Vrijheden en verplichtingen bijna-tiener

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 31 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.352
    299
    83
    Ik ben erg benieuwd welke vrijheden en verplichtingen jullie negenjarigen of bijna-tieners hebben. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik merk dat mijn dochter - net gestart in groep 6 - toe is aan meer vrijheid. Ik vind dat bij meer vrijheden ook meer verplichtingen horen.

    Mijn dochter gaat net iets voor 20.00 uur naar boven en mag - na het tanden poetsen - nog even lezen; uiterlijk tot half 9. Ze krijgt €1,50 zakgeld (dat wordt verdeeld over drie potjes), mag alleen van en naar school fietsen (vorig schooljaar alleen op vrijdagmiddag; nu ook in de ochtend).

    Mijn dochter mag zelf kleding uitkiezen, ook kleding die ik niet mooi vind. Voorwaarde: het moet bij het seizoen passen, de maat moet goed zijn en ik moet de prijs redelijk vinden.

    Verplichtingen zijn: meehelpen tafel dekken en afruimen, meehelpen met ons dagelijkse opruimkwartier, soms haar kamer stofzuigen (vindt ze leuk), af en toe een boodschapje halen of iets wegbrengen, meehelpen met papa om de kliko's buiten te zetten, kleding in de was gooien, zelf kleding uitzoeken voor school.

    En tot wanneer gaan/gingen jullie kind(eren) naar de bso of opvang?

    Brand los.
     
  2. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Mmm hier wel vergelijkbaar qua helpen en vrijheden. Ook met afspreken en spelen komt hij voortaan zelfstandig naar huis. Helpt soms ook met aardappelen schillen, vaatwasser inruimen etc. Gaat naar scouting zelfstandig op de fiets.
    Jongste van nu net 10 gaat nog wel 1 dag naar bso. Oudste is dit jaar naar VO en ik wil dat die eerst ritme krijgt mbt huiswerk maken voor ze met zijn 2 en alleen thuis zijn. Ook speelt hij op de bso nog meer terwijl hij thuis vooral ipad zal pakken als wij er niet zijn denk ik. Maar denk dat in de loop van dit schooljaar de bso er af gaat. Jongste nu in gr 7.

    Sinds vorig schooljaar blijven onze twee jongens ook af en toe in de avond een paar uur alleen thuis en gaan dan zelf naar bed. Ze waren toen 11 en 9 toen we daarmee begonnen. We zijn dan niet te ver weg.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Mijn zoon mag al sinds groep 5 zelf naar school fietsen, mag alleen thuis blijven, mag zelf speelafspraken regelen.
    BSO gaat hij sowieso dit jaar nog heen, daarna zien wij het aan.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  4. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Oudste (bijna 9) mag alleen van en naar school, naar zijn kameraadje en zijn neef. We gaan hem de komende tijd de route naar scouting leren en ook de bieb en de winkel. Scouting zal 1x zijn, als hij maar even weet hoe de rotonde werkt.
    Hij mag ook alleen naar het zwembad met vriendjes.
    Hij krijgt €1 zakgeld en kan in huis helpen met de meest voorkomende klusjes. Afwassen, opruimen, stofzuigen, hond uitlaten (met een van ons), container bij de straat zetten enz.
    Hij mag alleen thuisblijven als ik even een boodschap oid moet doen. BSO op donderdag gaat nog even door. Om nou in de vakanties een hele dag alleen thuis te zijn, lijkt me nog niet zo'n goed idee. Ook 's morgens alleen thuis om klaar te maken voor school gaat hij niet redden. Hij blijft aansturing nodig anders verzand hij in niks doen.
    Nummer twee en drie mogen hier zelfstandig door de wijk naar vriendjes uit de buurt en speeltuin. Alleen naar school duurt nog even, evenals alleen ergens anders alleen heen.
    Zakgeld en klusjes zelfde als de oudste. De verwachting dat de tweede het ook red om eind groep 4 alleen naar school te fietsen hebben we niet. Zijn broer is heel erg van de regeltjes, maar hij ziet alles vliegen en zolang hij nog terwijl hij zo'n beetje naast mij fietst nog bijna de sloot inrijdt omdat hij gewoon niet oplet, ben ik bang dat dat nog wel een tijdje gaat duren. Maar misschien valt het mee. Wij wonen in een niet al te groot dorp. Verkeerslichten hebben we niet en we hebben wel 1 rotonde met jawel, een zebrapad :D.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Bijna 10 hier.
    Ze is toevallig vandaag alleen van school naar huis gefietst omdat ik nog even wat moest bespreken op school. Eerder niet omdat het van mij niet mocht maar omdat ze dat zelf niet zag zitten.

