Vroege overgang

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Lisa280887, 10 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Lieve meiden...

Deze vraag is bedoeld voor de dames die worstelen met de vroege overgang.

Wij zijn sinds augustus 2017 bezig voor een kindje en tot op heden geen resultaat. Bij mij zit de angst voor een vroege overgang er wel in.. mijn moeder en zus waren beide 28 toen zij in de overgang raakten, ik ben zelf nu bijna 29. Natuurlijk hoeft het hier nog niks te zijn... maar toch zit het in mijn gedachten.

In de fam van mijn vriend speelt het een en ander aan onvruchtbaarheid helaas.

Ik heb na het verwijderen van mijn spiraal bloed moeten prikken en toen leek alles in orde. Ik heb toen telefonisch de uitslag gehad van een assistente en bij gebrek aan kennis niet doorgevraagd. Stom, ik weet het.

Maargoed. 7 mei moeten we naar de fertiliteitsarts. Ik moet vooraf bloedprikken omdat mijn nod ruim een week voor de afspraak valt en het prikken in het begin van de cyclus moet.
    Ik moet prikken op prolactine, TSH, testosteron, FSH, LH, oestradiol.

Zijn er dingen waar ik op moet letten/ om moet vragen/ niet moet vergeten? Tips misschien?

Aan welke symptomen merkten jullie dat er wat aan de hand was?

Heel erg bedankt alvast!

2. Lisa280887

@Beheer kan dit topic naar het MMM-stukje van het forum?

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heb je klachten waardoor je denkt misschien in de vervroegde overgang te zijn? Want een lange (of geen) cyclus is volgens mij een symptoom dat vaak voorkomt en daar lees ik niets over. Waarom beginnen ze nu al met onderzoeken ipv het standaard na 1 jaar proberen?
    Bedoel het niet vervelend hoor, maar vraag het me af omdat de enige dingen die ik lees problemen in de familie zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat jullie die problemen ook hebben.

4. Lisa280887

De gyn heeft bij het verwijderen van mijn Mirena al gezegd dat wij geen jaar moeten wachten. Als er toch iets gaande is kan het maar beter onderzocht worden, aangezien onderzoeken en wachttijden etc ook altijd lang duren. Je bent zo maanden verder.

Ik heb zelf meerdere dingen die ik kan plaatsen als ‘kwalen’. Maar het kan ook ergens anders van zijn, ik weet het niet. Mn menstruatie wordt steeds korter en minder, ik reageer superheftig op hormoonpieken en heb geregeld opvliegers.

Maargoed, bij de huisarts hoefde ik geen klachten te benoemen. Hij vond het feit dat er kans is op vroege overgang genoeg reden om door te verwijzen.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Duidelijk :thumup:
    Hoop voor jullie dat er niets aan de hand is en jullie alleen nog wat geduld hoeven te hebben!

6. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    Wat vervelend en een spannende tijd met uitslagen! Ik denk dat jij en de huisarts het goed aanpakken.

Misschien is het mogelijk om bij het bloedprikken op cd3 ook een echo te krijgen ? Dan kunnen ze zien hoeveel antrale follikels er klaar liggen aan het begin van de cyclus.

Bij de waardes die geprikt worden mis ik nog de amh waarde

7. Lisa280887

Ik heb het wel gevraagd maar een echo was helaas niet mogelijk... het prikken is natuurlijk al voor de eerste afspraak..

Dat van de amh waarde kan ik nog wel navragen! Thanks!

Ik ben heel benieuwd naar wat ons te wachten staat aan onderzoeken.. ik ga er nu zelf vanuit dat mn vriend zaad zal moeten inleveren en dat ik misschien al wel tijdens de afspraak een echo krijg. Die echo zal dan rond cd9 zijn, paar dagen voor mn nieuwe ei.

8. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    Ah, dan kan je misschien beter in de cyclus daarop op cd 2 of 3 een uitgangsecho laten maken.
    Ik heb zelf gemerkt dat de gyn's in Nederland niet zo happig zijn op het prikken van de amh waarde. Mijn eigen gyn in Nederland omschreef het als volgt: een lage amh waarde kun je zien als donkere wolken. Je weet dat het gaat regenen maar je weet niet of het binnen 10 minuten of pas na 3 uur los barst. Een lage amh wijst erop dat de overgang om de hoek kijkt maar bij de een duurt het dan nog een half jaar en bij de ander 4

9. Lisa280887

Ah okee! Goed om dit te weten! Dus ze vinden het geen toegevoegde waarde hebben om er meteen op te prikken? Of begrijp ik hem verkeerd?

10. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring in 2 ziekenhuizen in Nederland niet. Maar wie weet denkt jouw ziekenhuis daar heel anders over. Je kunt wellicht voorstellen daarop te prikken

Lisa280887 vindt dit leuk.
  11. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Je moeder en zus waren allebei 28 toen ze in de overgang kwamen? Ik zou niet weten welke reden er nog nodig moet zijn om als de bliksem je amh te laten prikken. Snap gewoon niet dat de arts dit niet zelf bedenkt. Mochten ze dit niet willen doen, gelijk overstappen naar een andere arts.
    Met een lage amh waarde is het gewoon verrekte moeilijk om zwanger te worden. Ook als de overgang pas over 4 jaar echt ingaat.

12. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dit is toch een kulredenatie van de bovenste plank? Met deze instelling ben je nl op een dag echt in de overgang en dan ben je dus klaar met opties.

Als je gynaecoloog al zei niet lang meer te moeten wachten bij een echo toen je spiraal verwijderd werd dan zal hij wel gezien hebben dat je fors minder follikels hebt dan normaal. Dus tekort aan eicellen, dus kom je vroeger in de overgang.

Ik heb maar 1 advies, meteen om ivf vragen. Iui en laag amh is vrijwel kansloos, nog los van de mannelijke factor.

Ik heb zelf ook familiaire vervroegde overgang en ben met ivf en een goede privé kliniek in Dusseldorf gelukkig moeder geworden.

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Kortere menstruaties en kortere cyclussen zijn idd symptomen passend bij voorstadium vervroegde overgang.

14. Lisa280887

Bedankt voor de reacties! Ik ga vragen om amh te prikken! Voor hetzelfde geld is er nog niks maar misschien ook wel.

Zijn er, naast dit en ivf, nog meer dingen waar ik op kan letten of om kan vragen?

Dat mijn menstruatie korter en minder wordt is wel echt een ding waarvan ik denk... hmm apart. Eerst 4 dagen en daarna nog een beetje en nu 3 dagen steeds kleine beetjes. Heb alleen tampons nodig als ik voor de klas sta maar thuis draag ik niks.is niet meer nodig...

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Heb je ook hele korte cyclussen of juist langere cyclussen?
    Bij mij is 8 jaar terug ontdekt dat er bij mij sprake is van POF. Ik heb al jaren hele korte cyclussen en toen in 2010 bleek dat ik een AMH had van 0,68. Dat terwijl in mijn familie geen POF voorkomt. Heel goed dus dat er nu onderzoeken op gegooid worden, maar ik vind het jammer dat ze je niet direct na het verwijderen van de Mirena hebben laten bloedprikken. Ik zou alleen voor de zekerheid ook nog ff vragen om je schildklierwaardes te laten checken: TSH, FT4 en T3 (let op: niet alleen TSH en indien afwijkend pas die andere andere waardes) en anti TPO laten checken. Vaak schildkierellende samen met POF.

Ik hoop voor je dat je mazzel hebt en dat je niet familiair belast bent met POF.

Mocht er sprake zijn van de voorfase van vervroegde overgang... Check goed af of je in NL goed genoeg geholpen kunt worden in Duitsland of België.

Sterkte en succes gewenst!

16. Lisa280887

Lief, bedankt! Ik heb wel bloed moeten prikken... dat schreef ik in mn openingsstukje... we gaan zien hoe het loopt!

Ik heb opzich prima cyclussen. Steeds tussen de 27 en 30 dagen. Laatste tijd vooral 27 dagen. Ik word meestal op 14dpo ongesteld. Mijn menstruatie is wel korter geworden de afgelopen tijd en veel minder bloedverlies.

Ik ga het allemaal eens navragen!

17. Lisa280887

Lieve meiden,

Nogmaals enorm bedankt voor alle reacties! Mijn temp is flink gedaald dus ik verwacht weer ongesteld te worden. Dat wordt dus bloedprikken en volgende week maandag onze eerste afspraak.

Ik duim voor jullie allemaal op een goeie afloop! Positieve testen en dat soort dingen haha... mocht je er nog voor ‘bezig’ zijn❤️

18. Lisa280887

Lieve meiden!

Hier vanmiddag de eerste afspraak bij fertiliteit gehad. Hele fijne arts, ze nam ons heel serieus. Mijn waardes van vorige week zijn in orde! Ik heb moeten prikken op AMH en chlamydia, om alles uit te kunnen sluiten. Omdat mijn cyclus goed is en de waardes ook verwacht ze dat AMH ook in orde is, maar voor alle zekerheid.

VL moet ook zijn aandeel leveren. Over 4 weken hebben we een belafspraak met alle uitslagen. 4 weken omdat AMH zo lang duurt.

Ze heeft ook een echo gemaakt, alles was oké. Ze zag een eitje van 12mm groeien, die zal volgende week waarschijnlijk springen. Bmslijmvlies en eileiders zagen er prima uit.

Mocht alles in orde zijn, moeten we nog een paar maandjes zelf proberen tot we een jaar bezig zijn. Tot aug dus. Ze wil wel mijn AMH in de gaten houden en over een halfjaar weer op prikken, als het nog niet gelukt is.

Deel Deze Pagina