Vrijheden en verplichtingen bijna-tiener

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 31 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Ik ben wat voorzichtiger dan de meeste hier merk ik. Mijn zoontje is 9 en zit in groep 5. Mentaal zit hij meer op niveau van 8 jarige denk ik. Dus heel goed vergelijken met jullie kan ik niet echt. Maar tja het is bijna een tiener.

    Hij mag zelf naar en van school (2min fietsen) Blijft zelf thuis als ik ff weg moet (geen uren). Heeft geen mobiel, niet nodig. Ik ben altijd wel thuis eigenlijk en we hebben een huistelefoon die hij kan gebruiken als ik wel ff weg ben. Kwa taken net als velen hier vergelijkbaar. Vaatwasser legen, kamer opruimen. Is z'n kamer niet opgeruimd, dan geen vriendje spelen. Krijgt geen zakgeld. Hebben we wel gedaan, maar hij geeft het uit als water. Wel mag hij zo nu en dan iets leuks kopen. Daar zijn we niet zo moeilijk in. Maar hij heeft nogal een 'hebbe hebbe hebbe' instelling. Vooral als er iets nieuws uit is gekomen, dan móet hij dat hebben en kan daar rustig een week over door zeuren.

    Zijn zusje van 6 mag met haar broer 'alleen' thuis zijn. Als ik even snel naar winkel moet (2min hier vandaan) dan zitten ze samen tv te kijken. Of als ik op school nog wat dingen moet regelen(steenworp afstand van huis). Ze (beide) weet goed de regels wat dan wel en niet mag als mama er niet is(deur niet open doen, niet naar buiten om te spelen voor ik terug ben enz enz) Ook zij krijgt geen zakgeld, krijgt net als haar broer zo nu en dan wat leuks. Verjaardag en rapport geld kan zij heel goed sparen in tegenstelling tot haar broer. Dit hele zakgeld gebeuren moeten we voor beide nog even uitzoeken wat werkt bij ze.

    Beide zijn ze over het algemeen voorzichtig buiten. Maar kunnen ook wel zo nu en dan de regels aan hun laars lappen. Maar hey daar zijn het kinderen voor toch? Ze weten waar ze mogen komen en waar absoluut niet, hier houden ze zich heel goed aan. Oudste van 9 wil graag verder weg spelen, begrijpelijk, dan de speeltuin grenzend aan onze tuin, 2weken terug toegelaten om te proberen maar stond al binnen 5min met een vreemde man te praten die bij ze(zoon en buurjongen) bleef rondhangen. Ja nee dat werkt dus ook niet. Ook hierin moeten we nog de juiste weg in zien te vinden

    Dochterlief(6jaar) valt op, wit haar, blauwe kijkers. Echt een schattig poppetje, vrolijke spring in 't veld. Ze vindt iedereen lief, leuk en aardig. Ziet altijd het goede in iedereen. Dat is een gave en een vloek. Ze loopt zo met iedereen mee als ze maar aardig doen tegen haar. Dus vooral met haar ben ik heel voorzichtig. Misschien té voorzichtig..? Als ik door het centrum loop dan horen we minimaal 3x wel een opmerking over haar uiterlijk (schattig meisje, wat mooi haar, jeetje wat is ze blond he. Enz enz) íedereen op school kent haar ook. Wachtruimte van zkh gaat ze ook rustig tegen iedereen praten en naast zitten. Gewoon omdat het gezellig is :rolleyes: zegt ze dan

    Ik lijk misschien nu zo'n over bezorgde moeder maar dit is natuurlijk maar een kleine greep uit veel meer dingen. Ik werk zelf op basisschool van m'n kids. Zie en ken veel kinderen. Weet dat mijn zoontje wat minder 'ver' is dan klas/leeftijdgenoten. Verschil(leeftijdsgebonden) tussen mijn kids is ook gigantisch, ze schelen 3jaar maar zij is meer een 7 jarige en hij een 8jarige. Oudste loopt dus wat 'achter' En zijn 3jaar jongere zusje zit richting zijn niveau, die pakt alles een stuk sneller op. Hij is erg voorzichtig, verlegen, faalangst, onze heerlijke held op sokken. Zijn zusje durft alles, doet alles en vind alles geweldig en wil alles proberen hoe eng, hoog of snel het ook is. Onze kleine rauwdouwer
     
  2. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.352
    299
    83
    Leuk weer: die reacties! Blijft leuk om te lezen hoe iedereen het doet. Het valt me op dat het toch redelijke vergelijkbaar is.

    Wat betreft de tijd: mijn dochter kan ook prima klokkijken en houdt zich - tot nu toe - netjes aan bepaalde tijdafspraken. Maar ik heb ook geen idee of ze werkelijk tijdsbesef heeft. Ze is wel een held in treuzelen (bij het opstaan en bij het naar bed gaan).
     

Deel Deze Pagina