    Van 2 vriendinnetjes komt ze ook alleen naar huis. Zolang het niet donker is buiten.
    Doordeweek gaat om 19.00/19.15 het licht uit, in het weekend 19.30/19.45, langer redt ze niet.

    Ze moet:
    - haar eigen kamer netjes opgeruimd houden (daar moet ze wel flink tot aangespoord worden;))
    - gymspullen pakken en zorgen dat ze die op de juiste dag bij heeft
    - tas uitladen en beker en trommel in de vaatwasser
    - eigen afwas in de keuken/vaatwasser zetten.

    Ze krijgt 1,50 zakgeld en bepaald zelf wat ze daarmee doet, dat is vooral sparen en af en toe een L.O.L surprisebal kopen:roflmao:
     
    Miss T vindt dit leuk.
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Oei, dan zijn wij ontaarde ouders.... :D maar wonen "op t platteland" :p
    Onze oudste (april 9 geworden) fietst al vanaf dat ze net 7 was alleen van en naar school (1300 m heen en terug), gaat in de zomerperiode alleen op de fiets naar en van sport (voetbal, dansen en paardrijden) en mag idd ook zelfstandig naar vriendinnetjes. Wel is er dan app-contact met de ouders van het betreffende kind (aankomst en vertrek op plaats bestemming)
    Ze helpt soms mee met was ophangen, vaatwasser uitruimen, helpt met koken, stofzuigen en laat regelmatig één van onze honden uit (eigen terrein)
     
    Snoeki en Miss T vinden dit leuk.
  7. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.352
    299
    83
    Bedankt voor jullie reacties. Leuk om te lezen ook.
     
  8. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn kinderen zijn 10 en 9.
    Dochter 10 zit in groep 8. Krijgt 2.50 euro zakgeld per week. Zoon is 9 krijgt 2 euro. Mogen zelf weten wat ze er mee doen. Elk jaar komt er 50 cent bij. Begon met zakgeld toen ze 8 waren. Was eerst rotzooi kopen bij action etc maar sparen nu erg goed en doel gericht. Ze hebben geen verplichtingen maar helpen wel mee. Gewoon omdat ik dat vraag. De ene keer is dat vragen of ze helpt met groente snijden, andere keer tafel dekken bijv. Ze helpen gewoon waar nodig. Dochter fietst smorgens alleen naar school, fiets soms stuk mee Zoon zit op andere school en moet op duo tandem dus moet met hem wel mee Verwacht dat ze beneden komen als ik ze roep en de planning volgen. Dus tanden poetsen en wassen , eten, aankleden tv kijken. 8 uur jas en schoenen aan en weg. Niet uit bed is savonds geen tv maar meteen slapen.
    Zoon moet 8 uur naar bed, mag tv kijken of lezen tot half 9. Dochter half 9 naar bed en 9 uur tv uit.

    Ze zijn verder erg verwend. Leg hun kleding klaar voor de ochtend, ruim hun slaapkamers op, maak hun schooltas klaar ons gymspullen. Maak hun ontbijt ruim hun zooi op :). Als ze uit school komen gooien ze tas op aanrecht en ik ruim hem leeg Ondanks dat helpen ze wel als ik het vraag en krijg nooit weerwoord of een nee ook al hebben ze geen zin.

    Ze mogen altijd vriendjes meenemen, ben daar niet moeilijk in. Hebben we afspraak meld ik smorgens dat het niet kan

    Kinderen mogen hun eigen kleding uitzoeken in de stad. Krijgen ieder een budget. Ik betaal alleen dus ben wel mee :) . Dochter lukt het erg goed te bedenken wat ze wil, hoeveel het kost en wat ze kan kopen. Zoon heeft nog hulp nodig. Hij kiest bijv gerust 10 truien, 1 broek. Dan moeten we keuzes gaan maken . Binnen budget blijven vind ik belangrijk. Hoeft niet mijn smaak te zijn, hun moeten het dragen.

