Vrij zwaar tillen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kangerootje, 3 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Ik ben pril zwanger en werk op een zware zorggroep in de gehandicaptenzorg.
    Veel bewoners moeten worden getild, waaronder een kind van 14 a 15 kilo...

    Zou dat kwaad kunnen nu ik zwanger ben? Heb na een dag werken wel meer kramp en rugpijn als anders......
    Ben bang dat het slecht is voor de baby.....
     
  2. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.605
    431
    83
    Vrouw
    Tillen is niet goed, maar hoe het precies zit weet ik niet.
    Ik zou zsm met je leidinggevende in gesprek gaan, zware zorg lijkt me niet ideaal. Ik werk ook in de ghz en bij ons staat de grens op 12-16 weken daarna wordt je overgeplaatst.
     
  3. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ik weer als dierenartsassistente, moet regelmatig ook dieren tillen o.a. Ook grotere honden. In mijn vorige zwangerschap heb ik getild tot 25 weken ofzo, toen werd het me echt te zwaar, maar had ik echt een ijzeren conditie. Deze keer heb ik het "geluk" dat ik maar 2 dagen per week werk.
    Ik denk dat het per persoon een beetje verschilt. Ik beem aan dat jij vanwege je werk een supergoeie til techniek hebt en daarop nogal getraind bent. Maar wat niet goed voelt, moet je niet doen.
     
  4. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Hier nog een dierenartsassistente.
    Heb denk tot een week of 18 echt zware dieren getild, daarna tot een week of 26 lichtere dieren.
    En daarna helemaal niet meer, omdat mn rug en bekken dit niet trokken.
    Merkte ook dat bijv dozen op mn buik tillen echt niet meer ging, deed gewoon zeer.

    Opzich zou het op dit termijn geen kwaad moeten kunnen.
    Kindje ligt nu nog achter je schaambot. Maar anders kun je voor de zekerheid je vk bellen.
     
  5. bo1986

    bo1986 Bekend lid

    16 aug 2012
    899
    40
    28
    Tillen kan geen kwaad.. je moet alleen de goede houding vinden
    Ik heb mijn zoontje van 15 kilo ook dagelijks meerdere malen opgetild en gedragen
    Het is maar net hoe je er zelf in staat denk ik...
     
  6. Jedine

    Jedine Bekend lid

    2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Ik heb onderstaande richtlijnen gekregen vanuit bedrijfsarts (ook in de zorg waarbij zwaardere fysieke belasting en veel tillen)

    IMG_9783.jpg
     
  7. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Dit staat op het rivm;
    Regels voor tillen tijdens de zwangerschap
    Als u in uw werk moet tillen, zijn er de volgende regels:

    • U beperkt zo veel mogelijk handmatig tillen van gewichten. Dit geldt tijdens de zwangerschap en tot 3 maanden na de bevalling.
    • Is tillen toch nodig, dan moet het in 1 handeling te tillen gewicht minder zijn dan 10 kilo.
    • U tilt niet vaker dan 10 keer per dag maximaal 5 kilo. Dit geldt vanaf de 20ste week van de zwangerschap.
    • Vanaf de 30ste zwangerschapsweek mag u niet vaker dan 5 keer per dag maximaal 5 kilo tillen.
    Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het ergens wel altijd apart vind met het tillen. Dat het niet goed is, is duidelijk maar tegen mijn eigen zoon zeg ik echt niet; Sorry jongen ik mag je nu niet tillen dus je kijkt maar hoe je de trap op komt. Hij is meer dan 10 kilo en wordt doorgaans meer dan 5x per dag gedragen (misschien wel 10, Ik tel het niet standaard).

    Ik denk dat het vooral is wat je er zelf mee wilt. Ik werk op een kdv en ik kan moeilijk zeggen dat ik geeneen kind meer til. Vorige zwangerschap hen ik dit ook gedaan. Ik merkte wel dat ik met rugpijn had maar wederom kan ik moeilijk zeggen dat ik met mijn werk stop 40 weken lang. Ik ga wel bewust met 34 weken met verlof.
    Waar ik wel op zou letten met je werk is onverwachtse stoten in je buik. Niet dat ze het bewust zullen doen maar, een flinke por in je buik is net zo goed niet goed. Ik ben flink in mijn buik geduwd door een kindje en toen ik dit aangaf bij de vk zei ze dat dit erg slecht is. Omdat het een klein kindje was met niet teveel kracht vond ze het niet nodig om er iets mee te doen maar (jong-)volwassenen zijn natuurlijk en stuk sterker.

    Ook zou ik mezelf niet alleen focussen op het tillen maat op de gehele werkdruk een of dit teveel is. Je doelgroep is niet bepaalt makkelijk. Werk je nachten, veel staan zonder mogelijkheid tot zitten. Het totaal pakket zeg maar.
     
  8. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik denk dat je vooral moet luisteren naar je lijf.
    Ik werk zelf als IC verpleegkundige. Ook veel til/draai en 'trek' werk. De ene dag gaat het beter als de andere. Moet wel zeggen dat ik een voorgeschiedenis van vroege weeen en vroeggeboorte heb, dus ben sowieso wat voorzichtiger dan de gemiddelde zwangere.
    Ik vind thuis of op het werk tillen nog wel een verschil. Thuis ontkom je er niet aan, maar op het werk kan je wel vaak hulp vragen aan collega's.
     

Deel Deze Pagina