatiek lid

    11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Klopt! Mijn oudste van 6,5 (na de vakantie gaat hij naar groep 3/4) heeft 2,5 jaar lang in een combigroep 1/2 gezeten. De jongste zoon 4 jaar, is begin juni dit jaar gestart in dezelfde groep. De oudste kinderen in de klas, waaronder mijn oudste zoon, kunnen al best goed lezen en schrijven en onze jongste pikt dat ook op. Thuis is hij er heel veel mee bezig en hij herkent er ook veel. Hij kan al letters schrijven, zelfs "papa" en "mama" zijn eigen naam (4 letters) en de naam van zijn broer (6 letters) lukt hem te schrijven.
    De oudste is met ruim 5 jaar begonnen te lezen en eigenlijk vrijwel meteen echt hele zinnen, hij is er denk ik gewoon heel snel in.
    Niet om nou op te scheppen, want op andere gebieden zoals sociaal vlak en handenarbeid (knippen, plakken, kleien) heeft hij nog een hoop verbetering.
    Ik zou het lezen gewoon blijven oefenen en goed in de gaten houden, mocht er geen verbetering in komen kun je als het schooljaar weer begonnen is overleggen met de leerkracht.
     
  8. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    De oudste was gek op taal. Voordat ze naar de kleuterschool ging, kende ze alle letters van het alfabet en ze was net 4 toen ze zichzelf had leren lezen.

    De jongste heeft er daarentegen totaal geen interesse in. Ze vraagt er niet om en als je inderdaad vraagt waar sok mee begint, kon ze ook gerust de r zeggen. Ze gaat na de vakantie naar groep 3 en nu begint ze pas een beetje taal-alert te zijn. Herkent ze opeens een paar letters. Ik vind het allemaal prima, dat komt allemaal wel in groep 3.

    Ze zijn dus heel erg verschillend. Ik denk dat je er nog geen consequenties aan moet verbinden of de oudste achterloopt of de middelste slim is. Laat ze lekker met het schoolsysteem meelopen en ze daar de taal leren. Of is het op verzoek van school geweest haar met taal te laten oefenen?
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Het is volgens mij een combinatie van. Je moet een goed taalgevoel hebben om dingen op te pakken maar iets vaak zien en horen helpt ook.

    De oudste heeft een groot gevoel voor taal. Praatte heel snel en begreep ook vlot dingen. Het lezen en oppakken van taal op school ging ook erg vlot. Ze heeft een jaar langer gekleuterd vanwege de sociaal emotionele kant en cijferbegrip. Zij las dus ook al in de kleuterklas.

    Onze jongste zijn taalgevoel is volgens mij minder groot. Maar hij zit vanaf januari op school en kan ook al letters hakken en plakken. Bij hem denk ik echt dat het komt omdat hij een oudere zus heeft.
    Ondanks dat we nu al zien dat hij op andere gebieden op school beter meekomt dan zn zus is haar taalgevoel echt veel groter.

    Je oudste gaat nog een heel jaar groep 2 doen dus ik zou haar nog even de tijd geven. Hier zijn er bv in december al de eerste oudergesprekken en ik zou het er dan nog eens over hebben op school.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  10. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou het aan de juffen overlaten en niet thuis gaan oefenen. Ik zou als kind gaan twijfelen aan mezelf, want andere kinderen hoeven thuis niet te oefenen. Helemaal als je je kinderen gaat vergelijken, dat is ook niet leuk (mijn zusje heeft daar toch serieus een soort minderwaardigheidscomplex aan overgehouden).
     

Deel Deze Pagina