    Op keer de bakker na heeft dochter ook nog nooit boodschappen ofzo hoeven doen :) haar vriendin moet standaard maandag na school boodschappen doen omdat bijde ouders werken en dus lijstje voor avond eten moet ze halen. Ze is 11 en zit in zelfde klas Ze is alleen thuis tof 5 uur vind dat zelf erg knap haha maat goed dan denk ik ook weer, zat zelf met 11 jaar op middelbare haha ze horen dat ook wel te kunnen. Ik zou meer uit handen moeten geven
     
    Miss T vindt dit leuk.
  9. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Mijn kinderen net 8 gr5 en bijna 11 gr7. Bso is niet aan de orde, ik ben gastouder en dus thuis.
    Ze zijn regelmatig samen alleen thuis. Zoon mag thuis blijven als we binnen de woonplaats blijven, dochter mag langer alleen thuis blijven. Dochter zou niet meer naar bso hoeven daarom, zoon zou ik nog geen hele middag alleen laten. Binnen woonplaats (dorp) mogen ze overal heen, dochter is pas naar een plaats verder gefietst (30 min) daar is ook de middelbare school, drukke snelweg over met stoplicht, paar drukke rotondes, veel kruisingen. Wel elke week samen gefietst, dus weg is bekend.

    Bedtijd: 20 uur naar boven, zoon leest tot 20:30 en dochter mag tot 21:30. Zij heeft weinig slaap nodig en slaapt anders toch niet of ligt langer wakker.

    Zakgeld krijgen ze per maand op hun rekening omdat ik het steeds vergat.
    Ze krijgen 8 en 10 euro per maand. Ze sparen vooral, maar soms kopen ze speelgoed (zoon) of legt dochter bij als ze iets wil wat ik niet nodig vind of meer wil.

    Kleding: zoon interesseert het niks, koop voor hem nog wel zelf of hij zoekt op internet zelf. Winkelen vindt hij niet leuk. Dochter daar koop ik niks meer voor, ze heeft haar eigen ideeën. Ze mag in principe kiezen, maar ik moet het ook geschikt vinden. Broek met gaten, bovenkleding met schouders bloot vinden we gelukkig allebij niks.

    Huishoudelijk: opruimen van wat je vies maakt. Kleding in de goede wasmand, broodtrommels in de vaatwasser, ontbijtbordje/schaaltje in de vaatwasser.
    dochter smeert vaak brood voor haar en haar broertje, soms helpen met tafel dekken, soms cavias verzorgen, etc. Boodschappen doen ze ook regelmatig, supermarkt is vlakbij.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Mijn oudste dochter gaat al heel lang om 20.30u naar boven. Tegen 20.45u ligt ze in bed en rond 21.30u slaapt ze meestal. Als ze eerder naar bed gaat ligt ze ook tot 21.30u of langer wakker.

    Ze krijgt 1 euro zakgeld. Sinds een aantal weken op haar verzoek op een rekening met bankpas. :roflmao: Van haar zakgeld mag ze doen wat ze wil. Mijn man heeft wel de regeling ingesteld dat als na een jaar de helft nog op de rekening staat, hij (of wij ;)) het verdubbeld. Dat vonden ze wel wat. :D

    Alleen van en naar school mag ze nog niet, dat vind ik een te groot stuk. Om die reden en dat ze anders te lang alleen thuis zit, zeker in de vakanties, gaat ze ook nog naar de BSO. Ze gaat maar een dag, dus dat overleeft ze wel. Ik geloof ook niet dat ze het heel erg vindt. Sporten zijn ook (veel) te ver om zelfstandig naar toe te gaan. Van één sport mag ze als het licht is wel zelfstandig naar huis. In de wijk mag ze ook naar vriendjes en vriendinnetjes toe.

    Kleding mag ze grotendeels zelf uitzoeken, maar zolang ik betaal beslis ik wel mee. Dingen als ‘kapotte broeken’, kleding met doodshoofden en naveltruitjes vind ik niet nodig, dus die komen er niet in. Maar ze heeft genoeg kleding wat niet mijn smaak is, maar ze zelf prachtig vindt. Prima wat mij betreft.

    Verplichtingen zijn haar kamer af en toe opruimen, gedragen kleding in de was doen, na het eten bord en bestek ed afruimen, zelf lunch voor school klaar maken en zelf haar schooltas in- en uitpakken. En af en toe vragen we bv. de tafel te dekken ofzo. O, en de konijnen eten geven (om en om met haar zusje).
     
  11. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Onze dochter is 10,
    Ze gaat rond half 8 naar bed, soms iets later.
    Ze gaat zelf naar school (paar meter) en naar de gastouder (10 / 15 min fietsen)
    Kleding zoeken we samen uit, of ik koop zelf wat voor haar.. interesseert haar weinig.

    Verplichtingen zijn rattenkooi 1x p.w. schoonmaken, en voor ze zorgen.
    Kamer elke week stofzuigen (na de kooi doen) en kamer opruimen.
    Was opruimen
    De hond uitlaten 1x per dag
    Schooltas opruimen
    Soms een boodschapje doen als ze dat wilt.
     
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier ook groep 6 (wel net 9 jaar geworden) en vergelijkbare vrijheden en verplichtingen.

