Vragen over LAU en VVU

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MellieS, 11 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MellieS

    MellieS Nieuw lid

    11 jul 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Goedenavond,

    Ik zit in de volgende situatie:
    Ik had een baan via het uitzendbureau en ontving daarnaast een LAU.
    Ik heb een ongelukje gehad en werd toen ziek; 2 weken later werd mijn dienstverband beeindigd en is het dus ziek uit dienst.
    Diezelfde dag nog met het UWV gebeld om hier melding van te maken en gelijk te vragen wat er nu met mijn uitkering gebeurd, omdat ik weet dat als je niets of niet genoeg verdient je LAU wordt omgezet naar VVU (en dat dat een hoop geld minder is).

    Volgens die mevrouw bij het UWV zou mijn LAU in stand blijven omdat het ziek uit dienst is.
    Vervolgens ontvang ik de dag erna al een brief dat mijn LAU omgezet wordt naar VVU omdat ik geen dienstverband meer heb! Wat een strop!
    Meerdere berichten gestuurd en nog steeds geen duidelijk antwoord hoe het nou precies zit en het is ook nergens terug te vinden hoe het zit als je ziek was en daarna je dienstverband beeindigd is.
    Ik vind het toch echt een zeer ernstige situatie dat je zo verkeerd voorgelicht word....als het inderdaad klopt wat er nu gedaan is. maar ook dat het nergens terug te vinden is!

    Kan iemand mijn precies vertellen hoe dit nou precies zit?

    Alvast bedankt!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi MellieS,

    Goed dat je jouw vraag en situatie deelt op het forum. Excuus dat er onduidelijkheid is ontstaan.

    Het klopt inderdaad dat de LAU omgezet wordt naar een VVU uitkering als je minder dan de helft van je restverdiencapaciteit verdient. Wat jouw restverdiencapaciteit is vind je terug op de toekenningsbrief die je hebt ontvangen.

    Op deze pagina vind je meer informatie.

    Met vriendelijke groet,

    Lisanne
    UWV Webcareteam
     
  3. MellieS

    MellieS Nieuw lid

    11 jul 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Goedemiddag Lisanne,

    Bedankt voor je antwoord, maar dat beantwoord niet helemaal mijn vraag.

    Het gaat erom dat ik door een medewerker van het UWV zelf ben geinformeerd dat mijn LAU in stand zou blijven, omdat mijn werkgever het dienstverband heeft beeindigd terwijl ik ziek was en dus ziek uit dienst ben.
    Volgens die medewerker zou deze ziektewet uitkering gezien worden als vervanging voor mijn loon.

    En het valt nergens terug te vinden hoe het in zo'n situatie is als waarin ik nu zit.

    Graag hoor ik hoe dat dan nou precies zit.

    Vriendelijke groet
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo MellieS,

    Excuses dat mijn collega je verkeerde informatie heeft gegeven over het in stand blijven van je loonaanvullingsuitkering nadat je ziek uit dienst bent gegaan.

    De situatie is als volgt: Een Ziektewet-uitkering wordt gezien als inkomen in verband met arbeid in plaats van als inkomen uit arbeid. Hierdoor wordt je Ziektewet-uitkering niet verrekend met je WIA-uitkering en ontvang je een vervolg uitkering.

    Het klopt dat deze informatie niet op onze website staat. Ik heb dit al doorgeven met het verzoek om deze informatie wel op onze website te plaatsen om in de toekomst verwarring te voorkomen.

    Ik wens je alvast een fijn weekend.

    Met vriendelijke groet,

    Viktoria
    UWV Webcare
     
  5. MellieS

    MellieS Nieuw lid

    11 jul 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Beste Viktoria,

    Bedankt voor je antwoord, dat is al wat duidelijker.
    Maar toch een beetje apart, want ik ontving al ziektewet uitkering van de UWV in die ruim 2 weken dat ik ziek was en daarna is mijn dienstverband beeindigd.

    Dus het gaat er dan uiteindelijk om dat toen ik nog wel in dienst was, ik wel nog de LAU kreeg tezamen met de ziektewet uitkering en toen mijn dienstverband beeindigd was, deze LAU uitkering werd omgezet naar de VVU. Dus het heeft er dan in dit geval mee te maken dat mijn dienstverband beeindigd was. Want daarvoor kreeg ik dus wel de LAU en ziektewet uitkering.
    Het is best ingewikkeld en zeker frustrerend als je verkeerd voorgelicht bent, want het scheelt echt enorm veel geld!

    En het is inderdaad nergens terug te vinden, dus je bent afhankelijk van wat jou verteld word...

    Vriendelijke groet
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste MellieS,


    Goed om te lezen dat het al wat duidelijker is.

    Je vraag is of er voor de WIA- uitkering een verschil is tussen een Ziektewet-uitkering als je in dienst bent en als je ziek uit dienst gaat.
    Het klopt dat dit anders is. Het verschil is dat de werkgever, als je ziek bent, je loon doorbetaalt en je ziek meldt bij UWV. De werkgever doet dan een beroep op de no-risk polis. We betalen de Ziektewet-uitkering dan aan de werkgever.

    Als je ziek uit dienst gaat, dan is de situatie anders omdat er dan geen dienstverband meer is en dan kan je WIA-uitkering wijzigen.

    Je kan hier altijd vragen stellen en ik hoop dat ik je gevoelens van frustratie heb kunnen wegnemen.

    Met vriendelijke groet,

    Viktoria
    UWV Webcare
     

Deel Deze Pagina