    Ze gaan niet naar bso, maar oma komt oppassen op onze werkdagen, urenlang alleen thuis zie ik nog niet zitten.
     
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik geloof dat mijn dochter van bijna tien wel vergelijkbare vrijheden/verplichtingen heeft.

    Naar bed gaan wordt hier wel meer begeleid, maar dat is omdat ze voorheen zichzelf wakker hield tot zussen of ik ging slapen en ze steeds uit haar bed kwam. Ze vindt het nu fijn als ik mee naar boven loop voor haar leeskwartiertje en daarna nog het licht kom uitdoen. En dan moet ik ook nog even komen kijken of ze al slaapt of niet op een willekeurig tijdstip. Is heel wat geloop, maar hierdoor gaat ze wel weer lekker slapen ipv spoken tot 22 uur. Ze is op het moment wat bang, en slaapt op zolder dus e.e.a. hangt samen. Bedtijd is 19.45 uur en licht uit 20 uur. In het weeken is dat 20.30 uur.

    We zijn vanaf groep 4 begonnen met af en toe zelf van en naar school gaan. En dat doet ze nu al geruime tijd altijd. Ze mag ook zelf thuis komen vanuit vriendinnetjes en andere plekken in de wijk. En zelf naar het winkelcentrum voor een boodschapje (ligt in de wijk).

    Kleding zoekt ze altijd zelf uit. Ik geef meestal vantevoren aan als ik daar bepaalde verwachtingen over heb. Bv ‘het wordt koud, doe iets met lange mouwen.’ Rest bepaalt ze zelf.

    Ze moet meehelpen tafeldekken en afruimen. Af en toe een tripje naar glasbak, papiercontainer, vuilcontainer oid. Kamer opruimen doet ze zelf, maar heeft ze sturing bij nodig. Ze heeft ADHD en de chaos in haar hoofd wordt weerspiegeld in haar kamer en heeft ze gewoon wat hulp bij nodig.
    En ze moet haar was in de juiste wasmand doen.

    Verder maakt ze haar eigen lunch en pauzehap voor school. Ik help als ze hulp nodig heeft. Wat ze zelf kan moet ze zelf doen. En ze pakt haar eigen tas in en ruimt hem weer op bij thuiskomst. Ik help haar wel aan van alles denken. (Heb je je gymspullen? Heb je je medicijn? Heb je je huiswerk? Etc.) Maar ze doet het al goed zelf, dus is eigenlijk bijna overbodig.

    Ze mag alleen thuis blijven, maar dat zou ik niet urenlang doen. Hier is dat bv aan de orde als ik met de oudste twee naar de ortho ga oid.
     
  14. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Mijn 9-jarige zit in groep 7. Ze is klein voor haar leeftijd en de kleinste van de klas maar ook de jongste van de klas. Dat maakt het wel eens lastig want de andere kinderen durven, mogen, doen al veel meer dan zij. Niet omdat het niet mag van ons, maar omdat ze zelf veel niet durft...

    Ze kiest zelf haar kleding en kiest zelf in winkels ook haar kleding en schoenen. Ik neem niets mee, want de smaken verschillen te veel. Momenteel is het veel Coolcat, WE en goede schoenen van een duurdere schoenenzaken.

    Bedtijd is rond 20.45u. Ze slaapt dan ook direct. ‘s Ochtends moet ze er rond 6.45u weer uit.
    Op de ochtenden gaat ze niet meer naar de BSO maar blijft zelf een half uurtje alleen thuis en gaat dan zelf naar school. Drie middagen gaat ze wel naar de BSO.

    Ze beoefent 1 sport en doet dit op landelijk niveau dus 1 sport is genoeg.

    Zakgeld: €3 per week. Maar ze spaart alleen maar en geeft niets uit.

    Leuk om te lezen wat jullie 9-jarige kan en mag!
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Hier net 9 en 11.
    Mijn dochter gaat soms alleen naar school of alleen naar huis (drukke route vol kruispunten en rotondes), van vrienden en vriendinnen fietst ze ook alleen naar huis. Ze gaat alleen naar het centrum en bibliotheek, zulke dingen, vanaf 9,5 jaar. Naar de supermarkt gaan ze al vanaf hun zesde alleen. Is niet ver.
    Mijn zoon krijgt nog los wekelijks zakgeld, mijn dochter heeft een bankpasje om mee te betalen met een zakgeldrekening.
    Kleding koop ik, maar meestal wel samen, want op deze leeftijd krijgen ze toch wel een eigen smaak. Al hebben ze weinig interesse in mode en merken.

    Qua taakjes, hond uitlaten, dieren eten geven, boodschapje halen, opruimen, container van de straat zetten, stofzuigen, opruimen, helpen om sokken in de schone wasberg weer bij elkaar te zoeken, tafel dekken etc.
    Niet echt vaste taakjes (kleding netjes opruimen, je rommel weggooien en tas na school uitruimen hoort er wel altijd bij), maar gewoon wanneer ik op zo’n moment wat hulp kan gebruiken.Al gaan sommige dingen ook vanzelf hoor. Onze kat kun je niet negeren als je als eerste beneden bent, die houdt pas op met miauwen als ze eten heeft gehad, dus dat doen ze wel.
     
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik zie bij ons op de bso echt zelden nog een 9 jarige. Er is een 6+ groep maar daar zitten dus voornamelijk kinderen van 6,7,8. Heel af en toe een 9 jarige maar dat zijn vaak kinderen waar wat mee is die hebben daar echt geen zin meer in. Voelen zich te groot tussen alle kleine kinderen. En dan heb ik het over een grote bso met meerdere groepen.

    De kinderen die ik ken fietsen zelfstandig naar school, sport en vrienden. Natuurlijk laten ze weten waar ze zijn (allen een mobiel). Na school sturen ze de ouders een al (die zijn op het werk) om te laten weten dat ze thuis zijn en wat ze gaan doen. Ouders komen tussen 5 en 6 thuis. Bij problemen hebben ze een back up (buren, familie, oma etc) waar ze terecht kunnen).
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Hier zijn er bij de BSO juist 8+ groepen en die zitten gewoon vol. Ze doen ook super leuke dingen, juist bedoelt voor kinderen van die leeftijd. Andere BSO’s hier in de buurt zitten ook meerdere (soms zelfs veel) kinderen van 8-11 jaar.
     
  18. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Onze zoon van 8 (groep 6) mag zelf van en naar school. Mag ook zelf van en naar vriendjes op de fiets. Maar is max 5 minuten fietsen of lopen dus dat valt mee. Hij gaat op vrijdagavond zelf naar het zwembad om te zwemmen. Wel zorg ik dat ik er om 19.15 ben om samen terug te fietsen. Ik draai daar met wedstrijden ook de kantine, dus ik heb daar genoeg te doen en vind het ook leuk om even naar zijn training te kijken. Op maandagavond zet ik hem met de auto af bij het zwembad en haal hem weer op, maar dat is qua tijdstip gewoon makkelijker.

    Hij heeft vermoedelijk adhd, dus zelf zijn troep opruimen lukt hem niet goed, dus daar help ik hem bij. Hij moet wel naar de glasbak en lege flessen wegbrengen. Statiegeld mag hij dan houden. Is hooguit een euro per 2 weken extra. Zakgeld krijgt hij 1,50 per week, maar doe dat maandelijks in zijn spaarpot. Verder weinig verplichtingen, als ik hem iets vraag moet hij dat gewoon doen.

    Onze dochter van 6 is een enorme wiebelkont en kan nog niet fatsoenlijk oversteken als ze een vriendinnetje ziet lopen, dus die mag niet alleen op de fiets. Ze heeft weinige vrijheden, behalve fietsen in de straat en naar de speeltuin bij ons achter. Ze krijgt een euro zakgeld en moet haar kamer opgeruimd houden. Dat lukt nu aardig moet ik zeggen.
    Op woensdag danst ze van 16.00-17.00. Ik breng haar lopend heen (2 straten verderop) en de oudste haalt haar op. Dan springt ze achterop zijn fiets. Ik zorg dan dat ik het eten klaar heb. Dat ophalen is voor de oudste wel een verplichting trouwens.
     
  19. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Zoon van 10 zit in groep 8. Wij zijn dit schooljaar gestopt met bso. Vorig jaar aan het eind wel al geminderd. Voor de herfstvakantie heb ik nog wel opvang geregeld (ski-dagkamp).
    Naar school gaat hij al een tijdje zelf heen en weer.
     
  20. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn dochter is bijna 12, krijgt 15 euro per mnd zakgeld en doe een klusje in huis zodat ze haar simkaart kan 'betalen'.
    Maakt haar eigen ontbijt en lunch (al luncht ze tegenwoordig thuis). Doe haar spullen in de was (anders heeft ze een lege kledingkast).
    Verder helpt ze me als ik hulp nodig heb (boodschapje vergeten etc).

    Ze mag prima naar het volgende dorp fietsen en daar naar de bieb etc.
    Verder mag ze bijna alles, als ze het maar vraagt en ik weet waar ze is.
     

Deel Deze Pagina